مازندران/اقتصادی

اشتغال حلقه مفقوده در شرق مازندران

شناسه خبر: 59405 سرویس: استانها

زمان ثبت‌نام کاندیدای مجلس شورای اسلامی به اتمام رسید و این در حالیست که قرب به اتفاق کاندیداهای شرق مازندران، اشتغال را از مهمترین مشکلات منطقه و مهمترین اولویت کاری خود در صورت ورود به مجلس در بخش قانون‌گذاری و اجرا عنوان کردند.


شرق مازندران به دلیل سابقه سیاسی بالای خود در این دوره از ثبت‌نام کاندیداها هم از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردمی کاندیداها داشت و از افراد صاحب‌نام، سرشناس و مسؤولان اجرایی گرفته تا افراد ناشناس و بی نام و نشان در این دوره از انتخابات شبت نام کردند.

براساس آنچه دبیر انتخابات استان مازندران اعلام کرده است؛ با بسته شدن پرونده ثبت‌نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در مجموع ۳۹۸ نفر برای به دست گرفتن ۹ کرسی مجلس در مازندران ثبت نام کردند که در روز شنبه ۱۶ آذرماه و در آخرین روز از ثبت‌نام ۱۰۲نفر در حوزه ۹ گانه انتخابیه نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۱۱ نفر در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه بوده و تنها داوطلب زن این حوزه امروز در آخرین روز از ثبت نام، برای این حوزه نام‌نویسی کرد.

با اتمام راند پایانی ثبت‌نام کاندیدای مجلس شورای اسلامی در ۱۶ آذرماه، آخرین روز ثبت نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس در سراسر کشور به پایان رسید و در شرق مازندران و در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه، افراد و چهره‌های مختلفی برای ثبت‌نام شرکت کردند که با تعدادی از این کاندیداها از طیف‌ها و گروه‌های مختلف گفت‌وگویی را انجام دادیم که دغدغه قریب به اتفاق کاندیداها ایجاد اشتغال در منطقه بوده است و ما حصل آن در ذیل می‌آید:

* مجلس آینده در بخش اشتغال با دغدغه جدی‌تر وارد شود

محمد جمشیدی‌اردشیری، کاندیدای اصولگرای شرق مازندران با ورود به عرصه ماراتن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهمترین دغدغه خود را تلاش برای ایجاد اشتغال و پر کردن خلاء‌ها و مشکلات فعلی جامعه عنوان کرد که امیدواریم مجلس جدید در بخش اشتغال، با دغدغه جدی‌تر وارد شود.

وی که پزشک فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، با سابقه کاری در علوم و تحقیقات، تعاون و نهاد کتابخانه و فرزند حجت‌الاسلام محمدحسن جمشیدی از نمایندگان ادوار گذشته مجلس است؛ اظهار کرد: امروز اولویت اول خانواده‌ها اشتغال است و افراد دانشگاهی و غیر دانشگاهی نیازمند اشتغال هستند که علی‌رغم همه ظرفیت ها و وجود بندر امیرآباد با ظرفیت عظیم در بخش‌های مختلف، این مشکل در منطقه وجود دارد و باید مجلس جدید در این بخش با دغدغه بیشتری وارد عمل شود.

* اشتغال و شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز شرق مازندران

جمشیدی که در دوره نهم هم برای اولین بار وارد عرصه انتخابات شده بود؛ اکنون مهمترین اولویت خود را اشتغال و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: منطقه ما از این پتانسیل و شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فن‌آوری محروم است و باید در این بخش تلاش شود.

* نمایندگان ادوار گذشته در حد یک بخشدار و فرماندار ظاهر شدند

علی‌اصغر شفیعی‌خورشیدی حقوق‌دان و از قضات کشوری که حضور دو دوره کاندیداتوری در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه را در کارنامه خود دارد و از چهره‌های شناخته شده در منطقه است، به عنوان کاندیدای مستقل وارد عرصه انتخابات شده است، این بار هم با برنامه جدی وارد شده و آمادگی خود را برای کاندیداتوری مجلس یازدهم اعلام کرده است.


* هزینه انتخاباتی‌ام از هزینه شخصی و خانواده است

وی در مورد تأمین هزینه انتخاباتی می‌گوید: هزینه‌های انتخاباتی متعارف لازمه کار است و من هم مانند همه کاندیداها در این رابطه هزینه‌ای انجام خواهم داد که هزینه‌های انتخاباتی من از هزینه شخصی و خانواده خواهد بود.

شفیعی خورشیدی می‌گوید: از عملکرد مجلس راضی نیستم؛ قوانینی که در زمینه رفاه، اقتصادی و حمایت از سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌گذاری باشد؛ کم است و این نتیجه تفحص در جامعه است.

نمره قابل قبولی به مجلس دهم نمی‌دهم و معتقدم اگر اقتصاددانان و حقوق‌دانان را در این عرصه وارد شوند؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت و نمایندگان ادوار گذشته در حد یک بخشدار و فرماندار ظاهر شدند و در حد پارلمان ظاهر نشدند.

وی گفت: براساس منابع موثق اعلام شده 32 هزار نفر بیکار در منطقه شرق مازندران داریم و همانطور که می‌دانیم، بیکاری مفسده است و همین بیکاری موجب شد عده‌ای دست به خودکشی زده، عده‌ای به سمت مفاسد اجتماعی رفته و درگیری با والدین، طلاق و مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری است.

مهمترین مسأله اشتغال است که با دعوت از سرمایه‌گذاران باید به سمت توسعه حرکت کرد که در دیدار با برخی از سرمایه‌گذاران بر این اعتقادند که پول و توان دارند ؛اما مورد حمایت نیستند و این مشکل در بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت و همه موارد وجود دارد.

در 10 سال گذشته تحولی و توسعه‌ای در منطقه ایجاد نشد و یا توسعه ضعیف ایجاد شد و باید با کمک مردم تحول در منطقه ایجاد کرد.

آمدم تا تحول ایجاد کنم و اگر هم نتوانم در بین راه اعلام خواهم کرد که نمی‌توانم و ادامه نمی‌دهم و این جرأت را دارم.

* اصلاح قوانین دست و پا گیر، گامی برای توسعه اشتغال و حمایت از تولید

سید احمد میری‌قلعه‌سری از کاندیداهای اصلاح‌طلب در شرق مازندران است که برخی از وی به عنوان پدیده انتخابات قبل نام می‌برند که با ورود برای اولین بار در انتخابات دوره گذشته، با ۳۸ هزار و ۶۴۱ رأی، پس از شاعری دوم شده بود؛ این بار برخلاف بسیاری از کاندیداها در این دوره تنها با همسر و فرزندان خود وارد عرصه ماراتن انتخابات شد.

وی گفت: برنامه مهم ما خدمت به مردم و قشر ضعیف جامعه است و امیدواریم در صورت توفیق و گرفتن ابزار خدمت با توجه به برنامه‌های متعدد، خدمتگزار خوبی باشیم.

میری اظهار کرد: مهمترین اولویت من در ورود به مجلس با توجه به اینکه مهمترین وظیفه مجلس، قانون‌گذاری، اصلاح و تدوین قانون و نظارت بر اجرای صحیح قانون است؛ تمامیت برنامه‌های ما خواهد بود و با توجه به اینکه وکلای مردم در جهت جذب کمک‌های ملی به کمک مردم می‌آیند، کمک‌کار مردم خواهم بود.

وی گفت: متخصصین باید وارد مجلس شوند؛ چرا که مجلس محل قانون‌گذاری است و بیشترین مشکل ما به دلیل عدم اصلاح قوانین دست‌ و پا گیر گذشته است و با توجه به توصیه‌های رهبری در جهت حمایت از تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاران، متاسفانه قوانین دست و پا گیر فراوانی وجود دارد که نیازمند اصلاح است و باید در مجلس تصمیم‌گیری و اصلاح شود.

* هزینه‌های انتخاباتی بنده کمترین هزینه و از هزینه شخصی است

این کاندیدا بیان داشت: مشکلات معیشت مردم، اشتغال و عدم حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان معضل مهم جامعه است که باید حمایت عملی انجام شود.

میری‌قلعه‌سری، در مورد هزینه انتخاباتی‌اش گفت: کاش عزیزانی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کردند؛ دولت تدبیری برای هزینه‌های انتخاباتی آنان اتخاذ می‌کرد و اینکه کاندیداها از جیب هزینه کنند؛ سخت است؛ اما باید انجام شود و ستاد و انتخابات هزینه دارد و تمام هزینه‌های انتخاباتی بنده از هزینه شخصی است و تلاش دارم که کمترین هزینه ممکن انتخاباتی را داشته باشم.

* نمره من به مجلس دهم 10 است

حمیدرضا امامی از کاندیداهای جوان شرق مازندران که سابقه حضور در یک دوره از شورای اسلامی شهر بهشهر و چند معاونت داخلی در انتقال خون کشور را دارد هم به عنوان کاندیدای جوان به صورت مستقل وارد این دوره از انتخابات شد.

وی در مورد اهداف و برنامه‌های خود گفت: نگاه من استفاده از تمام ظرفیت‌ها و تعامل با اقشار و گروه‌های مختلف است تا در ادامه تعامل، تبادل اتفاق افتاده و به تبع آن تعادلی در زندگی ایجاد می‌شود که مردم آسایش و رفاه را خواهند دید.

امامی با بیان اینکه کانون‌های قدرت ندارم؛ اما ارتشی از مردمی دارم؛ افزود: مردم پشت من هستند و با کمک مردم برای برون رفت از مشکلات کارهای اساسی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مجلس فعلی، مجلس با صداقت و در خدمت مردم نبوده است؛ تصریح کرد: با توجه به اینکه در مجلس دهم بیشتر گفتمان سیاسی و حرکت‌های پوپولیستی بر این مجلس حاکم بود؛ من نمره 10 را به مجلس دهم می‌دهم.

امامی افزود: اولین اصل کاری در هر مجموعه‌ای صداقت و راستگویی با مردم و گفتمان با صداقت با مردم است و با توجه به اینکه به عنوان کاندیدای قشر جوان هستم؛ مطمئنا" همانطور که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند؛ در گام دوم نیازمند نیروهای جوان، خلاق، متفکر و اندیشمند با انرژی هستیم و معتقدم که اگر قرار بود نسخه‌های گذشته برای مردم منافع می‌آورد؛ حتما" آورده بود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و مردم نسبت به برخی مسائل دلسرد شدند.

وی گفت: معتقدم با ظرفیت‌ها و استفاده از نیروی جوان در منطقه، آینده خوبی را می‌توان متصور شد.



غلامرضا شریعتی از اصولگرایان منطقه و مسؤول پیشین سازمان بسیج سازندگی مازندران است؛ مسؤولیت‌های استانی داشته و از چهره‌های شناخته شده منطقه در این دوره از انتخابات است که در اولین روز از انتخابات از دغدغه‌های این حوزه انتخابیه و برنامه‌های خود گفت.

در کنار کاندیداهایی که موفق به گفت‌وگو با آنان شدیم چهره‌ها و افراد سرشناس دیگری هم بودند که موفق به گفت‌وگو با آنان نشدیم و از جمله می‌توان به علی‌محمد شاعری نماینده فعلی بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس، محمود رحمانی خلیلی فرزند حجت‌الاسلام شیخ علی‌اصغر رحمانی‌خلیلی نماینده ادوار گذشته مجلس که به شیخ اصلاحات معروف است از جبهه اصلاح طلبان؛ وحید رحمانی‌خلیلی از سیاسیون اصلاح‌طلب منطقه و برادر حجت‌الاسلام شیخ علی‌اصغر رحمانی‌خلیلی نماینده ادوار گذشته مجلس، محمد موسی‌زاده عضو شورای شهر بهشهر در دوره چهارم، وحید ریاحی دانشیار بهشهری دانشگاه خوارزمی، زارع‌نژاد مسؤول پیشین روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان، علی عموزاد معاون پیشین دانشگاه علوم پزشکی گلستان اشاره کرد.



منبع:فارس



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی