مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران خبر داد:

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

شناسه خبر: 14649 سرویس: کسب و کار

مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت: با مصوبه جدید هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ دریافت پروانه کسب از طریق درگاه صدور مجوزهای کسب و کار در سراسر کشور به سهولت قابل انجام است.


به گزارش آیان نیوز، محمدباقر مجتبایی مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران با اشاره به روش‌های دریافت پروانه کسب از طریق درگاه صدور مجوزهای کسب و کار از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، گفت: با مصوبه جدید هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ برای دریافت پروانه کسب از طریق درگاه صدور مجوزهای کسب و کار سراسر کشور به سهولت قابل انجام است. به گفته وی، پیشتر روند اخذ پروانه کسب در مرحله اول به صورت کاملا فیزیکی و با مراجعه به اتحادیه‌ها شکل می‌گرفت و متقاضی برای اخذ استعلام‌های لازم از سازمان‌های مختلف با چالش مشکلات اداری و کاغذ بازی مواجه می‌شد.
مجتبایی افزود: درگاه صدور مجوزهای کسب و کار در نقاط مختلف شهرها که با اعطای خدمات به شهروندان در حال فعالیت هستند با دفاتر پیشخوان دولت متفاوت است.
وی تصریح کرد: در درگاه اینترنتی که به این منظور طراحی شده است، تمامی مجوزهای کشور (حدود ۲۲۰۰ پرونده) به مرور وارد این پایگاه خواهد شد و همچنین می‌توان گفت که در راستای شکل‌گیری دولت الکترونیک و بهبود فضای کسب وکار، اتاق اصناف ایران و مرکز امور اصناف و بازرگانان پیشرو بوده‌اند و تمام مجوزها برای اولین بار بر روی این درگاه اینترنتی ثبت خواهد شد.
مشاور برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در حال حاضر نیز این سایت قابل مشاهد است، تصریح کرد: در حال حاضر تنها مجوزی که فرآیند اجرایی صدور آن از این طریق شروع شده، پروانه‌های کسب اصناف است. وی افزود: مزیت این فرآیند این است که اکثر استعلام‌های لازم از ابتدای اردیبهشت سال آینده به صورت مکانیزه انجام می‌شود. در حال حاضر دسترسی وزارت صمت در ارتباط با برخی سازمانها محدود است، ولی از سال آینده این سایت به عنوان پنجره واحد صدور مجوزهای سراسر کشور فعالیت خواهد کرد.

بنا به گفته وی این مهم در دستور کار هیئت مقررات‌زدایی و وزارت اقتصاد است و این وزارتخانه به صورت پیشرو این حرکت را آغاز کرده و همه اطلاعات متقاضی (اعم از آدرس، تحصیلی، شغلی، مالیاتی) با وارد کردن کد ملی در این سامانه قابل مشاهده است.
وی گفت: این اقدامی موثر و مهم برای رونق و بهبود فضای کسب و کار برای کارآفرینان خواهد بود و از سال آینده تمامی مجوزها در فرآیند مکانیزه شدن قرار می‌گیرند.مجتبایی اظهار کرد: با این روش فرایند زمانی اخذ مجوز از ۱۰۵ روز در ابتدای امر به ۴۵ روز خواهد رسید و امیدواریم در مراحل بعد این فراید زمانی به ۲۰ روز کاهش یابد.مشاور اقتصادی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در این فرآیند مکانیزه شدن دادن مجوز نه تنها جایگاه اتحادیه‌ها را ضعیف نمی‌کند بلکه اتحادیه‌ها به دلیل در اختیار داشتن اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تر از متقاضی‌ها با قدرت بیشتری عمل خواهند کرد.
گفتنی است، با مصوبه جدید هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ برای دریافت پروانه کسب از دفاتر صدور مجوزهای کسب و کار و مجوز‌های کشور (www.g4b.ir) به سهولت قابل انجام است. لازم به ذکر است این موضوع در بیست و ششمین نشست هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور نمایندگان سه قوه و تشکل‌های بخش خصوصی به تصویب رسید.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی