ثبت غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ ژئوسایت برتر زمین‌شناسی جهان

شناسه خبر: 109822 سرویس: استانها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از ثبت ژئوسایت غار نمکدان قشم به عنوان یکی از ۱۰۰ جایگاه برتر زمین‌شناسی جهان در سال ۲۰۲۲ به انتخاب اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) خبر داد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم ، افشار فتح‌الهی اظهار داشت: اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) با برگزاری رای‌گیری از میان 181 جایگاه نامزد از 56 کشور، 100 سایت را به عنوان مهمترین و شاخص‌ترین محل و مکان‌های زمین‌شناسی جهان معرفی کرد.
وی ادامه داد: از ایران سه سایت ژئوسایت غار نمکی نمکدان قشم، بیابان لوت و سازند پالئوزوئیک طبس برای ارزیابی به اتحادیه بین‌المللی علوم زمین معرفی شده بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در نهایت و پس از ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی کمیته انتخاب IUGS و برگزاری رای‌گیری ژئوسایت غار نمکدان قشم و بیابان لوت با کسب رای اکثریت دانشمندان علوم زمین و زمین شناسان صاحب نام جهان در میان 100 سایت برتر زمین‌شناسی جهان معرفی شدند.
به گفته فتح‌اللهی این مکان‌های برتر در حقیقت به عنوان مهم‌ترین سایت‌ها و میراث زمین‌شناسی جهان از سوی این اتحادیه بین‌المللی معرفی شده است.
ثبت غار نمکدان قشم در فهرست 100 ژئوسایت برتر زمین‌شناسی جهان

براساس این گزارش، غار نمکدان با طول شش هزار و 850 متر، وسیع‌ترین غار نمکی جهان است و به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری قشم در منطقه ژئوپارک، سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی به ویژه غارنوردان است.
طولانی‌ترین غار در میان غارهای نمکی جهان در بخش جنوب شرقی گنبد نمکی نمکدان واقع در قسمت غربی جزیره قشم قرار دارد.
غار نمکدان نه تنها از نظر طول بلکه به واسطه برخورداری از چند ویژگی دیگر، در میان غارهای نمکی و حتی از برخی جنبه‌ها در میان تمامی غارهای جهان منحصر به فرد است.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی