پلتفرم خانه سرمایه‌گذاری رونمایی شد

با حضور معاونت توسعه و جذب سرمايه معاونت علمی و فناوري رياست‌جمهوري

شناسه خبر: 7138 سرویس: کسب و کار

پلتفرم «خانه سرمايه‌گذاري» (investhouse) با شعار «تحولي نوين در مفهوم سرمايه» در محل سازمان توسعه تجارت با حضور عليرضا دليري، معاونت توسعه و جذب سرمايه معاونت علمی و فناوري رياست‌جمهوري رونمايي شد.


در این مراسم تفاهمنامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و خانه سرمایه‌گذاری در راستای تسهیل روند تامین مالی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد.

دلیری با امضای این تفاهمنامه ابراز امیدواری کرد پلتفرم «خانه سرمایه‌گذاری» بتواند مسیر توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را هموار سازد. معاونت توسعه و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه سامانه‌هایی مانند «خانه سرمایه‌گذاری» رابط بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر هستند، ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر سرمایه و ایده‌های بسیاری در کشور وجود دارد، نیازمند بسترهایی برای ارتباط این دو بخش هستیم و شرکت‌های مشاوره‌ای، ارزش‌گذاری و اعتبارسنجی می‌توانند حلقه واسط این دو بخش مهم باشند. دلیری افزود: با بستر حمایتی که در چند سال گذشته برای شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایجاد شده است، به این نتیجه رسیدیم که باید شرایط ویژه‌تری در حوزه تامین مالی برای این شرکت‌ها ایجاد کنیم تا بستر سرمایه‌گذاری برای آنها هموارتر شود.

وی ادامه داد: در راستای این هدف، شاهد بودیم بزرگ‌ترین معضلی که مانع ارتباط‌‌ دو بخش ایده و سرمایه با یکدیگر می‌شود، کمبود یک پلتفرم ارتباطی است. با حمایت از پلتفرم‌هایی مشابه «خانه سرمایه‌گذاری» (investhouse) به دنبال این هستیم که ایده‌ها و صاحبان ایده را با سرمایه‌گذاران ارتباط دهیم تا روند حمایت مالی و سرمایه‌گذاری روی ایده‌های ناب هموار شود.

دلیری درباره اهمیت حمایت از چنین پلتفرم‌هایی در راستای تسهیل تامین مالی استارت‌آپ‌ها گفت: متاسفانه شاهد هستیم در برخی موارد سرمایه‌های کشور مسیرهای انحرافی را طی می‌کنند و نقش موثری در اقتصاد ندارند. با چنین پلتفرم‌هایی ما در تلاش هستیم این سرمایه‌ها را به حوزه اثرگذار اقتصاد؛ یعنی حوزه دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها هدایت کنیم؛ ازاین‌رو چنین سامانه‌هایی می‌تواند به توسعه کسب‌وکارهای نوین کمک زیادی کند تا ایده و سرمایه بتوانند همدیگر را راحت‌تر پیدا کنند و شرایطی ایجاد شود که سرمایه‌گذاری در کشور به سمت سرمایه‌گذاری بر محصولات دانش‌بنیان سوق داده شود. وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم روند سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده از طریق چنین پلتفرم‌هایی تسهیل کنیم، به هدف خود رسیده‌ایم. به این صورت که ایده‌هایی که نیاز به تامین مالی دارند، از این بستر استفاده کنند و با سرمایه‌گذاران ارتباط بگیرند.


در همین زمینه نیما صادقیان، مدیر پروژه «خانه سرمایه‌گذاری» درباره تفاوت این پلتفرم با پلتفرم‌های مشابه عنوان کرد: مزیت‌های استراتژیک و عمومی، «خانه سرمایه‌گذاری» را از موارد مشابه متمایز می‌کند. خدمات تخصصی که این پلتفرم می‌تواند ارائه دهد، از تفاوت‌های اصلی آن با دیگر پلتفرم‌هاست؛ به لحاظ اینکه افرادی که خدمات‌رسانی می‌کنند، با کارشناسانی که در این حوزه توانا و بنام هستند، ارتباط مستقیم دارند و این به لحاظ ارزش‌گذاری و اعتبارسنجی، آن را از دیگر پلتفرم‌ها متمایز خواهد کرد و خدماتی که به صورت تخصصی ارائه می‌شود، می‌تواند برای صاحبان کسب‌وکار مفید باشد.

صادقیان ادامه داد: از دیگر مزیت‌های این پلتفرم، این است که هر دو طرف می‌توانند پیشنهاداتی در راستای نحوه سرمایه‌گذاری و حمایت از ایده داشته باشند. معمولا پلتفرم‌های دیگر بدین صورت هستند که فقط سرمایه‌پذیرها می‌توانند پیشنهادهای خود را مطرح کنند و سرمایه‌گذار در پشت صحنه حضور دارد و با همکاری پلتفرم، سرمایه‌پذیر‌ها را انتخاب می‌کند؛ اما پلتفرم «خانه سرمایه‌گذاری» این مزیت را دارد که سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر می‌توانند امکانات خود را معرفی کنند و سرمایه‌پذیر می‌تواند این موضوع را بررسی کند که آیا در حوزه تخصصی این سرمایه‌گذار وارد شود یا خیر. همچنین در این پلتفرم برای ارتباطات گسترده‌تر، سامانه جامعی شبیه لینکدین طراحی کرده‌ایم که افراد مختلف با تخصص‌های متفاوت می‌توانند در این شبکه ارتباطی حضور داشته باشند و انجمن تخصصی تشکیل دهند. مدیر پروژه «خانه سرمایه‌گذاری» تاکید کرد: در «خانه سرمایه‌گذاری»، مفهوم سرمایه به‌صورت وسیع‌تر و بر مبنای تعاریف علمی آن ارائه شده است. این بدان معناست که در «خانه سرمایه‌گذاری»، سرمایه نه تنها به معنای سرمایه اقتصادی آن، بلکه در سایر جنبه‌های مفاهیم خود نظیر سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین نیز قابلیت اجرایی و معرفی را دارد.

لازم است ذکر شود پلتفرم «خانه سرمایه‌گذاری» با زیرساخت‌های معرفی سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران و همچنین تامین مالی جمعی با تمرکز بر طرح‌های دانش‌بنیان و فناور به آدرس اینترنتی (investhouse. ir) در حال فعالیت است.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی