بررسی شرایط اشتغال فارغ التحصیلان رشته ریاضی

شناسه خبر: 7128 سرویس: یاداشت ها

اکثر فارغ التحصیلان ریاضی در گذشته جذب آموزش و پرورش و یا دانشگاه ها می شدند، که آموزش و پرورش تصمیم گرفته به شیوه دیگری معلم جذب کند (از طریق دانشگاه فرهنگیان) و دانشگاه ها نیز ظرفیتشان برای جذب استاد در این رشته تکمیل شده است. از طرفی جذب فارغ التحصیلان برای شغل های دولتی هم کاهش یافته و ریاضی هم مشمول این وضعیت شده است. همچنین در جامعه ما مشاغل دیگری به صورت مشخص برای فارغ التحصیلان این رشته تعریف نشده است.


در رابطه با تدریس در دانشگاه ها و مدارس نیز مشکلات زیادی برای این دست از فارغ التحصیلان وجود دارد. چرا که با راه اندازی آزمون های تستی از سوی سازمان سنجش روند آموزش ریاضی به سمت غیرتخصصی پیش رفته و با افزایش توانایی رسانه‌های جمعی و تبلیغات نادرست، این تفکر و رویه در جامعه رواج پیدا کرد که کسانی که کنکور تدریس می‌کنند در این آزمون‌ها خودشان موفقیت چشمگیری کسب کرده باشند، که اغلب این افراد مهندسین دانشگاه‌های خوب کشور هستند که خود این امر باعث شرمساری برای آن حوزه‌ها است که تدریس در مدارس را به کار تخصصی خود ترجیح می‌دهند. و از آنجایی که دانشجویان ریاضی رتبه بالایی در کنکور ندارند معمولا اولویت اول آموزشگاه‌هایی که به دنبال تبلیغات هستند نمی باشند. و تنها راه برای دانشجویان ریاضی که از دانشگاهی به جز دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده‌اند، آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌باشد که رقابت بسیار زیادی برای آن وجود دارد. که معمولا فارغ التحصیلان خوب مقطع دکتری، که توانایی های خیلی بیشتری دارند در این آزمون‌ها قبول می‌شوند. که بعد از مراحل پذیرش تازه باید یک سال با هزینه خود در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند تا با حقوق بسیار ناچیز که شاید در حد حقوق پایه کارگری کشور باشد در سن حدود ۳۰ سالگی وارد بازار کار شوند که تازه شاید بتوانند با مهندسینی که مدارس و آموزشگاه ها جذب می‌کنند و ریاضی را تنها برای کنکور درس می‌دهند رقابت کنند.
در حوزه دانشگاه نیز با پیدایش پدیده حق التدریس و درس دادن اساتید ریاضی راه برای تدریس فارغ التحصیلان در دانشگاه‌های غیردولتی و بعضا دولتی ناهموار شد و البته شأن اساتید دانشگاه را نیز در حد تدریس در چند دانشگاه و دروس عمومی پایین آورده است.
البته این موضوع تنها مشکل آموزش عالی در این زمینه نیست. یک مشکل دیگر دانشگاه‌ها ایجاد شرایط سخت برای نخبگان این رشته برای جذب هیات علمی شدن می‌باشد. اکثرا دیده شده که متاسفانه دانشگاه‌ها به سختی می‌پذیرند که فردی با دیدگاه و روش‌های آموزشی و پژوهشی جدید را وارد سیستم سنتی آموزشی خود کنند و بسیاری از استادان با تجربه اگر فردی با روش‌های آموزشی جدید وارد دانشگاه محل تدریس آنها شود احساس خطر می‌کنند.
بعد از نظر سنجی که در دانشگاه علم و صنعت انجام شد، بیشتر دانشجویان راه ورود به بازار کار خود را هموار نمی‌بینند. و نزدیک ترین تفکرات آنها به ریاضی جذب در آموزش و پرورش یا حق التدریس در دانشگاه‌های سطح پایین یا حتی
ریاضی

معلم سرخانه می‌توان اشاره کرد که البته این موارد نزدیکترین راهکارها به رشته تحصیلی آنها است، چرا که برخی وارد کارهای آزاد می‌شوند و یا در بهترین حالت اقدام به مهاجرت می کنند.
البته برای این فارغ التحصیلان راهکار دیگری نیز وجود دارد و آن هم استارت آپ ها هستند. که مقوله بسیار هیجان انگیزی می‌باشد، که برای ورود به این حیطه که جدیدا مورد حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است باید دانشجو به صنعت نزدیک باشد، یعنی کاربردی ریاضیات را آموخته باشد که در دانشگاه‌های ایران بسیار کم دیده می‌شود. و این موضوع خود معلول سیستم غلط آموزشی در آموزش عالی است که البته اخیراً با ارائه دروس کهاد سعی در برطرف کردن این موضوع شده که به صورت عملی خیلی موفق نبوده. ومی‌توان گفت تنها در دانشگاه های بزرگ کشور مثل دانشگاه صنعتی شریف حرکاتی در این زمینه صورت گرفته. و به صورت مقطعی، با برگزاری استارتاپ ویکندها، سعی به نزدیک کردن سرمایه‌گذاران به استارتاپ‌های کوچک و توسعه آنها دارند.
این در حالی است که این فارغ التحصیلان چون به صورت تخصصی تر توانمندی ریاضی و آمار دارند، در مراکزی که جنبه آماری داشته باشد یا جاهایی که بحث تجزیه و تحلیل به میان می‌آید یا هر جا که بحث سیستم وجود داشته باشد، همچنین در حوزه های مرتبط به علوم کامپیوتر می توانند فعالیت کنند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی