آبه: توکیو درحال تدارک سفر روحانی به ژاپن است

شناسه خبر: 59423 سرویس: بین الملل

آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) اعلام کرد که توکیو در راستای تلاش برای حل مساله هسته‌ای ایران، در حال مذاکره و رایزنی برای سفر حسن روحانی به این کشور در ماه جاری است.


به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، ‌ وی همچنین گفت که ژاپن خواستار انجام هر تلاش ممکنی برای پیشرفت صلح خاورمیانه است.

وی در حالی این خبر را اعلام کرد که خبرگزاری کیودو هفته گذشته به نقل از یک منبع ارشد دیپلماتیک گزارش داد که ایران پیشنهاد این دیدار را در جریان سفر دو روزه عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به ژاپن، ارائه داده است.

آبه افزود: در حال حاضر سرگرم مذاکره در مورد سفر پرزیدنت روحانی به ژاپن هستیم.

وی به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره ای نکرد، ‌ اما رسانه های محلی ژاپن زمان احتمالی این سفر را روزهای ۲۰ یا ۲۱ دسامبر (۲۹ یا ۳۰ آذر) اعلام کردند.

این خبرگزاری نوشت که دولت ژاپن به تازگی اعلام کرد؛ قصد دارد ۲۷۰ پرسنل نیروی دریایی این کشور در قالب «نیروهای دفاع از خود» را به شمال دریای عرب اعزام کند.

قرار است کابینه ژاپن این طرح را تا پایان سال جاری تصویب کند و احتمالا زمان اجرای آن به طور سالانه تمدید می شود. ۹۱۰۹

در قالب این طرح، یک فروند ناو بالگردبر که حامل یک هواپیمای گشتی است، ‌ با ۲۷۰ پرسنل نیروی دریایی به منطقه اعزام می شود.

این ماموریت که ژاپن از آن به عنوان ماموریت تحقیقاتی یاد کرده، مستلزم شلیک آتش نیست، اما در صورتی که هدف حملاتی قرار گیرد، ‌ به موجب قانون نیروهای دفاع از خود، مجاز به برخورد نظامی است.

در همین حال، عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با طرح ژاپن برای اعزام نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه به منظور کمک به تضمین ایمنی کشتیرانی برای شناورهای تجاری مخالفت کرد و گفت: ایران منتظر تصمیم نهایی ژاپن است، اما اعتقاد ندارد که هرگونه حضور نیروهای خارجی در منطقه به تقویت ثبات، امنیت یا صلح کمک خواهد کرد.

دبیر اول کابینه دولت ژاپن نیز اعلام کرد در جریان سفر عراقچی به ژاپن و دیدار با آبه شینزو، برای وی توضیح دادیم که ژاپن در حال افزایش استفاده از نیروهای دفاع از خود برای تقویت اطلاعاتی در خاورمیانه است. وی در عین حال تاکید کرد که مثل همیشه با ایران در ارتباط نزدیک هستیم.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی