مازندران/کشاورزی

قطب تولید گل و گیاه در کشور

شناسه خبر: 53196 سرویس: استانها

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون اصله و گلدان گل و گیاه به کشورهای آسیای میانه و عربی صادر شد در حالیکه ظرفیت صادرات این محصول فراتر از این مقدار است.


مازندران با برخورداری از آب و هوا و اقلیم منحصر به فرد در کشور بستر انجام تمامی فعالیت‌های کشاورزی است، به‌گونه‌ای که بیش از ۷۰ محصول در این استان تولید می شود.

پرورش و تولید گل و گیاه یکی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های اصلی استان مازندران است به‌گونه‌ای که در یک‌هزار و ۹۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران، انواع گل و گیاهان زینتی، آپارتمانی، شاخه بریده، درخت و درختچه پرورش داده می‌شود.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون اصله و گلدان گل و گیاه به کشورهای آسیای میانه و عربی صادر شد در حالی که ظرفیت صادرات این محصول فراتر از این مقدار است و در صورت رفع مشکلات و بسترسازی مناسب برای صادرات می‌توان به میزان صادرات این محصول اضافه کرد.

هادی ایزدی گفت: پرورش گل و گیاه در مازندران از ارزآوری خوبی برخوردار است به گونه‌ای که سالانه در گلخانه‌های مدرن بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار و در گلخانه‌های معمولی بین ۲۰ تا ۵۰ دلار در هر هکتار ارزآوری برای کشور انجام می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در ۳۱۴ هکتار گلخانه فضای بسته و ۷۷۸ گلخانه فضای باز در استان اقدام به پرورش گل و گیاه می‌کنند که سالانه بیش از نیم میلیارد اصله، شاخه، گلدان با ارزش اقتصادی ۲۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال در مازندران گل تولید می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مازندران دارای رتبه نخست تولید درخت و درختچه‌های زینتی با تولید ۱۵۵ میلیون اصله در سال است، ادامه داد: مازندران دارای رتبه نخست در تولید گل‌های آپارتمانی با تولید ۲۷.۵ میلیون گلدان در سال و رتبه سوم تولید گل‌های شاخه بریده با تولید ۵۲۷ میلیون شاخه را در کشور داراست.


با حجم انبوه تولید گل و گیاه در مازندران، شهرستان محمودآباد از جمله شهرستان‌های فعال مازندران در تولید گل و گیاه است که طی چهار سال اخیر با برگزاری نمایشگاه گل و گیاه سبب ایجاد فضایی برای فروش محصولات تولیدکنندگان و گسترش انواع ارتباط‌‌های تجاری اقتصادی را برای تولیدکنندگان شهرستان خود فراهم می‌کند.

امسال چهارمین نمایشگاه گل و گیاه و اولین نمایشگاه توانمندی‌های زنان روستایی ۲۰ تا ۲۴ آبان ماه با ۳۸ غرفه در شهرستان محمودآباد برگزار می‌شود.

طبق اعلام رئیس اتحادیه گل و گیاه شهرستان محمودآباد، تا چند سال گذشته صادرات گل و گیاه از این شهرستان بسیار اندک بود و حتی یک گلدان گل هم نمی‌توانستیم صادر کنیم اما طی چند سال اخیر با برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه علاوه بر صادرات بالای گل و گیاه حتی پاسخگوی نیاز کشور هم نیستیم.

مازندران می‌تواند با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و پیدا کردن بازارهای هدف در کشورهای همسایه و ارتقاء صنعت بسته‌بندی، حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول در دنیا و منطقه باشد.

با تولیدات انبوه گل و گیاه و برگزاری جشنواره‌های پی در پی در شهرستان محمودآباد، اما تنها ضعفی که دارد و مدیران این شهرستان را در برگزاری نمایشگاه دچار مشکل می‌کند عدم محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌ها است که باید چاره جدی برای این مشکل در این شهرستان شود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی