حقایقی از آشوراده گلستان

سفر به تنها جزیره دریای خزر

شناسه خبر: 12550 سرویس: گردشگری

اگر قصد سفر به استان گلستان را دارید، سفر به جزیره زیبای آشوراده را در فهرست جاذبه‌های گردشگری که باید آن را رویت کنید قرار دهید.


سرسبزی، استان‌های شمالی کشور از مهم‌ترین دلایل سفرهای نوروزی به این شهرهاست. استان گلستان اما اتفاقی متفاوت در کشور است. اگر قصد سفر به گلستان را دارید، جزیره آشوراده، تنها جزیره دریای خزر را هم در دستور کار سفر خود قرار دهید. در ادامه معرفی کوتاهی بر این جزیره خواهیم داشت.

آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به «تنگه چپق اوغلی» و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود. پوشش گیاهی این منطقه را بوته‌های تمشک و درختان انار ترش تشکیل می‌دهند. این جزیره، از رسوبات آبرفتی حاصل از عملکرد فرسایش رودخانه کهر باران یا نکارود و حمل و انباشته شدن رسوبات در این ناحیه تشکیل شده است.

جالب است بدانید، ۴۰درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

اگر بخواهید از حیوانات و گونه‌های زیستی جزیره بدانید باید بگوییم، حیواناتی مثل شغال، روباه، قرقاول و کبک نیز در این جزیره دیده می‌شوند. اسب‌هایی که از آب شور استفاده می‌کنند نیز در این منطقه وجود دارند.

پرندگان بومی این منطقه نیز عمدتا قرقاول و دراج و پرندگان مهاجر آن شامل انواع کاکایی، گیدانشاه، چوب پا، اردک، فلامینگو و غاز است.

این جزیره اما صرفا بدلیل زیبایی و سرسبزی و جاذبه‌های طبیعی‌اش شهره نیست. در جزیره آشوراده دو بنای تاریخی وجود دارد. یکی قلعه روس‌ها که در زمان رضاشاه تجدید بنا شده و به پاسگاه تبدیل شد و دیگری خانه وزیرمختار روس است که هر دو این بناها، تخریب شده‌اند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی