پوتین:

واکنش بازار جهانی به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران غیرقابل پیش‌بینی است

شناسه خبر: 16141 سرویس: بین الملل

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه واکنش بازار انرژی جهانی به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود، ابراز امیدواری کرد چنین وضعیتی پیش نیاید که لازم شود تا جایگزینی برای حجم صادرات نفتی ایران پیدا شود.


به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که نمی‌تواند تصور کند که بازار انرژی جهانی چه واکنشی به تصمیم آمریکا درباره تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران نشان خواهد داد. به‌گفته وی، این واکنش کاملاً غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

پوتین در پایان سفرش به پکن در پاسخ به سؤال خبرنگاران، گفت: «اگر اشتباه نکنم، تصمیمات ایالات متحده درباره اعمال تحریم‌های مختلف علیه ایران می‌بایست در اوایل ماه مه مورد اجرا گذاشته شود. من واقعاً نمی‌توانم تصور کنم که بازار انرژی جهانی به این رویداد چه واکنشی نشان خواهد داد. ما دارای توافقاتی در چارچوب سازمان اوپک هستیم و به اجرای آنها پایبند خواهیم بود».

رئیس جمهوری روسیه با یادآوری اینکه همه شرکت‌کنندگان در توافقات اوپک+ قصد دارند تا به توافقات انجام‌شده پایبند باشند، افزود: «بسیار سخت است بتوان گفت که چه اتفاقی در بازار جهانی انرژی خواهد افتاد».

پوتین افزود که در دیدار با "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین درباره مسائل مربوط به ایران، از جمله مسئله صادرات نفت این کشور، صحبتی نکرده است. وی در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: «خیر ما به‌همراه رئیس جمهور "شی جین پینگ" به بررسی مسائل مربوط به همکاری‌های خود با ایران نپرداختیم و به‌طور کلی مسائل مربوط به نفت را مورد بررسی قرار نداده‌ایم».

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا کشورش حاضر است بعد از به‌اجرا درآمدن تحریم‌های آمریکا، جایگزین ارسال نفت ایران به چین باشد، توضیح داد: «به‌طور کلی مسکو آمادگی برطرف کردن نیازهای چین و دیگر شرکای خود در جهان را دارد. روسیه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و میزان استخراج نفت این کشور 11.5 میلیون بشکه در شبانه‌روز است و قادر است حتی میزان تولید خود را از این هم بیشتر افزایش دهد».

پوتین در عین حال در تفسیر سخنان "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا که گفته است توانسته عربستان سعودی را متقاعد سازد تا استخراج نفت خود را افزایش دهد، ابراز امیدواری کرد که چنین وضعیتی اصلاً پیش نیاید که لازم شود تا جایگزینی برای حجم صادرات نفتی ایران به بازار جهانی پیدا شود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی