سناریوهای متفاوت درباره فرجام جنگ اوکراین / پوتین چه در سر دارد؟

شناسه خبر: 100152 سرویس: بین الملل

جنگ اوکراین بیش از آنچه گمان می‌رفت پیچیده شده است و درباره نتیجه آن اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.


جنگ اوکراین و روسیه وارد سومین ماه خودش می شود و هنوز مشخص نیست عاقبت این جنگ چه خواهد بود و به خصوص ارتش مهاجم یعنی روسیه چه طرح و نقشه ای در سر دارد.

الجزیره قطر در تحلیلی به این موضوع پرداخته است. الجزیره در مقاله ای با عنوان "کشور واحد، در معرض تهدید ... آیا نقشه اوکراین مانند قبل از جنگ باقی می ماند؟" احتمالات مختلف در مورد سرنوشت اوکراین را بررسی کرده است. الجزیره معتقد است هنوز مشخص نیست، روسیه قصد اشغال اوکراین را دارد یا فقط می خواهد از نزدیک نشدن این کشور به غرب و ناتو مطمئن شود. با این حال، آنچه مشخص است این است که احتمالا نقشه اوکراین بعد از جنگ، شباهتی به اوکراین قبل از جنگ نخواهد داشت.

طرحی که پوتین در سر دارد
الجزیره در تحلیل خود می نویسد: آنچه ابهام در مورد سرنوشت اوکراین را تقویت می کند، اظهارات فرمانده منطقه نظامی مرکزی، سرلشکر رستم مینیکایف است که یکی از اهداف مرحله دوم عملیات ویژه روسیه را کنترل کامل ارتش پوتین بر دونباس و جنوب اوکراین دانست. از نظر او، ایجاد یک کریدور زمینی به کریمه و همچنین «تأثیرگذاری» بر مکان‌های حیاتی اقتصاد اوکراین اهداف اصلی روسیه در مرحله دوم عملیات خود است.

از این رو، به نظر می رسد مسکو با برجسته کردن مرحله دوم عملیات نظامی و بهایی که ممکن است برای کشور همسایه بسیار گران تمام شود، سهم خود را در درگیری با کیف افزایش خواهد داد. کنترل کامل بر دونباس و جنوب اوکراین، و ایجاد یک کریدور زمینی به کریمه، بزرگترین ضربه‌ای است که به تمامیت ارضی اوکراین وارد می شود.

بوگدان بیزبالکو، از اعضای شورای روابط بین اقوام ریاست جمهوری روسیه، وجود طرحی برای تجزیه اوکراین از طریق کنترل مناطق جنوبی و شرقی آن را رد کرد. اما هم‌او در یک سمینار تلویزیونی بر لزوم ادامه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین برای رسیدن به مرزهای غربی این کشور تاکید کرد؛ زیرا از نظر او، تنها در این صورت، ناتو تامین تسلیحات و فناوری های نظامی به کیف را متوقف خواهد کرد.

*** تاکتیک جنگی روسیه، شبیه آنچه در سوریه اتفاق افتاد
سرهنگ ویتالی لیتوفکین، از اعضاء ارشد ارتش روسیه و تحلیلگر نظامی معتقد است که حمله نیروهای مسلح روسیه در خط مقدم ادامه خواهد داشت، اما به آن سرعتی که بسیاری انتظار دارند، نبوده و نخواهد بود، زیرا بر اساس «تاکتیک سوری» روسیه به دنبال «قطع ارتباط و نابودی استحکامات» اوکراین است و حرکت رو به جلو و در عین حال، اطمینان از حداکثر سطوح ایمنی پرسنل و تجهیزات، قبل از ورود به عملیات تجزیه شهرها و مناطق اوکراین در دستور کار نیروهای روسی است. این چیزی است که در جنگ سوریه نیز اتفاق افتاد و از آن به تاکتیک سوری یاد می کنند.

لیتوفکین - در مصاحبه با الجزیره - اشاره می کند که منطقه زاپروژیا کاملاً تحت کنترل نیروهای روسیه درآمده است و قوای روس تا حدی وارد منطقه دنیپروپتروفسک شده اند. وی ادامه می دهد که پس از کنترل کامل دونباس، امکان پیش روی به شرق، جنوب شرق و جنوب در اوکراین وجود خواهد داشت.

بر اساس تحلیل الجزیره، پیش بینی می شود در آینده نزدیک شاهد پیشروی نیروهای روسیه به سمت میکولایف و در عین حال قطع ارتباط اودسا بدون حمله زمینی و استفاده از موشک، توپخانه و جنگنده ها باشیم.

اشغال یا نفوذ؟
دنیس کرکودینوف، مدیر مرکز بین‌المللی تحلیل سیاسی، معتقد است که تهدید به «قطع کردن راه های ارتباطی اوکراین» می‌تواند در چارچوب تاکتیک‌های سیاسی موقت به شمار بیاید، نه اهداف استراتژیک جدی. او در مصاحبه با - الجزیره - تاکید کرد که روسیه قصد "اشغال اوکراین" را ندارد، اما می خواهد (روسیه) به مرکز نفوذ و کشوری تبدیل شود که منافع آن در واشنگتن، لندن و کل دنیا در نظر گرفته شود. جهان، و آنچه در اوکراین اتفاق می افتد، گواه این است که روسیه آماده است قاطعانه و مصمم عمل کند.

این تحلیلگر سیاسی کنترل خرسون را در چارچوب تامین منابع آب شیرین کریمه و نه جدا کردن آن از اوکراین تفسیر کرد و آن را قبل از اینکه یک دستاورد نظامی باشد یک دستاورد اقتصادی دانست. با این حال، وی رد نکرد که جغرافیای دولت اوکراین در مرحله پیشرفته جنگ، به ویژه پس از نابودی تمامی پل های ارتباطی روسیه و غرب و عدم وجود هرگونه سازش بین دو قطب در مورد بحران اوکراین، تغییر کند.

کرکودینوف همچنین منکر این مساله نشد که آنچه او به عنوان «درام اوکراینی» توصیف می کند، اولین گام برای ایجاد توازن‌های ژئوپلیتیکی جدیدی باشد که راه را برای شکل‌گیری یک نظم بین‌المللی جدید هموار می‌کند؛ نظام بین المللی که در آن روسیه به مرزهای دوران جنگ سرد خود باز خواهد گشت.

منبع:خبر فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی