کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی

با راه اندازی سامانه تامین مالی جمعی محقق می شود؛

شناسه خبر: 7120 سرویس: کسب و کار

یکی از مشکلات اصلی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها برای تبدیل ایده به کار و کسب نو، بحث های مربوط به چگونگی تامین سرمایه کار است، معضلی که شاید برخی تصور کنند با اعطای وام و تسهیلات کم بهره قابل رفع باشد.


یکی از مشکلات اصلی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها برای تبدیل ایده به کار و کسب نو، بحث های مربوط به چگونگی تامین سرمایه کار است، معضلی که شاید برخی تصور کنند با اعطای وام و تسهیلات کم بهره قابل رفع باشد.
اما تجربه نشان داده است که بسیاری از این مبتکران به دلیل پاره ای از مشکلات از جمله معضل فروش، بازار یا عدم برنامه ریزی مناسب و اقدامات نسنجیده در همان ابتدای انجام کار با مشکل مواجه شده و در این بین تنها چیزی که برای آنها مانده معوقات بانکی است.
حال آن که اگر سرمایه این نوع کسب و کارها به صورت خرد از تعداد زیادی از سرمایه گذاران تامین شده بود، حتی در صورت شکست نتیجه کار جبران این شکست مالی در مقایسه با اینکه سرمایه تنها از یک منبع تامین شده باشد بسیار ساده تر خواهد بود.
تجربه ای که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را برآن داشته است که پس از مدتی سعی و خطا «سامانه تامین مالی جمعی» را با کمک سازمان فرابورس و صندوق نوآوری و شکوفایی در زیست بوم کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ ها طراحی کند.
در واقع این نوع سامانه ها که نخستین مورد آن در روزهای اخیر رونمایی شد، به دنبال ایجاد مسیر مطمئن برای جذب سرمایه اولیه استارت‌آپ‌های ایرانی از سرمایه‌گذاران خبره و تامین مالی جمعی براساس تخصیص سهام است و البته به دنبال ایجاد بستر ارتباطی مناسب بین سرمایه‌گذار، سرمایه‌پذیر و مشاوران کسب‌وکار است.
در این روش سرمایه‌گذار پس از انتخاب استارت‌آپ مورد نظر خود، مقداری از سرمایه خود حتی اندک را روی طرح سرمایه گذاری می کند و در ازای این مبلغ سهامی را از این کسب و کار نو دریافت می کند و در آن شریک می شود.
یکی از نکات مثبت این سامانه ها به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری است به طوری که سرمایه‌گذار در این روش می‌تواند به جای آنکه کل یا بخش زیادی از پول خود را روی یک طرح استارتاپی سرمایه گذاری کند، این مبلغ را روی تعداد بیشتری از شرکت های نوپا سرمایه گذاری کند.

سازوکارهای شورای عالی بورس برای تامین مالی استارتاپ‌ها
مدیرعامل فرابورس به نقش این شرکت در توسعه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها اشاره کرد و گفت: شورای عالی بورس سازوکارهایی را برای تامین مالی استارتاپ ها در همان مراحل اولیه فعالیت آنها در قالب تامین مالی جمعی یا همان کراود فاندینگ CrowdFunding طراحی و مصوب کرده است که با کمک سازمان بورس و کارگروه ارزیابی این نوع پلتفرم‌ها که یکی از آنها رونمایی شده است، بتوانیم از طرق قانونی آنها را حتی در مراحل اولیه کار وارد بازار سرمایه کنیم.
وی افزود: ارتباط معاونت علمی و فرابورس در راستای همین پلتفرم یعنی بحث تامین مالی و ارایه مجوز به شرکت هاست. در واقع ما به استارتاپ ها و طرح ها مجوز نمی دهیم بلکه به پلتفرم ها و سامانه هایی که به تامین مالی طرح ها کمک می کنند به عنوان سکوها و پلتفرم هایی مجوز می دهیم که ضمن قرارداد با نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند سامانه جمعی تامین مالی مجوز کار دریافت کرده اند، اظهارداشت: درواقع ارزیابی کار برعهده یک کارگروه است که البته پنج تا شش درخواست نیز در این ارتباط دریافت کرده ایم.
وی در خصوص اینکه یک سامانه باید از چه شرایطی برخوردار باشد، گفت: قراردادی بین پلتفرم ها و نهادهای مالی بایستی منعقد شود که به نوعی بتواند تامین مالی موفق جمع سپاری شده از سوی مردم را تامین کند. بعضا در پذیره نویسی هایی که در قدیم از سوی سیستم بانکی انجام شده است اینکه چقدر برای مخارج طرح پول جمع آوری می شد زیاد مهم نبود، اما در این بستر جدید سامانه ها تضمین می کنند که اگر مردم پولی می دهند مطمئن باشند که برای سرمایه گذاری در کسب و کار مورد نظرشان هزینه خواهد شد.
وی تاکید کرد: سامانه تامین مالی جمعی در واقع بر پایه اعتماد به یکدیگر استوار است. اگر آن طرح استارتاپی و یا مجموعه دانش بنیان خدای ناکرده دچار انحراف شود و سرمایه مردم را در جایی که نباید هزینه کند خود و مردم را دچار مشکل می کند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی