چهره بارانی پاییز در نیمی از کشور

شناسه خبر: 50050 سرویس: اجتماعی

این روزها پاییز حال و هوای واقعی خود را پیدا کرده و جلوه هایآن از برگ ریزان تا هوای بارانی و نم‌دار و نیز پوشیده از ابر در بسیاری از وسعت خاک ایران زمین نمود یافته، ضمن آنکه دربرخی نقاط هم با افت دما و بارش برف ، حال و هوای زمستانی به خود گرفته است .


پیش بینی های هواشناسی نیز حاکی از پاییز پربارش و برای آبان ماه بیش از میزان بارندگی نرمال است که نشانه های آن را این روزها در حدود نیمی از وسعت کشور می توان دید.

بارشهایی که از روز گذشته از سمت غرب و جنوب غرب کشور آغاز شده و هم اینک تا شمال ، مرکز، شرق و شمالشرقی هم کشیده شده و برای کشاورزان امید به سالی پربرکت و ترسال را به ارمغان می آورد.

بارندگی هایی که خیلی سیلابی نیست و نسبتا نرم اما در برخی مناطق برای ساعت ها ادامه دارد چنانکه در تهران و مناطق غرب شمالی و حتی شرقی از دیروز و دیشب شروع شده و پیوسته تا امروز ادامه داشته هر چند در برخی نقاط هم به صورت پراکنده است.

هم اینک دامنه های جنوب البرز درزنجان ، قزوین ، البرز، تهران ، سمنان و دامنه های زاگرس زیرپوشش این سامانه است و بخش هایی از اصفهان ، یزد ، خراسان رضوی ، جنوبی ،کرمان هم شاهد بارش باران و رعد و برق هستند اما عمده و شدت بارش ها ، درلرستان ، شمال شرق خوزستان ،چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان کهکیلویه و و بویراحمد و شماال بوشهر است.

هواشناسی؛ احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، مسیلها ،سیلاب ناگهانی و وقوع صاعقه در استان های جنوبی را حتی برای ساعات آینده دور از انتظارندانسته است بارشهایی که برای برای دو روز آینده محدوده جنوب غرب ، دامنه های زاگرس و البرز و مرکزی را همچنان درگیر خود دارد.

اما این بارندگی ها که از روز قبل شروع شده تا کنون هم تبعاتی در برداشته چنانکه در لرستان منجر به ریزش کوه و مسدود شدن جاده پلدختر – خرم آباد شد اما انسداد این مسیرخیلی طول نکشید و با تلاش راهداران در کمتر از یک ساعت بازگشایی شد.

ریزش کوه در گردنه گراب استان لرستان دراثر این بارش ها هم باعث مجروح شدن سه راهدار شد ، ضمن آنکه این گردنه همچنان مسدود است و رانندگان از محور جایگزین تردد می کنند.

اما آبگرفتگی معابر و چندین واحد تجاری و مسکونی سنندج درکردستان و نیز جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی استان البرز هم از جمله مسائلی است که دراثر بارش های 24 ساعت گذشته به وقوع پیوسته است.

در عین حال در استان گلستان هم بارندگی ها باعث لغو هفته هشتم کورس اسب دوانی پاییزی در اق قلا به دلیل لغزنده بودن پیست شده است.

همچنان هشدارها نسبت به تداوم بارش ها و افت دما ادامه دارد ، کهکیلویه و بویراحمد برای دو سه روز آینده شاهد بارندگی واحتمال وقوع سیلاب و اختلال درتردد جاده ای و کاهش 6 درجه ای هوا خواهد بود

هشدار هواشناسی قزوین برای احتمال وقوع سیلاب و صاعقه با توجه به بارش های رگباری امروز که در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود و تا دوشنبه ادامه دارد نیز دراین راستاست.

درهر صورت این بارش ها در کنار خساراتی که ممکن در برخی مناطق شهری و روستایی و جاده ای ایجاد کند اما نعمتی است که تداوم آن سالی پربرکت و پرمحصول را در پی دارد و می تواند تا حدی از آثار خشکسالی های دراز مدت و 20 ساله گذشته بکاهد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی