خرده فروشی و خروج غیرقانونی توسط دلالان صنعت زعفران

تجارت میلیادری صادرات چمدانی زعفران

شناسه خبر: 12543 سرویس: کسب و کار

آشفتگی در بازار زعفران به وضوح دیده می شود و بزرگترین مشکل در بازار این کالای استراتژیک افزایش صادرات و تجارت غیرقانونی وچمدانی آن توسط دلالان و برخی تجار است.


به طور کلی خطر‌های بسیاری تولید و صادرات این محصول را تهدید می‌کند به طوری که به دلیل سهولت قاچاق زعفران اغلب سودجویان برای کسب سود بیشتر تلاش می‌کنند به صور چمدانی این محصول را به کشور‌های اطراف برده و بدون هیچ برند و شناسنامه‌ای برای فروش آن اقدام کند. این امر می‌تواند تهدید بزرگی برای خدشه دار کردن نام زعفران ایرانی محسوب شود به طوری که کشور‌های اطراف با صادرات مجدد این محصول و ثبت محصول با کیفیت ایرانی به نام و برند خودشان، دست ایران را برای یافتن بازار‌های هدف کوتاه خواهند کرد. غلامرضا میری، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان زعفران درباره مشکلات صادرات زعفران اظهار کرد: بر اساس قانون پیمان‌سپاری ارزی صادرکننده موظف است ارز خود را به سامانه نیما بازگرداند که نرخ این سامانه با نرخ بازار آزاد فاصله زیادی دارد. این در حالی است که خریدار دلار را براساس نرخ روز بازار آزاد محاسبه می‌کند و با نرخ ارز نیمایی فعالیت نمی‌کند. وی اظهار کرد: مشکلات ذکر شده در بالا باعث شده تا افرادی در این عرصه ورود پیدا کنند که یا برای خارج کردن پول از کشور به صادرات زعفران روی آورده‌اند و یا نیاز به ارز دارند و برایشان مهم نیست که زعفران در آن طرف مرز ایران با چه قیمتی به فروش می‌رسد و یا کیفت محصول چقدر است.

این صادرکننده زعفران با بیان اینکه ورود افراد غیرمتخصص دراین زمینه باعث افزایش صادرات زعفران شده است، افزود: این افزایش صادرات از سوی صادرکنندگان حرفه‌ای انجام نمی‌شود که امیدواریم با رفع مشکلات نرخ پایه گمرکی و همچنین تک نرخی شدن ارز شرایط مساعدی برای آنها فراهم شود تا به راحتی تولید و صادرات این محصول را دو دستی تقدیم تجار کشور همسایه نکنیم. وی درباره افراد غیرمتخصص صادرکننده زعفران نیز گفت: برخی از این افراد تابع کشور همسایه ما هستند که هم به صورت قاچاق و هم از طریق مبادی قانونی این کار را انجام می‌دهند و برخی دیگر، افرادی هستند که به عنوان مثال می‌خواهند کالایی را وارد کشور کنند و ارز در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و از طرفی نمی‌توانند با نرخ آزاد محصولات خود را بفروش برسانند؛ بر این اساس برای تهیه ارز مورد نیاز خود، اقدام به صادرات زغفران می‌کنند و این محصول را در کشور مورد نظر خود به فروش می‌رساند و سپس با ارز حاصل شده کالای مورد نظر خود را وارد کشور می‌کنند.

بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه صرفه ندارد

حسین نصیری، فعال بازار زعفران

زعفران ایرانی به دلیل سود بالایی که دارد توسط دلالان و برخی تجار به خارج از کشور برده می شود تا با فروش آن به ارزهای رایج کشورهای مذکور سود بیشتری از آن به دست بیاورند. برای تجار در حال حاضر صادرات عفران به دلیل ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه صرفه ندارد و آنها معتقدند این حرکت موجب کنار رفتن تجار و تولیدکنندگان از ارزآوری این محصول ارزشمند دارد. بنابراین در کنار دلالان که این حرکات جزو کارهای ثابت آنها محسوب می شود بسیاری از تجار نیز با صادرات و تجارت چمدانی زعفران اقدام به خارج کردن این محصول می کنند.

متاسفانه آمار بالایی از خارج کردن زعفران در تریلی سایر محصولات کشاورزی به صورت جا ساز داریم که افراد دلال و واسطه آن را از مرزها خارج می کنند. با افزایش نرخ دلا و ارز این قبیل اتفاقات افزایش یافت و دلالان سود زیادی به جیب خود سرازیر کردند. دولت در این میان به جای اینکه بخواهد انگیزه تجار رسمی و با سابقه را برای ماندن در فعالیت اقتصادی چندین ساله خود بالا ببرد در کنار تمام این مشکلات که برای تولیدکنندگان و فعالان رسمی وجود دارد قوانین سفت و سخت را وضع و اجرایی می کند که فعالان و تجار بازار را نیز از گردونه رقابت و ارزآوری خارج کند. متاسفانه مقصد اصلی زعفران ایرانی که توسط دلالان و به صورت چمدانی خارج می وشد چین و دبی است. برای بهبود بازار و دور شدن از صادرات و تجارت چمدانی زعفران که برخلاف با سیاست‌های کلان کشور است باید عزم ملی در همه دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی به وجود آید و همه برای از میان برداشتن دلالانی که تنها سود خود را می‌بینند به میدان بیایند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی