۳۸ درصد نسخ تجویزی کشور حاوی داروهای آنتی‌بیوتیک است

شناسه خبر: 110062 سرویس: اجتماعی

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با بیان این‌که ۳۸ درصد نسخ تجویزی کشور حاوی آنتی‌بیوتیک‌هاست، روش صحیح امحای آنتی‌بیوتیک‌ها را تشریح کرد.


دکتر نوشین محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به مناسبت هفته آگاهی‌بخشی نسبت به داروهای آنتی‌میکروبیال بیان کرد: مقاومت میکروبی، به معنی مقاوم شدن میکروب‌ها نسبت به داروهای ضد میکروب است؛ برای مثال اگر داروهای آنتی‌بیوتیک نابجا مصرف شود هم به سیستم ایمنی آسیب می‌زند یعنی آن را در مقابله با سایر عوامل بیماری‌زا ضعیف می‌کند و هم میکروب‌هایی که هنوز در حد بیماری‌زایی نیستند اما در بدن ما وجود دارند با آنتی‌بیوتیک آشنا و نسبت به داروهای آنتی‌بیوتیکی مقاوم می‌شوند و در زمان ایجاد بیماری‌زایی، با اثرات آنتی‌بیوتیک‌ها مقابله می‌کنند.
وی افزود: در نتیجه این اتفاقات، اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها روی میکروب‌ها به تدریج کاهش می‌یابد و در زمان نیاز واقعی به آنتی‌بیوتیک‌ها، این دارو روی بیماری اثربخشی لازم را نخواهد داشت که به این پدیده مقاومت میکروبی گفته می‌شود‌.
محمدحسینی ادامه داد: مقاومت میکروبی باعث می‌شود برای درمان بیماری‌ها به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر روی بیاوریم و یا اینکه طول دوره درمان را افزایش دهیم بنابراین آموزش اصول مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها اهمیت زیادی دارد.
38 درصد نسخ تجویزی در بخش سرپایی حاوی آنتی‌بیوتیک است
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تجویز و مصرف آنتی بیوتیک در کشور تصریح کرد: الان میانگین تجویز آنتی‌بیوتیک در نسخ بخش سرپایی، 38 درصد است که انتظار داریم میانگین تجویز آنتی‌بیوتیک در نسخ، به زیر 30 درصد کاهش یابد.
علل تجویز نابجای آنتی‌بیوتیک در کشور
وی خاطرنشان کرد: ما از طریق کمیته های تجویز و مصرف منطقی دارو با همکاران پزشک تعامل داریم اما گاهی تشخیص اشتباه بیماری عفونی، ترس از عفونت‌های ثانویه و یا اصرار بیمار برای دریافت داروهای آنتی‌بیوتیکی، باعث تجویز بی‌رویه این داروها می‌شود که آسیب جدی به سلامت جامعه می‌زند.
38 درصد نسخ تجویزی کشور حاوی داروهای آنتی‌بیوتیک است

خطر بروز مقاومت میکروبی با امحای نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها
وی در پاسخ به این سوال که امحای نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به بروز مقاومت میکروبی شود؟ گفت: نحوه امحای آنتی‌بیوتیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا زمانی که آنتی‌بیوتیک‌ها را به طور نادرستی دور می‌ریزیم، می‌توانند از طریق طبیعت دوباره به بدن ما بازگردند و باعث بروز مقاومت میکروبی شوند.
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو توضیح داد: از آنجا که مکانیسم از بین بردن زباله در کشور ما، دفن زباله‌ در محل‌های خاص است؛ اگر این زباله‌ها حاوی داروهای آنتی‌بیوتیک باشند، داروها از طریق بارش باران، شسته شده و وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و به مصرف انسان می‌رسند و یا گوشت حیواناتی که از گیاهان و آب آلوده به آنتی‌بیوتیک تغذیه می‌کنند توسط انسان‌ها مصرف می‌شود که این امر نیز باعث ورود ناخواسته آنتی‌بیوتیک به بدن ما می‌شود.
وی تاکید کرد: بهترین راه برای امحای آنتی‌بیوتیک‌ها این است که مردم داروهای آنتی‌بیوتیکی که می‌خواهند دور بریزند را به داروخانه‌های منتخب ارائه کنند تا به صورت درستی از بین برده شود.
اثر مقاومت میکروبی بر درمان عفونت‌های بیمارستانی
محمدحسینی در پاسخ به این سوال که با بروز مقاومت میکروبی، اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان کدام‌ بیماری‌ها کاهش یافته یا از بین رفته است؟ تصریح کرد: عمده مشکل ما در کاهش اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها، در زمینه درمان عفونت‌های بیمارستانی است؛ در تمام دنیا نیز بیشترین آسیب ناشی از مقاومت میکروبی، مربوط به عفونت‌های بیمارستانی است.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی