تغییر شیوه‌نامه عرضه نفت خام بر اساس بودجه ۹۹

شناسه خبر: 71632 سرویس: اقتصادی

نماینده شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه شیوه نامه عرضه نفت خام بر اساس بودجه سالانه تدوین می شود،‌ گفت: بنابراین ممکن است با ابلاغ بودجه سال ۹۹،‌ شیوه نامه عرضه نفت خام در بورس تغییر کند.


«امیرحسین تبیانیان» با بیان اینکه برای عرضه نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۹،‌ بعد از تعطیلات نوروز تصمیم گیری خواهد شد،‌ ادامه داد:‌ با توجه به اینکه عرضه های انجام شده در سال ۹۸ بر اساس بودجه همان سال بوده،‌ برای سال ۹۹ باید تصمیم گیری شده و بر اساس بودجه آن،‌شیوه نامه ابلاغی را تدوین کنیم.

وی افزود: البته این موضوع مانع عرضه نفت خام نیست و عرضه ها در سال ۹۹ نیز ادامه دار خواهد بود.

تبیانیان با بیان اینکه حتی ممکن است در سال ۹۹ عرضه ها با همین روند انجام شود،‌ گفت:‌این موضوع بسته به این است که قوانین بالادستی در این زمینه چه تکلیفی را مشخص کنند.

بر اساس قانون، خریداران نفت خام و میعانات در بورس، می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.

عرضه نفت خام در بورس انرژی به عنوان راهکاری برای دور زدن تحریم و همچنین برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام چند سالی است که در دستور کار قرار دارد، با این حال تا سال گذشته اقدام عملی در این زمینه اتفاق نیفتاد.

اما ابتدای سال جاری بود که وزیر نفت شیوه‌نامه عرضه نفت خام در بورس را ابلاغ کرد تا بر آن اساس نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی برای فروش به بخش خصوصی داخلی و خارجی عرضه شده و این افراد نفت خریداری شده را به مشتریان خارجی برسانند.

با این حال عرضه نفت و میعانات با اقبال چندانی مواجه نشد و نفت خام بورسی بی‌مشتری ماند و در سال گذشته تنها حدود یک میلیون بشکه نفت خام سبک و ۸۰ هزار بشکه نفت خام سنگین به فروش رسیده و میعانات گازی روی دست فروشنده ماند.

منبع:ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی