‌رئیس‌ جمهور‌:

تصمیمات خوبی برای کمک به سیل‌زدگان اتخاذ کردیم

شناسه خبر: 14738 سرویس: اجتماعی

رئیس جمهور با قدردانی از حضور به موقع نیروهای مسلح در صحنه سیل گفت: ‌امروز تصمیمات خوبی برای کمک به سیل‌زدگان اتخاذ کردیم اما هنوز میزان دقیق خسارت‌ها مشخص نیست.


حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه هدف از سفر چند ساعته‌اش به این استان بازدید از مناطق سیل‌زده بود از مردم که استقبال خوبی از وی و هیئت همراهش داشتند، قدردانی کرد و اظهار داشت: رفتار امروز مردم به گونه‌ای بود که مثل اینکه حادثه‌ای رخ نداده و این مردم یک هفته گرفتار نبودند و خانه‌هایشان زیرآب نیست. مردم با همان مهربانی و صفا نسبت به بنده و هیئت همراه، خوشامدگویی کردند.

وی با بیان اینکه باید از غیرت و روحیه بسیاربلند این مردم باید احساس کوچکی و تواضع کنیم، افزود: یکی از نقاط مثبت این استان وحدتی است که شاهد آن هستیم. نقش همه علمای شیعه و سنی، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس و غیره در این وحدت اثرگذار است.

رئیس جمهور ادامه داد: باید از همه مسئولان استان در شهرستان‌های مختلف به ویژه فرماندران قدردانی کنم. شهرستان‌های زیادی از جمله گنبدکاووس، کلاله، آق‌قلا و گمیشان گرفتار سیلاب بودند. فرماندران به عنوان روسای ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها تلاش زیادی کردند.

وی خاطرنشان کرد: این وحدت، همدلی تلاش و ایثار در کنار همه فداکاری‌های سپاه، ارتش و بسیج و همه نیروهای امدادی قابل تقدیر است.

روحانی با بیان اینکه نیروهای هلال احمر از همان ساعت نخست وقوع سیلاب به در منطقه حاضر شدند، گفت: شاهد بودیم که از لحظات نخست همه مسئولان هلال احمر در استان فعال بودند، با شرایط بدهوایی هلی‌کوپترهای هلال احمر فعال می‌کردند. امروز در سفر کوتاهی که داشتم با خلبانان صحبت کردم و آنان شرایط کار را توضیح دادند. آنان در شرایط ریسک پذیر پرواز کردند و به منطقه آمدند و نیازمندی‌های مردم را رساندند.

وی ادامه داد: باران برای همیشه نعمت خداوند است اما این رحمت و نعمت خداوند به خاطر کاستی‌های مسئولان قبل و بعد انقلاب سبب وضعیت امروز شده است. این منطقه به رودخانه خروشان قوی نیاز دارد تا در شرایط سیل آب را عبور دهد و به دریا برساند. اینکه شما جاده را می‌شکافید آب از این طرف به آن طرف و از آق‌قلا به گمیشان می‎رود. اینجا منطقه ای است که آب هیچ تحرکی در آن ندارد.

رئیس جمهور از لایروبی‌نشدن گرگانرود هم انتقاد کرد و گفت: اساس این است که این رودخانه لایروبی نشده و رسوب فراوان دارد و نمی‌تواند آب را انتقال دهد. در شرایط طبیعی و اگر به این مسائل رسیدگی می‌شد امروز این مشکلات را نداشتیم.

وی در ادامه به زهکشی اراضی شمال استان اشاره کرد و افزود: هرچند این طرح برای احیای زمین‌های کشاورزی و نمک‌زدایی از این اراضی بوده اما توانسته در کنترل سیل و هدایت آن به سمت دریا موثر باشد.

روحانی با بیان اینکه گلستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی است، اظهارداشت: درسال جاری که سال سختی است، هرچه توان داشته باشیم به اجرای طرح زهکشی در استان کمک می‌کنیم.

وی افزود: این روزها مقداری حواسمان به شمال، جنوب، شرق و غرب است و با همه استانداران هر روز گفت‌وگو می‌کنم. برای من هم سخت بود بگویم وزیر کشور در گلستان بماند اما به دلایل خاصی گفتم این اتفاق رخ دهد و حضور وزیر کشور موثر بود. رحمانی فضلی جزو وزرای بسیار فعال ماست البته ما در دولت وزیر فعال خیلی زیاد داریم. همه وزرا فعال و فداکار هستند و برای مردم تلاش می‌کنند. آقای رحمانی فضلی نیز جزو وزرای پرتلاش ما است.

رئیس جمهور درباره نیامدنش به استان گلستان در همان روزهای نخست این حادثه هم اینگونه توضیح داد: من با آقای جهانگیری تلفنی صحبت کردم و می‌خواستم همان روز دوم فروردین به این استان بیاییم، او گفت من خودم می‌‎روم و شما چند روز بعد بیایید به خاطر همین بود که این تاخیر رخ داد.

وی ادامه داد: با حضور آقای جهانگیری تصمیمات خوب و مهمی هم در اینجا و هم در مازندران گرفته شد. انتخاب سرپرست استانداری نیز مسئله ضروری بود، در شرایطی بودیم که باید فردی مسئولیت سرپرستی استانداری را به دوش می‌گرفت. امیدواریم آقای غراوی در این شرایط سخت بتواند مسئولیت را به خوبی پیش ببرد.

روحانی با بیان اینکه ان‌شاالله از این مشکلات عبور خواهیم کرد، گفت: ظاهر حادثه تلخ است، مردم زندگی‌شان و خانه‌هایشان دچار مشکل شده است. هنوز در برخی خانه‌ها 30 تا 40 سانتی متر آب وجود دارد. در برخی روستاها یک بخش روستا با بخش دیگر ارتباط ندارد و هنوز مردم با قایق و تراکتور تردد می‌کنند.

وی افزود: مشکل هنوز وجود دارد و پیش پای مردم است، زندگی برای مردم سخت شده و تلاش می‌کنیم در روزهای آینده این مشکلات رفع و همه مناطق از سیلاب تخلیه و ترمیم شود.

رئیس جمهور اظهارداشت: کمک‌های خوبی هم مردم استان و استان‌های دیگر به مردم سیل‌زده داشتند. من امروز از مردم درباره غذا سئوال کردم گفتند هیچ مشکلی از این نظر ندارند، این نشان خدمات مردم، دولت و نیروهای مسلح است که جای شکرگذاری دارد.
Default Image

وی با بیان اینکه مردم نگران این هستند که تکلیف خانه‌ها و اسباب زندگی‌شان که زیر آب رفته است، چه می‌شود، گفت: دولت در حد توان خود خسارت به منازل، اثاثیه، محل‌های کسب، دام‌ها و زراعت مردم را جبران خواهد کرد.

روحانی با تأکید براینکه فرهنگ بیمه حوادث باید در کشور نهادینه شود، خاطرنشان کرد: راه حل جبران خسارت‌ در حوادث غیرمترقبه، بیمه است. امروز به من گفتند که خانه‌های آق‌قلا و گمیشان بیمه بودند، این راه حل نهایی در زمان وقوع بحران است. پرسیدم مردم چقدر باید حق بیمه پرداخت کنند، گفتند در سال 90 تا 100 هزار تومان؛ این چیزی نیست که یک نفر زندگی و وسایلش را در برابر حوادث بیمه کند و ماهی چندهزار تومان بدهد.

وی تأکید کرد: دولت و مجلس باید کاری کنیم تا کشاورزی، دامداری، صنعت و محل کسب و کار و زندگی مردم بیمه باشد. اگر این اتفاق بیفتد دیگر نیازی نیست که برویم در هیئت وزیران تصویب کنیم و پیگیری از سازمان برنامه و بودجه و اعتبارات و خزانه و غیره مطرح شود.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم لایروبی رودخانه‌ها و احداث سدها در استان گلستان بیان داشت: این حادثه حتما الان برای مردم درد است اما خداوند می‌تواند آن را تبدیل به یک فرصت و نعمت کند. این شرایط باید سبب شود تا کارهای اساسی در منطقه صورت گیرد. لایروبی و اصلاح رودخانه‌ها و احداث سدها برای مهار سیلاب‌ها در این استان امری ضروری است.

وی ادامه داد: برای خانواده‌ای که زندگی اش زیرآب است و یا عزیزی را از دست داده است، الان سختی و رنج است. در عین سختی و مشکلات می‌توانیم کاری کنیم که آن را تبدیل به شرایطی نماییم که مشکلاتی که از قبل در این استان بوده ‌را حل کنیم. دولت و مسئولان گرفتاری دارند و ممکن است به این مسائل نرسند، اما الان شرایطی است که باید این مسائل را حل کنند.

روحانی به تقویت هواشناسی و سیستم‌های هشداردهی حوادث تأکید کرد و گفت: سیستم هشداردهی به مردم که از سوی وزارت ارتباطات انجام می‌شود، کار خوبی است. در گمیشان و در یکی دو روز اخیر و در تهران هم روز گذشته این هشدارها در سطح وسیعی برای مردم ارسال شد. ما باید همه امکانات خود را برای پیش بینی که اصل است، به‌کار بگیریم. هواشناسی ما نسبت به گذشته خیلی خوب شده است.

وی بیان داشت: هرچند جنگ گرفتاری‌های زیادی برای ما داشت اما رزمندگان و ملت ما آن را تبدیل به فرصت کردند. در زمان جنگ خودم دنبال هواشناسی بودم و چون بودجه در اختیار ستاد و خودم بود، هواشناسی را تقویت کردم و بعد از هم هواشناسی تقویت شد. الان شرایط خوبی داریم و پیش‌بینی‌ها قابل قبول است اما هنوز باید کار کنیم. اینکه هواشناسی بگوید فردا باران می‌آید یا احتمال سیلاب وجود دارد، کافی نیست باید بگوید کدام منطقه، کدام شهر و چه مقدار بارش اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اگر ما در این استان سه چهار سد دیگر داشتیم، راحت‌تر می‌توانستیم شرایط را تمهید کنیم. در خوزستان نیز شرایط سختی داریم، پارسال بارش ما در این استان حدود پنج میلیاردمترمکعب بود اما الان 23.6 میلیارد مترمکعب است، اگر این سدها را تنظیم نکنیم و وزارت نیرو لحظه‌ای ورودی سدها را کنترل نکند، با مشکل مواجه می‌شویم. دیروز با نخست وزیر عراق صحبت می‌کردیم و هماهنگ کردیم تا وزیر نیروی ایران و وزیر آب آنها در تماس باشند. وی می‌گفت بخشی از آب از سمت کشور شما خارج می‌شود و آنها برای برخی شهرهای جنوب کشورشان نگران بودند.

روحانی تصریح کرد: الان سختی و مشکل برای مردم پیش آمد و باید همه تلاش کنیم تا این مشکلات رفع شود. برای آینده نیز باید یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتری داشته باشیم.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از همه کسانی که به سیل‌زدگان یاری رساندند، گفت: از مردم می‌خواهم امسال را سال نعمت بدانند، درست است که روزهای نخست سختی و مشکلات داریم و برخی جان خود را از دست دادند و شیراز آن حادثه بسیار سخت و تلخ اتفاق افتاد اما ماه رجب و سال امیرالمومنین است و ان شاالله با کمک و یاری هم از این شرایط عبور و آن را تبدیل به فرصت می‌کنیم، همانطور که فشار تحریم‌ها را باید به فرصت تبدیل کنیم.

وی گفت: ما و تقریبا همه دنیا گرفتار آدم‌هایی شدیم که همه دنیا را گرفتار کردند، ببینید به مردم فلسطین چه ظلم‌هایی می کنند، بیت المقدس را می گویند برای فلسطین نیست، می‌گویند جولان جزو اراضی اشغالی است، به کشورهای همسایه، چین و حتی متحدان سابق خود نیز فشار می‌آوردند. اینها تازه به قدرت رسیدگان و نوکیسگانی هستند که از همان زمان‌های قبل هم نژادپرست، ضد مسلمانان و ضدایران بودند. برخی از کشورهای منطقه هم امروز همدست آنان شدند اما ما از این‌ها عبور می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: امروز تصمیمات خوبی برای کمک به سیل‌زدگان اتخاذ کردیم اما هنوز میزان دقیق خسارت‌ها مشخص نیست. باید در بخش‌های مختلف خسارت ها را برآورد کنیم. در دولت برای جبران خسارت‌ها تصمیم گیری شد و بودجه‌ای که درنظر گرفتیم را اختصاص می دهیم. هم برای اثاثیه، خانه‌ها و محل های کسب، کشاورزی و صنعت و همه مواردی که مردم دچار آسیب شدند، در اعتبارات پیش‌بینی کردیم و از همه داشتن سرعت عمل است. از سرپرست استانداری و نمایندگان هم می‌خواهم این مسائل را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه هرچه از زمان حادثه بگذرد مردم صبر و تحمل خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت:شاید مثال خوبی نباشد؛ مهمان رحمت است، اما به شرطی که خیلی طولانی مدت نماند، این باران خودش رحمت است و سیلاب هم گاهی می‌آید اما تبدیل مهمانی شده که صاحبخانه را رها نمی‌کند. در خیابان های آق قلا هنوز برخی جاها ارتفاع آب بالاست و مردم با قایق و تراکتور رفت و آمد می کند. این مشکل یکی دوروز نیست؛ الان یک هفته است که حادثه می‌گذرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: دولت، روحانیت و نیروهای مسلح در کنار مردم هستند و از این مشکل به یاری هم عبور می کنیم. از امسال هم عبور خواهیم کرد هرچند فراز و نشیب دارد اما با رونق تولید سال خوبی را خواهیم داشت.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حجت‌الاسلام دکتر محمود علوی وزیر اطلاعات، ‌رضا اردکانیان وزیر نیرو، ‌محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، ‌سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‌محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، ‌محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و ‌تابش رئیس بنیاد مسکن ، هم همراه رئیس جمهور در این جلسه حضور دارند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی