دو یادگار جمهوریت و اسلامیت از امام راحل به ارمغان گذاشته شده است

شناسه خبر: 64104 سرویس: فرهنگی

رییس جمهوری گفت: امام راحل دو یادگار جمهوریت و اسلامیت را برای تاریخ کشورمان به ارمغان گذاشته است.


حجت الاسلام حسن روحانی در آیین تجدید بیعت هیات دولت با آرمان های امام راحل با بیان اینکه ایام دهه فجر سال 57 بعنوان روزهای تاریخ ساز برای کشور عزیزمان و برای همه مسلمانان بود، اظهارداشت: امام در طول این ده روز گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال انجام داد، نهضتی که به همراهش تغییر هست و وقتی آرام می نشیند که به نظام منتهی شود.
روحانی با بیان اینکه حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به‌آشوب بیشتر شباهت دارد،گفت: امام عزیز و بزرگوار ما توانست دو یادگار بزرگ را برای تاریخ و کشورما به ارمغان بیاورد و آن جمهوریت و اسلامیت بود.
وی یادآورشد: امام به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم سالاری امکان پذیر نیست امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالت‌خانه و تاسیس مجلس شورای ملی قدم به قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه ای باقی نماند.

وی افزود: انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرای مردم و رای مردم بود کم‌کم به جایی رسید که در میان جمعی و درباری افراد منتخب می شدند و آن گاه تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می گرفت، از قبل همه می دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه حوزه های انتخابیه روشن بود.
رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: لذا امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری دموکراسی و مردم سالاری امکان پذیر نیست، بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می کردند نظام مشروطه‌ای بماند با سلطانی ضعیف و یا بدون سلطان. یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی. اما امام هیچ یک از آنها را نپذیرفتند و در میان همه مشورت‌ها جمهوری اسلامی را برگزیدند.
روحانی گفت: امام نه تنها پدر اسلام خواهی در تاریخ سرزمین ما بود، بلکه امام پدر جمهوری خواهی نیز در تاریخ ایران بود جمهوریتی که با دیانت و با اسلامیت پیوند نخورد ‌آن جمهوری هم باقی نمی ماند و تبدیل به استبداد می شود به همین دلیل بود امام بر این نکته اصرار داشت که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی