ضرورت تسریع در اسقاط خودروهای فرسوده/ ناترازی بنزین در شرایط خاص اتفاق می‌افتد

شناسه خبر: 113034 سرویس: اقتصادی

معاون وزیر نفت گفت: لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به‎ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور به‌ویژه بخش حمل‌ونقل، لازم است سیاست‌های غیرقیمتی به منظور کنترل مصرف در این بخش از جمله اجرای قانون تبصره 13 در اولویت قرار گیرد و هرچه زودتر خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل کشور خارج شود.
وی با تأکید بر اینکه نگاه در مجموعه تولید و توزیع فرآورده در کشور حرکت از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری است، بیان کرد: با حرکت به سمت سودمحوری با استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها به سمت ایجاد ارزش افزوده در تولید فرآورده در کشور حرکت خواهیم کرد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به چهار برابر بودن شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با میانگین جهانی گفت: یکی از نقاط پرمصرف که نیازمند اجرای سیاست‌های مدیریت بهینه مصرف است، صنایع اصلی و فرعی از جمله، فولاد، سیمان، گچ و آجر و دیگر صنایع انرژی‌بر است.
سالاری افزود: از سال 86 که سامانه هوشمند سوخت در کشور اجرایی شد، سالانه 1.1 میلیون خودرو به ناوگان حمل‌ونقل سوخت کشور اضافه می‌شود و امروز حدود 23 میلیون خودرو در این ناوگان تردد می‌کند که مصارف این خودروها با استاندارد جهانی متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه 23 درصد خودروهای ما سن بالای 20 سال دارند، تأکید کرد: این موضوع در حالی است که پارسال 4.9 میلیون کارت سوخت صادر شده است، در حالی که از تبصره 13 غافل شده‌ایم و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور تصریح کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه 112 میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می‌رسد که روند افزایشی آن، شتاب بالایی دارد و لازم است به سیاست‌های بهینه‌سازی در این بخش به‌صورت ویژه توجه شود. 
سالاری بیان کرد: هم‌اکنون قیمت سوخت هواپیما، لیتری 600 تومان است که در مقایسه با هزینه انتقال و توزیع آن و نرخ پروازها بسیار ناچیز است. همچنین تفاوت قیمت سوخت با کشورهای همسایه بسیار بالاست که همین موضوع سبب افزایش روزافزون قاچاق سوخت در کشور شده است و تلاش می‌کنیم با به‌کارگیری طرح‌های جدید و سیاست‌های غیرقیمتی، عرضه خارج از شبکه سوخت را مهار کنیم.
وی افزود: نزدیک به یک میلیون خودرو در بخش حمل‌ونقل سنگین کشور نیز فعال هستند که 68 درصد آنها بیش از 20 سال عمر دارند و در صورت خروج این ناوگان فرسوده و مدیریت برای صرفه‌جویی در این بخش، در مصرف روزانه 7 تا 10 میلیون لیتر نفت‌گاز در این بخش صرفه‌جویی خواهد شد.
صرفه‌جویی روزانه 16 میلیون لیتری مصرف سوخت در صورت به‌کارگیری سیاست‌های مصرف انرژی
معاون وزیر نفت تأکید کرد: اگر استانداردها در تمامی بخش‌های خودرویی در کشور رعایت شود، در مصرف روزانه 16 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد که با احتساب هزینه‌های مربوط به انبارداری، کارمزد، حمل‌ونقل، هزینه بسیار هنگفتی است که بر کشور تحمیل شده است.
سالاری تصریح کرد: متأسفانه امروز تمام ظرفیت شبکه خطوط انتقال ما درگیر انتقال سوخت خودروهاست، افزون بر آن در بخش سوخت نیروگاهی نیز  سال گذشته (1400) 10 درصد رشد داشتیم که اگر مدیریت بهینه مصرف در این حوزه اتفاق نیفتد، این عدد باز هم افزایش می‌یابد. 
سالاری افزود: پارسال به‌طور میانگین روزانه 265 میلیون لیتر سوخت در بخش نیروگاهی کشور مصرف شده است که عدد بسیار بزرگی به‌شمار می‌آید.
وی از تنوع‌سازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده، افزایش خطوط انتقال از 16 هزار کیلومتر به 21 هزار کیلومتر، نصب دوربین پلاک خوان در نیروگاه‌ها، اتصال نیروگاه‌ها به شبکه خطوط لوله انتقال و تخصیص سوخت براساس پیمایش به عنوان برنامه‌های این شرکت برای توسعه زیرساخت‌ها در صنایع پالایش و به‌کارگیری سیاست‌های غیرقیمتی در کنترل مصرف سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم در کنار به‌کارگیری این سیاست‌ها، نهادهای تأثیرگذار نیز با اجرای تکالیفی همچون لزوم خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها، نقش خود را در مدیریت بهینه مصرف سوخت در کشور ایفا کنند.
ضرورت تسریع در اسقاط خودروهای فرسوده/ ناترازی بنزین در شرایط خاص اتفاق می‌افتد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: یکی از مسائل تشدیدکننده قاچاق صدور بارنامه‌های صوری است که عملاً سهمیه پایه می‌گیرند که با سامانه ایجادشده کنترل خواهد شد.
سالاری با تأکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان گفت: در حوزه راندمان لوازم خانگی نیز در صورت اجرای برنامه‌ریزی که امسال در قانون بودجه پیش‌بینی شده است در مصرف یک میلیارد مترمکعب سوخت در این بخش صرفه‌جویی خواهد شد.
وی افزود: بنابراین آنچه در حوزه مدیریت مصرف، مبتنی بر استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی تجهیزات است، باید جدی گرفته شده و بتوانیم ارزش افزوده در این بخش ایجاد کنیم.
معاون وزیر نفت با اشاره به قانون بودجه کشور مبنی بر اختصاص 40 درصد از عواید سودهای پالایشی به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها، از تولید روزانه 64 میلیون لیتر نفت کوره در واحدهای پالایشی جلوگیری خواهد شد که عدد بسیار قابل‌توجهی است. این طرح در پالایشگاه شازند اجرایی شد و میزان نفت کوره تولیدی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان از 28 درصد به 8 درصد کاهش یافت.
سالاری افزود: ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شرکتی مجموعه پالایش و پخش، یکی از جوان‌ترین ناوگان‌هاست که به سیستم کهاب مجهز است و میزان مصرف سوخت در این ناوگان در حد استانداردهای رایج دنیا است.
وی همچنین تأکید کرد: طبق ماده 12 در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، منابع حاصل از بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند صرف اجرای پروژه‌ها شود که الگوهای متعددی در این بخش داریم و در حال برنامه‌ریزی و اجرا در تمامی بخش‌ها در این زمینه هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره پروژه‌های برون‌مرزی این شرکت بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اقدام‌هایی نیز در حوزه برون‌مرزی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد که حضور در پروژه‌های برون‌مرزی است. یکی از فرآیندهای جلوگیری از خام‌فروشی این است که در بازار هدف نفت خام را تبدیل به فرآورده کنیم و عرضه محصول داشته باشیم، امیدواریم در سال جدید با برنامه‌هایی که در این حوزه داریم چند مسیر شبکه خطوط لوله و دیگر برنامه‌های برون‌مرزی را عملیاتی کنیم و مسیر تفاهم‌نامه به انعقاد قرارداد منجر شود. چالشی که در این بخش وجود دارد این است که در تعهدات خود به شرکت‌های خارجی، در بخش تأمین کالا و تجهیزات با تأخیر مواجه می‌شویم که کوتاه کردن زمان، می‌تواند فرأیند اجرای پروژه‌ها را بهبود ببخشد.
سالاری درباره شرایط تراز تولید و مصرف فرآورده در کشور گفت: فعلاً توانسته‌ایم در این بخش مدیریت لازم را انجام دهیم و در مورد بنزین فعلاً توانسته‌ایم با سوآپ فرآورده، شرایط را مدیریت کنیم و تنها در شرایط خاص، این وضعیت ناتراز می‌شود.
وی درباره شرایط کشورمان برای حضور در بازار انرژی فرآورده تأکید کرد: در حوزه فرآورده‌های اصلی کشور، به‌دلیل اینکه نیاز کشور، مصرف‌کننده داخلی است، بنابراین با قیمت ترکیبی که اتفاق می‌افتد، فضای رقابتی و بازار امکان‌پذیر نیست و نیاز است مدیریت مصرف انرژی و تنوع سازی را ایجاد کنیم تا زمینه عرضه در بازار اتفاق بیفتد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: در حوزه بهینه‌سازی و کیفی‌سازی فرآورده، یک بخش کاهش نفت کوره است که طرح‌های جامعی برای کاهش نفت کوره تولیدی در پالایشگاه‌ها در حال اجراست، با مدیران پالایشگاه‌ها جلساتی داشتیم و طرح‌ها را پیگیری می‌کنیم و طبق تکلیف قانونی، از محل کاهش 5 درصد تخفیف در خوراک پالایشگاه‌ها، اعمال حاکمیت خواهیم کرد تا شرکت‌ها به اجرای این طرح‌ها ملزم شوند. همچنین مشاوران و ناظرانی را انتخاب کرده‌ایم که بر روند اجرای این طرح‌ها نظارت خواهند کرد و به تناسب پیشرفت پروژه‌ها در شرکت‌ها، درباره قانون تخفیف خوراک آنها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
سالاری درباره آخرین وضع تفاهم‌نامه‌های امضاشده در حوزه ایجاد خطوط لوله جدید تابش و پارس گفت: در حوزه خط لوله تابش، قطب مصرف کشور در شمال کشور است و به لحاظ پدافند غیرعامل و حجم مصرف کشور در شمال، این طرح برنامه‌ریزی شد تا توسعه بازار شرق نیز اتفاق بیفتد. اسناد این پروژه‌ها بارگذاری شده است و خط لوله پارس نیز در قالب فرآیند ای‌پی‌سی اجرا خواهد شد. فرایند طراحی بنیادی و مطالعات مسیریابی انجام شده و در حال حرکت به سمت فرآیند اجرایی شدن است و همه پیمانکاران می‌توانند این اسناد را از سامانه طراحی‌شده دریافت کنند.
وی درباره آخرین وضعیت طرح احداث پالایشگاه شهید سلیمانی نیز گفت: با اجرایی شدن این پروژه، حدود 25 درصد محصولات پتروشیمی در محصولات تولیدی نهایی خواهیم داشت. کنسرسیومی که شکل گرفته بود، بخشی بانک‌ها بود، پالایش و پخش تنها 10 درصد سهم داشت، اما تمامی کارهای اجرایی را شرکت پالایش و پخش انجام داد. یکی از مباحث اصلی در اجرای این پروژه، بحث مجوز شورای پول و اعتبار بود که باید اخذ شود. مباحث تأمین زمین و قراردادهای زیست محیطی پیگیری شده است، برنامه داشتیم که در روز سوم خرداد این پروژه کلید بخورد که ممکن است این زمان کمی جابه‌جا شود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی