نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با امضای 105 نماینده مجلس شورای اسلامی برای اختصاص 350 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی نامه ای برای احیای دریاچه ارومیه به رهبر معظم انقلاب ارسال شد.

جزئیات نامه ۱۰۵ نماینده مجلس به رهبر انقلاب

شناسه خبر: 5036 سرویس: اجتماعی

روز یکشنبه سید هادی بهادری در رابطه با جزئیات نامه ی ارسالی به مقام معظم رهبری بیان کرد: نمایندگان طی این نامه از رهبر معظم انقلاب درخواست کرده اند تا با اختصاص 200 میلیون دلار برای تجهیز اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به آبیاری نوین و 150 میلیون دلار هم برای تکمیل طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه موافقت فرمایند. او در رابطه با طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه، بیان کرد: این طرح تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص بودجه تا پایان سال 1398 به بهره برداری می رسد.


بهادری با اشاره به اینکه تاکنون برای این طرح بیش از 15 هزار میلیارد ریال هزینه شد، ادامه داد: برای اتمام آن نزدیک به هفت هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است. بهره برداری از طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه، سالانه بیش از 630 میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه می کند.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط 1380 تا 1390 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی در سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد. همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی