مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری گفت:شهرک صنعتی آق قلا تقریباً در آب فرو رفته است و هنوزهم بخشی از آب فروکش نکرده است حدود ۳تا۵هزار کارگر بیمه شده در سیل گلستان شغل خود را به صورت موقت از دست داده اند.

۳ تا ۵ هزار کارگر در گلستان بیکار شدند

شناسه خبر: 14866 سرویس: کسب و کار

کریم یاوری،مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباه تعداد کارگران بیکار شده در سیل گلستان گفت: به صورت حدودی بین 3تا5هزار نفر از کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی تحت پوشش بیمه تحت تأثیر سیل گلستان شغل خود را به صورت موقت از دست داده اند که تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند.


وی افزود: بر اساس بازدید میدانی که داشتم، استان گلستان مورد بررسی دقیق قرار گرفت. شهرک صنعتی آق قلا تقریباً در آب فرو رفته است و هنوز که هنوز است در بخشی از شهرک صنعتی آب به صورت کامل فروکش نکرده است و در این حادثه حدود 3تا5هزار نفر از کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی شغل خود را از دست داده اند و طبق دستور وزیر کار تا بازسازی مجدد کارگاه ها از مقرری بیمه بیکاری بهره مند می شوند. این کارگران به صورت فوری و خارج از نوبت حمایت می شوند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اظهار داشت:بنگاه‌های اقتصادی که در اثر سیل دچار حادثه و خسارت شده‌اند برای بازسازی و راه‌اندازی مجدد توسط وزارتخانه‌های صادرکننده مجوز تأسیس و بهره‌برداری و از سوی دولت محترم مورد حمایت و اعطاء تسهیلات قرار خواهند گرفت.وی تصریح کرد: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن تأکید به تمامی زیرمجموعه‌های وزارتخانه برای کمک به حادثه‌دیدگان از سیل و تأمین نیازهای اولیه و حمایت اجتماعی از آنان، برای صیانت از نیروی کار و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی حادثه‌دیده و در جهت احیاء اشتغال مجدد کارگران دستور تشکیل کارگروهی ویژه را صادر کرده‌‌اند.

مدیر کل مشاغل و بیمه بیکاری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل و ... بیکار شوند در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه آنان کمتر از 6 ماه باشد مطابق با مشمولانی که 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

یاوری یادآور شد: شناسایی، رصد، بررسی و رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار، در ابتدا بر عهده سهامداران، مالکان، کارفرمایان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی است و چنانچه موفق به حل مشکل نشوند، از طریق وزارتخانه صادرکننده مجوز تأسیس و بهره برداری و پس از آن، از طریق کارگروه‌های استانی و ملی تسهیل و رفع موانع تولید، باید موضوع مورد پیگیری واقع شده و اقدام لازم انجام شود .


وی با تشریح جنس مشکلات بنگاه‌های اقتصادی ادامه داد: مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار، فقط نقدینگی نیست، بخشی از این مسائل، مربوط به «مشکلات درون کارگاهی» مانند بالابودن هزینه‌های تولید، انباشت محصولات تولیدی، نیاز به اصلاح ساختار، اختلاف بین سهامداران و بعضاً سوء مدیریت است و بخش دیگر آن، «مشکلات برون کارگاهی» است که رکود صنعت، تحریم ها، واردات بی رویه، قاچاق کالا و مطالبات از نهادها و سازمان های مختلف را شامل می‌شود.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند، نیروی کار و کارگران باید نهایت همراهی و همکاری را در جهت حل مشکل، پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه با کارفرمایان داشته باشند.

این مسئول با تأکید بر اینکه مدیران و کارفرمایان بنگاه‌ها متقاضی اصلاح ساختار اقتصادی باید طرح خود را به تصویب وزارتخانه ذیربط برسانند، افزود: تمام کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی در طول اصلاح ساختار اقتصادی، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی