سفیر اسبق آمریکا در سوریه و عربستان بر این باور است که عربستان درنهایت به دنبال بازگشایی سفارت خود در سوریه و نفوذ در این کشور از طریق سرمایه‌گذاری‌های مالی است.

سفیر اسبق آمریکا در عربستان: بازگشایی سفارت دولت‌های عربی در سوریه با تائید ریاض بوده/تداوم فشار کنگره بر بن سلمان/روسیه نفوذش در خاورمیانه را احیا کرده است

شناسه خبر: 4032 سرویس: سیاسی

پوریا فیروزنژاد: خاورمیانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم همواره دستخوش تحولات و بحران‌هایی بوده که آشوب‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در پس خود به ارمغان آورده است؛


پوریا فیروزنژاد: خاورمیانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم همواره دستخوش تحولات و بحران‌هایی بوده که آشوب‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در پس خود به ارمغان آورده است؛ سر برآوردن گروه‌های افراطی و تروریست‌های داعش در عراق و سوریه، جنگ عربستان علیه یمن و جنگ داخلی خانمان‌سوزی که برای بیش از 7 سال اخیر موجب آواره شدن هزاران شهروند سوری شد تنها گوشه‌ای از بحران سیری ناپذیر خاورمیانه است. بااین‌حال به اعتقاد تحلیلگران و ناظران منطقه، سال 2019 می‌تواند سرآغاز شکل‌گیری نظم جدید در خاورمیانه و بازگشت آرامش نسبی به نقاط بحران‌زده باشد.

تحولات اخیر به‌مانند تصمیم ترامپ برای خارج ساختن 2 هزار نیروی آمریکایی از شرق سوریه، حصول پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح یمن و حتی تغییرات گسترده در کابینه عربستان که برخی از کارشناسان آن را سیگنالی از تغییر هرچند ناچیز سیاست عربستان در منطقه تفسیر کرده‌اند گواهی بر این گمانه‌زنی است که شعله‌های بحران خاورمیانه در سال 2019 تا حد زیادی خاموش شوند.


ازاین‌رو «آیان نیوز» برای بررسی این موضوع و تحولات اخیر رخ‌داده به گفت‌وگو با ریچارد مورفی، سفیر پیشین آمریکا در عربستان و سوریه پرداخته است. وی همچنین از سال 1983 تا 1989 به سمت معاونت امور خاور نزدیک و آسیای جنوبی وزیر خارجه‌ی آمریکا منصوب شد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی