سفر رئیسی به چین؛ ادامه راهبرد تعادل در سیاست خارجی/ چه‌کسانی با رئیس‌جمهور به پکن می‌روند؟

شناسه خبر: 112681 سرویس: سیاسی

رئیس‌جمهور فردا در راستای راهبرد ایجاد تعادل در سیاست خارجی و امضای اسناد مهم همکاری دوجانبه به چین می‌رود.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله رئیسی عصر فردا به‌منظور سفری سه‌روزه به چین می‌رود و با شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور این کشور درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی، توافقات و تفاهمنامه‌ها گفت‌وگو می‌کند.
البته این اولین دیدار رؤسای جمهور دو کشور نیست و رئیسی و شی‌جین‌پینگ شهریور امسال در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند نیز با هم دیدار و گفت‌وگو داشتند. رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدار گفته بود ظرفیت‌های گسترده موجود در زمینه‌های نفت و انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری بستر بسیار مناسبی برای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.
دولت سیزدهم , آیت الله سید ابراهیم رئیسی , رئیس جمهوری اسلامی ایران , کشور چین ,
رئیس جمهور چین هم به رئیسی گفته بود "روابط ایران و چین روابطی راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت" و از عضویت ایران در بریکس حمایت کرد.
بر اساس این گزارش، گروه بریکس شامل پنج کشور روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی است که حدود نیمی از جمعیت جهان را در بر گرفته‌اند؛ اعضای این گروه قدرت‌های اقتصادی جهان هستند که دولت سیزدهم در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها و جلب منافع اقتصادی عضویت در این گروه را دنبال می‌کند که به‌گفته کارشناسان، دراین‌صورت ظرفیت‌های مناسبی در موضوعات اقتصادی، ترانزیتی، انرژی و غیره برای ایران فعال می‌شود.
روسیه و چین از عضویت ایران حمایت کرده‌اند و رئیسی تیرماه امسال در سخنرانی غیرحضوری در اجلاس سران این گروه گفت: "ایران آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانی آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمی چشمگیر را، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد و این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند."
دولت سیزدهم از قبل انتخابات اعلام کرده بود قصد دارد استراتژی همکاری‌های منطقه‌ای، توجه به سیاست همسایگی و تعامل حداکثری را دنبال کند؛ مسئولان دستگاه دیپلماسی هم گفته‌اند در راستای بازگرداندن تعادل به سیاست خارجی می‌کوشند.
به‌اعتقاد کارشناسان، دولت تاکنون با ارتباطات مناسبی برقرار کرده و در سازمان‌هایی از جمله سازمان همکاری‌های شانگهای عضویت یافته است که در داخل کشور هم روند قانونی‌اش را طی کرده و ابلاغ شده است. فعال شدن این امکان در خنثی‌سازی تحریم‌ها، تجارت و بازرگانی و انتقال تکنولوژی مفید فایده خواهد بود، هم‌چنین اتصال پیان‌رسان‌های بانک ایران و روسیه از دستاوردهای اخیر دولت است.
سفر رئیسی به چین؛ ادامه راهبرد تعادل در سیاست خارجی/ چه‌کسانی با رئیس‌جمهور به پکن می‌روند؟

بنا بر این گزارش، یکی از مسائل مهم بین دو کشور قرارداد 25ساله ایران و چین است؛ توافق جامعی که در خارج توسط رسانه‌های بیگانه و بعضاً در داخل توسط برخی، مورد هجمه‌های رسانه‌ای قرار گرفت که بعد از اُفت هیاهوها مشخص شد در جهت تأمین منافع دو کشور است و آورده‌های اقتصادی چشمگیری خواهد داشت.
از زمینه‌های همکاری با چین را می‌توان عرصه‌های اقتصادی، انرژی، تجاری و بازرگانی، تکنولوژی و ترانزیت را در نظر گرفت، البته تا الآن و از قبل، اسناد همکاری دوجانبه به امضا رسیده بود که در حال اجراست ولی گفت‌وگوی پیش‌ِرو برای افزایش تعاملات و مبادلات خواهد بود.
از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهور به پکن می‌توان به ملاقات دوجانبه با شی‌جین‌پینگ، نشست هیئت عالی دو کشور، تشکیل جلسه کمیسیون مشترک ایران و چین، امضای اسناد همکاری، دیدار با اندیشمندان چینی، ملاقات با تجّار و بازرگانان ـ که در سفرهای خارجی دولت سیزدهم تقریباً جزو برنامه‌های اصلی بوده است ـ و گفت‌وگو با ایرانیان مقیم اشاره کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور (تیم ایرانی)، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیر نفت، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.
حضور باقری در تیم همراه رئیس‌جمهور، این گمانه را تقویت می‌کند که احتمالاً درباره مذاکرات رفع تحریم و مسائل منطقه‌ای هم گفت‌وگوهایی انجام خواهد گرفت.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی