جوان ۱۸ و شش‌های ۷۰ ساله

شناسه خبر: 43638 سرویس: پزشکی و سلامت

بحران سیگارهای الکترونیکی به حدی جدی شده که دولت ترامپ تصمیم گرفته استعمال این مخدر را ممنوع اعلام کرده و آنها را از سطح کشور جمع کند.


بسیاری گمان می‌کنند سیگارهای الکترونیکی هیچ ضرری به جسم انسان به خصوص ریه‌هایش وارد نمی‌سازد اما سی ان ان در خبری جوانی را معرفی می‌کند که به علت مصرف بالای سیگارهای الکترونیکی شش‌هایش مانند شش‌های یک پیرمرد هفتادساله شده است.
"آدام هرگنردر" تنها ۱۸ سال دارد اما به لحاظ پزشکی، عمر دستگاه تنفسی‌اش به هفتاد سال می‌رسد. او تقریبا به علت مصرف بالای سیگارهای الکترونیکی خود را کشته است. نکته جالب این است که این جوان تنها به مدت یک سال و نیم است که از این نوع سیگارها استفاده می‌کند.
تعداد افراد بیمار در جامعه آمریکا که بر اثر استفاده از این نوع سیگارها دچار انواع مشکلات شده اند، روز به روز در حال بیشتر شدن است. بحران سیگارهای الکترونیکی به حدی جدی شده که دولت ترامپ تصمیم گرفته استعمال این مخدر را ممنوع اعلام کرده و آنها را از سطح کشور جمع کند.
وزیر غذا و دارو ایالات متحده گفته که یک‌چهارم از دانش‌آموزان دبیرستانی در آمریکا از این نوع سیگارها استفاده می‌کنند. بیشتر این سیگارها طعم‌دار هستند و مشکلات حاصل از این نوع مخدرهای مزه‌دار به مراتب بیشتر است.
مشکلات استعمال سیگارهای الکترونیکی طعم دار جبران ناپذیر است. آدام ۱۸ ساله به سی ان ان می‌گوید که کشتی‌گیر بوده اما دکترها گفته اند دیگر نمی‌تواند این ورزش را که اساسا احتیاج به شش‌های قوی دارد، ادامه دهد.

آمار چه می‌گوید؟
آمار دقیقی در مورد میزان خسارت سیگارهای برقی وجود ندارد. اما سی ان ان به نقل از مراکز آمار پزشکی می‌گوید که بیش از ۴۵۰ مورد از سرطان شهروندان در چند سال اخیر به این نوع سیگارها ربط داشته است. همچنین شش مورد مرگ در سال اخیر در ایالات مختلف ثبت شده که مستقیما بر اثر استعمال سیگار برقی طعم دار به وقوع پیوسته است.


بزرگترین خطرات سیگارهای برقی
سی ان ان معتقد است بزرگترین خطر سیگار الکترونیکی این است که جوانان و نوجوانان و حتی والدینشان آنها را امن و بی‌خطر می‌دانند و بر روی مصرف آن سخت‌گیری نمی‌کنند.
نکته منفی دیگر در رابطه با این سیگارها، اعتیاد آن است. برخی گمان ‌می‌کنند این سیگارها شخص را دچار اعتیاد نمی‌کند و خطر عادت به آن حتی از سیگار معمولی هم‌کمتر است. آدام به سی ان ان توضیح می‌دهد که چگونه معتاد سیگارهای برقی شد به طوری که نمی‌توانست حتی یک روز هم از آن استفاده نکند. استعمال این ماده به قدری توسط این پسر زیاد شد که او را دچار سردرد و حالت تهوع کرد. بعد از آن بود که کارش به بیمارستان کشید و پزشکان دریافتند که دچار مشکل جدی در دستگاه تنفسی‌اش شده است. نتایج سی تی اسکن آدام وحشتناک بود. عکسها نشان‌ می‌دادند که شش‌های این جوان تا چه حد تغییر کرده به نحوی که گویی ریه‌های یک پیرمرد ۷۰ ساله را داشته است.

شکایت از کارخانه تولید کننده
سی ان ان به نقل از خانواده "آدام هرگنردر" مدعی است که برخی خانواده‌ها که فرزندانشان دچار مشکلات جدی شده اند، قصد دارند شکایتی را علیه شرکت تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار تنظیم کنند. محتوای این شکایت، تبلیغات نادرست، جذب جوانان و عدم صداقت درمورد تولیدات این کمپانی است. با این حال، وکیل شرکت تولید کننده گفته که هدف تبلیغات این شرکت و سیگارهایش نه نوجوانان بلکه بزرگسالان سیگاری بوده که می‌خواهند آن را ترک کنند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی