چرا روسیه در ماجرای "دالان تورانی" قفقاز مداخله نمی‌کند؟/گفتگو با حسن بهشتی پور

شناسه خبر: 108758 سرویس: بین الملل

اگر دالان تورانی شمال قفقاز جنوبی که باعث بسته شدن مرزهای شمالی ایران با ارمنستان می‌شود، برای روسیه نیز خطرناک است، چرا مسکو مداخله‌ای در این امر نداشته و موضع روشنی در قبال آن ندارد؟


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تحولات قفقاز طی 2 سال گذشته از جمله اخبار مورد توجه مخاطب ایرانی بوده است. این تحولات از آنجا مهم است که تغییرات مهمی در وضعیت جغرافیایی قفقاز جنوبی طی 3 دهه گذشته را رقم زده و بیم آن می رود که این تغییرات ادامه داشته و بر مرزهای شمالی ایران نیز تاثیر گذار باشد.
درگیری هایی که طی دو ماه گذشته بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نقاط مرزی دو کشور شکل گرفته و منجر به اشغال بخشی از خاک ارمنستان(بیش از 10 کیلومتر مربع) شده است، اهداف سیاسی باکو از درگیری ها را دچار ابهام کرده که آیا صرفاً در حال پاسخگویی به تحریکات ایروان است یا به دنبال تغییراتی ساختاری در منطقه قفقاز جنوبی به وسیله اشغال خاک جنوبی ارمنستان است که نتیجه آن بسته شدن مرزهای ایران و ارمنستان و یکپارچگی خاک نخجوان و جمهوری آذربایجان می شود.
مقامات کشورمان در این خصوص بارها هشدار داده اند که خط قرمز تهران، تغییرات ژئپلتیکی و مرزهای بین المللی در قفقاز جنوبی است و این موضع در سطح عالیترین مقامات کشورمان اعلام و نیز به باکو و ایروان اطلاع داده شده است.
خبرگزاری تسنیم به منظور بررسی وضعیت فعلی و تحولات سیاسی رخ داده طی دو سال گذشته در قفقاز جنوبی و آنچه احتمالاً در آینده باید منتظر آن باشیم، گفتگویی تصویری را با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل قفقاز انجام داده که در چند بخش و نیز به صورت یکجا از نظر خوانندگان می گذرد.
 
 
کشور ترکیه , کشور جمهوری آذربایجان , کشور "ارمنستان" ,
 
 
 
تسنیم: چرا بعد از توافق ‌آتش بس قره باغ در سال 2020 شاهد درگیری های گاه و بیگاه هستیم؟
بهشتی پور: مشکل اصلی در جنگ این است که آتش بس به سرعت تنظیم شده و یک متن کلی شکل گرفت تا در کمترین زمان ممکن جنگ پایان یابد و بدون جزئیات تا اختلافات برای امضای متن به حداقل ممکن برسد.
 
 
کشور ترکیه , کشور جمهوری آذربایجان , کشور "ارمنستان" ,
 
 
 
تسنیم: نقش ترکیه در درگیریهای اخیر قفقاز چیست؟
بهشتی پور: ترکیه به دنبال توسعه طلبی ترکی است و پیوستگی سرزمین ترکی از ترکیه تا سین کیانگ چین را دنبال می کند. گسترش نفوذ و توسعه طلبی از جمله سیاستهای ترکیه در منطقه قفقاز است.
 
 
کشور ترکیه , کشور جمهوری آذربایجان , کشور "ارمنستان" ,
 
 
 
چرا روسیه در ماجرای "دالان تورانی" قفقاز مداخله نمی‌کند؟/گفتگو با حسن بهشتی پور

 
تسنیم: اگر دالان تورانی در قفقاز به زیان روسیه است چرا مسکو در این موضوع مداخله نمی کند؟
بهشتی پور: روسیه با آذربایجان و ارمنستان روابط خوبی دارد اما این روابط با فراز و نشیب همراه است. روسیه به دنبال بازی با طرف آذری است تا پاشینیان را در ارمنستان کنترل کند. علاوه بر این، نباید نقش روسیه را در قفقاز یک نقش تمام کننده دانست که هر تصمیمی بگیرد و هر سیاستی را بخواهد اجرا کند. امروز دوران کاهش بازیگری روسیه در قفقاز است.
 
 
کشور ترکیه , کشور جمهوری آذربایجان , کشور "ارمنستان" ,
 
 
 
 
تسنیم: آیا روسیه به دنبال حذف مرز ایران و ارمنستان است؟
بهشتی پور: منافع روسیه ایجاب میکند که مرز موجود باقی بماند زیرا در این وضعیت، می تواند پان ترکیسم در منطقه را کنترل کند و اجازه ندهد قدرت ترکیه تا سین کیانگ گسترش یابد و این بدون وجود مرز ایران و ارمنستان امکان پذیر نیست.
 
 
 
کشور ترکیه , کشور جمهوری آذربایجان , کشور "ارمنستان" ,
 
 
 
تسنیم: چرا نانسی پلوسی به ارمنستان سفر کرد؟
بهشتی پور:
ما به زودی انتخابات پارلمانی را داریم و پلوسی نیز برای کسب حمایت لابی ارامنه در آمریکا دست به این اقدام زد اما این یکی از اهداف سفر پلوسی به ارمنستان بود.
 
ویدئوی کامل را می توانید در اینجا مشاهده کنید.
 
 



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی