آمریکا مدعی حمله سایبری به رایانه‏‌های نظامی ایران شد

شناسه خبر: 37418 سرویس: بین الملل

رسانه‎های غربی مدعی هستند که آمریکا به تلافی سقوط پهپاد، علیه رایانه‎های کنترل پرتاب‌گرهای موشکی ایران عملیات سایبری انجام داده است.


رسانه‏‌هایی چون آسوشیتدپرس، واشنگتن پست و نیویورک‎ تایمز مدعی شده‌‏اند که آمریکا در واکنش به سرنگونی پهپاد جاسوسی خود، سیستم‌های کامپیوتری ایران را که مسئول کنترل پرتاب‌گرهای موشکی هستند؛ هدف تهاجم سایبری قرار داده است.

ادعا می‎شود این حمله روز پنجشنبه و بعد از انصراف دونالد ترامپ رئیس‎جمهوری آمریکا از واکنش نظامی به سرنگونی پهپاد اتخاذ شده است.

۲ منبع آگاه به آسوشیتدپرس گفته‎اند تهاجم سایبری تحت موافقت ترامپ صورت گرفته است.

حتی ادعا می‏‎شود اقدام سایبری که سیستم‎های کامپیوتری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داد؛ ازجمله گزینه‎های مطرح در واکنش به حوادث هفته گذشته دریای عمان بوده است.

دونالد ترامپ که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران همچنان بیم آن دارد که در صورت رویارویی نظامی با ایران شمار زیادی از رای دهندگان خود را از دست بدهد پنجشنبه شب ادعا کرد که تهاجم هوایی به سه نقطه از خاک ایران را در آخرین دقایق متوقف کرد. این حمله قرار بود از روی ناو آبراهام لینکن صورت گیرد. رسانه های آمریکایی اعلام کرده اند که دونالد ترامپ در عوض مجوز انجام حملات سایبری به سیستم های دفاعی را صادر کرده و این نوع حملات طی روزهای گذشته به دفعات صورت گرفته است.

به نوشته واشنگتن پست در یکی از این حملات رایانه های یک سیستم کنترل و پرتاب موشک و راکت و در حمله ای دیگر یک شبکه مسئول نظارت بر عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز مورد هدف قرار گرفته‌اند.

براساس ادعای رسانه‌های آمریکایی از منابع خود، این حمله چند هفته پیش برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود که پاسخی باشد به حمله به نفت‌کش‌ها که در دریای عمان اتفاق افتاد.


یورو نیوز هم در گزارش خود تاکید کرد کرد که پیش از این نیز هر دو کشور علیه یکدیگر از حملات سایبری استفاده می‌کردند؛ این حملات که پس از امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش و با خروج آمریکا از این توافق بار دیگر افزایش یافته بود، در ماه جاری پس از آنکه دونالد ترامپ تحریم‌هایی را علیه بخش پتروشیمی ایران به اجرا گذاشت، به اوج خود رسید.

جان هولتکیست، مدیر بخش تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت امنیت سایبری «فایر آی» می‌گوید: «هر دو طرف می‌خواهند بدانند که طرف مقابل چه در سر دارد... شما می‌توانید کاملا انتظار داشته باشید که رژیم ایران از هر وسیله‌ای که در اختیار دارد استفاده کند تا از میزان عدم اطمینان در این باره که در آینده چه روی خواهد داد و حرکت بعدی آمریکا چه خواهد بود، بکاهد.»



هنوز روشن نیست که آیا این هکرها به اطلاعات شبکه‌های هدف دسترسی پیدا کرده‌اند یا خیر. با این حال، همانطور که بسیاری از رسانه ها در روز جمعه خبر از حمله نظامی آمریکا به ایران داده و سپس آن را رد نمودند، محتمل است که این بار هم نوعی شو نظامی برای ترساندن ایران در کار باشد و نه اقدامی جدی. به نظر می‌رسد آمریکا از اقدام اخیر ایران یعنی سقوط پهباد گران قیمت آمریکایی ناراحت است و می‌خواهد ایران را با تهدیدات مختلف بترساند.



منبع:فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی