مقاله کوتاه:

رونق همه‌جانبه تولید

شناسه خبر: 14908 سرویس: کسب و کار

تولید، محصول تلاش همه‌جانبه افراد یک جامعه است. جامعه‌ای که بیشتر تولید می‌کند ثروتمندتر، رفاه‌مند‌تر و توسعه‌یافته‌تر است.


اگر همه تلاش‌ها معطوف به تولید باشد همه مردم از مواهب آن برخوردار می‌شوند. تولید سرچشمه شروع ثروت در جامعه و آغاز جریان قدرتمندی از توانمندی اقتصادی است. سال‌ها کشور ما تولیدکننده نفت و صادرکننده آن و واردکننده کالاهای مورد نیاز جامعه بوده است. متاسفانه تولید‌کنندگان بی‌شمار کالا و خدمات نیز از حمایت جدی و همه‌جانبه برای تامین نیازهای جامعه و گسترش کمی و کیفی تولید برخوردار نبوده‌اند. تولید فقط در محصولات صنعتی و کشاورزی و خدمات فنی و انواع مدل‌های کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی خلاصه نمی‌شود. تولید اندیشه‌های زیبا و افکار سازنده نیز از مصادیق تولید است. تولید تنها در ایجاد انواع کالاها و خدمات خلاصه نمی‌شود. اتخاذ تصمیمات نو و جدید و اجرای صحیح و به‌موقع آن نیز از مصادیق تولیدات کاربردی در نظام مدیریتی کشور است.
یک نظام سیاسی زنده و پویا و فعال می‌تواند با باز کردن فضای سیاسی، افزایش حق آزادی بیان، رونق احزاب و فضای مشارکت سیاسی و اجتماعی به تولید محیط زنده سیاسی و افزایش اعتماد و سرمایه‌های اجتماعی دست بزند.
توجه به تجارب بشری در تولید علم از سوی محققان و اساتید و نخبگان جامعه و ایجاد زمینه تجاری‌سازی و تولید انواع محصولات صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی مبتنی بر دانش و تکنولوژی نیز از شکوفه‌های رونق دانش در نظام تولید علم است.
دولت الکترونیک، استفاده از ابزارهای نوین پولی و مالی، ایجاد سیستم‌های یکپارچه خدمات اداری، رفع فساد اقتصادی با ایجاد سیستم‌های نوین نظارتی، اتخاذ سیاست‌های درست ارزی در حوزه صادرات و واردات، رفع مستمر موانع تولید و تلاش برای حفظ هارمونی و نظم و یکپارچگی قوای سه‌گانه برای شنیدن یک صدای واحد در مدیریت کلان جامعه نیز از مواهب رونق تولید اداره صحیح جامعه است.
بهبود محیط‌زیست، پاکسازی طبیعت از انواع آلودگی‌ها، نجات جان حیوانات و گیاهان و جنگل‌ها از خطر تخریب و نابودی و احیای دوباره مناظر و مواهب طبیعی و آمادگی بهتر برای مدیریت بحران‌ها و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و آتش‌سوزی نیز از مظاهر و نمودهای روشن تولید است.
بهبود فضای کسب‌وکار و جلوگیری از خروج سرمایه‌ها از کشور و تشویق فعالان اقتصادی به ماندن و ساختن و آباد کردن کشور نیز می‌تواند تولید توان تاب‌آوری و امید اقتصادی در میانه جنگ همه‌جانبه اقتصادی و دیوار بلند تحریم را فراهم کند.

تولید و بازتولید راه‌حل‌های دیپلماتیک در شکستن بن‌بست‌های روابط بین‌الملل در مقاومت در برابر انواع خدعه و فریب و توطئه دشمن نیز از مصادیق تولید قدرت سیاسی در عرصه روابط بین‌الملل و تلاش برای نجات اقتصاد کشور از فشارهای همه‌جانبه بیرونی است.
تولید امید با حفظ وحدت و گسترس همبستگی، همدلی، هم‌صدایی و همکاری در جامعه نیز می‌تواند توسط تک‌تک سیاستمداران و مدیران و فعالان رسانه‌ای و مسئولان فرهنگی و هنرمندان و ورزشکاران و نخبگان کشور صورت گیرد و به تولید نشاط اجتماعی منجر شود.
رونق تولید یک نتیجه است. نتیجه تلاش همه‌جانبه جامعه برای توسعه و پیشرفت کشور است. تامین امنیت تولید، حفاظت از تولیدات دارای ارزش افزوده بالا و افزایش بهره‌وری برای دستیابی به اهداف کمی و کیفی تولید از اهداف مهم و بلندمدت کشور است.
ما می‌توانیم با وجود همه پیش‌بینی‌ها درباره آمار و ارقام منفی اقتصادی در سال جدید و تعارض ماهیتی بهبود و رونق تولید با تحریم و رکود و تعطیلی بنگاه‌ها، با استفاده از همه منابع و فرصت‌های داخلی، با رونق‌بخشی همه‌جانبه به تولید و صادرات و مدیریت دقیق واردات، نتایج متفاوتی را رقم برنیم، به شرطی که از همه نعمت ها و سرمایه‌ها و ابزارها و نفرات ارزشمند خود در تغییر فضای حاکم بر جامعه و تولید و بازتولید امید به رهایی از شرایط سخت و دشوار فعلی اقدام کنیم.
قطعا مصادیق تولید فراوانند و سخنان ارزشمند رهبر انقلاب در نام‌گذاری صحیح سال ١٣٩٨ به نام سال «رونق تولید» می‌تواند منجر به تلاش همه‌جانبه تمام ایرانیان داخل و خارج از کشور برای کمک به سرزمین مادری برای حفظ امید و بازنگری در اندیشه‌های صحیح توسعه اقتصادی و بازکردن محیط مشارکت سیاسی و اجتماعی و تقویت همه‌جانبه کشور شود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی