در حالی که از شنبه ۲۹ دی ماه واریز ۲۰۰ هزار تومان بسته حمایت غذایی به حسابهای کارگران مشمول قانون کار آغاز شده، گزارش‌ها حاکی از آن است که این مبالغ به حساب‌های بخشی از کارگران واریز نشده است.

سکوت‌ مسئولان‌ درباره‌ بسته‌ حمایتی/ قبل توجه کارگرانی که سبد کالا نگرفتند

شناسه خبر: 7069 سرویس: اقتصادی

در هفته گذشته سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که مبلغ بسته حمایت غذایی را تامین اعتبار کرده، این خبر کافی بود تا سازمان تامین اجتماعی که پیش از این از کسری منابع برای توزیع بسته‌های حمایتی خبر داده بود به سرعت دست به کار شود و با در اختیار داشتن شماره‌های حساب مشمولان قانون کار، وجه مورد نظر را به حساب‌ها واریز کند.


واریز وجوه بسته‌های حمایتی در حالی از روز شنبه آغاز شد که تراکنش‌های مالی بانک مرکزی امکان واریز مابقی وجوه را نداد و ادامه این روند را به روز بعد موکول کرد.

بر این اساس آن دسته از کارگرانی که تاکنون موفق به دریافت وجوه بسته‌های حمایتی نشده و در لیست واریزی‌های سازمان تامین اجتماعی هستند، ظرف امروز و فردا این واریز به حساب‌هایشان صورت خواهد گرفت.

برابر اعلام وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، بسته‌های حمایت غذایی شامل حال همه کارگرانی می‌شود که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و حق بیمه خود را به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌کنند.

در واقع همه کارگران مشمول قانون کار حتی اگر در بخشهای خصوصی مشغول کار باشند، مشروط بر این که بیمه‌پردازی آنها به سازمان تامین اجتماعی بوده، دریافتی زیر سه میلیون تومان داشته و عضوی از اعضای خانواده آنها سبد حمایتی دریافت نکرده باشد، از کمک هزینه معیشتی دولت بهره‌مند می‌شوند.

پیش‌تر در خصوص آن دسته کارگرانی که سابقه بیمه‌پردازی در هیچ صندوقی ندارند ولی از درآمد زیر سه میلیون تومان برخوردارند، اعلام شده بود که پس از واریز وجوه بیمه شدگان تامین اجتماعی از طریق بانکهای اطلاعاتی موجود و مراجعه افراد به مراکز بهزیستی، شناسایی این افراد در دستور کار قرار می‌گیرد.


در همین حال وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده افراد فاقد بیمه و دارای درآمد زیر سه میلیون تومان، برای بهره‌مندی از بسته حمایتی تقاضایشان را به مراجع حمایتی ارائه کنند و در صورتی که تمایل داشتند تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد درآیند.

در لیست بیمه شدگان تامین اجتماعی نام کارگران ساختمانی، کارگران فصلی، قالیبافان، زنبورداران و کارگران واحدهای صنعتی مشمول قانون کار هم دیده می‌شود.

به گفته مقامات کارگری، بخش اعظمی از کارگران فصلی و ساختمانی، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند، در حالی که بیش از سایر گروه‌ها مستحق دریافت بسته حمایتی هستند.

آنها معتقدند از طریق حساب‌های یارانه می‌توان کارگران فاقد بیمه مستحق دریافت سبد کالا را شناسایی کرد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی