آمار قربانیان آنفلوآنزا به ۹۹ نفر رسید / موج بعدی در راه است؟

شناسه خبر: 60483 سرویس: پزشکی و سلامت

آمار قربانیان بیماری آنفلوآنزا تاکنون به ۹۹ نفر رسیده و البته مسئولان می‌گویند موج این بیماری فروکش کرده و مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به این بیماری در بیشتر استان‌های کشور کاهش یافته است.


رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره جزئیات آمار فوت‌شده‌ها توضیح داد: تا روز یکشنبه گذشته ۸۱ مورد مرگ به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در کشور ثبت شد. در هفته گذشته هم (از روز ۱۶ آذر تا دیروز ۲۳ آذر) تعداد موارد مرگ به دلیل آنفلوآنزا ۱۸ مورد بود که خوشبختانه در این ۱۸ مورد، زن بارداری گزارش نشده است.

حسین عرفانی افزود: از این ۱۸ مورد ۵ نفر مربوط به تبریز، یک نفر مربوط به قزوین، ۳ مورد در تهران، یک نفر در خوزستان، یک نفر در اردبیل، یک نفر در البرز، ۲ نفر در گلستان، ۲ نفر در خراسان رضوی و ۲ نفر مربوط به زاهدان بوده است.

عرفانی در ادامه از فروکش کردن موج آنفلوآنزا در کشور خبر داد و گفت: در بیشتر استان‌های کشور مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به این بیماری کاهش پیدا کرده است. سیر کاهش مراجعان از ۱۰ روز پیش تا به حال مشهود بوده است.
منتظر موج بعدی باشیم؟
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا باید منتظر موج بعدی این بیماری‌ باشیم یا خیر، بیان کرد: اینکه ما موج دوم خواهیم داشت، سخن علمی نیست. در مدلینگ همه‌گیری‌شناسی بیماری‌ها احتمال موج دوم یا سوم را مدنظر می‌گیرند. اما به این معنا نیست که ما قطعا موج‌های دوم و سوم بیماری را خواهیم داشت.

وی افزود: ما الآن در اولین موج آنفلوآنزای فصلی هستیم. شیوع آنفلوآنزا امسال می‌تواند تک‌موج باشد. ممکن هم هست که دوباره برگردد. اسنادی که از شیوع بیماری جمع‌آوری شده است، نه در ایران و نه در هیچ جای دیگر جهان، امکان پیش‌بینی شیوع این بیماری در آینده را فراهم نمی‌کند.

عرفانی اظهار کرد: احتمال بروز موج دوم ویروس آنفلوآنزا به دو عامل بستگی دارد؛ یک عامل این است که شرایط محیطی لازم برای انتقال ویروس جدیدی از خانواده ویروس‌های آنفلوآنزا فراهم می‌شود یا خیر. دیگر اینکه افراد جامعه چقدر رفتارهای بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند. اگر این دو عامل رعایت شود، امیدواریم شیوع دوباره آنفلوآنزا را نداشته باشیم.

این مقام مسئول هم عنوان کرد: مدیریت خوب آن است که بتواند دامنه این موج همه‌گیری را کم و مدت زمان آن را نیز کاهش دهد و عواض و مشکلات همه گیری‌ را نیز کاهش دهد. در این موج همه‌گیری و اپیدمی نیز اگر ما اقدامات پیشگرانه را انجام نمی‌دادیم، حداقل حدود شش ماه و تا پایان فصل سرد ادامه می‌یافت؛ این درحالیست که در اواسط آذرماه شاهد فروکش کردن آن هستیم.

کمبود دارو نداریم
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه درباره کمبود داروی آنفلوآنزا در کشور گفت: کشور ما در تحریم است و شرکت داروساز داخلی نیز بنا به دلایلی در زمینه داروی «اوسلتامیویر» (داروی مهارکننده ویروس آنفلوآنزا) به تعهدات خود عمل نکرد. اما در کشور و در وزارت بهداشت برای داروهای این چنینی ذخایر راهبردی و استراتژیک داریم و بر همین اساس از ابتدای سال حتی به یک بیمار محتاج به دارو جواب رد ندادیم.

عرفانی اضافه کرد: از اول آذر هم با پیگیری وزیر بهداشت و مسوولان وزارت بهداشت، واردات اوسلتامیویر به موقع انجام و باعث شد که شرکت داخلی هم به تعهدات خود برگردد. درمجموع اکنون در بحث تامین دارو مشکلی نیست و بیماران نیازمند دارو آن را دریافت می‌کنند.

چرا داروی آنفلوآنزا در دسترس عموم نیست؟
این مسئول در پاسخ به این سوال که چرا داروی آنفلوآنزا در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گیرد، گفت: یکی از معضلات جوامع مختلف در حوزه سلامت بحث مقاومت عوامل بیماری‌زا با آنتی‌بیوتیک است. از طرفی هم اوسلتامیویر تنها آنتی‌بیوتیک ضد ویروسی و موثر علیه آنفلوآنزاست و اگر بی‌رویه استفاده شود، در کوتاه‌مدت ممکن است عوامل بیماری‌زا به آن مقاوم شوند.

عرفانی افزود: بر همین اساس بهتر است که این دارو برابر دستورالعمل کشوری که مصوبه کمیته علمی است، برای موارد شدید بستری در بیمارستان و موارد خاص سرپایی توسط متخصص عفونی بزرگسال، عفونی اطفال، فوق تخصص‌های ریه و متخصصان داخلی در نقاط مختلف کشور تجویز شود.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با روشنگری منصفانه و شفاف رسانه‌ها، همکاری خوب مردم و هماهنگی بین بخشی، وزارت بهداشت بتواند این نوید را بدهد که طی روزهای آینده این بیماری کنترل شده باشد. البته مجددا تاکید می‌کنم که برای قطع زنجیره انتقال بیماری، رفتارهای بهداشتی مردم خیلی مهم است.

منبع: ایسنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی