پایان ماراتن مخالفت برخی از اعضای شورای شهر تهران با زاکانی
شناسه خبر: 120827 سرویس: اجتماعی
سرانجام پس از گذشته هفتهها علیرضا زاکانی در صحن شورای شهر تهران حاضر شد و به سوالات سوده نجفی و سید جعفر تشکری هاشمی پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران؛ ریاست شورای شهر تهران برگزار شد.در جلسه امروز علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران برای پاسخگویی به سوالات دو تن از اعضای شورای شهر تهران ( سوده نجفی؛ در خصوص مسکن و سیدجعفر تشکر هاشمی درباره ونتاکسیها و خودروهای برقی در شورا حضور پیدا کرد.
زاکانی؛ شهرداری تهران حوالی ساعت 10 صبح به همراهی برخی از معاونین از جمله محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مجید باقری؛ معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران، لطفالله فروزنده؛ معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و ... در صحن شورا حضور پیدا کرد.
در ابتدا سوده نجفی؛ عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران در پشت تربیون قرار گرفت و در ارتباط با سوال مدنظرش در حوزه مسکن مطالبی را مطرح کرد.
این پرسشها و اظهارات، عمدتاً نارضایتی و ابهامهایی را درباره نحوه مدیریت پروژههای ساخت مسکن توسط شهرداری تهران بیان میکنند. برخی نکات کلیدی که در این زمینه مطرح شدهاند شامل:
عدم تحقق وعدههای مسکن: اشاره به عدم تحقق وعده ساخت 200 هزار واحد مسکونی با وجود کلنگزنی رسمی این پروژهها.
صدور پروانهها و تعارضات ملکی: اشاره به مشکلات قانونی و نبود پروانههای ساخت برای برخی پروژهها، همراه با تعارضات ملکی.
تغییر کاربری اراضی و کاهش سرانههای خدماتی: نگرانی از تغییر کاربری پهنههای خدماتی به مسکونی و کاهش سرانههای فضای سبز، فرهنگی، آموزشی، و ورزشی که بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیر منفی میگذارد.
ابهام در مدیریت آب و فرونشست: تأکید بر نگرانیهای زیستمحیطی مانند تأمین آب و فرونشست زمین، بهویژه در مناطق جنوبی تهران.
عدم شفافیت در گزارشهای آماری: اتهام ارائه آمارهای نامنطبق یا متناقض درباره تعداد پروانههای صادره و پیشرفت پروژهها.
انتقاد از تراکمفروشی و آسیب به توسعه پایدار: نگرانی از تاثیر افزایش تراکم ساختمانی بدون در نظر گرفتن زیرساختهای مناسب، که میتواند به کیفیت زیستپذیری شهری در آینده آسیب بزند.
این موارد نیازمند پاسخ و شفافسازی از طرف شهردار تهران و نهادهای مرتبط هستند تا اعتماد شهروندان و اعضای شورای شهر بازسازی شود.
پس از بیان صحبتهای نجفی نوبت به پاسخ به زاکانی؛ شهردار تهران رسید.
شهردار تهران؛ درباره اقدامات شهرداری در حوزه مسکن و ساماندهی آسیبدیدگان اجتماعی گفت: از دو سال پیش قرارگاه جهادی مسکن با هدف تسهیلگری برای سایر نهادها تأسیس شد و تا کنون در 39 ماه فعالیت، تسهیلات مهمی فراهم شده است. او با اشاره به تعهدات شهرداری برای صدور پروانه و بسترسازی، تأکید کرد که ساخت مسکن مسئولیت دولت است.
شهردار تهران به همکاری با وزارت راه و شهرسازی و امضای تفاهمنامههای متعدد با بخش خصوصی و دانشگاهها برای ساخت 285 هزار واحد مسکونی اشاره کرد و اظهار داشت که بخشی از این پروژهها وارد مرحله اجرا شدهاند.
او همچنین گفت که شهرداری از طریق همکاریهای گوناگون، زمینهسازی برای اجرای پروژههای مسکن را به نحو مطلوب انجام داده است.
وی تصریح کرد که بسیاری از پروژهها به دلیل مشکلات مدیریتی و تغییرات در دولت با کندی مواجه شدهاند، اما شهرداری همچنان به پیگیریها ادامه میدهد تا پروژههای معطل مانده به نتیجه برسند.
در ادامه جلسه امروز نوبت به سوالات سیدجعفرتشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل رسید.
تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، با اشاره به توزیع سهمیه 5000 دستگاه ون توسط وزارت کشور در سال 1401 و اختصاص 630 دستگاه ون به شهرداری تهران، از عدم تحویل کامل این ناوگان بهرغم پرداخت سهم مالی شهرداری انتقاد کرد. وی همچنین به عدم استفاده اصولی از ونهای تحویلشده و عدم رعایت دستورالعملهای ابلاغی وزارت کشور اشاره کرد.
تشکری هاشمی پرسشهایی در خصوص دلایل پرداخت اضافی 200 میلیارد تومانی شهرداری، عدم اقدام قانونی برای بازگرداندن مبلغ اضافی، و واگذاری بهرهبرداری به شرکتهایی با تخصص غیرمرتبط مطرح کرد. وی خواستار شفافسازی شهردار تهران درباره نقض دستورالعملها، درآمد و هزینههای ناوگان ون، و ابهامات پیرامون فقدان پوشش بیمهای و خدمات گارانتی این خودروها شد.
در ادامه علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، برای پاسخ به سوال تشکری هاشمی پشت تربیون قرار گرفت.
زاکانی اعلام کرد که وزارت کشور، به منظور تأمین منابع مالی از منابع خارجی و شهرداریها، برنامهای برای تأمین ون و اتوبوس برای کلانشهرها تدارک دیده بود و شهرداری تهران با پرداخت 30 درصد سهم خود، توانست 240 دستگاه اتوبوس و 252 دستگاه ون تحویل بگیرد.
زاکانی با اشاره به اینکه وزارت کشور به دلیل عدم تأمین بخش ارزی خودروساز موفق به تحویل کامل خودروها نشد، تأکید کرد که این مسئله، نه فقط در تهران بلکه در کل کشور تأثیرگذار بوده است. او همچنین به پیگیریهای مکرر شهرداری تهران در سالهای 1401 و 1402 برای تعیین تکلیف سهم 70 درصدی وزارت کشور اشاره کرد و اعلام داشت که مکاتبات جدیدی در مهرماه 1403 برای تعیین تکلیف نهایی انجام شده است. به گفته زاکانی، وزارت کشور اخیراً اعلام کرده که تا زمان تعیین تکلیف نهایی، ادعای مالکیت شهرداری تهران بر ونها فاقد اعتبار است.
زاکانی با بیان اینکه تاکسیرانی تهران به منظور بهبود خدمات حملونقل و بهرهمندی از فناوریهای نوین با یک شرکت ارائهدهنده پلتفرم شاتل تاکسی همکاری کرده، تصریح کرد که خدمات شاتل تاکسی در ایام اربعین به عنوان یک طرح آزمایشی با موفقیت اجرا شد و بلیت سفر به مقصد مهران به حدود نصف کاهش یافت.
شهردار تهران همچنین گفت که این سرویس در حال حاضر درآمد خود را مستقیماً به سازمان فاوا واریز میکند و جزئیات مالی آن قابل رهگیری است.
وی ضمن اشاره به اینکه سازمان تاکسیرانی از ونها برای ارائه سرویس در ایام شلوغی و در نقاط پرتردد شهر مانند میدان ونک و میدان آزادی استفاده کرده است، گفت که برنامه شاتل تاکسی در چارچوب یک رویکرد نوآورانه دنبال شده و شرکت حامیان شهر به عنوان مجری این طرح از ونها برای جابجایی مسافر در ساعات پیک استفاده میکند.
به گفته زاکانی، برای توسعه طرح شاتل تاکسی، خطوط مختلفی تعریف شده که شامل تقویت سازمان فاوا، سازمان نوآوری و فناوریهای نوین و همچنین تأمین زیرساختهای شهری است.
در این جلسه همچنین به موضوع مشارکت و نظارت شورا بر بودجه شهرداری پرداخته شد و زاکانی تأکید کرد که به دلیل عدم تأمین سهم وزارت کشور در طرحهای حملونقلی، شهرداری تهران تلاش کرده تا منابع شهری را بهطور مؤثرتری مدیریت و تنظیم کند و از فناوریهای نوین برای افزایش کیفیت خدمات استفاده کند.
در پایان جلسه سرانجام شهردار تهران به سوالات مطرح شده از سوی دو عضو شورای شهر تهران پاسخ داد و خوش و بش پایانی جلسه حاکی از رضایت این پاسخها داشت.