کابوس صهیونیست‌ها از پهپاد فوق پیشرفته جدید ارتش ایران/ کیان چه ویژگی‌هایی دارد؟/ مهم‌ترین پهپادهای ایران را بشناسید

شناسه خبر: 39513 سرویس: امنیت

پهپاد رزمی و پدافندی کیان در دو نوع و با توانایی سرعت بالا برای ماموریت‌های رهگیری و شناسایی و مداومت پروازی بالا برای انجام ماموریت‌های نقطه زنی طراحی شده است.


روز گذشته، در مراسم صبحگاه مشترک پدافند هوایی از پهپاد کیان رونمایی شد. امیر صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در مراسم رونمایی از پهپاد "کیان"، گفت: پهپاد رزمی و پدافندی کیان در دو نوع و با توانایی سرعت بالا برای ماموریت‌های رهگیری و شناسایی و مداومت پروازی بالا برای انجام ماموریت‌های نقطه زنی طراحی شده است.

وی افزود: پهپاد پیشرفته «کیان» با توسعه توانمندی پهپادی ظرفیت پدافند هواپایه را در نیروی پدافند هوایی ارتقا می‌دهد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تاکید کرد: این پرنده پیشرفته با دستور و حمایت فرمانده کل ارتش توسط متخصصین جوان یگان پهپاد نیروی پدافند هوایی ارتش در زمان تقریبی یکسال طراحی، تولید و آزمایش عملیاتی شده است.

واکنش رسانه‌های خارجی به دستاورد جدید ارتش
بعد از پخش تصاویری از رونمایی پهباد ایرانی، بسیاری از رسانه‎‌ها نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. در این میان صهیونیست‌ها هم درباره این پهپاد مطالبی نوشتند. اسرائیل نشنال نیوز ضمن اشاره به قدرت پهپاد کیان، آن را زمینه ساز درگیری و چالش بیشتر ایران و رژیم صهیونیستی در آسمان خاورمیانه دانست.

در این بین، عرب ویکلی هم به عنوان یک رسانه عربی گزارشی مرتبط با این موضوع نوشت و ضمن اشاره به قدرت ایران در زمینه پهپادها، حدس زد که درگیری بین دو جبهه صهیونیستی و ایران در سالهای آینده در این زمینه بیشتر شده و ایران دردسر بسیاری برای اسرائیل به وجود بیاورد.

انواع پهپادهای ارتش ایران
پهپاد مهاجر 6

پهپاد مهاجر از جمله پهپادهای دارای قابلیت اجرای عملیات رزمی در ایران محسوب می‌شود. مهاجر6 تا کنون چند نوبت در ایران برای حمله علیه مواضع گروهک‌های تروریستی در جنوب شرق و شمال غرب کشور مورد استفاده قرار گرفته که آخرین مورد آن مربوط به اواخر تیرماه امسال و انهدام مواضع گروهک‌های تروریستی در نوار مرزی اقلیم کردستان عراق توسط پهپادهای مهاجر6 نیروی زمینی سپاه با استفاده از بمب‌های سری قائم است.

پهپاد مهاجر6 از جمله پهپادهایی است که در کنار توانمندی رزمی، قابلیت اجرای عملیات‌های شناسایی را نیز با استفاده از سامانه های الکترواپتیکی، لیزری، فروسرخ و .... را نیز دارد.

از جمله دیگر قابلیت‌های نمونه صادراتی این پهپاد، برنامه ریزی ماموریت از قبل، اسکن خودکار محدوده ماموریت، سامانه ناوبری نقطه راه (Waypoint) و نشست و برخاست خودکار است.

هرچند پهپاد مهاجر6 از جمله پهپادهای ایرانی با برد ۲ هزار کیلومتر محسوب می‌شود، اما بر اساس اطلاعات منتشرشده، نمونه صادراتی این پهپاد شعاع عملیاتی ۲۰۰ کیلومتری دارد.

پهپاد ابابیل

ابابیل از پهپادهای ارتش ایران است که شهرت آن به دلیل پرواز بر فراز ناو وینسنس می‌باشد. طرح ابابیل پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی خود در صنایع مکانیک ساصد در مهرماه ۱۳۶۵ به منظور تولید انبوه به صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) منتقل شد.


این پرنده با توجه به شرایط و ضرورتهای زمان جنگ تا سال ۱۳۶۸ به صورت غیراستاندارد و یکبار مصرف با قابلیت حمل ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره تولید گردید.

از سال ۱۳۶۹ با توجه به نیازمندی‌های جدید نیروهای مسلح، اقدام به طراحی دوباره تمامی بخش‌های بال و بدنه، سامانه‌های ناوبری و هدایت و کنترل این پهپاد شد و از سال ۱۳۷۰ این هواپیما در خط تولید انبوه قرار گرفت و امروزه هواپیمای بدون سرنشینی استاندارد و چند بار مصرف است.

نمونه‌های جدید آن مجهز به سامانه ۱۲۳(پایدارکننده خودکار) و جی‌پی‌اس است. این سامانه دارای قابلیت‌های متنوعی است ازجمله پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبان غیرحرفه‌ای (در برد بلند و کوتاه)، برخاست خودکار و فرود نیمه خودکار، برنامه‌ریزی و هدایت روی یک مسیر دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع‌کردن ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به پایگاه به‌صورت ۱۷کانال مجزا شامل کانال‌های دیجیتال مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوجگیری و غلت، مقدار سوخت، ولتاژ باتری‌ها، ارتفاع، سرعت پیمایش و چند کانال آزاد.

پهپاد فطرس

پهپاد فطرس با طول بال ۱۶.۵ متر بزرگترین پهپاد ساخته شده توسط جمهوری اسلامی ایران است که آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

فطرس همچنین از جمله پهپادهای با برد ۲۰۰۰ کیلومتر ایران است که با مداومت پروازی ۲۴ ساعته، می‌تواند تا ارتفاع ۲۵ هزار پا اوج‌گیری کند. این پهپاد همچنین در داخل بدنه و بال‌های خود مجهز به مخازن سوخت است که ظرفیت ۳۵۰ کیلوگرم سوخت را دارد که قابلیت افزایش مقدار آن به ۴۵۰ کیلوگرم نیز وجود دارد.

پهپاد سریر

سریر یک پهپاد ساخت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. از این پهپاد در جریان رژه روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ رونمایی شد.

پهپاد سریر ضداشعه می‌باشد و دارای برد بلند، طول عمر بالا و قابلیت حمل سلاح و دوربین است. به گفته امیر فرزاد اسماعیلی از جمله ویژگی‌های این پهپاد قابلیت سرعت‌گیری و پنهان‌کاری است. به گفته وی این هواپیما توانایی بالایی در کشف و استفاده علیه اهداف مورد نظر و نیز تصویربرداری از مواضع دارد.

پهپاد کرار

کرار نخستین پهپاد دارای موتور توربوجت ساخت ایران است که قادر به حمل مواد منفجره‌است و می‌تواند آن را به سوی اهداف پیش‌بینی شده پرتاب کند. این هواپیما قادر به پرواز در مسافتهای دوردست با سرعت ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است. کرار ۴ متر طول دارد و قابلیت حمل ۴ موشک ایرانی کروز را دارا است.

برد این هواپیمای بدون سرنشین که نشان توانمندی و اقتدار صنایع نظامی ایران است هزارکیلومتر بوده و می‌تواند دو بمب 250 کیلوگرمی، یا یک بمب 500 کیلوگرمی را حمل کند؛ همچنین کرار می‌تواند در نقش پهباد انتحاری ایفای نقش کند و به دلیل سطح مقطعی راداری کم میتواند کابوس ناوهای دشمن باشد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی