موضوع بیمه و مالیات دیگر به یکی از اصلی ترین مشکلات چند سال گذشته اکوسیستم استارت‌آپی و کارآفرینی ایران تبدیل شده و مادامیکه که صحبت از استارت آپ و کسب و کارهای نوپا می شود ناخوداگاه به دلیل تکرار موضوع بیمه به میان می آید.

کسب و کارهای نوپا مورد حمایت‌های بیمه‌ای خاص قرار می‌گیرند

شناسه خبر: 10399 سرویس: کسب و کار

موسسان و افراد مشغول به کار در این حوزه به دلیل نبود قانون مخصوص و اساسنامه بیمه ای با مشکلاتی روبرو هستند که البته هنوز در کسب و کارهای سنتی نیز با وجود گذشت سالهای طولانی از فعالیت شان وجود دارد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر ضرورت گسترش زیرساخت و بستر لازم برای حمایت از حوزه دانش بنیان گفت: کسب و کارهای نوآورانه و استارتاپ ها مورد حمایت های بیمه ای خاص قرار می گیرند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر ضرورت گسترش زیرساخت و بستر لازم برای حمایت از حوزه دانش بنیان گفت: کسب و کارهای نوآورانه و استارتاپ ها مورد حمایت های بیمه ای خاص قرار می گیرند. محمد شریعتمداری در خصوص برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوره جدید برای حمایت از حوزه دانش بنیان کشور گفت: رفع مسایل و مشکلات موجود بین تعاونی‌ها و مشاغل سنتی در حوزه‌های مختلف با نوآوران و فعالان کسب و کارهای نوپا و استارتاپی و تنظیم روابط کار یکی از برنامه های اصلی این وزارتخانه است. وی با تاکید بر ضرورت گسترش زیرساخت و بستر لازم برای حمایت از حوزه دانش بنیان، انتصاب یک مشاور در امور علمی و نوآوری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: هم اکنون وجود برخی مسایل بین تاکسی های اینترنتی و تاکسی‌های سنتی یا کاریابی از طریق فضای مجازی و کاریابی از طریق دفاتر ادارات تعاون، رفاه و تامین اجتماعی ناشی از نبود بستر لازم در حوزه فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) است.

وی اظهارداشت: سهم تعاونی های دانش بنیان و استارتاپی از مجموع حدود ۹۰ هزار تعاونی کشور فقط ۲۵۰ تعاونی است، این امر بیانگر آن است فرهنگ تعاونی به عنوان یک فرهنگ مشارکت جویانه در عرصه کسب و کارهای جدید نیازمند توجه بیشتراز سوی فعالان این عرصه است.وی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای حمایت بیمه ای از فعالان استارتاپی نیز بیان کرد: ما برای همه مشاغل به صورت عام حمایت بیمه ای داریم اما برای مشاغل نوپا و استارتاپی بایستی حمایت های بیمه ای خاص پیش بینی شود. وی یکی از ماموریت های اصلی حوزه مشاوره علمی و نوآوری وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی را پیگیری به منظور ایجاد زیرساخت های لازم به منظور فراهم کردن بیمه خاص فعالان عرصه نوآوری و استارتاپ ها به عنوان یک تبعیض مثبت عنوان کرد.

مسائل و مشکلات بیمه ای هنوز هم با اینکه سالها از راه اندازی کسب و کارهای سنتی گذشته به قوت خود باقی است و هنوز مابین کارگر یا کارمند با کارفرما مشکل بوجود می آید. البته این موضوع کوچکترین مشکلی است که می توان در این رابطه به آن اشاره کرد. مشکلات . مصائب بزرگتری هنوز در کسب و کارهای فیزیکی و سنتی وجود دارد و صنعت بیمه کشور هنوز اندر خم تصویب بخش نامه ها و لایحه های مختلف برپای حل مشکل و یا پوشش دهی اقشار مختلف و اصناف است. کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها نیز در کشور ما عمر زیادی ندارند اما به هر حال چندین سال است از آغاز فعالیت آنها می گذرد و اینکه قوانین ویژه این کسب کارها هنوز به طور جامع و کامل وجود ندارد جای تعجب دارد. مالیات و بیمه از جمله مهم ترین موضوعاتی است هنوز استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا از آن بی بهره اند. بیمه امروز مشکل اساسی بسیاری از افرادی است که به هر دلیلی دیگر با شرکت های نوپا همکاری ندارند و نمی توانند از مزایای بیمه همانند دیگر مشاغل استفاده کنند. به عنوان مثال طی چند روز گذشته خبر انحلال یک استارت آپ بزرگ و بنام در فضای مجازی پخش شد که طی آن افراد زیادی بیکار می شوند اما بعد از آن نمی توانند خدمات بیمه را دریافت کنند. این موضوع باید در اولویت بررسی و تصویب قرار گیرد تا بیشتر از این فعالان حوزه نوآوری و استارتاپ ها متحمل ضرر و زیان نشده اند.

البته باید اشاره کرد در زمینه بیمه این مدل از کسب و کارها بخش نامه هایی که بیشتر نقش دست و پاگیر را دارند وجود دارد که نه تنها مشکلی از مشکلات آنها حل نمی کند بلکه موجب سختی کار در ادامه راه می شود. بیمه و متولیان این امر بر این اعتقادند که جنس کار در این کسب و کارها با کسب و کارهای فیزیکی تفاوت دارد و به همین دلیل نگاه سختگیرانه تری به آن دارند. بر اساس گفته های متولیان بیمه کشور به عنوان مثال تاکسی های اینترنتی به صورت دورکاری با رانندگان خود کار می کند و باید قوانینی از این دست برای آن نوشت که این دلایل بیشتر شبیه به بهانه است چراکه سیستم بیمه و قانون گذاری کشور کاملا سنتی است و تمایلی به آشنایی با مدل‌های جدید کسب و کار ندارد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی