شیخ‌الاسلام

رئیس‌جمهور آمریکا جایگاه خود را از دست داده/ ترامپ مایل به گفت‌وگوی مستقیم است اما آیا ایران نیز تمایلی دارد؟

شناسه خبر: 14855 سرویس: سیاسی

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا را در سال 98 را منتفی دانست.


حسین شیخ‎الاسلام درباره احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا در سال 98 باتوجه به درپیش بودن انتخابات ریاست‎جمهوری آمریکا اظهار کرد: ترامپ بدون شک با توجه به درپیش بودن انتخابات به دنبال این است که با ایران به صورت مستقیم گفت و گویی را انجام دهد اما مهم این است که آیا ایران تمایلی برای مذاکره با آمریکا دارد یا خیر؟

وی افزود: ما چندین بار با آمریکایی‎ها مذاکره کردیم و مشخص شده است که مقامات این کشور بی‎اعتبار هستند و ما به خوبی بیاد داریم که در چارچوب مذاکرات و قرارداد الجزایرکه در ماجرای سفارت آمریکا بود در اولین بند آن قید شده بود که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت نکند اما این رویکرد هیچگاه از سوی دولتمردان این کشور عملیاتی نشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: مورد هدف قراردادن هواپیمای مسافربری و سکوهای نفتی ما از دیگر اقدامات آمریکا علیه ایران بوده است که بدون شک روند مذاکره با این کشور را غیرممکن ساخته است.

شیخ‎الاسلام خاطرنشان کرد: مذاکرات سعدآباد نیز از دیگر رخدادهایی بود که بازهم ساختارشکنی آمریکا علیه ایران را به روشنی نمایان کرد به گونه‎ای که علی‎رغم حضور سه کشور اروپایی در جریان این مذاکرات در نهایت با نظرمخالف آمریکا این گفت وگوها سرانجامی نداشت.

وی تاکید کرد: آخرین باری که ایران و آمریکا سرمیز مذاکره نشستند توافق برجام بود که رئیس‎جمهور آمریکا آن را امضا کرد اما ترامپ به زیر آن زد روندی که از سوی هیچ آدمی عاقلی صورت نمی‎گرفت.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: چه تضمینی وجود دارد که ما بازسرمیزمذاکره با آمریکا بنشینیم و مقامات این کشور علی الخصوص ترامپ به مواضع خود پایبند باشند.

شیخ‎الاسلام درباره اینکه آیا ترامپ برای کسب رای مجدد در انتخابات ریاست‎جمهوری موضوع مذاکره با ایران را مطرح خواهد کرد یا خیر اظهارکرد: در حال حاضر دموکرات‎ها طرفدار برجام هستند و ترامپ و همفکرهای وی نیز بر خروج از این توافق تاکید دارند لذا قابل پیش‎بینی نیست چه روندی در قبال ایران از سوی وی اتخاذ شود.

وی افزود: ترامپ در حال حاضر جایگاه خود را در رسانه‎ها، ارتش و سازمان‎های اطلاعاتی از دست داده است از این رو تلاش می‎کند تا نظر رای‎دهندگان را به خود جلب کند لذا تمام تلاش خود را برای کسب ثروت و پول برای آمریکا به کار می‎بندد از این رویکرد و تفکر وی قطعا در قالب مذاکره با ایران و هر کشور دیگری قابل تحقق نیست.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی