مازندران/اقتصادی

مشکل صنعت مازندران در تأمین مواد اولیه و نیروی انسانی

شناسه خبر: 59450 سرویس: استانها

در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، رئیس سازمان صمت مازندران و رئیس دانشگاه علوم کشاورزی مرکز ساری، به ارتباط بین صنعت و دانشگاه تأکید کرده و از اهداف و موانع بر سر راه مطالبی بیان کردند.


حسین‌قلی قوانلو رئیس صمت مازندران چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی مرکز مازندران برگزار شد، گفت: در شرایط فعلی کشور می‌توان بیان کرد؛ فرصتی که در بحران‌ها هست در خود فرصت‌ها نیست، قبول کنیم در شرایط بحرانی و تحریم هستیم.

وی افزود: امروز کشور ما که ۴۰ درصد اقتصاد آن وابسته به نفت بود به یک‌باره دچار کاهش شدید از ۲/۳ دهم میلیون تن به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسیده است، این یعنی بحران بزرگی برای کشور است.

قوانلو تصریح کرد: اگر نترسیم این بحران را تبدیل به فرصت می‌کنیم البته این را در تاریخ هم ثابت کردیم، در سال جاری علیرغم کاهش درآمدهای نفتی هزینه‌های جاری را پرداختیم و مملکت مدیریت شد با کاهش ۱۷ درصد واردات کوچکترین خلأیی در بخش تولید ایجاد نشد، صادرات به لحاظ وزنی ۱۸ درصد افزایش و در بخش ارزشی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: دانشگاه با ارتباط خوب با صنعت می‌تواند در تأمین منابع و نیروی انسانی برای تولید مؤثر باشد، مشکلات ناشی از بحران در بخش صنعت با جدا شدن از وابستگی ممکن است.

*مشکلات صنعت مازندران در تأمین مواد اولیه

وی با اشاره به اینکه در بخش صنعت استان معضلاتی است که باید حل شود، اظهار کرد: استان مازندران تولیدکننده اول صنایع سلولزی کشور است ولی در تأمین چوب نگرانیم، همچنین یکی از استان‌های معتبر در تولید صنایع نساجی هستیم ولی نگران تأمین مواد اولیه چون پنبه هستیم، عملیات نجات کشت پنبه را چه کسی می‌خواهد بدست بگیرد؟

قوانلو اعلام کرد: حال روز صنعت مازندران بهتر از قبل است، آمار مصرف برق صنعتی ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده حجم تولیدات رشد داشته و در کل کشور پش‌بینی است که رشد اقتصادی بدون نفت مثبت باشد که در این شرایط سخت و کمرشکن خوب است.

*ضعف صنعت مازندران در بخش جذب نیروی انسانی مجرب

رئیس سازمان صمت مازندران عنوان کرد: در سال ۹۸، ۹۰ واحد تعطیل را در مازندران راه‌اندازی کردیم، ارتباط ما اگر با دانشگاه خوب باشد فارغ التحصیل نباید مشکل بیکاری داشته باشد، فارغ التحصیل متخصص نباید بیکار بماند، بسیاری از واحدهای صنعتی متخصص کاربلد ندارند قبول کنید مشکل در مراکز آموزشی ما است، همه می‌خواهند دکتر بشوند.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی بدون داشتن آرندی و پژوهش مرگشان حتمی است و پس،از یک صعود،سقوط خواهند کرد، امیدواریم ارتباط خوبی بین واحدهای صنعتی و دانشگاه بوجود بیاید.

در ادامه دکتر اسدالله تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز اظهار کرد: وقتی منطقی فکر کنیم در پژوهش کاستی‌های بزرگی است که نیاز به یک توجه و بازبینی ویژه دارد.


*مشکلات دانشگاه در بخش مسئله‌یابی

وی افزود: با توجه به اینکه تحولات عمده‌ای در دنیا رخ می‌دهند و پدیده‌های نوظهوری را می‌بینیم، ما در بحث شناخت تحولات و اکوسیستم گام جدی برنداشتیم، خوب است در حوزه کشاورزی نیمه سنتی به سمت صنعتی پیش برویم.

تیموری تصریح کرد: هنوز در فضای همکاری و مشکلات علمی بدست نیاوردیم با اینکه بیش از ۱۵۰ عضوهیأت علمی و هزار و۵۰۰ دانشجوی دکترا و فوق لیسانس در این دانشگاه داریم ولی در حوزه مسئله‌یابی مشکل داریم.

این مسؤول یادآور شد: محققان ما نگاه جزیره‌ای دارند، نیاز است که صنعت، دانشگاه و واحد اجرایی دست به دست هم در پیدا کردن مسائل علمی و کلیدی با هم هم‌دوش بشویم تا با پیدا کردن یک راهکار درست، به جایگاهی که باید، برسیم.

*حال همه ما خوب نیست

وی اعلام کرد: اقتصاد همه ما بحران زده است و به قولی حال همه ما خوب نیست، به نظر من دچار نفرین منابع طبیعی شدیم، باید دست از استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی دست برداریم و در تولیدات به فکر تنوع محصولات باشیم.

تیموری با اشاره به اینکه خوشحالم که وضع نفت اینطور شد، گفت: ما خودمان باید نسخه‌مان را بپیچیم حال این فرصت به ما داده شد تا دانشمان را بر روی زمین پیاده کنیم، مشکلات جنگ و تحریم را با نگاه درون‌زایی و رویکردی نوین و همراهی مدیران و مسؤولان می‌توان حل کرد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بیان کرد: سفره دانشگاه و تحقیق باید رونق جدی پیدا کند، ما هنوز در داخل دانشگاه نگاه انفرادی داریم، رویکرد حل مسئله در دنیا فراگروهی شده، متأسفانه ما با مشکلات فرهنگی و اجتماعی هنوز زیر چتر یک کار تیمی نتوانستیم برویم، فرصت پیش رو مغتنم است که دانشگاه بستری برای رفع مشکلات استان باشد.



منبع:فارس



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی