مخبر: روابط ایران و بلاروس را ارتقا خواهیم داد/ توافقات خوبی بین دو کشور شکل گرفته است

شناسه خبر: 110068 سرویس: سیاسی

معاون اول رئیس جمهور گفت: روابط سیاسی دو کشور در سطح خوب و طولانی است اما روابط اقتصادی با این میزان تناسبی ندارد که مصمم هستیم روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برسانیم. عزم دو کشور ارتقای روابط است و امیدوارم این سفر در این‌باره موثر باشد.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز پس از دیدار با نخست‌وزیر بلاروس، در نشست خبری اظهار داشت: قبلا بین دو کشور درباره ترانزیت، تجارت، انرژی، صنعت، دانش و تبادل اطلاعات تفاهماتی انجام گرفته بود و نیازهایی در بلاروس وجود دارد که ایران می‌تواند آن را رفع کرده و این کشور هم می‌تواند برخی نیازهای ایران رفع کند.
وی افزود: موضوعات مالی و بانکی پیش‌زمینه‌ی این توافقات است که تفاهم خوبی در این‌باره انجام گرفته است؛ درباره پروازهای مستقیم بین دو کشور تصمیم گرفته شد و طرفین بر فعال‌سازی بخش خصوصی دو کشور تصمیم گرفته‌اند که عمدتا توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور شکل خواهد گرفت.
معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: مقرر شد وزرای خارجه دو کشور و فاطمی‌امین رئیس‌کمیسیون مشترک ایران و بلاروس این موارد را دنبال کنند تا تصمیمی که در تهیه نقشه راه توسعه اقتصادی دو کشور تدوین می‌شد، اجرایی شود. چون بلاروس توسط جهان سلطه، آمریکا و غرب مورد تحریم قرار گرفته تجارب ایران برای مدیریت کشور در شرایط تحریم رد و بدل خواهد شد.
مخبر عنوان کرد: روابط سیاسی دو کشور در سطح خوب و طولانی است اما روابط اقتصادی با این میزان تناسبی ندارد که مصمم هستیم روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برسانیم. عزم دو کشور ارتقای روابط است و امیدوارم این سفر در این‌باره موثر باشد.
** مصمم هستیم روابط‌مان با ایران را در همه حوزه‌ها افزایش دهیم
رومن گلاوچنکو نخست‌وزیر بلاروس نیز طی سخنانی عنوان کرد: امروز راه‌حل برای حل و فصل بسیاری از مسائل و پیشبرد همکاری‌های اقتصادی به‌دست رسید. دولت‌های دو کشور به‌خوبی درک می‌کنند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده چه اقداماتی برای توسعه روابط انجام دهند تا مورد تأیید رهبران دو کشور باشد.
مخبر: روابط ایران و بلاروس را ارتقا خواهیم داد/ توافقات خوبی بین دو کشور شکل گرفته است

وی گفت: در سال جاری حجم تبادلات دوجانبه تجاری افزایش قابل توجهی داشته است ولی هنوز کار بسیاری زیادی در پیش داریم و باید مذاکرات و اسناد نهایی و اجرایی شوند تا به سطح ظرفیت موجود در حوزه‌های صنعت، علوم و سایر حوزه‌های مورد نظر برسیم.
نخست‌وزیر بلاروس اظهار داشت: نقشه راه دو کشور برای سال‌های 2023 و 2026 تدوین می‌شود و تکلیف حوزه‌های اقتصادی روشن خواهد شد. تمامی کشورهایی که علیه آن‌ها فشار غیرقانونی، تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی محدودکننده اعمال می‌شود می‌توانند با تبادل تجربه‌های مشترک از این شرایط خارج شوند. می‌توانیم با اقتصادی قوی‌تر از این شرایط تحریمی خارج شویم.
رومن گلاوچنکو بیان کرد: جمهوری بلاروس آماده است در تمامی زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد و زمینه‌های همکاری به‌خوبی بررسی و توافق شد. امروز پنجره‌ فرصت خوبی باز شده تا اقتصادی دو کشور را قوی‌تر کرده و ملت‌های‌مان را در رفاه بیشتری قرار دهیم و هر دو دولت را بیش از پیش به سمت استقلال برسانیم. خوشحالم که در مرکز تمدن تاریخی هستم و برای مردم ایران آرزوی صلح و آرامش دارم.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی