هواپیمای «قاهر» بدون‌سرنشین می‌شود

شناسه خبر: 112731 سرویس: سیاسی

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه پروژه هواپیمای قاهر در نقش هواپیمای بی‌سرنشین ظهور خواهد کرد، گفت: پروژه قاهر الآن در فناوری به بلوغ کامل رسیده است و در محصول تنوع ایجاد کردیم.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر افشین خواجه‌فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طی سخنانی در برنامه تلویزیونی صف اول، به تشریح برخی دستاوردها و برنامه‌های حوزه هوایی پرداخت.
وی با بیان اینکه پروژه هواپیمای قاهر در نقش هواپیمای بی‌سرنشین ظهور خواهد کرد، گفت: پروژه قاهر الآن در فناوری به بلوغ کامل رسیده است اما در محصول تنوع ایجاد کردیم.
 
خواجه‌فرد اظهار داشت: اواسط سال آینده از نسخه‌هایی از این هواپیما رونمایی خواهد شد.
جنگنده‌های ایران , پهپادهای ایران , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ,
نگاهی به روند 10 ساله پروژه قاهر-313
وی ادامه داد: ما نسخه‌های این هواپیما را با نیاز دو نیرو تطبیق دادیم و باتوجه به نیاز آن‌ها تغییراتی در هواپیما ایجاد کردیم.
رئیس سازمان صنایع هوایی خاطرنشان کرد: چندی پیش یک نوع پهپاد آتش‌نشان ساخته شد که دو نماینده از کشورهای خارجی آمدند و بعد از بازدید خرید کردند اما شهرداران ایران هنوز درحال ارزیابی هستند.
خواجه‌فرد همچنین با بیان اینکه "برای ساخت هواپیمای مسافربری از همکاری‌های بین‌المللی استفاده می‌کنیم"، گفت: از مجموعه‌های غیر از نیروهای مسلح می‌خواهیم پای کار بیایند چون راه‌اندازی یک خط تولید کامل کار وزارت دفاع نیست.
هواپیمای «قاهر» بدون‌سرنشین می‌شود

رئیس سازمان صنایع هوایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: چندی پیش یکی از شرکتهای دانش‌بنیان وزارت دفاع پهپادی در حوزه اطفای حریق طراحی و تولید کرده بود.
وی با بیان اینکه کارشناسانی هم از داخل کشور و هم از خارج برای ارزیابی آن آمدند، گفت: دو کشور خارجی پس از تأیید این پهپاد آن را خریداری کردند اما متأسفانه هنوز مسئولین و شهرداران کشور خودمان درحال ارزیابی این پهپاد هستند و آن را تهیه نکرده‌اند.
خواجه‌فرد با اشاره به حوزه هواپیمای الکتریکی نیز تصریح کرد: در این حوزه چند نمونه کار را آغاز کردیم و ظرف سال آینده دو نمونه را هم تست خواهیم کرد.
رئیس سازمان صنایع هوایی با ابراز اینکه "البته در حوزه پهپاد الکتریکی به بلوغ کامل رسیده‌‌ایم"، اظهار داشت: اما حوزه هواپیمای سرنشین‌دار الکتریکی نیاز به کارهای توسعه‌ای دارد و به‌دنبال این هستیم در این حوزه عقب‌ماندگی‌ نداشته باشیم و محصولاتمان بروز باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ساخت انواع موتور توسط وزارت دفاع اشاره کرد و گفت: باتوجه به خودکفایی ما در بخش موتور می‌توانیم 10 نوع موتور را تولید کنیم که اکثرا در پهپاد و موشک‌های کروز بکار گرفته می‌شود.
رئیس سازمان صنایع هوایی همچنین تاکید کرد که صنایع دفاعی کشورمان در حوزه طراحی و ساخت موتورهای سنگین هم به خودکفایی رسیده است.
خواجه‌فرد با اشاره به موتور اوج نیز اظهار داشت: این موتور در دو مدل ساخته شده و یکی در جنگنده کوثر نصب شده و مدل دیگر روی جنگنده یاسین نصب می شود.
وی به برنامه وزارت دفاع درخصوص توسعه هواپیماهای مسافربری اشاره کرد و گفت: در تلاشیم از همکاری‌های بین المللی در این حوزه استفاده کنیم و تاکنون 2-3 کشور را برای این پروژه در نظر گرفته‌ایم و درحال انجام مذاکرات با آن‌ها هستیم که با استقبال آنها مواجه شدیم.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی