تحلیل نشنال اینترست از طراحی پیشرفته‌ سلا‌ح‌های ایران

همه‌چیز درباره‌ سلاح کالیبر 50 ایرانی؛ مقایسه‌ حیدر ایران با پیشرفته‌ترین سلاح آمریکا / تک تیراندازهای ایرانی قادرند از فاصله‌‌ 1600 متری دشمن را از پا در بیاورند

شناسه خبر: 16008 سرویس: امنیت

ویژگی حیدر این است که در سلاح های تک تیر معمولی، رزمنده بعد از هر شلیک زمانی را باید برای مسلح کردن و هدف گیری مجدد صرف کند، ولی در حیدر می‌توان به سرعت، تعداد بیشتری از گلوله های مورد نظر را به سمت هدف شلیک کرد.


پایگاه خبری نشنال اینترست اخیرا طی گزارشی به دستاوردهای نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و آن را پیشرفته‌تر از آنچه بسیاری گمان می‌کنند دانست.

نشنال اینترست در این میان به یکی از راهبردی ترین سلاح‌های ایران به عنوان مثال می‌پردازد و آن را یکی از مهم ترین سلاح های تولید شده در نوع خود می‌داند. نویسنده‌ نشنال اینترست در گزارش خود با عنوان " تک تیراندازهای ایرانی اکنون قادرند از فاصله‌ی 1600 متری دشمن را از پا در بیاورند" به تشریح سلاح تک‌تیرانداز نیمه‌اتوماتیک کالیبر 50 حیدر که در روز ارتش سال 2017 از آن رونمایی شد، پرداخت.

از نظر نشنال اینترست ایران اخیرا سلاح های خاصی تولید کرده است که مقابله و مبارزه با آنها را بسیار سخت می‌کند و یکی از مهم ترین این دستاوردها که ایران در سال 2017 از آن رونمایی کرد تفنگ کالیبر 50 مخصوص تک تیراندازها بود که با نام حیدر شناخته می‌شود.

وزن این سلاح تک‌تیرانداز، بدون خشاب و متعلقات 11.5 کیلوگرم و وزن آن با کلیه متعلقات 17.5کیلوگرم است. طول لوله سلاح 81.28 سانتی‌متر، طول بدنه آن 33.6 سانتی‌متر و طول سلاح بدون متعلقات 114 سانتی‌متر است که این میزان با تمام متعلقات به 134.86 سانتی‌متر می‌رسد.عمر لوله این سلاح حدود 5 هزار گلوله و سرعت ابتدایی آن 1734 متر در ثانیه است.

طبق محاسبات، برد این سلاح بیش از 1600 متر است که حداکثر 200 متر با پیشرفته ترین سلاح دوربرد آمریکایی( برت M82) اختلاف دارد.

همچنین از جمله ویژگیهای حیدر این است که در سلاح های تک تیر معمولی، رزمنده بعد از هر شلیک زمانی را باید برای مسلح کردن و هدف گیری مجدد صرف کند در حالیکه در سلاحهایی مثل "حیدر" می‌توان به سرعت، تعداد بیشتری از گلوله های مورد نظر را به سمت هدف شلیک کرد.

نشنال اینترست تاکید دارد که مرکز مطالعات نیروهای نظامی خارجی ارتش آمریکا طی چند گزارش این سلاح را یکی از خطرناک‌ترین سلاحهای ایران دانست و با واژه ی "کنجکاو کننده و نادر" آن را توصیف کرد.

نویسنده‌ نشنال اینترست معتقد است آنچه در مورد این سلاح کنجکاوانه و عجیب است فقط برد آن نیست بلکه وزن آن نیز هست. حیدر حدود 38 پوند وزن دارد( حدود 17.5 کیلوگرم) و 8 پوند از برت آمریکایی فوق الذکر سنگین تر است. این وزن و طراحی نشان می‌دهد که این سلاح مناسب سربازان ویژه و کوماندوهای ایرانی است و این نکته کمی بسیار جالب است که چگونه کوماندوهای ایرانی از این سلاح استفاده می‌کنند.

"حیدر" یک سلاح هایبریدی مدرن است که در طراحی از سلاح MG3 آلمان گرفته شده است که قبلا ایران سابقه‌ تولید آن را داشته است.

نشنال اینترست تاکید دارد که شاید طراحی گزارش شده از کالیبر 50 خیلی در معیارهای ارتش آمریکا و منابع نظامی آن نگنجد . مثلا استفاده از گلوله های 12.7 میلیمتری در سیستم نظامی آمریکا نمی‌گنجد و آن را بیشتر شبیه سلاحهای روسیه می‌کند اما نباید فراموش کرد که حیدر با طراحی خاصش بیشتر مناسب ایرانی‌ها و تک تیراندازهای ایرانی است. بنابراین، باید آن را بسیار جدی گرفت.

نشنال اینترست در انتها مدعی است که ایران می‌تواند حیدر را به زودی از ایران خارج کند و آن را برای نیروهای نظامی متحدش مثل سوریه، لبنان و غزه ارسال کند. همچینین، این وبگاه به نقل از بسیاری از ژورنال های نظامی تاکید دارند که قابلیت حیدر به حدی بالا است که ایران می‌تواند به فکر فروش هم باشد.

سابقه‌ واکنش رسانه‌ها به تسلیحات ساخت ایران

این اولین مرتبه نیست که یک رسانه‌های خارجی در مورد سلاحهای ساخت ایران و به خصوص "حیدر" می‌نویسند. ژورنال ارتش آمریکا مدتی پیش در مورد سلاح تک تیرانداز حیدر نوشت: "حتی اگر این اسلحه سنگین و در توصیف آن مبالغه شده باشد اما ساخت تفنگ‌های تک تیرانداز در صنایع دفاعی ایران با توجه به الگوی رخنه نیروهای این کشور در سوریه، لبنان، عراق و یمن موجب نگرانی قابل توجهی می‌شود. "

همچنین وبگاه خبری "وار ایز بورینگ" در مطلبی در این زمینه در حالی که تلاش می‌کند سلاح‌‌های ساخت ایران را نمایشی جلوه دهد، می‌نویسد: در آخرین نمونه از این تولیدات ایران در آوریل 2017 اسلحه نیمه خودکار کالیبر 50 حیدر را رو نمایی کرد. برد و وزن این سلاح عجیب و غریب است. اما نگرانی این است که اگر این سلاح همانطور که گفته می‌شود به اندازه کافی خوب باشد آنگاه نیروهای شبه نظامی حامی ایران از آن استفاده می‌کنند."



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی