فروش قطعات کارکرده خودرو به نام نو

بی اعتمادی به خودروهای داخلی افزایش یافت

شناسه خبر: 12541 سرویس: اجتماعی

مشکل تامین قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در حالی باعث افت تولید خودرو شده که بررسی های بازار نیز حاکی از عرضه و خرید و فروش قطعات کارکرده و دست دوم به جای نو است که به شدت کیفیت خودروها را زیر سوال می‌برد.


مشکل تامین قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در حالی باعث افت تولید خودرو شده که بررسی های بازار نیز حاکی از عرضه و خرید و فروش قطعات کارکرده و دست دوم به جای نو است که به شدت کیفیت خودروها را زیر سوال می‌برد.
هر چند ۹۰ درصد کیفیت یک خودرو وابسته به قطعات آن است اما نه گمرک با خودروسازان برای ترخیص به موقع قطعات خودرو همکاری می‌‎کند و نه اطمینانی به قطعات به کار گرفته شده در خودروها با توجه به شرایط فعلی بازار هست. مسئله دیگر افزایش واردات قطعات بی کیفیت خودرو است که در شرایط کنونی بازار با توجه به محدودیت‌های صنعت خودرو برای تامین قطعات شاید امری اجتناب ناپذیر باشد. مشکل تولید قطعات زیرپله ای خودرو نیز بحث دیگری است که در شرایط کنونی نمی‌توان منکر آن شد. اما با همه این اوصاف مسئله مهمی که باقی می‌ماند، ابهامی است که در کیفیت خودروهای تولید داخل با مشکلات ذکر شده، وجود دارد.
این ابهام باعث افزایش بی اعتمادی به کیفیت تولید خودروهای داخل می شود.
در همین رابطه سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل: با گلایه از اینکه متأسفانه دست اتحادیه‌ها برای نظارت بر بازار فروش قطعات یدکی خودرو محدود است، اظهار داشت: اگر اتحادیه بازوی نظارت کافی در دست داشته باشد به طور حتم بازار مدیریت مناسبی خواهد شد.
وی با بیان اینکه وقتی ما با یک فروشنده متخلف روبرو هستیم فقط می‌توانیم به او گوشزد یا اخطار دهیم افزود: اگر بخواهیم این واحد صنفی بسته شود باید این موضوع را از اتاق اصناف و بعد واحد نظارت اصناف پیگیری کنیم تا در نهایت بعد از ۶ ماه بتوانیم برخورد لازم را با این واحد متخلف انجام دهیم درحالی که اگر ما اختیار کافی داشته باشیم در همان فاز نخست تخلف مانع فعالیت فروشنده متخلف خواهیم شد.

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تصریح کرد: با این وجود اتحادیه تلاش خود را برای مدیریت بازار انجام می‌دهد به نحوی که تاحد توان مانع بروز تخلف در سطح بازار می‌شویم.


وی در خصوص فروش قطعات دسته دوم به نام قطعات نو گفت: متأسفانه به تعداد انگشت شمار این موضوع در سطح بازار دیده شده که ما برخورد لازم را با این موضوع انجام داده‌ایم، البته باید این نکته را تأکید کنم که ما به جد با فروش قطعات دسته دوم به نام نو در سطح بازار برخورد می‌کنیم. در برخی از موارد شاید فروشنده به دلیل عدم اطلاع از کیفیت قطعه آن را به فروش رسانده و بعد متوجه دسته دوم بودن آن می‌شود. ولی به صورت کلی وفور فروش قطعات دسته دوم به نام قطعات نو در بازار را توسط فروشندگان لوازم یدکی تکذیب می‌کنم.
به گفته کارشناسان هر چند نمی توان منکر مشکل کمبود قطعات در بازار بود اما تزریق نقدینگی به این بخش بخشی از مشکلات آن را حل خواهد کرد. بر اساس گفته های معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی به به صنعت قطعه سازی کشور تزریق شده که با رفع بخشی از مشکل سرمایه در گردش مورد نیاز این صنعت، روند تولید خودرو در کشور را افزایش خواهد داد.
محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی
قیمت خودرو واقعی می شود
یکی از مشکلاتی که برای خودروسازان و صنعت قطعه‌سازی در زمان تحریم به وجود آمده، کمبود قطعات و یا مشکل واردات آن است. اما چاره تامین بازار، داخلی سازی قطعات خودرو است، نه تلاش برای واردات. آن هم در شرایطی که محدودیت‌های زیادی به دلیل تحریم‌ها وجود دارد. البته باید تاکید کرد که دولت باید با درک مشکلات قطعه‌سازان موانع آنها برای واردات را برطرف سازد. هر چند کمبود قطعات در بازار صحت دارد. اما به هیچ وجه نباید به صلاحیت اخباری که صحبت از فروش قطعات دست دوم به جای نو است، اعتماد کرد. این شایعات با هدف بی اعتبار کردن صنعت خودرو است و در شرایط فعلی به صلاح نیست. با این حال پیش‌بینی می‌شود با تسهیلاتی که دولت در اختیار قطعه‌سازان قرار داده و با مسیری که قیمت گذاری خودرو در حال طی کردن است؛ در ماه‌های آتی شاهد ورود بازار خودرو به قیمت‌های واقعی و خروج از قیمت های سوبسیدی باشیم.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی