گفت‌وگوی تلفنی بذرپاش با وزیر حمل‌ونقل عراق برای پیگیری خط‌ آهن شلمچه-بصره

شناسه خبر: 113051 سرویس: اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با وزیر حمل ونقل عراق آخرین روند پروژه ریلی شلمچه-بصره، سفرهای اربعین زوار ایرانی و برگزاری اجلاس وزرای حمل ونقل را بررسی کرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در تماس تلفنی با «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل و نقل جمهوری عراق پروژه راه آهن شلمچه به بصره و اقدامات دولت عراق در تملک اراضی مسیر این خط ریلی را مورد بررسی قرار دادند.
بذرپاش در این گفت‌وگو بر مسئولیت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در پیگیری ساخت خط ریلی شلمچه به بصره و مسئولیت مدیرعامل راه آهن در پیگیری روزانه و مستمر و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته اشاره کرد.
به گزارش تسنیم، اواسط فروردین ماه امسال مهرداد بذرپاش در دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق گفته بود: جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل همجواری با کشور عراق و مرزهای مشترک با آن کشور پروژه‌های قابل‌توجهی در حوزه حمل‌ونقل برای گسترش همکاری‌ها در دستور کار دارد. راه‌آهن شلمچه ـ بصره پروژه‌ای است که سال‌های سال معطل مانده بود که یکی از موضوعاتی بود که امروز در خصوص آن، دو کشور تصمیم‌گیری کردند.
وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه از شلمچه و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین‌گذاری شده بود، در توافق با وزیر حمل‌ونقل عراق مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعداز ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.
وی ادامه داد: در مسیر ریلی 32کیلومتری که توسط عراق ساخته می‌شود، رود شط‌العَرب وجود دارد که مقرر شد ایران احداث پل متحرک را روی رود انجام دهد.
گفت‌وگوی تلفنی بذرپاش با وزیر حمل‌ونقل عراق برای پیگیری خط‌ آهن شلمچه-بصره

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که ساخت این پل به‌شکل موازی همراه با احداث مسیر ریلی آغاز می‌شود، گفت: مقرر شد زمین‌های موردنیاز اطراف رودخانه شط‌العرب برای احداث پل در اختیار ایران قرار گیرد و طرف عراقی متعهد شد این امر هرچه سریعتر انجام شود.
بذرپاش از ساخت خط‌آهن شلمچه ـ بصره و پل متحرک طی 18 ماه خبر داد و با بیان این‌که اگر در حین انجام کار قدری زمان طولانی‌تر شود توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد، اضافه کرد: ایران و عراق همچنین توافق کردند نقشه جامع همکاری حمل‌ونقلی در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی تنظیم شود تا کارهای مشترک بین دو کشور طبق نقشه جامع انجام شود.
به‌گفته وی، لایروبی کشتی‌های مغروق و سایر لایروبی‌های موردنیاز از جمله توافقات دیگر این نشست بین دو کشور ایران و عراق بود و مقرر شد این موضوعات در کمیته مشترک پیگیری شود.
وی موضوع دیگر مورد بحث در این نشست را موضوع جاده‌ای و تکمیل راه‌آهن و مسیر جاده‌ای مرز خسروی به بغداد اعلام کرد و با اشاره به پیگیری موضوع ترانزیت کامیون‌های دو کشور از طریق وزارت اقتصاد، اظهار کرد:‌ ایران با عراق چهار مرز مشترک مهران، چذابه، شلمچه و خسروی دارد که هرکدام از آنها اهمیت خاص خود را دارد. برخی از این مرزها، مرزهای ترانزیتی ایران است. ازآن‌جایی که موضوع ترانزیت مربوط به وزارت اقتصاد و مالیه عراق است، مقرر شد از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی موضوع ترانزیت کامیون‌های باری دنبال شود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی