ولادت

ولادت امام محمد تقی (ع) مبارک باد

شناسه خبر: 13643 سرویس: اجتماعی

ولادت امام محمد تقی (ع) معروف به جواد الائمه در مدینه بوده است. ولادت امام محمد تقی (ع) در همان روزی است که حضرت علی اصغر به دنیا آمده است.


حضرت امام محمد تقی (ع) میوه دل ثامن الحجج (ع) در دهم رجب 195 قمری در مدینه متولد شد. پدر بزرگوارش حضرت امام رضا (ع) و مادرش بانوی گرامی و بافضیلتی به نام «سبیکه» است که امام رضا (ع) او را «خیزران» نامید. حضرت همواره از ایشان به نیکی یاد کرده و او را با تعابیری چون بانویی پاکدامن و بانوی بافضیلت نام می بردند.

وقایع لحظه ولادت امام محمد تقی (ع)
حکیمه دختر امام موسی بن جعفر (ع) خواهر امام رضا (ع) و عمه امام جواد (ع) می‌گوید: هنگامی که زمان زایمان خیزران، مادر امام جواد (ع)، فرا رسید، امام رضا (ع) مرا فرا خواند و فرمود:«ای حکیمه، برای مراسم زایمان خیزران آماده باش» آن گاه امر فرمود که من و خیزران و قابله به اتاقی برویم، برای ما چراغی روشن کرد و در را به روی ما بست.

در این حال درد زایمان خیزران را فرا گرفت و همزمان چراغ خاموش شد. من نگران شدم ولی امام جواد (ع) ناگهان همچون ماه شب چهارده طلوع کرد، در حالی که پارچه نازکی بدنش را پوشانده بود؛ نوری از آن حضرت فروزان بود که همه اتاق را روشن کرده بود. نوزاد را گرفتم، در دامان خود گذاشتم و آن پوشش نازک را از بدن او جدا کردم. در این هنگام امام رضا (ع) در اتاق را باز کرد و وارد شد، نوزاد را از من گرفت و در گهواره گذاشت. سپس به من فرمود« ای حکیمه، مواظب گهواره باش»


سه روز که گذشت، حضرت امام محمد تقی (ع) چشم خود را به سوی آسمان گشود و نگاهی به راست و چپ انداخت و فرمود: «اشهد ان لا اله الا اله و اشهد ان محمداً رسول الله »

هراسان برخاستم و نزد امام رضا (ع) رفتم و به آن حضرت گفتم: «من از این کودک چیز شگفت‌آوری شنیدم» امام فرمود: «چه چیز شگفت‌آوری از او شنیدی؟» و من آنچه را شنیده بودم بازگو کردم. امام فرمود: «ای حکیمه، آنچه از شگفتی‌های او خواهید دید، از آنچه شنیدی بیشتر است»



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی