رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: غالب پرتقال‌هایی که از ایران خارج می‌شود متعلق به کشور همسایه است چرا که آنان پرتقال را از مازندران خریداری و با نام خودشان به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

صادرات پرتقال

شناسه خبر: 7158 سرویس: اقتصادی

عبدالله مهاجر با بیان اینکه حدود ۲.۵ میلیون تن پرتقال و نارنگی در استان برداشت می‌شود، تصریح کرد: چون شرایط فروش در کشور به عرضه و تقاضای داخلی مرتبط است و با توجه به اینکه اکنون عرضه بیشتر از تقاضا است همین اصل آسیب پذیری در این حوزه را بیشتر می‌کند.


رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر پرتقال از نوع تامسون کیفیت درجه یک را برای صادرات ندارد، ولی می‌توان صادر کرد، افزود: اکنون می‌توان تا ۵۰۰ هزار تن مازاد بر مصرف داخل را صادر کرد اما تأمین امکانات برای این کار دشوار است و به نظر می‌رسد پرتقال در ماه‌های بهمن و اسفند شرایط بهتری پیدا می‌کند.

قیمت پرتقال در شب عید کمتر از ۴۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ تومان می‌شود

مهاجر با بیان اینکه قراراست، دولت برای ذخیره سازی حدود ۳۰ هزار تن، پرتقال‌ها را با قیمت ۳,۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کند، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود که قیمت پرتقال در شب عید کمتر از ۴ تا ۵ هزار تومان نباشد و مردم برای مدیریت هزینه با توجه به اینکه قیمت پرتقال به نسبت سایر میوه از قیمت پایین‌تری برخوردار است تمایل بیشتری را برای خرید این میوه خوشمزه داشته باشند.

پایانه بین المللی برای صادرات در مازندران وجود ندارد

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: متأسفانه مازندارن از نبود یک پایانه بین المللی و ماشین برای خارج از کشور رنج می‌برد و این موضوع خود به تنهایی یکی از ضعف‌های دولت در این زمینه است که مازندران را با چنین ظرفیت‌هایی نسبت به سایر استان‌ها مانند مشهد که بیش از ۱۰۰ پایانه دارد عقب نگه داشته است.

مهاجر با بیان اینکه کشورهایی که در اوراسیا عضویت دارند تعرفه صفر برایشان تعریف شده است، اظهار کرد: حدود ۵ سال از پیگیری کشور ایران برای عضویت در اوراسیا می‌گذرد و با توجه به اینکه کشورهای دیگر عضو اوراسیا، عضویت ایران را امضا کردند اما متأسفانه هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است.

واردات پرتقال مقرون به صرفه نیست

مهاجر، واردات پرتقال را با توجه به بالا بودن نرخ ارز مقرون به صرفه ندانست و افزود: یکی از عللی که باعث واردات پرتقال خواهد شد افزایش بیش از حد و نامتعارف قیمت آن است و چون این کار باید با ارز آزاد انجام شود مقرون به صرفه نخواهد بود و بعید است کسی این کار را انجام دهد.

اکثر صنایع تبدیلی غرب مازندران تعطیل شده‌اند


رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه اکثر صنایع تبدیلی که در غرب استان هستند به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شده‌اند، یادآور شد: در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد از صنایع تبدیلی در غرب استان به دلیل نبود مواد اولیه در یک شیفت مشغول به کار هستند. صنایع تبدیلی و کارخانه‌های موجود همه مجهز به تکنولوژی روز است اما به جهت اینکه پرتقال محلی آبدار که مواد اولیه این صنعت را تأمین می‌کند از بین رفته و جایش را به پرتقال گوشتی تامسون و کیوی داده است. اکنون در این حوزه با مشکل تعطیلی کارخانه روبه‌رو شدیم.

صادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز با اشاره به این که نوع تامسون به دلیل مقاومت در برابر سرما اکنون در بازار استان‌های شمالی اشباع شده، یادآور شد: معمولاً میوه‌ای که وارد بازار داخلی می‌شود را نمی‌توان صادر کرد؛ پرتقال برخلاف سایر میوه‌ها دارای پوست چرمی و بسیار حساس است و سریع از بین می‌رود، بنابراین برای میوه صادراتی باید شکل چیدن و حمل کردن از باغ به مرحله سورتینگ و محافظت در برابر ضربه‌ها و ضد عفونی و غیره رعایت شود.

صادقی افزود: انتخاب باغ مناسب، بذر خوب و متناسب با نیاز بازار، رسیدگی و مواظبت از میوه در برابر آفات در داشتن یک محصول ایده آل به ما کمک شایانی می‌کند. حتماً مرکبات باید آخر دی برداشت شود و اگر این کار انجام نشود باعث کاهش محصول سال آینده خواهد شد.

محصول ۱۰۰ درصد ارگانیک در مازندران وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه محصول ارگانیک به معنای ۱۰۰ درصد در مازندران تقریباً وجود ندارد، تصریح کرد: اگر از کودهای شیمیایی استفاده نشود میوه‌ها در برابر آفات ضعیف شده و آسیب می‌بینند. حتی اگر کودی به محصولات اضافه نشود ممکن است آبی که برای آبیاری مورد استفاد قرار می‌گیرد آلوده بوده و محصول را از حالت ارگانیک خارج کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، مهمترین چالش پرتقال را بازار آن، عنوان کرد و افزود: باید برای محصول تولید شده بازار فروش چه در داخل و چه در خارج وجود داشته باشد بنابراین اگر بازاریابی درستی برای مرکبات مازندران صورت نگیرد انگیزه تولید محصول با کیفیت از بین خواهد رفت.

صادقی خاطرنشان کرد: برای انجام صادراتی موفق باید به صادرکنندگان آموزش‌های لازم داده شود تا محصول صادرشده کیفیت خود را در هنگام حمل و نقل از دست ندهد.

استان مازندران با ظرفیت بالا در تولید پرتقال و سایر مرکبات می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین صادرکنندگان این محصولات در کشور خود را معرفی کند اما نبود پایانه‌های بین‌المللی برای خروج این محصولات، نداشتن کیفیت لازم پرتقال‌های تامسون برای صادرات، نبود آموزش سورتینگ‌داران و کشاورزان باعث شده که این میوه را عراقی‌ها از مازندران خریداری کرده و با نام خود به کشورهای دیگر صادر کنند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی