از"درخواست رئیسجمهور" تا "اعلام آمادگی دانشگاهها / به کمک تولید بیایید
شناسه خبر: 10386 سرویس: آموزشی
مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که امروز با حضور رئیس جمهور پشت درهای بسته و دیوارهای پردهای در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با حاشیههایی همراه بود.
مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی امروز با حضور رئیس جمهور، وزرای علوم و بهداشت، روسای دانشگاهها، مدیران آموزش عالی و برخی اساتید در حالی با تاخیر یک ماهه از شروع سال تحصیلی جدید در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد که فقط تعداد بسیار محدود و خاصی از دانشجویان کارت دعوت به همراه داشتند و موفق شدند در سالن برگزاری مراسم حاضر شوند و در جریان برگزاری مراسم قرار بگیرند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران طی سخنانی با بیان اینکه «این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز ما هستند» در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: علت موفقیتها در دولت یازدهم از امید به آینده شروع شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه را در مسیر قرار داد. در سال 92 که بنده انتخاب شده بودم و دو ماه بعد دولت تشکیل میشد به محض انتخاب دلار کاهش یافت . بازار آرام گرفت و امیدها بالا در حالی که ما هنوز کاری نکرده بودیم.
رئیس جمهور همچنین بیان کرد:از سال 92 دانشگاهها میتوانستند مراسم 16 آذر داشته باشند . نقد کنند و حرف بزنند. البته برای یک انسان ممکن است از نظر عاطفی پذیرش انتقاد زیاد سخت باشد. هم نقد بیش از حد میتواند مفید نباشد و هم این که به حد بودن نقد مفیدو لازم است.
وی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات نقد به اندازه بسیار مفید است و نقد بیش از حد همان مثال نمک است که اگر به اندازه باشد لازم و اگر به اندازه نباشد بیمزه و زیاد هم باشد نمیتوان آن را خورد.
دانشگاهها باید نقاد و پرسشگر باشند
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه می تواند مبدا تحولات و مظهر اقتدار باشد، اظهارداشت: دانشگاه نقش مهمی در علم، فرهنگ، جامعه پذیری نسل جوان، انضباط، قانون مداری و مهارت آموزی دارد.
وی از دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کهن، قدیمی و برتر نام برد و بااشاره به جلسه اخیر دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا افزود: در همین دادگاه اخیر لاهه برخی چهرهها، از همین دانشگاه تهران بودند و یکی از افرادی که به وکالت از ایران در آن جلسه سخن می گفت جزو همکلاسیهای ما در دوران دانشجویی در دانشکده حقوق بود.
وی تصریح کرد: دانشگاه همانطور که امام(ره) فرمود میتواند مبدأ تحولات باشد و دانشگاه میتواند مظهر اقتدار باشد همانگونه که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرد.
روحانی با اشاره به حضور و نقشآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهها در عمده مدیریتهای جامعه ، نقش دانشگاه را برای آینده جامعه و مدیریت آینده کشور بسیار مهم برشمرد و گفت: اگر امروز نقصی از مدیران گرفته میشود و نقد واردی مطرح میشود، باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست؛ چراکه اینها در همین مرکز تربیت شدهاند و دانش آموختهاند.
روحانی واژگان دانشجو و استاد را دو واژه بسیار قشنگ، زیبا و غرور آفرین در دانشگاه ذکر کرد و با تاکید بر اهمیت نقش امید در موفقیت و توسعه روزافزون کشور اظهارداشت: علت موفقیتهایمان در دولت یازدهم، کجا بود؟ از امید به آینده شروع شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد.
وی افزود: در سال 92 انتخاب شده بودم و 2 ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم به محض انتخاب قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امیدها افزایش یافت. در آن دوره ما هنوز کاری نکرده بودیم و دولت فعالیت خود را آغاز نکرده بود اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان، آرامش بیشتر و فضای امنتر و نه امنیتیتر، امیدوار شده بودند.
وی افزود : هنرپیشه سینما، کارگردان و نویسنده کتاب همه امیدوار شده بودند و میدانستند که برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمیشوند. دانشجو هم امیدوار شده بود چون میدانست از سال 92، دیگر در 16 آذر آزاد است و همه دانشگاهها میتوانند مراسم 16 آذر داشته باشندو میتوانند حرف بزنند و نقد کنند.
رییسجمهور خاطرنشان کرد: گاهی وقتها ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان ، زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه ها و فضای مجازی، 10 الی 15 انتقاد میخوانم میگویم امروز بس است، کنار میگذارم. چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد میتواند مفید نباشد اما نقد به اندازه ، هم مفید و هم لازم است.
وی گفت: یک مطلبی در بیان روایی داریم که ممکن است برای جامعه بزرگ به نوع دیگری معنا کنیم و آن اینکه « اگر کسی برادر مؤمنش را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت بکند، به او زینت داده، و مشکلش را حل کرده است اما اگر همین نقد را در یک جمع عمومی بگوید، نگران، ناراحت و شرمسارش کرده است».در زندگی جمعی، خانوادگی، اجتماعی هم اینچنین است. در زمینه دولت و حکومت هم میتواند تا حدودی صادق باشد.
نقد بیش از حد مثالش همان نمک است
وی خاطرنشان کرد: الان اساتیدی در کشور داریم که از لحاظ اقتصادی، مقاله مینویسند، مصاحبه و نقد میکنند، عدهای از اساتید هم داریم که اصلا ًندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه حرف بزنند ولی مرتب برای من نامه مینویسند. این تأثیرگذارتر است. استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد،برای من مستقیم نامه مینویسد من هم به دقت میخوانم و پیام تشکر برایش میفرستم. میگویم نامه شما رسید، خواندم، متشکرم. یکی هم مصاحبه میکند آن را هم میشنوم، گاهی وقتها نقد به اندازه بسیار مفید است، نقد بیش از حد مثالش همان نمک است. نمک طعام به اندازه باشد لازم است، و اگرزیاد باشد، نمیشود غذا را خورد.
روحانی با بیان اینکه «دانشگاهها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد کنند»،تصریح کرد: هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد. فردا عدهای از اساتید اقتصادی را دعوت کردم رو در رو با آنها بنشینم و صحبت کنم. برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده و بعضیها به صورت نامه خصوصی برای من نامه نوشتند. حرفهایی دارم با آنها مستقیم مطرح می کنم.
وی افزود: وقتی موضوعی را نقد میکنیم، باید شرایط کشور را دقیقاً بدانیم . وقتی دستور ورزش به فردی میدهید، به سلامت و سن طرف هم نگاه میکنید، در چه سنی و شرایطی است به همه نمیشود یک نسخه ورزش یکسانی داد. شرایط کشور، شرایط یکسانی نیست. ما باید در این شرایط ببینیم چه کار باید بکنیم و راه حل چیست؟ نه در یک شرایط ایدهآل.
وی با طرح این سوال که چه چیزی باعث شد در دولت یازدهم پیشرفت کردیم و امید مردم به آینده افزایش یافت؟اظهارداشت: به نظر من کلید اصلی موفقیت دولت یازدهم امید مردم بود. مردم فضا را روشن میدیدند و شاهد بودند که هر روز گرهای گشوده میشود. افضل اعمال امت ، انتظار الفرج است و پیامبر فرمود بهترین عمل، امید به گشایشهاست. معنی عام انتظار فرج یعنی بدانیم گرهها باز میشود و بنبستها از بین میرود. این انتظار فرج است. یعنی ما مرتب نسبت به آینده خودمان، امیدوار باشیم. اگر انتظار یُسر باشد، خود این انتظار آسانی و یُسر را میآفریند و اگر انتظار عُسر باشد، خودش عُسر میآفریند.
رییسجمهور خاطرنشان کرد: اگر یک پزشکی به مریض که میرسد به او بگوید، خیلی دیر آمدی، اوضاعت خیلی بد است و دعا کن. این مریض که کارش تمام است اما اگر دکتر به همان مریض بگوید چرا ناراحت هستی چیزی نیست، خیلی ها از این بیماری داشتند و نجات پیدا کردند، کمی سخت است اما بهتر می شوی و نگران نباش،من در کنارت هستم. حال این مریض اصلاً قبل از نسخه، دارو و درمان 20 درصد خوب میشود. بعضیها میگویند گفتار درمانی نکنید، ولی امید درمانی درست است. گفتار درمانی خیلی مؤثر نیست اما امید درمانی به طرف میگوید تو مشکلی نداری، تو زنده هستی و مشکلت حل میشود.
وی با بیان اینکه «امروز در جامعهمان نیاز به تقویت امید به فردا داریم»، اظهار کرد: نمیخواهم بگویم امروز مردم ما مشکل ندارند، شما ممکن است، قیمت اجناس را هر زمانی که به فروشگاه میروید چک کنید اما من به عنوان رئیس جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را میبینم و میدانم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند. اما آیا ما باید در برابر مشکلات و شرایط جدید تسلیم بشویم و یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم.
ما از این دوره عبور خواهیم کرد
وی با تاکید بر اینکه «ما از این دوره عبور خواهیم کرد» ، گفت: اما باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر ، امیدوارانه و از ساده ترین و کم هزینه ترین راه عبور کنیم. ناامیدی و ناامید کردن مشکلات را حل نمی کند . یک وقتی ما میخواهیم انکار کنیم و بگوییم مشکلی نیست، این بد است و نباید مشکل را انکار کنیم. مشکل وجود دارد اما اینکه بگوییم مشکل حل نمیشود، این درست نیست. میخواهیم بگوییم آینده بدتر میشود، ممکن است آینده کوتاهمدت بدتر شود، ولی آینده بلندمدت حتماً بهتر میَشود، چرا بهتر نشود. چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟
روحانی با طرح این پرسش که «دلایل امیدوار کننده برای وضعیتی بهتر در آینده چیست؟»، گفت: در تاریخ آمریکا طی 40 سال گذشته ، کینهتوزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی، نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود.دشمنیها بوده اما یک نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند اما الان در کاخ سفید بدترین ها دور هم جمع شدهاند.
وی با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه ایران اسلامی اظهار کرد: آنها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میانمدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیتزدایی از نظام هدف نهایی آنها است. آن تغییر رژیمی را که سخن میگویند با مشروعیتزدایی دنبال می کنند که این مشروعیت زدایی را با جنگ روانی ، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی میگیرند.
وی با تاکید بر اینکه «ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران از همه این توطئه ها با وحدت ، اتحاد و یکپارچگی عبور خواهد کرد»، گفت: در خیلی از جاها میتوانیم آمریکا را شکست دهیم. یک کسی ممکن است بگوید چرا شعار میدهید و شما به عنوان یک کشور در حال رشد و توسعه چگونه می خواهید آمریکای ابرقدرت را با این همه نفوذ اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی در دنیا ، شکست دهید؟
رییسجمهور با طرح این پرسش که «آیا آمریکا به لحاظ سیاسی در برابر جمهوری اسلامی ایران در این چند ماه و طبق قضاوتهای جهانی ، شکست خورده یا پیروز بوده است؟»، افزود: هیچکس در دنیا به جز چند کشور معدود نیست که بگوید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، درست بوده است. حتی آنهایی که خیلی احتیاط میکنند اظهار تأسف میکنند، آنهایی که صریحتر حرف میزنند میگویند آمریکا اشتباه کرده و آنهایی که صریحتر حرف میزنند میگویند کار خلاف قانون انجام داده و برخلاف مقررات حرکتکرده است.
وی افزود: جلسه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و نطقها و سخنرانیها را دیدید و شنیدید. آقای ترامپ حتی برای ضربه زدن به ایران و تایید سیاستهایش ، جلسه شورای امنیت را به ریاست خود برگزار کرد اما چه پاسخی دریافت کرد. همه 14 عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند.
وی ادامه داد: آقایی که به اصطلاح و به ظاهر میزبان سازمان ملل است و به همه سرانی که میخواهند وارد نیویورک بشوند، ویزا میدهد و رئیس دورهای شورای امنیت هم است، اما دست خالی از شورای امنیت بیرون میآید و نتوانست به نتیجه برسد. چرا؟ حقانیت ما در این مسأله و تدبیر ما در این مسأله ما را پیروز کرده است.
روحانی گفت: روزی که آمریکا از برجام خارج شده بود، توقع آمریکاییها این بود که یک ساعت بعد یا حداکثر فردا صبح به وقت خودمان ما هم اعلام کنیم که از برجام خارج می شویم. نتیجه چه میشد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت برمیگشت. تحریم بینالمللی علیه ما شروع میشد، همه قطعنامهها علیه ایران سر جای اول خودش برمیگشت و ما در دنیا تنها میشدیم و همه طرفدار آمریکا میشدند.اما نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد و عجله نکرد. بدون عجله و بدون دستپاچگی گفت من مهلت چند هفتهای میدهم ببینم بقیه چه میکنند آن چند هفته تا حالا هنوز ادامه دارد. ضرر کردیم؟ هر وقت بخواهیم از برجام خارج شویم، خارج میشویم. این مشکلی ندارد. خارج شدن مثل خراب کردن یک دیوار است به راحتی میشود خرابش کرد، ساختن سخت است. خراب کردن مشکل ندارد.
وی خاطرنشان کرد: میگویند چرا از برجام خارج نشدید در حالیکه برای خروج مشکلی وجود ندارد هر وقت میتوان از آن خارج شد اما اینکه منفعت شما و منفعت کشور در کدام است مهم است. ماندن یا نماندن برجام مهم نیست منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی مهم است.
از لحاظ سیاسی ما پیروزیم یا آمریکا؟
وی با بیان اینکه «در شرایط کنونی از لحاظ سیاسی ما پیروزیم یا آمریکا؟»، اظهار کرد: از لحاظ سیاست خارجی قطعاً ایران پیروز این ماجرا و آمریکا شکستخورده این ماجراست و فکر نمیکنم هیچ کس در این مسأله تردید داشته باشد. همه میدانند آمریکا از لحاظ حقوقی، سیاسی و زیرپاگذاشتن تعهدات بینالمللی، حتماً دچار شکست شده است و ما موفقیت و پیروزی به دست آوردیم.
رییسجمهور با اشاره به اینکه «از لحاظ حقوقی چه کسی در این ماجرا پیروز است؟»، گفت: ما همیشه افتخار میکردیم که در دوران مرحوم دکتر مصدق، انگلیس از ما در لاهه شکایت کرد و تیم دکتر مصدق رفتند آنجا بگویند این دادگاه برای رسیدگی به این موضوع صلاحیت ندارد و دادگاه در نهایت در مسأله صلاحیت به نفع ایران رأی داد و گفت من صلاحیت ندارم زیرا یک طرف دولت است و یک طرف شرکت است و من نمیتوانم وارد این موضوع شوم. البته توصیههای اجرایی کرد که به ضرر ما بود.
وی افزود: اما امروز ایران شکایت کرد و ما شاکی بودیم و ما وارد شدیم نه اینکه آمریکا شکایت کرده باشد. ما شکایت کردیم و در نهایت، هم در صلاحیت پیروز شدیم و هم در اجرای موقت ،موفق شدیم. دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه به دست آوریدم به دست چه کسی؟ به دست تحصیلکردههای همین دانشگاه تهران. به دست حقوقدانان و دیپلماتهای خودمان.
وی خاطرنشان کرد: البته یک موفقیت دیگر هم در دادگاه عالی رم برای اموالمان به دست آوردیم. امیدواریم موفقیتهای دیگر هم در دادگاههای بینالمللی دیگر داشته باشیم. حالا ما موفقیم یا آمریکا؟ البته ما موفق هستیم اما آیا در عین حال ما مشکل نداریم؟ چرا مشکل داریم. مشکل ما از اینجا ناشی میشود که آمریکا بر خلاف توافق و برخلاف معاهدهاش و برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از یک توافق چندجانبه، بیدلیل خارج شده است. در اینجا حکم کیست؟ حکم، دبیرخانه سازمان ملل است و از آن بالاتر آژانس بینالمللی انرژی اتمی است. این دو حکم هر دو میگویند حق با ایران است و آمریکا اشتباه کرده است.
رییس جمهور تاکید کرد: پس ما از لحاظ سیاسی، از لحاظ نهادهای بینالمللی،از لحاظ حقوقی و افکار عمومی موفق شدیم ، حتی در خود آمریکا نیز برای دولت آمریکا این یک پیروزی نیست اما از لحاظ روانی و اقتصادی آمریکا وارد عمل شده است.
اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است
وی اظهار کرد: امروز بر اثر قوانین ظالمانه آمریکا سرنوشت شرکتهای اروپایی این است که آنهایی که با ما کار میکنند اگر ادامه کار را قطع کنند، توسط دادگاه اروپا جریمه میشوند و اگر بر اساس توافق ادامه همکاری دهند، توسط آمریکا جریمه میشوند و چنین مقولهای در تاریخ روابط اتحادیه اروپا و آمریکا نبوده است.
وی با اشاره به دیدارهای خود با اکثر رهبران اروپا در سفر نیویورک، گفت: یک نخستوزیر کشور مهم اروپایی به من گفت اگر 5 سال پیش به من میگفتند روزی پیش میآید که در دعوا بین ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا به طرف ایران می آید، میگفتم از محالات تاریخ است چراکه ما متحد آمریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما با آمریکا گره خورده و امکان ندارد اگر روزی ایران و آمریکا رو در روی هم قرار بگیرند پشت سر ایران برویم.
روحانی ادامه داد: این مسألهای که به ذهن غیرممکن میآمد، امروز ممکن شده و اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است و درست روز قبل اینکه ترامپ میخواهد علیه ایران جلسه شورای امنیت را برگزار کند ، اتحادیه اروپا، چین و روسیه علیه آمریکا جلسه تشکیل میدهند و این حادثه، حادثه کمی نیست.
وی با بیان اینکه «صدا و سیما و دانشگاهیان کشور باید این موفقیت ها را برای مردم توضیح دهند»، اظهار کرد: حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا اتفاق افتاده است؛ ممکن است بگویید اروپاییها نمیتوانند شرکتهای خودشان را راضی کنند. این ممکن است، اما دولتها همه پشت سر ایران هستند. گاهی هم ما حریف شرکتهای خودمان نمیشویم. نه شرکتهای خصوصی، گاهی حریف شرکتهای دولتی هم نمیشویم.
وی ادامه داد: در دنیای امروز آن هم در اروپا که اکثریت قریب به اتفاق شرکتها و بانکهای آنان خصوصی بوده و بسیاری از آمریکاییها در آن سهام دارند، اینطور نیست اگر دولت یک تصمیمی گرفت به راحتی بتوانند بروند پشت سر آمریکا؛ شرکت سود و زیان و منافع خودش را حساب میکند.
رییسجمهور با بیان اینکه «ما در بسیاری از قدمها موفق بودیم و چرا نباید نسبت به آینده امیدوار باشیم؟ » گفت: این اشکال روزنامهها و یا فضای مجازی یا صدا و سیمای ما است که وقتی شرکتی بعد از برجام به ایران میآید میگویند اصلاً خبری نیست و کسی نیامده است. در صورتی که 9 شرکت آمده است اما حالا که دارند خارج میشوند هر روز میشمارند.
وی با بیان اینکه «امروز مشکلاتی برای ما از لحاظ اقتصادی خواهد بود»، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه مشکلات فشار به مردم وارد میکند، میتوانیم بهترین راهحل را برایش پیدا کنیم و این دولت نیست که بهترین راهحل را پیدا کند؛ این همه ما هستیم که باید بهترین راهحل را پیدا کنیم.
وی افزود: من تاکنون چندین نامه اساتید دانشگاه را خواندم. خیلی نتوانستم استفاده کنم آنچه که آنها میگویند و با آنچه ما داریم انجام میدهیم چه جور میشود. یک بار هم در ماه رمضان رو در رو با آنها نشستیم و با هم صحبت کردیم. ما از دانشگاه انتظار بیشتر و بالاتر داریم. دانشگاه باید دولت را برای خودش بداند چراکه دولت برای مردم است و این مردم و دانشگاهیان به آن رأی دادند. همه ما پای صندوق رفتیم و شما دانشگاهیان در همه انتخابات نقش بسیار ارزشمند و والایی داشتید. مهم نیست طرفدار کدام نامزد بودید. اصل حضور مردم و تشویق شما است.
دانشگاه در انتخابات نیاید اصلاً انتخابات گرم نمیشود
روحانی اظهار داشت: اگر دانشگاه در انتخابات نیاید اصلاً انتخابات گرم نمیشود. دانشجو و دانشگاهیان هستند که حضور پیدا میکنند و نقش خودشان را ایفا میکنند.
وی با تشکر و قدردانی از همه دانشگاهیان برای همه انتخاباتهایی که تا امروز برگزار شده بویژه در اردیبهشت 96 که کار بسیار مهم و بزرگی را انجام دادند، اظهارداشت: دولت برای شما است. همه باید به هم کمک کنیم. چگونه میتوانیم راه بهتری برای حل مشکلات پیدا کنیم؟ در این راستا به عنوان دولت گفتیم تمام کالاهای اساسی مورد نیاز و ضروری مردم که یک مقدار بازتر هم در نظر گرفتیم و 25 قلم کالا را شامل شد ،به حد نیاز جامعه با ارز ثابت 4200 تومانی در اختیار مردم قرار میدهیم. این اراده دولت است و اجرا کرده است و عمل میکند.
وی خاطرنشان کرد: تقریباً حدود 14 تا 15 میلیارد دلار تا آخر سال احتمالاً در این زمینه هزینه خواهیم کرد . ما این را تعهد کردیم و خواهیم داد. حالا در اینکه چگونه این ارز میآید و چگونه تبدیل به کالا میشود و چگونه توزیع و دست مصرفکننده میرسد. همه باید به هم کمک کنیم، دولت به تنهایی قادر نیست در این راه همه گرهها را باز کند و همه باید دست به دست هم دهیم.
چیزی به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همهاش تبلیغات است
روحانی افزود: اگر بنا باشد با یک شایعه در فضای مجازی که بگویند فلان جنس کم شده است. جنسی که آماده کردیم تا به طور طبیعی مردم در یک ماه آنرا بخرند اگر آن جنس را در دو روز خریدند خوب 28 روز آن قفسه خالی میماند. دائم دوربین عکس میگیرد و میگوید قفسه خالی است. خوب این برای یک ماه بوده که سه روزه خالی شده است که باید دوباره تولید و توزیع شود. چه کسی این کار را کرده است؟ مشکل از دولت است؟ مشکل از مردم است؟ یا مشکل از توطئه بیگانه است؟ در اینجا نمیخواهم بگویم چه کسانی چه درصدی در مشکلات نقش دارند. ما باید این مشکل را حل کنیم و باید دست به دست هم بدهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید.
وی گفت: دولت اعلام کرده برای نیازهای ضروری جامعه غیر از کالاهای اساسی در سامانهای به نام نیما که در آن خرید و فروش و عرضه و تقاضا انجام می شود، ارز را حدود 7 هزار 500 تومان تأمین میکند و این کار را انجام میدهیم. البته نیازمندیهای دیگری هم ممکن است به حق یا ناحق وجود داشته باشد، مانند ارز مسافر یا درمان بیمار در خارج از کشور و یا اصلا خرید آپارتمان در فلان کشور، اما تشخیص اینکه نیت طرف مقابل چیست و درخواست اش چقدر به حق و بجا می باشد آسان نیست اما در شرایط کنونی کشور راه حل مشکلات کمک به همدیگر است راهش این است که در کنار هم قرار بگیریم و به هم کمک کنیم و در رأس این موضوع دانشجویان عزیز، دانشگاه ها و اساتید هستند.
وی رفع مشکلات اقتصادی را اولویت نخست کشور دانست و گفت: باید این مشکلات را با آرامش و امید بیشتر حل کنیم. اگر در ذهن کسی این باشد که دولت که میگوید کالاهای اساسی را تأمین میکنم از کجا معلوم که دقیق بگوید و 3 ماه الی 5 ماه بعد چیز دیگری نگوید، اگر این شبهه در ذهن من آمد و اگر دشمنان ما آمدند این شبهه را ایجاد کردند که آقا وضع خیلی بد میشود و مشکل میشود و یک روز ناجوری به نام 13 آبان پیش روی ما است، حالا من بیایم بگویم که آقا روز 13 آبان هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از 13 آبان قبل از 13 مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه اش تبلیغات است.
دولت به دنبال توسعه فضای باز مجازی است
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «دولت یازدهم و دوازدهم همواره به دنبال توسعه فضای باز مجازی در راستای تقویت دانشگاه و علم بوده است»، گفت: در دنیای امروز علم و پیشرفت علمی بدون آشنایی به فن دیجیتال ممکن نیست و باید زیرساخت آن توسط دولت بیشتر فراهم شده و همه سواد فناورانهاش را یاد بگیریم. امروز در کشورهای اروپایی، دانشجوی رده تحصیلات تکمیلی بدون گذراندن دو آزمون نمیتواند در هیچ دانشگاهی وارد شود؛ اول باید مسلط به فضای مجازی باشد و بتواند از این وسیله خوب استفاده کند و دوم باید شیوه تحقیق را بداند.
وی با اشاره به اینکه «امروز در کشور برای بعضی از امتحانات باید دانشجو زبان انگلیسی و یا یک زبان خارجی دیگر را امتحان بدهد و اشکالی هم بر آن وارد نیست»، اظهار کرد: اما از زبان مهمتر به نظر من سواد فناورانه برای فضای مجازی است و این شرط اصلی نه برای فارغالتحصیل شدن بلکه برای ورود به کارشناسی ارشد و دکتری است.
وی با اشاره به پیشرفت ها، توسعه و تقویت تسهیلات و زیرساختها در فضای مجازی و کمک به رفاه و کسب و کار و زندگی مردم، افزود: فضای مجازی شمشیر دو لبه است و امروز می بینیم که برخی از شایعات چگونه در همین فضای مجازی فربه و بزرگ میشود و همه را تحت تأثیر قرار میدهد. پس باید در این شرایط حواس مان را جمع کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: باید از امکاناتمان به بهترین وجه استفاده کنیم. اینکه گفته شد دانشگاه کوتاهترین راه و راه مستقیم است، درست است. علم و دانش، راه کوتاه و مستقیم را به ما نشان میدهد؛ باید از این فضا و از این امکانات استفاده کنیم و بتوانیم تحولی در مسایل اقتصادی و زندگی مردم بوجود بیاوریم.
ما آغازگر جنگ اقتصادی نبودیم
وی با بیان اینکه «در مسأله مشکلات اقتصادی، ما آغازگر و مقصر این جنگ نبودیم»، گفت: اگر این دولت در این مقطع سر کار نبود، همین حادثه و مشکلات منتها به دست خودمان رخ می داد و به جای اینکه ما با آمریکا مواجه باشیم، با جهان مواجه میشدیم. یک کار سیاسی دقیق و عمیقی به خوبی انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه «برخی مطرح می کنند که این مشکلات به مدیریت مربوط میشود یا به تحریم»، ادامه داد: مگر همه اینهایی که امروز مدیر هستند، در دولت یازدهم مدیر نبودند. شهادت میدهم راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است. چرا در دولت یازدهم مشکل نداشتیم و در دولت دوازدهم مشکل پیدا کردیم.
روحانی افزود: شما میگویید مدیریت عوض شده است. به نظر من مدیرهایی که عوض کردیم اگر از مدیر قبلی قویتر نبوده مثل مدیر قبلی بوده است. این را نمیپذیرم. نمیخواهم بگویم ما اشکال و نقد نداریم. حتماً مشکل و نقد داریم و حتماً ممکن است جایی اشتباه کرده باشیم اما مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی یکی فشار تحریم است، دوم فشار روانی است. این دو تا وارد شده است و تأثیرگذار شده است.
وی بابیان اینکه «اگر همه مردم کمک میکردیم اینگونه نمیشد»، خاطرنشان کرد: اگر ارز 4200 تومان برای واردات جنس به کسی دادیم تا در بازار ارزان بفروشد و تقلب نمیکرد ما شرایط دیگری داشتیم. یک عده سوء استفاده گر و افرادی که منافع شخصیشان را بر کشور، نظام و مردم و ملت ترجیح میدهند متأسفانه داریم. در بسیاری از طرحهایی که داریم ممکن است سوء استفاده و رانت بوجود بیاید و ناچاریم آن طرح را عوض کنیم و بخاطر همین است که وقتی میبینیم با مشکلی مواجه میشویم ناچاریم اصلاح کنیم و بخشنامه جدید بدهیم.
وی افزود: شما مسیری انتخاب کردید یک دفعه یک درندهای به قافله میزند و ناچارید راه را کج کنید. آن درنده است که به شما فشار میآورد والا همان راه را شما میرفتید. در این شرایطی که هستیم اگر امید را در جامعه ایجاد کنیم و اگر دست به دست هم بدهیم، ما از این مشکلات عبور خواهیم کرد ضمن اینکه این شرایط میتواند در بعضی از جهات برای ما فرصت هم باشد.
رییسجمهور خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم شرایطی بود که تولیدگر تولید میکرد و هیچکس نمیخرید، همه انبارها پر از کالا بود و ناچار شده بودیم به مردم وام بدهیم تا بروند جنس بخرند چون تمام تولید ما بخاطر کاهش تقاضا مانده بود و الان در بسیاری از بخش ها وضعیت برعکس است. یعنی چیزی در انبار کارخانه نمیماند و بلافاصله فروش میرود. پس تولید حرکت پیدا کرده و البته تولید مشکلاتی هم پیدا کرده است.
وی گفت: امروز شرایط در صادرات بهتر شده است به گونهای که حتی بعضی از کالاهایی را میخواهیم نگذاریم صادر بشود، بخاطر تفاوت قیمت دلار صادر میشود و بسیاری از کالاهایی که نمیخواهیم صادر شود از مرز قاچاق خارج میشود. کولهبری معکوس شده است. کوله بر از آن طرف جنس به این طرف میآورد حالا کوله بر از این طرف به آن طرف میبرد. ما مسایل و مشکلات جدیدی داریم اما در عین حال فرصتهای جدیدی هم داریم.
درخواست از دانشگاهها
وی با اشاره به درخواست خود از دانشگاهها اظهار کرد: امروز در این شرایط خاص اقتصادی، بعضی از گرههایی که در اقتصاد وجود دارد را شما میتوانید حل کنید. این ممکن است در داروسازی، در صنعت نساجی و یا در صنعت فولاد باشد در همه مواردی که برخی از مواد و برخی از قطعات را ناچاریم از خارج بیاوریم را می توان در داخل تولید کرد.لذا باید جهت بدهیم که کارشناسیهای ارشد و دکتری دانشگاهها به این مسیر بروند.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: اساسا دانشگاه ها باید در رشتههایی که خیلی نیاز نداریم ، پا را عقب بکشند، یعنی دانشگاه در رشتههایی که خودکفا هستیم و به اندازه کافی فارغ التحصیل داریم نباید دانشجو بپذیرد. در بعضی از رشتههایی که کم داریم باید سرمایهگذاری کنیم. میگویند دانشجو چرا بیکار است این تقصیر همه ماست تقصیر دولت و دانشگاه است. همه باید دست به دست هم بدهیم.
وی با تاکید بر اینکه «دانشگاه فقط علمآفرین نیست و دانشگاه باید کارآفرین هم باشد» اظهار کرد: دانشگاه باید هم علمآموز و هم مهارتآموز باشد. خلاقیت باید بوجود بیاورد والا این نیست که مغز دانشجو تبدیل شود، به یک حافظه کامپیوتری برای مسایلی که استاد در سر کلاس گفته و این را نگه دارد. یک زمانی هم که خسته میشود. اتوماتیک پاک میشود و از دستش میرود. دانشگاه برای این بوده که دانشجو خلاق شود و خلاقیت و مهارت هیچ گاه از بین نمیرود.
وی تصریح کرد: مهم این است که دانشجو را چگونه تربیت کنیم که به یک انسان فرهیخته ،کاربلد با مهارت و مسئول تبدیل بشود. مغز پر علم چه خاصیتی دارد علمی خوب است که با رفتار و اخلاق و کار توأم شود.
روحانی افزود: سال آخر دانشگاه یکسری واحدهای ما آموزش در دادگاهها بود. تازه آن وقت فهمیدیم این دروسی که در دانشگاه یاد گرفتیم دادگاه عالم دیگری است. یعنی این همه درس که یاد گرفتیم آنجا نمیشود اجرا کرد.
وی اظهار کرد: در واحدهایی که به عنوان کارآموزی در همه دورههای دادگاههای مختلف میرفتیم و آموزش میدیدیم، معلوم میشد که بین دانش و عمل ما چقدر فاصله است. ما باید کاری کنیم که هم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم و هم در رشتههایی که نیاز است دانشجو بپذیریم.
وی با بیان اینکه «تعبیر آموزش رایگان نسبت به آموزش و پرورش و تربیت بدنی در قانون اساسی است و نسبت به آموزش عالی، تسهیل و تأمین آموزش عالی بیان شده است»، گفت: هرچند که لحن قانون اساسی متفاوت است اما آموزش رایگان اشکال ندارد، خیلی هم خوب است و در بحث علم و دانش هر چه کمک کنیم، درست است؛ اما لااقل پول ملت را در جایی که ملت نیاز دارد صرف کنیم و مردم باید راضی باشند. اگر در رشتهای این همه دانشجو بیاوریم، هم خودشان در رشتهای که درس خواندند گرفتار میشوند و شغل پیدا نمیکنند و هم معلوم نیست آن پولی که دولت خرج کرده، چه مقدارش مجاز بوده است.
رییسجمهور با تاکید بر اینکه «دانشگاه، صنعت، تولید و فناوری باید در کنار هم قرار داشته باشند»، گفت: باید پارکهای علمی و فناوری با دانشگاهها مرتبط باشند. اگر این ارتباط را برقرار کردیم و به دانشگاهها استقلال دادیم موفق خواهیم بود. هر چه ما از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم، ضرر کردیم. بدون آزادی، علم و پژوهش امکان پذیر نیست چراکه علم چارچوب نمیشناسد.
نباید دانشگاه مرکز فعالیت احزاب باشد
وی با بیان اینکه «حزب چارچوب، شعار و تشکیلات دارد و برای همین نباید دانشگاه مرکز فعالیت احزاب باشد»، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید ضمن اینکه به علوم سیاسی و مسایل اجتماعی توجه کند، مرکز علم، پژوهش و تحقیق است. اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه کمک کند به احزاب و حتی عضو حزبی باشد. اما مکان دانشگاه برای این کار نیست؛ علم نگاه چپ چپ و چارچوب ندارد. علم باز است و هر چه شما یاد بگیرید باز کم است و به یک معنا همه ما تا آخر عمر طلبه و دانشجو هستیم و باید بیاموزیم از گهواره تا گور. همهاش باید بیاموزیم.
وی با بیان اینکه «یکی از کارهای دولت یازدهم و دوازدهم این بود که در راستای افزایش تسهیل در تأمین آموزش عالی به گونه ای اقدام کند تا هر که میخواهد در رشتهها و مقاطع مختلف درس بخواند با اصول متعدد مواجه نشود»، خاطرنشان کرد: دولت در شهریور امسال لایحهای را تصویب کرد و به مجلس فرستاد که مطابق آن اساس سنجشها و ورودیها در همه مقاطع جز مسایل علمی چیز دیگری نخواهد بود.
روحانی افزود: الان در چند موضوع استثناء قائل شده ایم و گفتیم کسی که در جرایم سنگینی مثل جرایم سازمان یافته، قاچاق انسان، تروریسم، جاسوسی، و جرایمی که تبعات اجتماعی در احکام دادگاهها دارد تا زمانی که تبعات اجتماعی دارد، از تحصیلات تکمیلی محروم بشوند ولی غیر این مورد همه باید آزاد باشند و تمام قوانین و مقررات غیر از این را ملغی اعلام کردیم و امیدواریم در مجلس و شورای نگهبان هم تصویب بشود.
وی افزود: این یک تحول بزرگ، در دانشگاههای کشور است. بنابراین شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه ایجاد کردیم که کمتر دیدم که راجع به این لایحه در رسانههای ما یا حتی دانشگاهیها حرف بزنند. این لایحه مهمترین لایحه ای است که دولت دوازدهم برای دانشجویان و دانشگاهها داده است و این به معنای آن است که ما فضا را باز کنیم و همانطور که وعده ما به ملت، دانشجو و اساتید بوده، دانشگاه امن میخواهیم و دانشگاه امنیتی نمیخواهیم.
وی تاکید کرد: ما دانشگاهی قانونمند، با انضباط و نظم میخواهیم؛ دانشگاه حزبی و جناحی نمیخواهیم؛ دانشگاه ما باید از این قیود آزاد باشد؛ دانشگاه محل علم، تحقیق،پژوهش و نقادی و پرسشگری و البته محل پاسخ به بسیاری از سوالات است؛البته اگر بگوییم دانشگاه باید به همه سوالات پاسخ بدهد، شاید محال باشد ولی ان شاء الله دانشگاه به اکثر سوالات پاسخ میدهد؛ دوستان نصیحتی کردند و گفتند ارتباط دولت با دانشگاه، رئیس جمهور با دانشگاه، باید بیشتر باشد این حرف به حق و درست است و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد تا عامل به این نصیحت باشیم.
رئیس جمهور در این مراسم از برگزیدگان آزمون سراسری سال 97 دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، در گروههای آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی تقدیر کرد.
در ادامه این مراسم دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به جایگاه نظام آموزش عالی و دانشگاههای کشور اظهارکرد: نظام آموزش عالی و دانشگاههای کشور بنا به شواهد موجود همواره نهادی تغییرآفرین، اثرگذار و متعهد به آرمانهای دینی و ملی بودهاند.
دکتر غلامی با بیان اینکه نظام آموزش عالی و دانشگاه های کشور بنا به شواهد موجود همواره نهادی تغییر آفرین، اثرگذار ومتعهد به آرمان های دینی و ملی بوده اند، اظهار داشت: نقش آفرینی و سهم این نهاد در تحقق انقلاب اسلامی، ایام جنگ تحمیلی، و در فرایند توسعه و پیشرفت کشور در دوره بعد از جنگ تا به امروز سهمی درخورتوجه و محل اعتنا است.
وزیر علوم افزود: استمرار این نقش آفرینی در گرو بالندگی و حفظ جایگاه و موقعیت ممتاز آن به مثابه نهاد تولید اندیشه و قرار گرفتن در مرزهای دانش و داشتن رقابت و تعامل سازنده با نهاد های علمی جهان و شریک شدن در تولید علم و دانش جهانی است.
نهاد دانشگاه مسئول انتقال سنت های فکری، ارزش های اجتماعی و فرهنگ ملی و دینی است
وی با بیان اینکه دانشگاه فقط مرکز تولید دانش فنی و مادی نیست؛ بلکه مرکزی بی بدیل برای تفکر و تولید دانش، بینش و مسئول انتقال سنت های فکری، ارزش های اجتماعی و فرهنگ ملی و دینی است، گفت: بر این مبنا جدای از اینکه نهادی علمی است نهادی اجتماعی و فرهنگی با کارویژه جامعه پذیری و فرهنگ پذیری عمل می کند. مهم ترین کار ویژه دانشگاه، تولید انسان دانشگاهی وفرهیخته است. انسانی که طلایه دار و پیشاهنگ معرفت و فرهنگ است.
کسب رتبه اول رشد علمی در جهان در سال ۲۰۱۷
وی افزود: در سال ۲۰۱۷ در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، کشور ایران با رشد ۸.۹ درصد رتبه اول رشد علمی را کسب کرده و کشور های روسیه و چین به ترتیب با رشد ۶.۶ و ۴.۳ درصد در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته، و با توجه به جایگاه مکتسبه؛ رقابت علمی ایران دیگر در مجموعه کشورهای در حال توسعه نیست بلکه در گردونه رقابت با کشورهای توسعه یافته است.
وزیر علوم درادامه با اشاره به رشد تولید علم در ایران برمبنای مدارک و مقالات ثبت شده در پایگاه های معتبر جهانی گفت: این رشد طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ صعودی بوده است، به گونه ای که در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۲ رشد ۳۴ درصدی را تجربه کرده ایم.
ایران در تولید علم در میان کشور های منطقه و کشورهای اسلامی رتبه اول را دارد
وی با بیان اینکه ایران در تولید علم در میان کشور های منطقه و کشورهای اسلامی رتبه اول را دارد و در بین کشورهای جنبش عدم تعهد بعد از کشور هند رتبه دوم را دارد، گفت: شاخص ارزیابی کیفیت تولیدات علمی؛ میزان استناد و ارجاع به تولیدات علمی است که از این بابت نیز موفقیت خوبی داشته ایم و رتبه کشور از رتبه ۳۰ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیداکرده است.
وزیر علوم تغییر جایگاه دانشگاه های کشور در نظام های معتبر بین المللی را حائز توجه دانست و گفت: دررتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۳ تنها یک دانشگاه از کشور ایران حضور داشت که در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۸ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور دارند و در رتبه بندی لایدن نیز در سال ۲۰۱۳ فقط ۵ دانشگاه ایران حضور داشتند که در سال ۲۰۱۸ این حضور به تعداد ۲۲ دانشگاه افزایش یافته است.
سال گذشته دیپلماسی علمی کشور بسیار فعال بوده است
دکتر غلامی دیپلماسی علمی کشور را در سال گذشته بسیار فعال توصیف کرد و گفت: به لحاظ ارتباطات علمی بین المللی؛ در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۱۰۰ دانشمند، رئیس دانشگاه، و عضوهیأت علمی خارجی برای همکاری های دوجانبه، سمینارها و دوره های آموزشی و پژوهشی در ایران حضور پیدا کرده اند، و متقابلاً ۱۴۵۰ تن از اعضای هیأت علمی کشور در قالب حضور در سمینارها وپروژه های پژوهشی در دانشگاه ها وسمینارهای معتبر جهانی حضور پیدا کرده اند که نشان از فعالیت دیپلماسی علمی کشور دارد.
وی با اشاره به چند مورد از دستاورد های فناورانه و دانش بنیان کشور در سال گذشته گفت: شاخص نوآوری جهانی با شروع به کار دولت تدبیر و امید، روند تصاعدی داشته، به گونه ای که جایگاه ایران از رده ۱۲۰ در سال ۱۳۹۳ به رده ۷۵ در سال ۱۳۹۶ ارتقا یافته است.
فعالیت ۴۳ پارک علم و فناوری در سال ۱۳۹۷ در کشور
دکتر غلامی افزود: این رشد مرهون توجه به حوزه فناوری و نوآوری درمراکز آموزش و پژوهشی و نیز شرکت های دانش بنیان است که تعداد این مراکز از ۱۳۱ مورد در سال ۱۳۹۱ به ۱۹۳ مورد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته و تعداد پارک های علم و فناوری از ۳۳ پارک درسال ۱۳۹۱ به ۴۳ پارک در سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرده و شاغلان در این پارک ها از ۱۹۰۰۰ نفر به ۴۲۰۰۰ نفر رسیده است.
وی با اشاره به لزوم اجرای طرح آمایش آموزش عالی در کشور اظهار داشت: آمایش آموزش عالی و ضرورت همراهی و توجه مجموعه عناصر نظام در راستای نیل به توازن های لازم فرایند توسعه نظام مند و پایدارو ارتقای کیفی نظام آموزش عالی کشور امری لازم و اجتناب ناپذیر است.
دیپلماسی علمی در تولید و حفظ سرمایه اجتماعی بین المللی نقش به سزایی دارد
وزیر علوم دیپلماسی علمی را از ارکان کلیدی مراودات و تعاملات بین المللی دانست و گفت: دیپلماسی علمی بی تردید در تولید و حفظ سرمایه اجتماعی بین المللی نقش به سزایی دارد و این مهم هم در گرو سعی و تلاش خستگی ناپذیر عالمان دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، که امروزه بخش قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه های بزرگ کشور را تشکیل می دهند، و هم نیازمند حمایت دولت درزمینه تأمین منابع ارزی و فراهم سازی فرصت های لازم برای تقویت دیپلماسی علمی است.
آمادگی دانشگاه ها برای کمک به دولت در همه زمینه های دانشی و سیاستی
وی با بیان اینکه امروزدانشگاه ها آماده کمک به دولت در همه زمینه های دانشی و سیاستی هستند تا کشور با اقتدار بیشتر در عرصه های داخلی و بین المللی دستاوردهای بیشتری را کسب کند، گفت: دانشگاه سختی های کار دولت را و الزام های حاکم به شرایط تحریم را هم می داند و بر این باور است که در این شرایط هیچ فرصتی را نباید از دست داد، حتی از تحریم، با سعی و تلاش مجدانه باید دل در گرو نیل به خود اتکائی، رفع وابستگی و تقویت استقلال علمی کشور، استفاده از نیروهای بومی و داخلی داده و حمایت از تولیدات علمی، دانشی و صنعتی داخلی را وجه همت خود قرار دهیم.
ارتقای انسجام و وفاق ملی، سیاست نظام آموزش عالی و دانشگاه ها است
دکتر غلامی در ادامه با بیان اینکه سیاست نظام آموزش عالی و دانشگاه ها بر ارتقای انسجام و وفاق ملی است، اظهار داشت: سیاست نظام آموزش عالی و دانشگاه ها در شرایطی که شاهد هجمه های ناجوانمردانه ای از جانب برخی از نیروهای خارجی هستیم بر ارتقای انسجام و وفاق ملی است واین مهم با سعه صدر اسلامی، مدارا و تقویت عرصه های همدلی، تفاهم و گفتگو ممکن می شود که خود نیازمند همکاری و همراهی مجموعه های مختلف درون دانشگاه و به خصوص مجموعه های بیرون دانشگاه است تا با فراهم سازی فضایی امن و آرام، امکان گفت وگو براساس اندیشه و در چهارچوب مدنیت در جامعه دانشگاهی کشور مهیا میشود.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان نیازمند داشتن قدرت، معنا، تأثیر، خلاقیت، زایش، تعلق دانشگاهی ومشارکت در دانشگاه و فرایند فرهیختگی هستند، گفت: حساسیت های سیاسی غیر متعارف؛ مساعد حوزه فعالیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ها نیست وبر این باوریم که فراهم سازی بستر و فرصت برای تقویت توأمان توانمندی های چندگانه مهارتی و حرفه ای؛ اجتماعی و فرهنگی در پرتو فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مشارکت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان نه تنها به پیامد های روانی- اجتماعی مثبتی چون خود پنداره مثبت، عزت نفس واحساس اثر گذاری و تاثیر بخشی را در فرد در پی دارد بلکه مقوم احساس نشاط، امید و تقویت هویت دینی و ملی خواهد بود.
استفاده از ظرفیت تشکل ها و انجمن های دانشجویی در توانمند سازی دانشجویان و ایجاد رونق، نشاط و امید
وزیر علوم بهره گیری از ظرفیت های حوزه فرهنگی و دانشجویی در قالب تشکل ها و انجمن های دانشجویی را موثر دانست و گفت: عملکرداین تشکل ها که در عرصه های علمی، صنفی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فعالیت دارند، در توانمند سازی دانشجویان و ایجاد رونق، نشاط و امید بیشتر در فضاهای آموزشی کارساز است.
وی افزود: کرسی های آزاد اندیشی، فرصتی مناسب برای دانشجویان و دانشگاهیان است تا در یک فضای علمی و به دور از هیجان، پیرامون مسائل عرصه عمومی جامعه گفتگو کنند. این کرسی ها امکانی برای رشد عقلانیت ارتباطی و گفتگوهای انتقادی و سازنده و از رهگذر آنها میتوان آستانه تحمل و مدارا را بالا برد و در محیط دانشگاهی فضای پرامید و با نشاط ایجاد کرد.
انجام ۱۲۰۰ طرح مشترک دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با وزارت دفاع و بیش از ۲۰ طرح کلان با وزارت نفت
دکتر غلامی با اشاره به انجام ۱۲۰۰ طرح مشترک دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با وزارت دفاع و بیش از ۲۰ طرح کلان با وزارت نفت که در دست اجراست، گفت: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری خود را متعهد به رفع نیاز های کشور و کمک به حل مسائل و مشکلات کشور در حوزه های مختلف صنعتی، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و خدماتی می دانند و به این منظور به طور گسترده و راهبردی با دیگر وزارتخانه ها همکاری کرده ایم.
وی همچنین تقاضا محور ساختن رساله های تحصیلات تکمیلی، ارتباط بیشتر با صنعت و جامعه از طریق فراهم سازی فرصت حضور اعضای هیأت علمی جوان در بخش های فنی و اجرایی مربوط به رشته و حوزه تخصصی شان را، توجه به امر مهارت های تکمیلی و کمک به فرایندکارآفرینی در محیط های دانشگاهی دانست.
وزیر علوم با بیان اینکه رصد مسائل روانی- اجتماعی و شرایط فرهنگی و اقتصادی دانشجویان در قالب طرح هایی چون سنجش سلامت اجتماعی دانشجویان به جد و عالمانه در دست انجام است، گفت: سیاستگذاری لازم در باب افزایش خدمات دانشجویی به منظور ارتقای کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان در دست انجام است که موجد افزایش رضایت دانشجویان از خدمات دریافتی بوده است. هر چند که این تلاش ها باید برای نیل به مطلوب های بیشتر تداوم یابد.
دکتر غلامی در پایان سخنان خود، بر تلاش در جهت توانمندسازی مجموعه عناصر دانشگاهی در ابعاد علمی، فنی، حرفه ای، اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: توجه به تقویت سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در دانشگاه هامی طلبد که در نظام بودجه ریزی و تخصیص اعتبار به افزایش سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاهها اهتمام شو و همچنین برنامه ریزی برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری دانشجویان دوره های کارشناسی با هدف توانمند تر ساختن آنها برای ورود به بازار کار از مهم ترین برنامه های سال جاری است که امید واریم با اجرای آن کاستی های موجود رفع و توانمندی های عملی دانش آموختگان دانشگاه ها افزایش یابد.
امروز متقلبین و انقلابینماها در دانشگاهها حضور دارند/مسئولیت گمراهی دانشگاهیان با مسئولان است
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی اظهار کرد: کتمان نمیکنیم که امروز هزاران سوال از مسئولان نظام و جامعه روحانیت در دانشگاهها وجود دارد که بی پاسخ مانده است و بر خلاف سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی که بهشتی، مطهری، مفتح، روحانی و آیت الله خامنهای در دانشگاهها حضور مییافتند و به سئوالات مختلف پاسخ میدادند امروز متقلبین و انقلابی نماها در دانشگاهها حضور دارند.
وی با بیان اینکه ایکاش سئوالات دانشگاهیان بی پاسخ نماند خاطرنشان کرد: مسئولیت گمراهی دانشگاهیان بر عهده مسئولان کشور است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه صحبتهای خود به بیان برخی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش و پژوهش پرداخت و گفت: تعداد دانشجویانی که در زمان انقلاب در دانشگاهها حضور داشتند 200 هزار نفر بود اما امروز این تعداد به چهار میلیون نفر رسیده است. تا سال 57 تعداد دانشجویان دوره دکترای حرفهای 10 هزار نفر بود اما اکنون این تعداد به 70 هزار نفر افزایش یافته است. همچنین دانشجویان در آن دوران در 400 رشته مقطع تحصیل میکردند که این تعداد امروز به 3000 رشته مقطع افزایش یافته است.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به موضوع بی سوادی مدرن در دنیا ادامه داد: ما هم مانند همه دنیا به تربیت افراد کم سواد دارای مدرک تحصیلی آلوده شدهایم اما در حوزه کیفی در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاهها بی توجه نبودهاند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد اعضای هیات علمی از 7000 نفر پس از چهار دهه به 80 هزار نفر رسیده است. همچنین تعداد مقالات ISI کشور از 700 مقاله به بیش از 42 هزار مقاله افزایش یافته است. از سوی دیگر سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم از یک دهم درصد به 1.5 درصد در جهان افزایش یافته است.
وی گفت: خوشبختانه در چهار سال گذشته و همچنین ابتدای دولت دوازدهم شاهد رشد قابل توجه علمی بودهایم و از رتبه هجدهم به رتبه شانزدهم ارتقاء یافتهایم و در نیمه اول سال 2018 به رتبه پانزدهم در دنیا دست یافتهایم. از سوی دیگر در تربیت نیروی انسانی در تخصصهای مورد نیاز به گونهای عمل شده که در حال حاضر حداقل در حوزه علوم پزشکی نیازی به اعزام بیمار به خارج برای درمان نداریم و برعکس سالهاست که روزانه صدها بیمار برای درمان به کشور ما مراجعه میکنند.
وزیر بهداشت اظهار کرد: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اتفاقات بسیاری در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است. در شروع دولت یازدهم از نظر شاخص فناوری در آغاز دولت یازدهم رتبه صد و بیست و هشتم را داشتیم اما امروز در این زمینه به جایگاه شصت و هشتم در دنیا رسیدهایم. در عین حال در موضوع مرجعیت علمی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، در حوزه تحقیقات علوم پزشکی در دو سال گذشته استنادات به مقالات علوم پزشکی، رشد 400 درصدی داشته است.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حوزه تحقیق و پژوهش امروز 56 نفر در دانشگاههای علوم پزشکی حضور دارند که جزء برترینهای دنیا شناخته میشوند خاطرنشان کرد: این در حالیست که در ابتدای دولت یازدهم تنها هشت نفر جزء برترینهای دنیا محسوب میشدند.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد که امروز زمانی فرا رسیده که برای تحقق کامل چشم انداز ایران 1404 در حوزه علوم فناوری بیش از گذشته باید تلاش کنیم. باید امروز به گونهای عمل کنیم تا تعاملات علمی دانشگاهها و دانشجویان با دنیا افزایش یابد و موانع موجود در برقراری ارتباط با بزرگترین مراکز علمی جهان برداریم و ایران را به عنوان پذیرنده مهم منطقهای مراکز بزرگ دنیا معرفی نماییم. همچنین باید تلاش کنیم تا با لحاظ مصادیق اقتصاد مقاومتی دستیابی به ثروت را از طریق شرکتهای دانش بنیان جایگزین نفت کنیم.
وزیر بهداشت همچنین ابراز امیدواری کرد که با همت دانشگاهیان شاهد اعتلای روزافزون علم و دانش در کشور باشیم.
باید فضای نقد سازنده در دانشگاهها ایجاد شود/کشور نیازمند اصلاحات اساسی در حوزه اقتصاد است
در ادامه مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: بسیار خوشبختم که امسال نیز شاهد برگزاری این مراسم به میزبانی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم. در واقع حضور رئیس جمهور در مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی این سنت حسنه را هر ساله تداوم می بخشد.
وی در ادامه به موفقیتهای دانشگاه در حوزه علم و فن آوری و دیپلماسی علمی اشاره کرد و گفت: علی رغم شرایط ویژهای که کشور با آن مواجه است اجازه بدهید صحبتهایم را با ذکر موفقیتها شروع کنم. خوشبختانه تعداد دانشگاههای ایران که جزء 1000 دانشگاه برتر دنیا هستند طی 5 سال اخیر از یک یا دو دانشگاه به بیش از 20 دانشگاه در برخی از رتبه بندیهای مختلف جهان افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه تهران همچنین خاطر نشان کرد: ادامه افزایش انتشار مقالات درنشریات معتبر نمایه شده و استنادات که جایگاه شانزدهم را برای کشور به ارمغان آورده است ، گسترش همکاریهای علمی و بینالمللی در تهران و دانشگاهها و نهادهای علمی معتبر دنیا را میتوان از جمله دیگر موفقیتهای کشور در حوزه علم و فناوری به شمار آورد.
به گفته وی، موفقیتهای دیپلماسی کشور و پیروزی در دادگاه بینالمللی لاهه را که باعث محکومیت و انزوای دولت آمریکا در صحنهی بینالمللی شده است را نیز بایستی ارج بگذاریم و خوشحالیم که اساتید برجسته دانشگاه تهران برای به دست آمدن این موفقیت نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.
دکتر نیلی به نقش دیپلماسی علمی و عمومی هم اشاره کرد و گفت: موفقیتهای علمی و درخشان کشور و افزایش تبادلات علمی دانشجویی و هیات علمی باعث گردیده است که تصویر مثبتی از ایران در ذهن جهانیان به ویژه متفکرین و دانشمندان کشورها شکل گیرد و قطعا این موضوع یکی از موانع اجماع جهانی علیه ایران بودهاند و بنابراین دیپلماسی عمومی و سیاسی از جمله توانمندیهای دانشگاهها است که میتواند در خدمت دیپلماسی کشور قرار گیرد.
رئیس دانشگاه تهران همچنین بر ضرورت تامین ارز و مابه التفاوت آن در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از سوی دولت تاکید کرد و گفت: لازم است به مشکل پیش آمده تامین هزینههای ارزی دانشگاه برای فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری و اساتید ، تامین هزینههای مواد و تجهیزات دانشگاهها و شرکت در کنفرانسها و موارد آن اشاره کنیم. البته تجهیزات اساسی خارج از این لیست قرار دارد. بدیهی است شرط حفظ کیفیت علمی پژوهشهای دانشگاهها و جایگاه علمی آنها ادامه این تبادلات است. اگرچه امروز تامین کالاهای اساسی و معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد از اولویت ویژه ای برخوردار هستند ولی قطعا آینده کشور و تضمین کیفیت نیروهای کارشناسی و دانشمند کشور به عنوان ستون اصلی توسعه امنیت و اقتدار کشور بستگی به کیفیت اول دانشگاهها دارد.
به گفته دکتر نیلی همانگونه که همه کشور و دنیا نیز تجربه کرده است به یاد بیاوریم که حتی در زمان جنگ ارز مورد نیاز دانشگاهها تامین میشد. جنانچه امروز نتیجه آن را در بخش بزرگی از عملکرد دانشگاهها شاهد هستیم اگرچه تقاضای دانشگاهها تامین ارز و مابه التفاوت ریالی ارز ناشی از افزیاش قیمت آن است.
رئیس دانشگاه تهران بر ضرورت مشارکت دانشگاهها در حل مسایل و چالشهای کشور تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که امروز از دانشگاهها از سوی مقام معظم رهبری دولت و مردم وجود دارد مشارکت این مراکز در حل مسائل و مشکلات کشور است. این مطالبات را به فال نیک بگیریم. وظیفه خود میدانیم که حداکثر توان خود را در خدمت کشور و مردم خود قرار دهیم که البته فکر میکنیم دانشگاهها در گذشته قبلا در تبیین مشکلات و ارائه راه حل اقدامات زیادی را انجام دادهاند ولی کمتر مورد توجه و مطالعه سیاستگذاران و مجریان قرار گرفته است.
دکتر نیلی خاطر نشان کرد: من پروژههای زیادی مانند پروژه توان افزایی جوامع محلی قلعه جنگ اشاره کرد در بازسازی فضای اجتماعی و شهری مناطق زلزله زده کرمانشاه، مطالعات جامع غرب کارون برای دستیابی به توسعه متوازن، طرح کلان مطالعه میدان ازادگان را میتوانم مثال بزنم که توسط دانشگاه تهران اجرا شده است.
رئیس دانشگاه تهران همچنین در ادامه به حوادث دی ماه اخیر کشور و دانشگاهها اشاره کرد و گفت: خوشحال هستم که به اطلاع برسانم به عنوان یک امر فوری پس از حوادث دی ماه سال گذشته دانشگاههای سطح یک تصمیم به تشکیل خوشههای فکری در حوزههای مختلف بین اساتید فعال و علاقمند خود در برخی از موضوعاتی نظیر اقتصاد کلان مسائل پولی و بانکی، سرمایه اجتماعی، محیط زیست ، انرژی و آب و حمل و نقل گرفته است که خوشبختانه نگاههای مثبت رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور و مشارکت مثبت برخی از دستگاهها مانند سازمان برنامه و بودجه باعث سرعت بخشیدن به این فعالیتها شده است.
وی خاطر نشان کرد: من امیدوارم این نشستها و مشارکتها به نتایج ارزشمندی برای کشور تبدیل شود و نظریات صاحب نظران در عمل مورد استفاده قرار بگیرد و من مایل هستم از این فرصت استفاده کرده و برخی از کلیات نظرات مطروحه در بخشی از نشستها را به طور مختصر بیان کنم. البته که این جلسات به طور منظم ادامه داشته و از کلیات گذشته، و سعی در ارائه راهکارهای عمل یبرای حل مشکلات هستند.
دکتر نیلی همچنین به تاثیر تحریمها در بروز مشکلات اشاره کرد و گفت: مسائل اقتصادی موجود کشور فقط ریشه اقتصادی نداشته و تنها محصول اقدامات و سیاستهای سالهای اخیر نیست بلکه ناشی از انباشته شده نقصان و اقدامات و سیاستهای سالهای گذشته نیز میباشد . بنابراین ضمن آنکه لازم است شرایط فعلی را به شکلی بهینه مدیریت کرد و با همکاری همه قوا و مردم این مشکلات را پشت سر گذاشت اما کشور نیازمند اصلاحات اساسی در توسعه اقتصادی دارد. برای برون رفت از این شرایط لازم است راهکارهای ضروری را به کار بگیریم.
رئیس دانشگاه تهران به راهکارهای ضروری برای برون رفت از بحرانهای اقتصادی فعلی کشور اشاره کرد و گفت: ارتقاء شاخصهای حکمرانی خوب به معنی ارتقای حاکمیت قانون ، شفافیت و عدالت و انصاف ، افزایش تعاملات بینالمللی و افزایش وفاق ملی ؛ توجه جدی به تامین کالاهای اساسی برای عامه مردم به ویژه اقشار نیازمند، توجه جدی به امر تولید به ویژه شیوههای مدرن خلق ثروت که قطعا یکی از محورهای اصلی آن خواهد بود ، توقف ماشین خلق نقدینگی، طراحی و اجرای برنامههای جامع حل و فصل نظام بانکی کشور و برخی موارد دیگر از جمله این راهکارها به شمار میرود.
رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اگر مایل به افزایش نقش دانشگاهها در حل مسائل کشور هستیم و به دنبال افزایش کیفیت آموزش عالی باید اقتدار آموزش عالی در امور مانند برنامه ریزی و سیاست گذاری و نظارت را در آن برگردایم. باید فضای بهتری برای مشارکت قانونمند دانشجویان برای نقد سازنده فراهم کنیم و اجازه دهیم مشارکت و همفکری را در فضای دانشگاه تجربه کنند اگرچه معتقد هستم فضای مشارکت و نقد در دانشگاهها تا حد زیادی بهبود یافته است.
همچنین در این مراسم نادریان دانشجوی سال آخر رشته پزشکی به نمایندگی از دانشجویان در سالن برگزاری مراسم سخنرانی کرد و همچنین دکتر شمیرانی نیز مدیرکل آموزش غیر دولتی وزارت علوم نیز به نمایندگی از اعضای هیات علمی دانشگاهها نظرات و مطالبات این قشر از دانشگاهیان را به گوش رئیس جمهور رساند.
پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی یکی از دانشجویان دختر حاضر در این مراسم نسبت به سخنان رئیس جمهور در آن جمع واکنش نشان داد و عنوان کرد، این سخنان نمی تواند مشکلی از مشکلات دانشجویان و دانشگاهیان را رفع کند. سخنان رئیس جمهور کاملا تکرار مکرراتی است که همواره این مطالب را از سوی ایشان در رسانههای مختلف میشنویم. بنابراین باید رییس جمهور به صورت رو در رو با دانشجویان نشست و صحبتهای آنها را از نزدیک بشنود.