سرمایه‌گذاری ۱۸۵ میلیون دلاری چین در معدن و لجستیک ایران/ قراردادهای نفتی با روسیه از مدل IPC است

شناسه خبر: 112609 سرویس: اقتصادی

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۸۵ میلیون دلاری چینی‌ها در پروژه‌های لجستیکی کشور، از تضمین سرمایه و عدم اعمال برخی محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی فکری رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، در نشست امروز ضمن اشاره به تغییر رویکرد سازمان سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته، گفت: آنچه تا امروز انجام دادیم، اصلاح یک سری ریل‌گذاری‌های سابق است و نتیجه آن میزان جلب سرمایه معتبر خارجی است که تقریبا در سال گذشته 2/5 برابر شده است.
وی گفت: تمام سفرهای خارجی من به عنوان رئیس سازمان سرمایه‌گذاری به کشورهای مختلف از جمله چین امارات، افغانستان، عراق، ازبکستان همراستا با سیاست‌های کلان کشور در ارتباط با همسایگان و کشورهای همسو است.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ادامه داد: کل طرح های مصوب از سال 95‌ (سال اول اجرایی شدن برجام) تا پایان دولت قبل، 153 مورد بوده است که ارزش کل این تعداد، 10 میلیارد و 403 میلیون دلار بوده است، از این موارد 78 طرح به عنوان مصوب معتبر شناخته شد و حجم مربوط به این 78 طرح یک میلیارد و 730 میلیون دلار بوده است.در سال 96 (سال دوم برجام) 10 میلیارد و 800 میلیون دلار، حجم طرح‌های مصوب بوده که حدود 2 میلارد و 600 میلیون دلار آن معتبر ماند و در واقع عملیاتی شد.
فکری گفت: سرمایه مصوب معتبر هم اکنون 5 میلیارد و 950 میلیون دلار است که تقریبا 4 تا 5 برابر، نسبت به سال‌های برجام شده است. یکی از اهداف ما برای جذب سرمایه، کشورهای همسایه هستند. در این راستا، تعداد زیادی پروژه‌های صنعت و معدن داریم که اتباع، افغانستان، ترکیه و امارات بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری  گفت: تعداد طرح های چین در ایران که معتبر است، 25 طرح از ابتدای دولت تا به امروز به ارزش 185 میلیون دلار بوده است. 21 طرح، از این 25 طرح، در بخش صنعت بوده و مابقی در حوزه کشاورزی و معدنی  است.
سرمایه‌گذاری 185 میلیون دلاری چین در معدن و لجستیک ایران/ قراردادهای نفتی با روسیه از مدل IPC است

مشوق‌های سرمایه گذار خارجی در ایران
وی در خصوص مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذاران خارجی، گفت: اولین نکته، تضمین اصل سرمایه است که توسط جمهوری اسلامی این اتفاق رقم می‌خورد و اصل سرمایه تضمین می‌شود که در هر شرایطی هیچ آسیبی به آن نرسد. نکته دوم، تضمین خروج سود عملیاتی، به این معنا که اگر کارخانه‌ای زده شده و زمین آن گران شده است، ما این گرانی زمین را به عنوان سود برای سرمایه‌گذار حساب نمی‌کنیم بلکه اصل سود آن کارخانه، که محصول فعالیت کارخانه است را برای خروج از کشور به صورت ارزی تضمین می‌کنیم. این ویژگی در کمتر کشورها وجود دارد.
فکری با بیان اینکه مشوق بعدی، اقامت سرمایه گذاران است، که سرمایه گذار خارجی 3 تا 5 سال می‌تواند اقامت ایران را داشته باشد گفت: امتیاز دیگر هم این است که هر سرمایه‌گذاری که در ایران سرمایه‌گذاری کند، حداکثر می‌تواند 3 خودروی خارجی به صورت عبور موقت وارد کشور کند، ( البته هر 300 هزار دلار یک خودرو تا 900 هزار دلار سقف آن)
همچنین ممنوعیت‌های صادراتی در خصوص سرمایه‌گذار خارجی اعمال نمی‌شود. در واقع اگر کالایی در داخل کمیاب شود و محدودیت صادراتی گذاشته شود، مشمول سرمایه‌گذار خارجی نمی‌شود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی