آیا می دانید چگونه زود بیدار شویم؟

بهترین روش ها برای سحرخیزی و زود بیدار شدن در صبح

شناسه خبر: 12499 سرویس: پزشکی و سلامت

آیا می دانید چگونه زود بیدار شویم؟ با روش های سحرخیز شدن آشنایی دارید؟ اثبات شده است که زود بیدار شدن نه تنها سازنده است بلکه از نظر جسمانی و احساسی نیز خوب است. چیزی عرفانی در سحرخیزی و شروع روزتان وجود دارد. هر چه بیشتر و بیشتر با آن سازگاری یابید، تا ساعت 8 صبح گرم شده و آماده اید تا با روز مواجه شوید. علم می گوید هر طوری که روز تان را شروع کنید، بقیه روزتان هم همان گونه خواهد بود.


آیا خودتان را شخصی می دانید که وقت ندارد؟ یا اینکه مدام وقت کشی می کند؟ احتمالا همیشه خواسته اید با تعمق و تفکر مشکلی را حل کنید و یا تناسب اندام داشته باشید اما وقتی پیدا نکردید، چون دیر بیدار می شوید و بایستی مستقیم به سر کارتان بروید. زندگی ما روز به روز شلوغ تر می شود و زود بیدار شدن برای آنکه به شما مقداری وقت شخصی بدهد، پیشنهاد خوبی است. به این وقت به عنوان وقت تنها بودن با خود برای تامل، تفکر خلاق و سازنده تر شدن فکر کنید. متاسفانه، خلق عادات جدید آسان نیست زیرا زمان می برد و الزام آور است، اما ما می توانیم با ارائه نکات و روش هایی، شما را برای تبدیل شدن به فردی سحرخیز یاری کنیم.
بهترین روش ها برای سحرخیزی و زود بیدار شدن در صبح

در اینجا تعدادی از بهترین روش های زود بیدار شدن در صبح را می آوریم:
1. از شر پرده ها و چشم بندها خلاص شوید

اگر در اتاق خواب تان در نزدیکی پنجره ای می خوابید یا پنجره به سر شما نزدیک است، بهترین راه برای زود بیدار شدن آن است که شروع کنید به خلاص شدن از شر پرده ها. این روش ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، اما همیشه موثر بوده است. به محض آنکه نور صبحگاهی بر بدنتان بیفتد، به شما برای بیدار شدن علامت می دهد. بی هیچ بهانه ای و به مجرد آنکه چشمانتان را گشودید برخیزید و از رختخواب بیرون بیایید.

2.تمرین Qi Gong (تمرینات هماهنگی حرکات و وضعیت بدن، تنفس و تعمق)

Qi Gong هنر پرورش و به گردش در آوردن Chi (قدرت روح) در بدن شماست. اگر به ورزش صبحگاهی Qi Gong نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که این تمرینات شما را با طراوت و جوان می کند. از کافئین بسیار بهتر است و از کسلی صبحگاهی خلاصتان می کند. دفعه بعد که بیدار شدید به سالن ورزش نروید. Qi Gong را انجام دهید و در می یابید که کمتر مضطرب هستید و هر روز، زود بیدار می شوید.

3. روزتان را با کاری مفرح آغاز کنید

اگر می خواهید زود بیدار شوید و احساس خستگی نکنید، باید روزتان را با کاری مفرح مانند نوشتن افکار، احساسات، رویاها و ایده هایتان در دفترچه یادداشت شخصی، کاری هنری، گوش دادن به موسیقی یا در آغوش گرفتن و نوازش همسرتان در بستر، شروع کنید. عادات جدید بر پایه شادی و لذت بردن ساخته می شوند.
4. دو ساعت شماطه دار تنظیم کنید

زنگ یک ساعت مچی یا ساعتی که نزدیک بسترتان است و به آن دسترسی دارید، و زنگ ساعت دیگر را که با ساعت اولی کمی فاصله دارد، تنظیم کنید. مطمئن شوید که یک فاصله زمانی 15 دقیقه ای بین دو ساعت وجود دارد. تاثیری که این روش انجام می دهد این است که به شما کمک می کند به آرامی بیدار شوید و از کسلی و رخوت صبحگاهی جلوگیری می کند. وقتی که با زنگ اولین ساعت بیدار شدید، کاری لذت بخش مانند مطالعه یا کشش های بدنی را در بستر انجام دهید. وقتی که زنگ ساعت دوم به صدا در آمد، بیدار شوید، صورتتان را بشویید و آماده شوید تا روزتان را آغاز کنید. با این روش احساس بدی نمی کنید و ادامه آن ساده خواهد بود. با تمرین، بدون نیاز به زنگ ساعت، زود بیدار خواهید شد.
5. یک (چرا) داشته باشید

داشتن یک (چرا) مهم ترین دلیل شما برای زود بیدار شدن، بدون نیاز به زنگ ساعت است. برای زود بیدار شدن، یک دلیل داشته باشید. آیا یک دلیل این نیست که بخواهید وقت بیشتری را با خانواده بگذرانید یا مهارتی جدید یاد بگیرید؟ یا بخواهید پیشرفت کنید و موقعیت شغلی خود را با یادگیری بیشتر، ارتقا دهید؟ یک کشتی بدون مقصد، به ناکجا آباد می رود. همین طور، هدف بایستی کسب مهارت در چگونگی زود بیدار شدن و احساس طراوت باشد.
6. اوقات فراغت تان را برنامه ریزی کنید

برخی ممکن است بپرسند: هدف از زود بیدار شدن در تعطیلات آخر هفته چیست؟ پاسخ این سوال به اوقات فراغت بر می گردد. در مورد سر گرمی های دلخواه تان یا کسب نتایج بهتر در اوقات فراغت، فکر کنید. تعطیلات آخر هفته برای موارد اشاره شده، طراحی شده اند. در مورد آن یک دقیقه فکر کنید و تعطیلاتتان را از منظر اینکه مشغله دارید برنامه ریزی کنید و سرگردان نمانید.
7. پرداختن به جزئیات

وقتی که زود بیدار شده اید و وقت آزاد زیادی دارید، دچار دلهره می شوید. حتی ممکن است وسوسه شوید که دکمه اسنوز ساعتتان را فشار دهید و مجددا بخوابید. این دلیلی است برای صحبتی که در مورد (چرا)ی بزرگ تان داشتیم، اما دراین اینجا در باره (چرا) های کوچکتان صحبت می کنیم.

با فکر کردن در مورد اینکه می خواهید بعد از بیدار شدن چکار کنید، شروع کنید. ایا در حالی که دندان هایتان را مسواک می کنید، تمرینات سنگین ورزشی انجام می دهید یا سری به اداره می زنید؟ یا وقتتان را به مطالعه ویا گذراندن دقایقی کوتاه با خانواده و سپس کار، می گذرانید. وقفه های زمانی را برنامه ریزی کرده و یا مدت زمانی را که تمایل دارید روی این وظایف کوچک صرف کنید، را مشخص نمایید و تا جایی که احساس کنید هر روز آسانتر می شوند، ادامه دهید.

8. وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید

یک ساعت قبل از رفتن به بستر، از تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و یا تبلت ها استفاده نکنید. آنها را به شخص دیگری بدهید و خودتان را برای یافتن آنها به زحمت نیندازید. آنها را روشن نکنید و دور از اتاق خوابتان نگهدارید.
9. زود بیدار شدن یک خصوصیت روحی هم هست

به عنوان موجودات بشری، زود بیدار شدن خصوصیت طبیعی ماست، اما با همه هیجانات و فعالیت های جهان پیرامون، چیزی به شدت ذاتی ممکن است غیر طبیعی احساس شود. مزایای زود بیدار شدن و کیفیت طبیعی خودتان را به خاطر بسپارید. ذهنتان را با افکار مثبت و عمل به آنها باز سازی کنید و این گام را تا تغییر زندگیتان ادامه دهید.
10. به حیوان خانگی تان متکی باشید

اگر دوست دارید همراه با حیوان خانگی تان قدم بزنید، می توانید از کمک آنها برای زود بیدار شدن استفاده کنید. هر روز، صبح زود به آنها غذا بدهید و این کار را تکرار کنید تا در یاد آنها بماند. مطمئن باشید که اگر شما یک روز را از دست بدهید یا زود بیدار نشوید، آنها عادت به سحرخیزی را ترک نخواهند کرد.
11. یک شریک مسئولیت پذیر بگیرید

یک روش عالی برای آنکه به زود بیدار شدن ترغیب شوید آن است که دوستان جدیدی که زود بیدار می شوند و نزدیک خانه شما سکونت دارند، پیدا کنید. با این دوست برای قدم زدن یا کار، زود بیرون بروید و اگر به نظر می رسد که دارید یک روز را از دست می دهید، از وی بخواهید در منزل شما را بزند و بیدارتان کند.
12. سعی کنید خواب چند مرحله ای داشته باشید

خواب چند مرحله ای برای افرادی است که می خواهند در عین حال که زود بر می خیزند، خواب کمتری داشته باشند بدون آنکه نگران کیفیت خوابشان باشند. معمولا، مدت زمان خواب 8 ساعت در روز است. شما چهار مرحله خواب و دو دوره به نام خواب موج آرام (SWS) و حرکت سریع مردمک چشم (REM) دارید. خواب با کیفیت شما در مرحله حرکت سریع مردمک چشم (REM) قرار دارد.

شما می توانید چرخه خواب 8 ساعته خود را تکه بندی و یا به سه قسمت تقسیم کنید. شش ساعت در شب و چهار چرت 30 دقیقه ای در طول روز. صرفا با جستجوی دوره ها مانند دو مرحله ای یا چرخه های خواب اوریمن ، ایده را به دست خواهید آورد.
13. به طور ناگهانی برنامه خوابتان را تغییر ندهید

وقتی که در نظر دارید برنامه ریزی خوابتان را تغییر دهید، تجربیات واقع بینانه داشته باشید. از روز اول به طور ناگهانی برنامه خوابتان را تغییر ندهید. معمولا 4 تا 5 روز کامل زمان می برد تا به روال جدید عادت کنید اما در نظر داشته باشید که تغییر، داستانی کاملا متفاوت است. به خودتان وقت بدهید، صبور باشید و از طریق عقب کشیدن تدریجی زمان بیداری به فاصله 10 دقیفه در هر روز، برنامه خود را تغییر دهید (تا موقعی که به زمان بیداری مورد نظرتان برسید)
14. بهینه سازی آنچه که می خورید

رژیم غذایی شما بر چگونگی احساس شما، قبل از به خواب رفتن و بعد از بیداری تاثیر دارد. از کافئین پرهیز کنید و چای گیاهی بنوشید. میوه، سبزیجات، مغز ها و دانه ها را بیشتر بخورید و پروتئین مورد نیاز تان را گوشت لخم به دست آورید. غذا های آلی هم خوب هستند. هر چقدر غذای پاک تر بخورید، منضبط تر خواهید بود و با انضباط بیشتر و اراده، خلق عادات جدید، مانند زود بیدار شدن آسان تر می شود.
15. ثابت قدم باشید

وقتی زود بیدار شدن را شروع کردید، بی هیچ بهانه ای ثابت قدم باشید و آن را رها نکنید. مهم نیست که آن روز تعطیل یا مناسیت خاصی باشد. شما برای زود بیدار شدن زحمت کشیده اید و اکنون نمی خواهید حاصل آن زحمات را به باد دهید. به خاطر آورید که چرا زود بیدار شدن را شروع کردید و به دلایل تان متعهد بمانید. در دراز مدت، روح و جسم شما قدردانتان خواهند بود. می توانید به این موضوع اطمینان داشته باشید.

زود بیدار شدن مانند ساختن بنایی جدید است. با خودتان رو راست، صادق و متعهد بمانید.گرچه، نکات و روش های ذکر شده در بالا به شما کمک خواهد کرد ولی بایستی میل به تغییر و یا اراده حرکت به جلو را داشته باشید. وقتی در درون شما اشتیاق وافر وجود داشته باشد، این ابزارها و روش ها بهترین استفاده را دارند و به خاطر داشته باشید که این تغییر زمان بر است. این تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد، بنابر این به خودتان کمی مهلت بدهید و وقتی که در اولین مراحل شروع تغییر هستید، آرام باشید.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی