قدم‌های نوپای دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ایجاد دانش‌بنیان‌ها

شناسه خبر: 16024 سرویس: کسب و کار

چند سالی است که بازار رقابت برای ایجاد دانشگاه کارآفرین در میان نهادهای علمی داغ شده است. دانشگاهی که با تکیه بر توان دانشجویان و همراهی و کمک اساتید می‌تواند به عنوان بازوی کمک کننده اقتصاد کشور عمل کند.


با وجود آنکه سال‌هاست از ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه سخن به میان می‌آید اما همچنان جای خالی حلقه مفقوده این ارتباط حس می‌شود و نه دانشگاه و نه صنعت نمی‌تواند این زنجیره را بدون این حلقه کامل کند. در این میان، دانشگاه‌هایی که بر اساس مهارت فعالیت می‌کنند، می‌توانند تا حدودی نقش حلقه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را ایفا کنند.
تعریف دوره‌های مشترک با آلمان برای توانمندسازی مربیان
تحولات نرم‌افزاری یکی از موضوعاتی است که امسال دانشگاه فنی و حرفه‌ای را درگیر کرده؛ چراکه ما با این تحولات نرم‌افزاری به دنبال تغییرات گسترده در زیرساخت‌های دانشگاه‌ هستیم.به دنبال تغییرات نرم افزاری، شاهد انسجام و برنامه ریزی مناسب برای حوزه های مختلف خواهیم بود. به همین منظور از توانایی متخصصان برای بهبود این سیستم های نرم افزاری بهره بردیم.
صالحی عمران در ادامه تاکید کرد: اصلی‌ترین فاز در بخش تربیت مربیان، توانمندسازی آن‌ها است. به همین منظور دوره‌هایی با کشور آلمان تعریف شده که بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده این دوره‌ها در طی سال برگزار می‌شود و تعدادی از مربیان با شرکت در این دوره‌ها توانمندی‌های جدیدی کسبی کرده و به سایر مربیان نیز انتقال می‌دهند.
تعدادی از مربیان برای فعالیت در این دانشگاه باید دو دوره ۶ ماهه در صنعت را بگذرانند. با این کار مربیانی که تازه به جمع دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه شده‌اند، ضمن ارتباط با صنعت، مهارت عملی کسب کرده و از این مهارت در آموزش دانشجویان استفاده می‌کنند.
دوره‌های توانمندسازی مربیان در زمینه‌های مختلف از آموزش نظری گرفته تا آموزش‌های عملی که برای کیفی‌سازی آموزش‌های مربیان مؤثر است؛ را در برمی‌گیرد. به همین منظور تعدادی از مربیان به‌ویژه مربیانی که به‌تازگی در دانشگاه فنی و علمی استخدام شده‌اند باید از محتوای این دوره‌ها استفاده کنند.
تعدادی از مربیان برای فعالیت در این دانشگاه باید دو دوره ۶ ماهه در صنعت را بگذرانند. با این کار مربیانی که تازه به جمع دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه شده‌اند، ضمن ارتباط با صنعت، مهارت عملی کسب کرده و از این مهارت در آموزش دانشجویان استفاده می‌کنند.
در مراکز صنعتی و فنی و حرفه‌ای مهارت‌های لازم در حوزه‌های مختلف به صورت عملی وجود دارد و حضور مربیان در صنعت می‌تواند باعث شود تا این افراد به صورت تجربی این موضوعات را درک کنند.
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تجهیز آزمایشگاه و کارگاه
برای تعمیرات و تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها نیاز به استفاده از پتانسیل بخش خصوصی داریم؛ چراکه تنها بودجه دولتی کفاف فعالیت‌های این کارگاه‌ها را نمی‌دهد. بر همین اساس در سایت دانشگاه فنی و حرفه‌ای فراخوان دادیم تا شرکت‌ها و سازمان‌ها علاوه بر تبلیغ کالاهای خود با تجهیز این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، امتیازاتی را دریافت کنند.
با کمک بخش خصوصی و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها می‌توانیم هم به تولید داخل کمک کنیم و هم تولیدات داخلی رونق پیدا کند. برای رسیدن به این هدف، دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأکید و تمرکز خود را روی منابع داخلی قرار داده و با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌تواند قدم‌هایی برای افزایش تولیدات داخلی بردارد.
صالحی عمران گفت: بخش خصوصی با حضور مداوم و مستمر در دانشگاه علی‌الخصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای که یک دانشگاه مهارت‌محور است، می‌تواند بازار فروش بهتر داشته باشد. علاوه بر این در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها می‌تواند دانشجوی ماهر و نیروی مناسب را پیدا کرده و جذب کند.
یکی از مباحثی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود، بحث تجاری‌سازی آموزش مهارتی است. مصمم هستیم تا آموزش عالی را به اقتصاد و تولید نزدیک کنیم و برای این کار برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام شده است.
صالحی عمران: خرید تجهیزات، منابع مالی زیادی می‌طلبد که تأمین همه این تجهیزات و تعمیر امکانات گذشته برای دانشگاه به‌سادگی امکانپذیر نیست، به همین دلیل اگر بخش خصوصی وارد این کار نشود، این پروژه نمی‌تواند به موفقیت کامل برسد.
یکی از مباحثی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود، بحث تجاری‌سازی آموزش مهارتی است. مصمم هستیم تا آموزش عالی را به اقتصاد و تولید نزدیک کنیم و برای این کار برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام شده است.
تأسیس مراکز نوآوری، قدمی برای تجاری سازی محصولات دانشجویان
تأسیس مراکز نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به تجاری سازی کمک زیادی می کند.طبق تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم، بنا شده تا مراکز نوآوری در این دانشگاه تأسیس و به تبع آن شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ایجاد شوند.
بر اساس این تفاهم‌نامه ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاسیس می‌شود که خوشبختانه در انتهای سال گذشته این توافق‌نامه به امضا رسید و نزدیک به دو مورد از این مرکز در دانشگاه احداث شد. تا پایان امسال نیز ۱۴ مرکز دیگر تاسیس می‌شوند.

برای تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت ویژه از آنان تفاهم‌نامه‌ای با صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رساندیم که در راستای آن آیین‌نامه اجرایی تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدوین شد. البته اشکالات فنی در آیین نامه وجود دارد که پس از حل آن این آیین‌نامه اجرایی خواهد شد.
صالحی عمران: با توجه به این‌که در تهران ۴ دانشکده بزرگ از این دانشگاه فعال است، به طور قطع ۳ تا ۴ مرکز نوآوری در تهران تاسیس خواهد شد.
برای تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت ویژه از آنان تفاهم‌نامه‌ای با صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رساندیم که در راستای آن آیین‌نامه اجرایی تأسیس شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدوین شد. البته اشکالات فنی در آیین نامه وجود دارد که پس از حل آن این آیین‌نامه اجرایی خواهد شد.
سامانه‌ای برای فروش محصولات دانشجویی
سال گذشته سامانه‌ای در این دانشگاه شکل گرفت که دانشجویان بتوانند محصولات و صنایع دستی خود را در این سامانه در معرض نمایش برای فروش قرار دهند. همچنین دانشجویانی که می‌توانند خدمات مختلف صنعتی ارائه دهند، می‌توانند با اعلام در این سامانه از خدمات کاریابی استفاده کنند. علاوه بر این در کنار خوابگاه‌های دانشجویان، کارگاه‌های مهارت‌محوری احداث شده است که دانشجویان در اوقات فراغت خود می‌توانند از این کارگاه‌ها استفاده کرده و محصولات خود را تولید کنند.
طبیعی است که دانشگاه به عنوان یک نهاد مهم برای همراهی دانشجویان در فروش محصولات باید به آن‌ها کمک کند، اما برای رونق کسب و کار دانشجویان نیاز به کمک دیگر نهادها نیز داریم و با توجه به این‌که طبق بیانات مقام معظم رهبری امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است، باید از ظرفیت جوانان برای رسیدن به این مهم استفاده کرد.
هنوز خوابگاه بی‌کیفیت داریم
متأسفانه هنوز تعدادی از خوابگاه‌های این دانشگاه دارای رتبه ۵ هستند و بر اساس رتبه‌بندی خوابگاه‌های کشور که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است، رتبه ۵ در خوابگاه‌ها به معنای کیفیت پایین خوابگاه است. به همین دلیل به دنبال ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها هستیم و توانسته‌ایم برخی از این خوابگاه‌ها را از رتبه ۵ به رتبه ۴ و برخی را از رتبه ۴ به رتبه ۳ ارتقا دهیم.
امسال به طور جدی به دنبال ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها هستیم؛ چراکه در حدود ۲۰ خوابگاه رتبه ۵ داریم و باید این تعداد کاهش یابد. متأسفانه سال‌های زیادی است که به این خوابگاه‌ها رسیدگی نشده و تنها در یک سال گذشته این فعالیت شروع شده است.
در سال گذشته توانستیم ۱۴۵ خوابگاه دانشگاه را ارتقا دهیم، اما با وجود این کار هنوز وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه، وضعیت مطلوبی ندارد که امیدواریم صندوق رفاه وزارت علوم مساعدت کند تا بتوانیم این خوابگاه‌ها را تجهیز کنیم.
امسال به طور جدی به دنبال ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها هستیم؛ چراکه در حدود ۲۰ خوابگاه رتبه ۵ داریم و باید این تعداد کاهش یابد. متأسفانه سال‌های زیادی است که به این خوابگاه‌ها رسیدگی نشده و تنها در یک سال گذشته این فعالیت شروع شده است.
گلایه از عدم پرداخت کامل بودجه
دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز مانند سایر دانشگاه‌ها به دنبال تخصیص صد درصدی بودجه سال ۹۷ است؛ چراکه متأسفانه پیش از شروع سال نو، از خزانه تنها ۷۹ درصد از بودجه دانشگاه پرداخت شد. خبرهایی مبنی بر پرداخت ۲۱ درصد باقیمانده وجود دارد که امیدواریم محقق شود
نباید فراموش کنیم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه مهارت‌محور نیاز بیشتری به بودجه دارد و حتی همین بودجه نیز جوابگوی همه هزینه‌ها و امکانات و تجهیزات کارگاه‌ها نیست. دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ۱۸۰ دانشکده و داشتن ۲۴ هزار نفر نیروی حق‌التدریس نیاز به مواد مصرفی برای کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها دارد.
بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی دانشگاه فنی وحرفه‌ای
برای سال ۹۸، ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه برای این دانشگاه در نظر گرفته شده که با وجود آن نیز باز هم مساعدت و همکاری سایر نهادها و بخش‌های خصوصی را می‌طلبیم.۲۴ هزار نیروی حق التدریس در این دانشگاه فعالیت می‌کنند.به طور طبیعی هر دانشگاهی در کنار کادر رسمی خود، نیروهای حق‌التدریسی دارد که باید در کنار کادر رسمی فعالیت خود را انجام دهند اما این برای دانشگاه میسر نیست که ۲۴ هزار نفر را تغییر وضعیت دهد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی