گام بلند ایران برای ایستادن بر قله صنعت داروی جهان/ نبض خودکفایی از این شهرک می‌تپد

شناسه خبر: 39522 سرویس: پزشکی و سلامت

شهرک دارویی برکت در استان البرز، علاوه اشتغال‌زایی و تبدیل ایران به قطب درمانی خاورمیانه و یکی از قطب‌های تولید دارو در جهان، کشورمان را از نظر تامین فراورده‌های دارویی به صورت 100 درصد خودکفا خواهد کرد.


گروه دارویی برکت یک شرکت سهامی عام است که در سال ۱۳۸۹ تحت عنوان «شرکت فناوری‌های نوین دارویی تدبیر» در زمینی به مساحت 200 هکتار تأسیس شد و از طریق تعامل گسترده‌ای که با دانشمندان و نخبگان ایران و جهان و مؤسسات دانش‌بنیان در عرصه دارویی دارد، به ارائه خدمات می‌پردازد.

گروه دارویی برکت، به منظور متمرکزسازی مراکز تحقیق و توسعه و کارخانه‌‌های دارویی پیشرفته، نخستین شهرک تخصصی و تحقیقاتی دارویی کشور با عنوان «شهرک دارویی برکت» را ایجاد کرد. این شرکت ۷۰۰ قلم دارو را در شرکت های زیرمجموعه خود، تولید و در داخل کشور ارائه می‌کند.

ایران قطب تولید دارو در منطقه

شهرک دارویی برکت به منزله بزرگترین شهرک دارویی منطقه خاورمیانه است و از ابتدای طراحی این مجموعه، هدفگذاری خاصی مد نظر مسؤولین درمانی کشور بوده است. این مجموعه با به روزترین استانداردهای دنیا طراحی شده و تمام زیر ساخت های مورد نیاز برای تاسیس شرکت های سرمایه گذار را داراست.

ایران امروز تنها سه تا چهار درصد داروهای مورد نیاز خود را وارد می‌کند و بقیه به صورت داخلی تولید می شود. چهار درصد باقیمانده داروهایی با فناوری های بسیار بالا و خاص هستند که ارزبری بالایی برای کشور به دنبال دارند و محدودیت های خاصی برای تامین نیازهای کشور در آن حوزه وجود دارد.

شهرک دارویی برکت علاوه اشتغال زایی و تبدیل ایران به قطب درمانی خاورمیانه و یکی از قطب های تولید دارو در جهان، 4 درصد داروهای با فناوری بالا را تولید خواهد کرد و کشور را از نظر تامین فراورده های دارویی به صورت 100 درصدی خودکفا خواهد کرد.

این شهرک تخصصی دارویی به عنوان بزرگترین شهرک دارویی غرب آسیا که با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ایجاد و راه‌اندازی شده است با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خرداد ماه سال جاری، در استان البرز افتتاح و آغاز به کار کرد.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در آئین افتتاح این مجموعه گفت: شاخص‌های بین المللی برای ساخت کارخانه های دارو به منظور دریافت گواهینامه های بین المللی و صادرات داروهای ایرانی لحاظ شده است، تا بتوانیم یک مرکز تولیدی بزرگ و اثرگذار در سطح منطقه و بین‌الملل ایجاد کنیم و صنعت و شایستگی های کشورمان را آنطور که هست به رخ دنیا بکشیم.

حرکت در مرزهای دانش داروسازی

شرکت دارویی برکت، با ورود به عرصه فناوری های پیشرفته و با هدف پاسخگویی به نیازهای ملی، در صدد تولید محصولات درمانی با فناوری بالاست.

«سلول درمانی» با تولید پنج فراورده برای معالجهٔ بیماری‌های قلبی، آرتروز زانو و پوست، تولید «داروهای پپتیدی» برای استفاده در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند اِم‌ اِس، بیماری‌های خونی و سرطان، «تحقیق و توسعه و فرآوری گیاهان دارویی» به منظور استفاده از ظرفیت‌های داخلی و جلوگیری از خام‌فروشی و ورود به بازارهای جهانی، ایجاد باغ موزهٔ طب ایرانی - اسلامی برای نمایش نقش دانشمندان ایرانی در علم طب، پروژه‌های «جامدات و نیمه‌ جامدات» برای افزایش تولید محصولات مختلف دارویی، تحقیق و توسعه انکوباتورها ، سل‌تراپی، بیوتکنولوژی، ژن درمانی، پالایشگاه خون و فراورده‌های پلاسمایی و واکسن‌سازی از جمله فعالیت‌های در حال انجام در شهرک دارویی برکت است.

خط تولید محصولاتی مانند منیوسل برای درمان حمله قلبی، ریکالرسل برای درمان ویتیلیگو، رنیودرم‌ سل به منظور درمان پیری پوست، اسکار و آکنه، لوپوس سل برای درمان پیری پوست، مزستروسل با هدف درمان آرتروز و دستروسل برای درمان GVHD در این شرکت وجود دارد.

اولین کارخانه تولید سلول‌های بنیادین در غرب آسیا و یک کارخانه سلولی به منظور سلول درمانی با مشارکت موسسه رویان و یک دانشگاه بین‌المللی داروسازی با هدف تأمین نیروهای مورد نیاز متخصص و پژوهشگران و فناوران عرصه سلامت در مقطع فوق دکتری در این شهرک استقرار دارند.

حمیدرضا جمشیدی مدیرعامل شهرک صنعتی دارویی برکت در این رابطه اظهار داشت : بزرگترین کمپانی تولید انسولین در این شهرک سرمایه‌گذاری خود را آغاز کرده و امیدواریم ظرف یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری برسد.

دانشمندان ایرانی به جنگ سرطان می‌روند


محمد ایمانی از متخصصان دارویی فعال در شهرک دارویی برکت گفت: به منظور تأمین داروهای ضدسرطان در کشور، مجموعه ای تحت نظارت گروه دارویی برکت با استانداردهای جهانی به بهره‌برداری رسید. فعالیت اصلی این شرکت تولید دارو برای درمان مبتلایان به انواع سرطان است و این شرکت اولین واحد تولیدکننده فراورده‌های ضد سرطان در خاورمیانه است. محصولات دارویی ضد سرطان در داخل کشور عرضه و نیز به ۱۰ کشور دیگر صادر می‌شود.

ایمانی ادامه داد: همچنین با استفاده از فناوری نانو، داروهای ضد سرطانی در کشور تولید می‌شود که دارو رسانی و اثر بخشی بر روی بافت سرطانی را بهتر و عوارض درمان را کمتر می‌کند.

وی افزود: صنعت داروسازی کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد و اعتماد به نخبگان جوان کشور بستری برای پیشرفت های فراوان فراهم کرده است و ایران پس از آمریکا به عنوان دومین کشور در لیست تولیدکنندگان داروهای ضد سرطان قرار گرفته است.

استقبال سرمایه گذاران خارجی از پیشرفته ترین مرکز تولید داروی خاور میانه

مدیرعامل شهرک صنعتی دارویی برکت گفت: 8 شرکت خارجی از جمله 4 شرکت بزرگ از اروپا شامل دانمارک برای تولید انسولین، فرانسه تولید تجهیزات جراحی بسته، انگلیس تولید مکمل دارویی و آلمان برای تولید تجهیزات آزمایشگاهی در شهرک دارویی برکت مستقر شده اند.

جمشیدی افزود: عملیات ساخت کارخانه تولید داروهای مدرن دیابت در ایران با سرمایه گذاری شرکت نوونوردیسک دانمارک به عنوان بزرگ ترین شرکت تولید کننده انسولین و فراورده های دارویی ضد دیابت در جهان با مبلغی بالغ بر 70 میلیون یورو آغاز شده است.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه های لازم بین ایران و سوریه برای کارخانه داروسازی مشترک با حضور 40 شرکت از مجموعه برکت امضا شده است و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری یک شرکت خارجی در تولید داروهای گیاهی و همچنین تولید فراورده‌های طبیعی سلامت از مأموریت‌های جدید بنیاد برکت است.

برکت پذیرای 10 هزار شرکت دانش بنیان خواهد بود

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) گفت:‌ در این شهرک تعداد زیادی شرکت داخلی و خارجی حضور پیدا کرده اند و سعی می کنیم ظرف یک و نیم سال آینده بتوانیم ۵۰۰ میلیون دلار از واردات مواد اولیه دارو به کشور جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ‌در این شهرک 100 هزار شرکت دانش‌بنیان می‌توانند حضور پیدا کنند گفت: هفت هزار شغل مستقیم برای متخصصین در بخش دارو و 30 هزار شغل غیر مستقیم در این مجموعه ایجاد خواهد شد.

مخبر افزود: این شهرک دارویی می‌تواند بخشی از نیازهای منطقه را پوشش دهد و ضمن ایجاد اشتغال در حوزه دانش، ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

اعتماد به ظرفیت های داخلی کشور و توجه به نیروی انسانی متخصص و جوان، همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است. در هر مقطعی که مدیران کشور نسبت به این گنجینه های ملی توجه مناسبی نشان داده اند، دستاوردهای شکوهمندی نصیب کشور شده است و هر زمان نگاه مدیران معطوف به خارج از کشور بوده جز شکست و ناکامی حاصلی برای کشور نداشته است.

شهرک دارویی برکت به عنوان نماد عزت و توانمندی جوانان ایرانی در مسیر تکامل پیش می رود و در آینده ای نزدیک به عنوان یکی از قطب های تولید داروی جهان برگ زرینی در کارنامه علمی کشور خواهد بود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی