رایزنی‌هایی برای ائتلاف میانه‌روهای اصلاح‌طلب و اصولگرا در جریان است

شناسه خبر: 53240 سرویس: سیاسی

بهروز نعمتی نماینده تهران در مجلس می‌گوید تلاش‌هایی برای تجدید ائتلاف سال 94 در جریان است. تلاش‌هایی که البته به گفته او چراغ خاموش دنبال می‌شوند.


در روزهایی که عمده گروه‌های متنفذ اصلاح‌طلب بر این نکته تأکید دارند که دیگر خبری از ائتلاف با اعتدالگرایان و مستقلین در انتخابات مجلس یازدهم نخواهد بود، بهروز نعمتی نماینده تهران در مجلس می‌گوید برای جریان مستقل و معتدل گزینه ائتلاف با اصولگرایان مطرح نیست اما به نظر او شرایط به سمتی خواهد رفت که بار دیگر برای دفع خطر تندروها، ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و معتدلین تشکیل شود.

با توجه به بحث‌هایی که اخیراً درباره موقعیت آقای لاریجانی در انتخابات آینده مطرح شده، مشخصاً آیا ایشان تصمیمی تاکنون گرفته‌اند؟
من موضوع خبری که حکایت از عدم حضور قطعی ایشان می‌داد را تکذیب کردم و گفتم من شخصاً چنین چیزی از آقای لاریجانی نشنیده‌ام. دیگر کسانی هم که می‌دانم نزدیک به ایشان هستند هنوز چنین چیزی را نشنیده‌اند. اما اینکه تصمیم قطعی آقای لاریجانی چیست می‌توانم بگویم هنوز چیزی از سوی ایشان قطعی نشده چیزهایی که می‌شنویم خبر نیستند، بلکه گمانه‌زنی هستند.
فارغ از بحث خود آقای لاریجانی، تکلیف طیف‌های مستقل و اصولگرایان معتدل برای انتخابات مجلس یازدهم چه خواهد بود؟ یعنی آیا به فکر ائتلاف خاصی هستید و اگر به ائتلاف فکر می‌کنید طرف شما چه کسی خواهد بود؟
اینکه به شکل عملیاتی برای ائتلاف انتخاباتی کاری کنیم شاید هنوز زود باشد. ما هنوز فاصله زیادی تا روز انتخابات داریم و احتمالاً تحولات مهمی هم در پیش باشند. حتی به نظر می‌رسد خود جریان‌های اصلی هم هنوز آرایش و موقعیت خودشان را پیدا نکرده‌اند که بعد از آن به فکر ائتلاف باشند. اما باید بگویم که ما مقید به ائتلاف گذشته خودمان در سال‌های 92، 94 و 96 هستیم و فکر هم می‌کنیم که این ائتلاف هم نیاز دارد که دوباره تکرار شود و هم امکانش وجود دارد.
امکانش وجود دارد یعنی چه؟ عملاً شما ابراز علاقه‌ای به این کار داشته‌اید؟ پیامی فرستاده‌اید؟
به هر حال رایزنی‌هایی دارد صورت می‌گیرد که احتمال دارد شرایط به همان سمت پیش برود.
در چه سطحی؟
در سطح برخی دبیران کل احزاب و برخی تشکل‌ها و جمع‌هایی که هستند رایزنی‌هایی وجود دارد و مذاکراتی هم دارد صورت می‌گیرد.
ولی ما صدایی که از مجموعه‌هایی چون شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یا احزاب مطرح اصلاح‌طلب مثل اتحاد ملت می‌شنویم مبنی بر این است که دیگر ائتلاف جایی در برنامه‌های آنها ندارد.
عیب ندارد. این هم نظر آنهاست. ما فکر می‌کنیم که اگر قرار باشد کشور اداره شود و دوباره دچار تندروی نشویم باید به این سمت برویم. شما اگر مجلس نهم را با مجلس فعلی مقایسه کنید متوجه می‌شوید که ائتلاف آیا نتیجه داده یا نه.
این درست است اما آیا مشخصاً می‌توانید بگویید مذاکره مورد اشاره شما با کدام احزاب و تشکل‌ها بوده؟ اینکه گفت‌وگوها در چه سطحی بوده و متقاضی گفت‌وگو کدام طرف ماجرا بوده؟

عرض کردم در حد دبیران کل برخی تشکل‌ها بوده اما فعلاً بهتر است اسامی را اعلام نکنیم.
فرض می‌گیریم مذاکرات شما با اصلاح‌طلبان به جایی نرسد. در این صورت امکان دارد وارد ائتلاف با اصولگرایان شوید؟
اگر قرار بود آنجا برویم اصلاً نه سال 94 نیاز بود که ائتلاف کنیم و نه الان نیاز به مذاکره داشتیم. دغدغه ما برای کشور تندروی برخی افراد و جریان‌هایی است که در آن ائتلاف حضور دارند. خب چطور می‌شود ما با جریانی همکاری کنیم که حداقل نسبت به عملکرد بخشی از اعضای آن ملاحظه جدی و دغدغه داریم؟ به نظر هیچ چشم‌اندازی برای این قضیه نیست.
ولی شما با همین جریان اصولگرا در داخل مجلس همکاری و در مقاطعی ائتلاف داشتید.
آن بحث فرق می‌کند. فضای کار داخل پارلمان مثل فضای رقابت انتخاباتی نیست و نباید مقایسه شوند. ضمن اینکه ما در داخل مجلس هم هیچ گاه با گروه‌های تندرو همصدا نشدیم و اتفاقاً کلیت گفتمان و ادبیاتی که داشتیم بسیار به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر بود. یعنی هنوز هم معتقدیم هم‌نظری بیشتری با این جریان در موضوعات کلان مثل سیاست خارجی یا FATF و امثال آنها داریم و موضوعات اصلی کشور هم همین‌ها هستند.
چه تضمینی وجود دارد که این بار هم بعد از انتخابات ائتلاف به هم نخورد؟
خب این به دوستان اصلاح‌طلب هم بستگی دارد. ما سال 94 هم ائتلاف نکردیم برای اینکه مثلاً یک فراکسیون شویم و یا یک حزب واحد باشیم. ائتلاف کردیم برای اینکه در مجلس تا جای ممکن کرسی‌های کمتری به گروه‌های تندرو برسد. خب فلسفه ائتلاف ما این بود و هنوز هم می‌تواند باشد. اینکه حالا بعد از آن یک فراکسیون شویم یا دو تا، شرایطی است که بعد از شکل‌گیری مجلس باید بحث شود که ببینیم چه می‌شود. ما به هر حال تجربه سال 94 و مجلس دهم را هم داریم و می‌شود برای عدم تکرار آن اتفاقات، ائتلاف را با فرآیند و شرایط متفاوتی که حاصل این تجربه است تشکیل داد.
فکر می‌کنید جواب مثبتی هم از طرف مقابل یعنی اصلاح‌طلبان خواهید گرفت؟ خصوصاً با توجه به گفتمان جدی نفی ائتلاف که در میان آنها تقویت شده؟
به نظر من شرایط به سمتی خواهد رفت که این اتفاق می‌افتد. یعنی قدری که جلوتر برویم و گروه‌های مختلف از تسلط پیدا کردن تندروی در مجلس احساس خطر کنند، خود به خود به سمت ائتلاف و همکاری و یک توافقی خواهیم رفت. چون بدون چنین اتفاقی چشم‌انداز چندان مثبت و امیدوارکننده‌ای برای دور کردن مجلس از دست برخی گروه‌های تندرو وجود ندارد. برای همین بهتر است کمی به گذر زمان فرصت بدهیم تا اتفاقات جدید بیفتند و ببینیم پیامد آنها چیست.

منبع: ایران آنلاین



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی