رونق تولید با بازگشت ارزهای صادراتی

شناسه خبر: 14707 سرویس: کسب و کار

بازگشت ارزهای صادراتی یکی از مهم ترین ملزومات اقتصاد کشور در شرایط کنونی است. با توجه به شعار سال مبنی بر رونق تولید، بازگشت این ارزها کمک بسیاری به بنگاه ها و حل دغدغه های آنها برای تامین مواد اولیه خواهد کرد. اما بررسی ها نشان می دهد، عرضه ارز همچنان به کندی صورت می گیرد و تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی روبرو هستند.


به گزارش آیان نیوز، بازگشت ارزهای صادراتی یکی از مهم ترین ملزومات اقتصاد کشور در شرایط کنونی است. با توجه به شعار سال مبنی بر رونق تولید، بازگشت این ارزها کمک بسیاری به بنگاه ها و حل دغدغه های آنها برای تامین مواد اولیه خواهد کرد. اما بررسی ها نشان می دهد، عرضه ارز همچنان به کندی صورت می گیرد و تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی روبرو هستند.

هرچند سال گذشته دولت سعی کرد با دستورالعمل هایی بازگشت ارزهای صادراتی به کشور را تسهیل کند اما در عمل آنچه اتفاق افتاد، کوتاهی صادرکننده ها برای بازگشت ارز بود.

آمارهای رسمی حاکی از این است که به دلیل اختلاف قابل توجه نرخ سامانه نیما و بازار ارز، شرکت های بزرگ صادراتی همچنان تمایلی به بازگشت ارز ندارند، هر چند بازگشت ارز با اخذ وثایق و تضامین سنگین از صادرکنندگان بزرگ از همان ابتدای کار میسر است.

به اعتقاد کارشناسان اعطای مشوق به صادرکنندگان معضل بازگشت ارزهای صادراتی را حل خواهد کرد اما در عمل برخی از این مشوق ها نیز نتوانسته روند بازگشت ارزهای صادراتی را تسهیل کند.

تامین نقدینگی، مشکل ترخیص مواد اولیه و تامین ارز مورد نیاز، در حال حاضر مهم ترین مشکلات بنگاه ها و تولیدکنندگان است.

مهدی پورقاضی عضو اتاق بازرگانی تهران

روند کند عرضه ارز به تولید کنندگان

یکی از معضلات تولید که سال گذشته علی رغم همه صحبت ها، حل نشده باقی ماند، عرضه ارز مورد نیاز به تولید کنندگان بود. به همین دلیل بسیاری از بنگاه ها به دلیل همین مشکلات میزان تولید خود را پایین آورده و برای ماه های آتی نیز برنامه آنها کاهش میزان تولید است. یک بنگاه و یا یک واحد تولیدی برای برنامه ریزی بلندمدت نباید دغدغه آنچنانی برای واردات مواد اولیه داشته باشد و یا حداقل این دغدغه نباید انگیزه وی را برای تولید از میان ببرد. اما در حال حاضر آنچه در بنگاه ها شاهدیم، سایه انداختن این بی انگیزگی در فضای تولید است. این در حالیست که صادرکنندگان نیز وسوسه فروش ارز در بازار آزاد را دارند که نرخ بیشتری نسبت به سامانه نیما دارد. یکی از مهم ترین مطالبات تولید کنندگان برای حل این مضل تک نرخی شدن ارز است که هنوز برنامه ای اساسی برای آن تدارک دیده نشده است. در صورتی که ارز تک نرخی شدن، بازگشت ارز به اقتصاد کشور راحت تر خواهد بود و به تبع دغدغه بنگاه ها برای تامین مواد اولیه حل خواهد شد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی