مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به پیام نوروزی رهبر انقلاب، گفت: شعار امسال «رونق تولید» بود. شعارهای سال از جنس فرهنگ عمومی است و مخاطب آن، همه مردم هستند.

همت کارآفرینان در راستای به‌کارگیری سرمایه

شناسه خبر: 14873 سرویس: اقتصادی

شعار سال قبل حمایت از کالای ایرانی، یک سال مدیریت جهادی و نظایر آن بوده است. همه مردم مخاطب شعار سال هستند. شعار سال گذشته آثار خوبی به جا گذاشت. حمایت از کالای ایرانی شعاری بود که در تمام سال مرتباً تکرار شد و نتایج آن را در جامعه دیدیم. فروشندگانی بودند که فقط کالای ایرانی می‌فروختند و این شعار اثر خود را گذاشت.


وی با بیان اینکه شعار امسال مکمل شعار سال قبل است، افزود: حمایت از کالای ایرانی، شعار سال قبل بود و امسال حمایت از تولید کالای ایرانی مطرح شده است؛ یعنی کالا باید در داخل کشور تولید شود و در دسترس مردم باشد. لازمه حمایت از کالای ایرانی، حمایت از تولید است.
حدادعادل تصریح کرد: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به صراحت بیان کردند که مسئله اول کشور، مسئله اقتصاد است. شعار امسال هم یک شعار اقتصادی است و سال گذشته نیز همین‌طور بود. چند سال است که شعارهای سال حول محور اقتصاد می‌چرخد.
مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه دشمن با ما در حال یک جنگ اقتصادی است، گفت: از اول انقلاب، آنها با ما در حال جنگ بودند و آمریکا، هم‌دستانش و مزدوران منطقه‌ای نخواسته‌اند که انقلاب اسلامی را بپذیرند. آنها نتوانسته‌اند انقلاب اسلامی را تحمل کنند و هر روز با یک بهانه و وسیله‌ای، می‌خواسته‌اند با انقلاب مقابله کنند. هشت سال جنگ تحمیلی، فتنه ۸۸، بهانه هسته‌ای و تحریم اقتصادی، از جمله اقدامات دشمن است. دشمن امروز روی فشار اقتصادی متمرکز شده است. در کنار جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ رسانه‌ای نیز به راه انداخته است.
دشمن هر چه دایره اقتصاد را تنگ گرفته، دایره رسانه را باز گذاشته است
وی با بیان اینکه دشمن هر چه دایره اقتصاد را تنگ گرفته، دایره رسانه را باز گذاشته است، گفت: برخی ها در داخل با تصمیم گیری غلط شان به این جنگ رسانه ای دشمن کمک کردند. جنگ رسانه ای کنار جنگ اقتصادی، برای این است که ملت ایران را از پا در بیاورند.
حداد عادل تصریح کرد: فشار اقتصادی، تشویش افکار و اذهان و نگران کردن مردم برای این است که به قول خودشان مردمی را که چهل سال است پشت سر انقلاب ایستادند را رودرروی انقلاب قرار بدهند اما ملت ایران با ایمان و بصیرت، دشمنان را ناکام گذاشته است که یک نمونه آن حضور پرشور مردم در همین شرایط اقتصادی در راهپمیایی ۲۲ بهمن سال گذشته بود.
وی افزود: مقام معظم رهبری هدایت ملت ما را در برابر انواع توطئه ها به ویژه توطئه تحریم اقتصادی، بر عهده دارند، راهبرد رهبری برای مقابله با تحریم اقتصادی اقتصاد مقاومتی است و اگر دقت کنید این شعارهای سال های اخیر همه در منظومه اقتصاد مقاومتی جا می گیرد و مثل حلقه های یک زنجیر به هم متصل و مرتبط است.
دولت سنگین ترین وظیفه را برای رونق تولید دارد
مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به شعال امسال، گفت: هم حکومت به معنی قوای سه گانه و هم ملت، وظیفه داریم به رونق تولید کمک بکنیم. با این حال دولت به معنی قوه مجریه مخاطب اصلی است برای اینکه بار اداره و اختیار کشور به دست قوه مجریه است. ۹۰ درصد اختیارات کشور به قوه مجریه و دولت مربوط می شود و دولت سنگین ترین وظیفه را برای رونق تولید دارد.
وی با اشاره به برخی وظایف دولت در این رابطه، تصریح کرد: یکی از وظایف دولت برای رونق دادن به تولید، جلوگیری از واردات بی رویه است. اگر قرار بشود که اجناس خارجی به سهولت در دسترس قرار گیرد و وارد شود و خارجی هم برای اینکه بازار را به دست بگیرد، به اصطلاح اقتصادی، بازار شکنی کرده و قیمت را در داخل کشور پایین تر بیاورد، تولید کننده داخلی ورشکست و فلج شده و مردم هم به دنبال جنس ارزان تر ولو با کیفیت پایین تر می روند.
حداد عادل ادامه داد: در واردات دولت باید کاملا مراعات تولید داخل را در صنعت و کشاورزی بکند. برخی وقت ها میوه و یا سایر محصولات کشاورزی از خارج وارد می شود ومحصول داخلی روی دست تولید کننده می ماند و اگر غفلت کنند این اتفاق همیشه می افتد. یک زمانی صحبت از این بود که کفش بی حساب از چین وارد می شود و تولید کننده ایرانی کارگاهش تعطیل می شود؛ پس رونق تولید ایجاب می کند که از واردات بی رویه جلوگیری شود.
وی جلوگیری از قاچاق کالا را یکی دیگر از وظایف دولت دانست و افزود: اگر از قاچاق جلوگیری نشود، تولید کننده داخلی باز هم نمی تواند جنس خود را عرضه کند به همین منظور صادرات کالاهای داخلی باید مدیریت شود و اگر این مدیریت صورت نگیرد، باز به اقتصاد لطمه می زند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تامین منابع مالی، تسهیلات و وام برای رونق تولید لازم است. کاهش هزینه ها هم مهم است تا تولید کننده داخلی قدرت رقابت با تولید کننده خارجی را داشته باشد. این هزینه ها می تواند به شکل مالیات، ارزش بر افزوده، بیمه و عوارض و سایر موارد باشد. البته مقصود من این نیست که تولید کننده نباید مالیات یا حق بیمه بدهد اما می شود تدابیری را اندیشید و عاقلانه وضع کرد تا به تولید کننده فشار وارد نکرد. دولت اگر یک مقدار از دریافتی خود از تولید کننده ها کمتر بکند، در جای دیگری سود می برد. البته باید صنایع ما از نظر علم و فناوری به روزرسانی شود تا اینکه تولید ما توان رقابت با خارجی را داشته باشد.
مجلس باید قوانینی متناسب با شرایط جنگ اقتصادی وضع کند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرکت های دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: این شرکت ها باید توسعه پیدا کند. مدیریت هم باید مدیریت کارآمد و جهادی باشد. مخصوصا بدنه کارشناسی دولت که محل رجوع تولید کنندگان است باید با تولید کنندگان همدلی کنند نه اینکه پشت میز بنیشیند و وقتی کسی مراجعه کرد نگاهی به قانون بیاندازند و به محض اینکه دیدند یک چیزی مغایر با ظاهر قانون است، جواب رد بدهند و ارباب رجوع را مایوس کنند. اگر دیدند که یک جایی قانون یک چیزی می گوید و تولید کننده چیز دیگری می گوید، به رفع اشکال کمک کنند. وظیفه شرعی و قانونی خود را کمک بدانند. اگر کسی می خواهد کار خلاف قانون انجام بدهد، راه قانونی را نشان دهند و برخورد مثبت داشته باشند.
حداد عادل با برشمردن وظایف مجلس در رابطه با رونق تولید ملی گفت: مجلس باید قوانینی متناسب با شرایط جنگ اقتصادی وضع کند، بسیاری از قوانین موجود برای وضع عادی تصویب شده و امروزکه دشمن همه قوای خود را برای مقابله با ما به کار گرفته است، ما باید خود را برای این شرایط آماده کنیم و همه قوای خود را برای مقابله با تحریم اقتصادی و فشار دشمن به کار بگیریم. این نکته ای بود که رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در اواخر اسفند اشاره کردند.
وی افزود: در هر جای دنیا وقتی جنگ است، قوانین خاص جنگ وجود دارد؛ اگر باور داریم در شرایط جنگ اقتصادی هستیم باید قوانین ما هم متناسب با آن باشد.
مشاور عالی مقام معظم رهبری، یکی از مهم ترین مشکلات کشور را نظام بانکی دانست و افزود: اصلاح نظام بانکی از اهم امور است، دولت ها همه امدند و وعده اصلاح نظام بانکی را دادند و هیچ گاه هم نتیجه ای نگرفتند، مجلس باید این موضوع را جدی بگیرد و بر قوانینی که قبلا تصویب و یا بعدا تصویب می شود، نظارت کند.
قوه قضائیه باید با مفسدان اقتصادی مقابله کند
وی با اشاره به وظایف قوه قضائیه، گفت: برای ریاست جدید قوه قضائیه آرزوی توفیق می کنیم. قوه قضائیه باید با مفسدان اقتصادی مقابله کند. کسانی هستند که در تحریم خون ملت را می مکند و از تحریم برای غارت جامعه سو استفاده می کنند، اینها را باید قوه قضائیه بشناسد و برخورد قاطع بکند.
حداد عادل تصریح کرد: نمونه هایی از این برخورد را در ماه های گذشته دیده ایم اما مردم انتظار برخورد دقیق تر و بیشتری دارند و اگر در دستگاه های دولتی یا در خود قوه قضائیه و در هر جای کشور، عواملی هستند که با مفسدان اقتصادی همدستی می کنند باید با آنها برخورد قاطع تری صورت گیرد. انتظار ملت، اصلاح خود قوه قضائیه در درجه اول است.
وی در خصوص وظایف ملت در این رابطه گفت: مردم دو دسته هستند، یک دسته که اقلیت هستند، سرمایه دارند و می توانند تولید بکنند وظیفه آنها این است که نقدینگی و سرمایه خود را در کار تولید به کار بیاندازند نه اینکه سرمایه را صرف سرمایه های کاذب مثل خرید ارز و دلار بکنند. کشور با این جور فعالیت ها رشد نمی کند. کسانی که سرمایه دارند باید آن را در میدان تولید بیاورند البته این موضوع هزینه دارد.
حداد عادل تصریح کرد: امیدوارم طوری شود که بانک هم اگر پولی از مردم می گیرد؛ خدمت اقتصادی بکند نه اینکه خود بانک هم یک بنگاه اقتصادی برای درامد خودش با پول مردم شود. پولها باید به میدان تولید عرضه و وارد بشود، کارآفرینان باید برای به کارگیری سرمایه در راه تولید همت کنند. عامه مردم هم لااقل باید خریدار تولیدات داخل باشند، تولید رونق نمی گیرد مگر وقتی که مردم خریدار تولیدات داخل باشند. همانطور که رهبری در سالهای گذشته اعلام کردند و از مردم خواستند که تولید داخل را استفاده کنند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی