روحانی و تزریق امید در هنگامه جدال با کرونا

شناسه خبر: 71659 سرویس: سیاسی

حرکت جمعی مردم، مسئولان، جامعه پزشکی، نیروهای مسلح و ... امیدها برای عبور سریعتر از بحران کرونا را افزایش داده‌است؛ هر چند به گفته رئیس‌جمهوری در این میان با بداخلاقی‌هایی در برخی رسانه‌های مجازی روبروییم ولی با وحدت و همکاری می‌توان بحرانی اینچنین جدی را پشت سر گذاشت.


رئیس‌جمهوری در یک هفته منتهی به یکشنبه سوم فروردین ۱۳۹۹، تشریح تصمیمات و اقدامات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در کشور، تبیین اقدامات نیروهای مسلح در کمک‌رسانی به حوزه پزشکی، بیان کمیت و کیفیت همراهی مردم با دولت در عمل به توصیه‌های ستاد کرونا، تشریح تصمیمات ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از کسب و کار و اقشار ضعیف جامعه، چالش‌ها و دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور در سال گذشته و ... را در سخنان خود مورد توجه قرار داد.

این نوشتار اظهارات رئیس دستگاه اجرایی در یک هفته گذشته را از نظر محتوایی محوریابی و طبقه‌بندی کرده است.

تشریح روند امیدوارکننده مبارزه با کرونا در کشور

حجت‌الاسلام روحانی روز دوشنبه ۲۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که همزمان استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن مشارکت و حضور داشتند از بخش پزشکی و درمانی کشور قدردانی کرد، گزارش ارائه‌ شده در جلسه را امیدوارکننده خواند و گفت: یک بسیج عمومی انجام گرفته، کار و بررسی‌های خوبی در کشور انجام می‌گیرد، کنترل و چک خانواده ها که از طریق تلفن و یا فضای مجازی انجام می‌گیرد، بسیار ارزشمند است و ان شاءالله امیدواریم نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: در مجموع آمار و ارقامی که در جلسه گفته شد، امیدوارکننده است ولی باز هم به تبع از توصیه خودِ وزارت بهداشت و درمان، مجددا خدمت مردم بسیار عزیز و بزرگوار توصیه می‌کنم، همان توصیه‌ای که آنها می‌کنند "در خانه بمانید"، این به عنوان شعار امسال ما باشد و خداوند در اجرای این دستور بهداشتی برای زندگی ما در آغاز سال ان شاءالله خیر و برکت و رحمت را قرار بدهد. امیدواریم آنچه در این جلسه گفته شد از پیک این بیماری و عبور از این پیک که خودِ آقای دکتر نمکی هر زمان لازم دیدند این را برای مردم توضیح بدهند این هم برای ما بسیار امیدوارکننده بود که می‌توانیم با اهتمام و تلاش همگانی از این مساله عبور کنیم.

دکتر روحانی در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۸ هم بیان داشت: مردم ما گرفتار یک ویروس شدند این مخصوص کشور ما نیست. الان نزدیک ۱۷۰ کشور دنیا تقریباً به این ویروس مبتلا شده اند. شما ببینید که این دولت در تأمین موادی که مورد نیاز مردم است مخصوصاً مواد غذایی، بهداشتی. شما الان تهران را با لندن، برلین، پاریس مقایسه کنید .خیلی ساده است. ببینید آنجا چه خبر است. ببینید قفسه فروشگاه‌های آنها خالی شد. برای یک تکه دستمال کاغذی بین دو نفر دعوا شد، مردم برای مواد غذایی ناراحت و نگران هستند و بیمارستان‌هایشان اعلام می‌کنند ما جا نداریم اما ما به رغم این شرایط تأمین کردیم.

ستاد ملی مبارزه با کرونا مرجع تصمیم‌گیری است

دکتر روحانی روز یکشنبه ۲۵ اسفند و در پی برگزاری جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوصی گفت: مرجع اینکه کاری و یا کسب خاصی، روزی و یا ساعتی تعطیل شود و یا با محدودیت مواجه شود، فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران است، استان‌ها، استاندارها و بخش‌های بهداشتی، به هیچ عنوان در این زمینه‌ها حق تصمیم‌گیری ندارند. هرگونه محدودیتی که بخواهد ایجاد شود ، صرفا در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود و بنابراین در استان‌ها در این زمینه اقدامی نباید اصلا انجام گیرد.

رئیس‌جمهوری در جلسه روز دوم فروردین ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا هم تصریح کرد: نسبت به حمل و نقل و لجستیک و مساله سفر با اتوبوس، هواپیما، قطار و کشتییک جا می‌تواند تصمیم بگیرد و آن ستاد ملی مبارز با کرونا است که می‌تواند بگوید این مسیر پرواز قطع، این مسیر قطار قطع و این مسیر اتوبوس نباشد. هیچ استاندار و مقام محلی و فردی در منطقه آزاد، هیچ کس حق تصمیم‌گیری در این مورد را ندارد اگر هم استاندارهای محترم نظری دارند این نظر را از طریق وزیر کشور بفرستند ، در ستاد ملی مطرح شود هر موردی که لازم بود تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین، این کار به صورت متمرکز مورد توجه قرار بگیرد.

تدابیر اقتصادی دولت برای حمایت از کسب و کارهای ضعیف

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز یکشنبه ۲۵ اسفند و به دنبال برگزاری جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوصی، به برشمردن تصمیمات این نشست برای حمایت از کسب و کارهای ضعیف جامعه پرداخت.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در جلسه امروز که با حضور اعضای ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوصی و اتاق اصناف تشکیل شد، موضوعات اقتصادی مرتبط با شرایط حاضر و تاثیرات کرونا بر برخی کسب و کارها را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. تصمیم و تاکید جمع بر این بود که باید شرایط و روند اقتصادی، تعامل مردم و فعالیت های اقتصادی، علیرغم اینکه با کرونا مواجه هستیم و پروتکل‌هایی را باید از لحاظ بهداشتی مورد توجه قرار دهیم، عادی باشد و نگذاریم در زمینه فعالیت اقتصادی مشکلی ایجاد شود. البته این شرایط مشکلاتی را به طور طبیعی در برخی از کسب و کارها ایجاد کرده و در این جلسه دنبال این بودیم به آنهایی که در این شرایط دچار مشکل هستند، بتوانیم کمکی کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: ما چیزی به نام قرنطینه اصلا نداریم اینکه شایع شده در تهران و یا در بعضی از شهرها برخی از فروشگاه‌ها، برخی از مشاغل قرنطینه می شوند، چنین چیزی اصلا وجود ندارد، نه امروز قرنطینه است و نه در ایام عید نوروز و نه بعد از آن و نه قبل از آن.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند. خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید منتها همه تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی که دولت انجام می‌دهد حتی‌الامکان به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند، در جایی اجتماع نکنند و یا اگر اقدامی انجام می‌گیرد در چارچوب یک پروتکل بهداشتی باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز دو نوع تصمیم اتخاذ کردیم؛ یک نوع تصمیم نسبت به آن کسب و کارهایی که در این ایام بیشتر تحت فشار قرار گرفتند، حالا یا شاید شرایطی قرار گرفته که تعطیل شدند و یا شرایطی که فعالیت آنها عملا خیلی زیاد نیست و دچار مشکل هستند. در واقع یک نوع حمایتی از این نوع کسب و کارها ضروری بود. در بخش مالیات تصمیمات خوبی را اتخاذ کردیم که در پرداخت مالیات یک مهلت و فرصت سه ماهه به آنها داده شود و این مقرراتی که راجع به مالیات امروز تصمیم گرفتیم شاید فردا اعلام کنیم چون برخی از موارد آن در ستاد ملی باید فردا مطرح و تصمیم گیری کنیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: اما این امهال سه ماهه و اقدام در زمینه مالیات حتما انجام خواهد گرفت و در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی نیز بخش خصوصی ما هر کمکی بتواند انجام دهد لوازم و تجهیزات مورد نیاز را تامین کند اینها همه جزو هزینه‌هایی خواهد بود که از نظر مالیات قابل قبول خواهد بود و در واقع مشمول مالیات نمی‌شود و جزو پرداخت‌هایی است که جزو مالیات محسوب می شود و این هم مورد تاکید است که باز این نکات به طور مفصل در اختیار مردم قرار می گیرد و برای مردم توضیح داده می‌شود.

به گفته رئیس شورای عالی امنیت ملی، نسبت به چک‌هایی که احتمالا در این دو الی سه ماه به خاطر شرایط کسب و کار برگشت می‌خورد از لحاظ حقوقی آنهایی که بدهکار هستند بعدا باید بدهکاری خود را به یک صورتی پرداخت کنند و در این زمینه ما تصمیمی اتخاذ نکردیم ولی یک محدودیت‌های بانکی برای آنها ایجاد می شد یعنی اگر چک کسی برگشت می‌خورد محدودیت‌هایی بانک‌ها برای آنها ایجاد می‌کردند برای استفاده از خدمات بانکی که به طور کلی برای این سه ماه این محدودیت‌ها را برداشتیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: همه کسب ‌و کارها یعنی چک‌ها در هر زمینه‌ای هست حالا آن تسهیلات و حمایتی که گفتم مشمول ۱۰ رسته شغلی بود که در این ایام دچار مشکل شدند اما در بحث چک برای همه هست، آنهایی که در این دو سه ماه چک شان دچار مشکل می‌شود و برگشت می‌خورد، خدمات بانکی آنها متوقف نخواهد شد، این هم جزو تصمیمات امروز ما بود.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا بیان داشت: در زمینه حق بیمه سهم کارفرما نیز تصمیم گرفتیم که حق بیمه سهم کارفرما در این سه ماه یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت برای کسانی که حق بیمه شان تاخیر می‌افتد، ملزم به پرداخت نیستند و این حق بیمه را ملزم نیستند که در ماه بعد یکجا پرداخت کنند وآن را به تدریج تا پایان سال می‌توانند پرداخت کنند و در این زمینه اقداماتی که باید انجام بگیرد و اطلاع رسانی در این زمینه وزارت رفاه در این بخش انجام خواهد داد.

دکتر روحانی در جلسه ۲۸ اسفند هیات دولت هم تصریح کرد: از لحاظ اقتصادی هر چه در توان داشتیم برای کسب و کارهایی که شب عید دچار مشکل شدند انجام دادیم؛ برخی از کارگران که در این شب عید دچار مشکل بودند و از همه ضعیف‌تر بودند و جزو اقشار محروم‌تر بودند؛ شناسایی شده و برای ۳ میلیون نفر یک بسته خاصی را برای ۴ ماه هم برای اسفند و هم برای ۳ ماهه بهار پیش‌بینی کردیم که اولین بسته‌اش دیشب از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان برای این افراد به حساب‌شان واریز شد. همچنین برای ۴ میلیون نفر که به تسهیلات بانکی نیاز داشتند، این تسهیلات بانکی انجام گرفته و همچنین در زمینه تسهیلاتی که باید در زمینه مالیات، بیمه، تأمین اجتماعی و چک‌هایشان و مشکلاتی که داشتند اقدام شده است؛ در بعضی‌از اینها دیدم که گفتند رفتیم بانک و گفتند به ما ابلاغ نشده است؛ این درست است؛ ما تصویب کردیم، مصوبات را دیشب امضاء کردم و به طور طبیعی امروز به دست مردم می‌رسد و این انجام می‌گیرد؛ آنچه به مردم گفتیم انجام خواهد گرفت.

تمرکز بر دغدغه‌های اقتصادی مردم و اقشار ضعیف جامعه

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز یکشنبه ۲۵ اسفند و به دنبال برگزاری جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوصی، تصمیمات این نشست برای حمایت اقتصادی از مردم و اقشار ضعیف جامعه را چنین برشمرد: نکته بعدی درمورد اقساطی است که مردم باید به بانک‌ها پرداخت کنند. این اقساط به طور کلی برای سه ماه امهال می‌شود و آنها می توانند ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت را به عنوان زمانی که به آنها مهلت داده شده، تاخیر بیندازند.

دکتر روحانی افزود:همانطور که قبلا هم اعلام شده بود. در اینجا هم تصمیم گرفتیم که مردم در زمینه آب، برق، گاز، عوارض شهرداری، بدهکاری‌هایی که در این سه ماه خواهند داشت می‌توانند اینها را تعویق بیندازند و این مهلت هم به اینها در اینجا داده شد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دو موضوع دیگر مورد بحث قرار گرفت، یکی برای افرادی که باید بگوییم خیلی کم‌درآمد هستند و دچار مضیقه هستند و در این ایام مضیقه‌شان بیشتر می‌شود. فرض کنید مثلا دستفروشی است یا جایی می‌رفت و موقت کار می‌کرد در این چند ماه اینها دچار مشکل هستند برای این سه میلیون الان پیش‌بینی شده و لیست این افراد مشخص هست برای ۴ نوبت یک بسته حمایتی به آنها پرداخت خواهد شد.

به گفته دکتر روحانی، اولین بسته حمایتی تا آخر همین هفته یعنی قبل از آغاز سال جدید پرداخت خواهد شد و سه بسته دیگر هم در ماههای بهار سال ۹۹ به آنها پرداخت خواهد شد. از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان هست که حالا تفصیل آن را سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه برای مردم تبیین و بیان می‌کنند. برای ۴ میلیون خانواری که معمولا در این ایام دچار مشکل بودند غیر از آن ۳ میلیونی که در شرایط زندگی سخت هستند، این ۴ میلیون هم که این شرایط، زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده بین یک میلیون تا دو میلیون وام دریافت خواهند کرد که این وام با یک بهره بسیار نازل و کمی هست. آنها ۴درصد برای این وام پرداخت خواهند کرد، ۸ درصد دیگر را دولت به بانک‌ها پرداخت می‌کند، تضمینی نیاز نیست و به تدریج از یارانه‌ای که به آنها پرداخت می‌شود از آن یارانه کسر می‌شود. تفصیل این را هم وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه برای مردم تبیین می‌کنند.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: هم در زمینه پرداختی‌هایی که مردم در این سه ماه چه در بحث مالیات چه در بحث سهم بیمه و چه در مساله اقساط بانکی، مهلتی برای آنها قرار دادیم، برای کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند و هم برای افرادی که در زندگی دچار سختی هستند یک یارانه ویژه‌ای را برای آخر ماه اسفند و همچنین سه ماه بهار در نظر گرفتیم و برای خانوارهایی هم که نیازمند بودند غیر از ۳میلیون، ۴میلیون دیگر آنها هم برای وام با بهره ۴درصد برای آنها مدنظر قرار دادیم که اینها مصوبات جلسه امروز بود.

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: نکته مهم دیگری که در این جلسه مورد تاکید بود اینکه مردم مطمئن باشند کالای مورد نیاز آنها تامین خواهد شد، اعم از کالاهایی که مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی است و یا زندگی روزمره و کالاهای مصرفی آنها هست. ذخایر ما دراین زمینه ها به اندازه کافی وجود دارد و خریدهای لازم انجام گرفته و بنادر ما الان پر از کالا است و هم هر موردی نیاز به ثبت سفارش و خرید جدید باشد، بانک مرکزی ارز لازم آن را تامین خواهد کرد، تامین کرده و بعد هم تامین خواهد کرد.

رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: درست است که این روزها، روزهای راحتی نیست و روزهای سختی است، مشاغل ما هم با سختی‌هایی توام مواجه اند ، مردم هم با سختی‌هایی زندگی‌شان توام است، اما مطمئن باشند نیازهای بهداشتی، درمانی آنها و همچنین ارزاق عمومی و نیازمندی‌های ضروری زندگی آنها تامین شده و در حد امکان هم دولت حمایت خود را نسبت به افرادی که الان اعلام کردم انجام خواهد داد.

دفاع از عملکرد دولت در مدیریت کرونا

دکتر روحانی در جلسه چهارشنبه ۲۸ اسفند هیات دولت تصریح کرد: نکته آخر اینکه ما چه مقدار باید در جامعه به خاطر این بیماری مداخله کنیم؟ بعضی‌ها می‌گویند چرا ایران مداخله نکرده، چرا مداخله نمی‌کند؛ فکر می‌کنم مداخله بسیار بزرگی را دولت کرده است؛ الان یک ماه است که تمام دبیرستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل است و ۱۵ روز هم تعطیلات را پیش رو داریم. ۴۵ روز سیستم آموزشی را تعطیل کردیم؛ هیچ کشور دنیا این کار را نکرده است؛ ۱۵ روز، یک هفته، ۲۰ روز تعطیل کردند ولی یک ماه و نیم، کار بزرگی شده است.

ردیس‌جمهوری ادامه داد: با اینکه می‌دانستیم این کرونا خطر چندانی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ندارد اما به خاطر مسأله انتقال این تعطیلی انجام گرفت؛ همه جای دنیا هم که تعطیل می‌کنند، تعطیلات ۱۵ روز است. الان هم در اروپا آنجاهایی که تصمیم گرفتند به تعطیلات، تعطیلات ۱۵ روزه را مد نظر قرار دادند. تعطیلات در بخش آموزش، حداقل ۴۵ روزه شده است؛ ممکن است چند روز هم بالا و پایین شود؛ حداقل ۴۵ روز. در زمینه ادارات هم به تمام وزارت خانه‌ها ابلاغ کردیم که هر کس مرخصی نیاز دارد، با دست و دلبازی این مرخصی را به همه بدهند و هر کسی مایل است از مرخصی استفاده کند؛ به طور طبیعی در روزهای آینده یک بخشی‌ تعطیلات رسمی داریم؛ باز هم اگر نیازی به کمک باشد به کارمندان انجام می‌دهیم.

اهتمام به مساله آموزش

رئیس‌جمهوری روز دوشنبه ۲۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: می ‌خواهم از معلمین عزیز، دانشگاهیان، صدا و سیما، فضای مجازی و از همه تشکر کنم که در این ایام نگذاشتند که فرزندان عزیز ما به طور کلی از سیستم آموزش و درس جدا شوند و از این امکانات و رسانه‌ها استفاده و بهره برداری شد اما در عین حال دانش‌آموزان و دانشجویان به طور طبیعی از تحصیلات عقب افتادند که حتما بایدیک زمانی برای جبران بگذاریم. آموزش و پرورش پیشنهاداتی در این جلسه آورد که مورد تصویب قرار گرفت و خودِ آموزش و پرورش ابلاغ و اعلام می‌کند که چگونه این بخشی که در یک ماه اسفند فضای آموزشی از دست رفته، باید جبران شود. از آن طرف هم اگر در ۱۶ فروردین و یا با تاخیر کلاسها شروع شود، در جلسات بعدی ستاد اعلام خواهیم کرد و به همان نسبت زمان جبرانی مشخص می‌شود بنابراین پایان تحصیلات برای آموزش و پرورش، زمان امتحانات و به طور طبیعی زمان کنکور اعلام می‌شود. آغاز سال تحصیلی آینده هم در اینجا مصوب شد که مثل سالهای پیش در اول مهر خواهد بود و بر این مبنا باید برنامه ریزی شود.

رئیس‌جمهوری در جلسه روز دوم فروردین ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا هم تصریح کرد: مورد دیگری که مورد بحث قرار گرفت مساله آموزش عالی بود. در جلسه قبل برای آموزش و پرورش طرحی را که وزیر محترم آموزش و پرورش آورده بود، مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد. خلاصه آن به این صورت است که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بعد از پایان تعطیلات عیدیعنی ۱۶ فروردین کار آموزش‌ها شروع شود یک ماه به زمان تحصیلات افزوده خواهد شد و اگر دیرتر شد، ممکن است یک مقدار اینیک ماه اضافه شود.

دکتر روحانی افزود: دانشگاه‌ها هم تقریبا چنین شرایطی دارند. می‌گویند بعد از فروردین اگر بلافاصله تعطیلات تمام شود و اینها بتوانند کار دانشگاهی را شروع کنند به دوره آموزش ۳ هفته اضافه می‌کنند به دلیل اینکه بخشی از آموزش‌ها را از طریق سیستم فضای مجازی جبران کردند و هر چه دیرترشود به آن ۳ هفته اضافه خواهد شد اگر مثلا بعد از عید دو هفته دیگر هم دانشگاه تعطیل شد بر آن ۳ هفته اضافه می‌شود که ۵ هفته می‌شود ولی اگر نشد به همین روال خواهد بود. مقررات و چارچوب آن هم مصوب شده است. هم آموزش عالی، هم پزشکی ، هم آموزش و پرورش مصوبات را ابلاغ کنند که همه دانش‌آموزان و معلمین بدانند. روز آغاز به کار را هنوز می‌خواهیم در هفته آینده بحث کنیم هنوز کمی زود است ، جلو برویم به هفته آینده برسیم و ببینیم شرایط چه می‌شود در آن شرایط ان شاءالله تصمیم خواهیم گرفت.

ضرورت همکاری رسانه‌ها و مدیریت فضای مجازی

حجت‌الاسلام روحانی روز دوشنبه ۲۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص لزوم مدیریت فضای رسانه‌ای کشور اظهار داشت: تصمیمات بسیار مهم دیگری در این جلسه از لحاظ تبلیغاتی، کنترل فضای مجازی، هماهنگی بین رسانه‌ها، دستگاه‌ها و بخش‌های تبلیغاتی رسانه‌های گروهی و مسوولیت‌هایی که باید داشته باشند، اتخاذ کردیم که مسوولیت فضای مجازی به عهده مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت و با حضور ارگان‌های مختلفی که در مصوبه امروز مشخص شده به طور منظم جلسات را تشکیل می‌دهند. به افرادی که در فضای مجازی فعال هستند مواردی که باید تذکر داده شود، تذکر داده می‌شود و مواردی که با آنها برخورد شود، برخورد می‌شود و در این زمینه پلیس فتا هم بسیار فعال است.

دکتر روحانی ادامه داد: خواهش می‌کنم از روزنامه‌ها تا روزهایی که منتشر می‌شوند و از عزیزان در فضای مجازی که همه کمک کنند. به هر حال ما در یک شرایطی هستیم که با کمک همگانی سریع‌تر می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم تا با آموزش و نصیحت مردم در شرایطی که باید آگاهی مردم بیشتر و همکاری آنها با بخش درمان جامعه ما بیشتر شود.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: مورد دیگری که مورد تاکید بود اینکه هماهنگی بیشتری در فضای تبلیغات انجام بگیرد و کمیته تبلیغات که وزیر ارشاد به عهده دارد با همه اعضایی که آنجا هستند، یک همکاری و هماهنگی بسیار تنگاتنگ و نزدیکی مخصوصا با صدا و سیما داشته باشند تا بتوانیم با هدایت بهتر تبلیغات، این روزها را سپری کنیم.

رئیس‌جمهوری روز ۲۸ اسفند در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۸ هم تصریح کرد: کرونا یک آزمایش و یک امتحان الهی است. ضمن اینکه ما آرزوی شفا می‌کنیم و همه باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم اما یک آزمایش و یک امتحان است. شما می‌توانید ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنید. در کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. به فضای مجازی و یک عده افرادی که نمی‌دانم دنبال چه هستند توجه نکنید.

رئیس دستگاه اجرایی ادامه داد: مردم عزیز ایران، ۳۰ بهمن فهمیدیم که کرونا آمده است؛ یعنی نمونه آزمایشاتی که در قم بود آمد در تهران آزمایش شد و آن آزمایشات به ما نشان داد که مثبت است؛ این شب چهارشنبه بود و صبح چهارشنبه در دولت و بعد به مردم اعلام شد؛ یک روز تأخیر نکردیم؛ با اینکه دوم اسفند انتخابات بود می‌توانستیم صبر کنیم و سوم اسفند اعلام کنیم؛ این کار را نکردیم و با مردم صادقانه حرف زدیم؛ صادقانه سخن گفتیم. در مسأله هواپیمای اوکراینی هم نیروهای مسلح با ملت صادقانه حرف زدند؛ این تبلیغات دروغی که الان راجع به مسایل مختلف از جمله در کرونا راه انداختند؛ نه در اعلام و نه برای اینکه مردم آزمایش شوند در بیمارستان‌ها بستری شوند تأخیری کردیم.

دکتر روحانی گفت: دیروز به ۲ استان که مشکل داشتیم تلفن کردم؛ هم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و هم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تلفنی صحبت کردم؛ نظر آنها این بود که در این دو شهری که سخت‌ترین شهرهای ما بود از پیک عبور کردیم و این خیلی مهم است. از آنها پرسیدم که آیا تخت خالی دارید؟ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت ۲۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است و اینکه تبلیغ می‌کنند جا نیست و مردم در خیابان هستند؛ این حرف ها دروغ است و واقعیت ندارد؛ بله روزهای اول روزهای سختی بود؛ آغاز کار هم برای پرستاران و پزشک‌های ما سخت بود و در اینجا لازم می‌دانم از آنها تشکر کنم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در اینجا لازم می‌دانم مردم را متوجه کنم؛ دولت هر امکانی داشته، پای کار آورده است؛ یعنی برای وسایل بهداشتی، درمانی، تجهیز بیمارستان‌ها، امکاناتی که برای پرستاران و پزشکان عزیز مورد نیاز بوده، هر چه در داخل بوده و هر چه تولید داخل است، افزایش دادیم؛ هر چه لازم است از خارج وارد کنیم، شروع کردیم به واردات؛ بعضی از کشورها خودشان در اینگونه اقلام کمبود دارند و نمی‌توانند صادر کنند، ولی این کار را کردیم و انجام می‌دهیم. مردم مطمئن باشند که در سراسر ایران هم پزشکی دولتی و هم خصوصی و هم نیروهای مسلح، همه پای کار هستند؛ نقاهت خانه‌ها و بیمارستان‌ها همه پای کار هستند و ان‌شاء الله نخواهیم گذاشت که مردم در اینجا غیر از بیماری و درد و مشکلی که با آن مواجه هستیم با مشکل فوق‌العاده‌ و جدیدی با عنوان نبود تخت و امکانات پزشکی مواجه شوند و ان‌شاء الله خداوند به ما کمک کند که از این مسیر عبور کنیم.

رئیس‌جمهوری در جلسه روز دوم فروردین ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تصریح کرد: بحث دیگری که اینجا مطرح شد درباره فضای مجازی و تخلفات زیادی بود که در این فضا و برخی از جرائد و امثال آنها انجام می‌گیرد. اینجا درمورد یک چارچوبی تصمیم‌گیری شد برای افراد متخلف که فعلا این مجازاتی که در نظر گرفته شده حداقل مجازات‌هایی است که در این جلسه تصویب کردیم و بنا شد در جلسات بعد یعنی جلسه آینده اگر موردی است که باید تکمیل بشود، تکمیل شود.

دکتر روحانی افزود: اینجا بیشتر نظارت و ارزیابی و تعطیلی موقت، انفصال موقت، قطع یارانه، حذف معافیت‌های مالیاتی، ابطال مجوز، ایجاد محدودیت فعالیت رسانه مطرح است و اینها حداقل‌هایی است که در این جلسه مصوب شده و اعلام می‌شود. مطالب دیگری هم ممکن است لازم باشد که در جلسات بعد آنها را هم تصویب می‌کنیم.

دکتر روحانی در جلسه هیات دولت در ۲۸ اسفندماه هم در خصوص وظایف رسانه ها در مبارزه با کرونا گفت: این روزها یک طوری ساخته شده که از فضای حقیقی فاصله بگیریم و در فضای مجازی بیشتر بتوانیم فعال باشیم و ان‌شاء الله خداوند به همه ما توفیق خواهد داد و می‌توانیم در آغاز سال ان‌شاء الله زندگی خودمان را با صحت و سلامتی که خداوند روزی ما می‌سازد، کار و تلاش را آغاز کنیم. رسانه‌های عزیز وظیفه بسیار سخت و سنگینی همیشه بر دوش داشته اند، مخصوص امسال. البته رسانه های ما در همه صحنه‌ها فعال بودند. در شهادت شهید سلیمانی نقش آفرین بودند و صحنه‌های زیبایی ثبت کردند و امروز هم در این روزهای سخت فعال هستند.

به گفته رئیس‌جمهوری بار بسیار سنگینی بر دوش صدا و سیما و رسانه ملی است و در این روزها می‌توانم بگویم یک بال برای مبارزه با کرونا خود صدا و سیما است و در کنار پزشکان و پرستاران ما. صدا و سیما بار سنگینی بر دوش دارد، خدمت بزرگی کرده و امیدواریم خدمت بیشتری در این روزها انجام دهد و مردم را هم با برنامه‌های شادی‌اش، شاد کند چون مردم بیشتر در خانه هستند و ان‌شاء الله این کار را انجام دهند. از روزنامه‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی و همه آنهایی که خدمت می‌کنند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم و برایشان آرزوی سال بسیار خوبی دارم.

همچنین دکتر روحانی در پیام نوروزی خود تصریح کرد: نکته مهم این است که از کرونا خطرناک‌تر، از بیماری جسم سخت‌تر، بیماری روح و روان است که باید با آن مقابله کنیم و بجنگیم. وَ نَزَعْنَا مَا فِی‌ صُدُورِهِمْ‌ مِنْ‌ غِلٍ‌ إِخْوَاناً باید کینه از دلها زدوده و کنده شود تا فضای اخوت و فضای بهشتی پیش روی مردمان ما قرار گیرد. چه کسی باور می‌کرد که در این فضای سخت و در این بیماری عده‌ای با روح و جان و سلامت مردم هم بخواهند بازی کنند، سخنانی در فضای مجازی و حقیقی بگویند که روح مردم را آزرده کنند. از کرونای جسمی سریع خواهیم گذشت با وحدت، تلاش، همکاری، با تلاش پزشکان، باید تلاش کنیم از کرونای روحی هم عبور کنیم. وحدت، اتحاد و اخلاق است که می‌تواند آینده خوبی را برای ما بسازد.

قدردانی از همراهی مردم با دولت در مقابله با کرونا

حجت‌الاسلام روحانی روز دوشنبه ۲۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: توصیه جلسه به همه مردم این است که حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند و به سفر نروند و اگر هم ضرورتی هست، همه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند. از کسبه و شاغلین محترم چه در دولت و چه در بخش خصوصی که در این روزها شبانه روز حضور دارند و فعال هستند، می خواهم دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند.

آنچه که وزارتخانه های بهداشت، درمان و کشور با همدیگر هماهنگ کرده اند و ان شاءالله از فردا که خودشان دقیقا خروجی‌های جاده ها را در استان‌های مختلف اعلام می‌کنند، مردم از لحاظ تب و با وسایل تب سنج و تب‌گیری که در اختیار دارند، کنترل می‌شوند و اگر موردی را تشخیص دادند که این طرف باید از جامعه جدا شود و به نوعی قرنطینه شود و باید به خانه برگردد و حتی بعضی موارد باید به مراکز درمانی مراجعه کند. از مردم عزیز خواهش می‌کنیم که با همه اوامر اجرایی همکاری بفرمایند و اگر به آنها گفته می‌شود، واقعا ادامه سفر به ضرر خودشان هست و به ضرر مردمی است که در مسیر راه و در مقصد هستند. همه این کارها برای این است که زودتر بتوانیم از این شرایطی که این ویروس برای ما ایجاد کرده سریع‌تر عبور کنیم و ان شاءالله به یک جامعه کاملا توام با سلامت برگردیم.

رئیس‌جمهوری روز شنبه ۲ فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا هم گزارش اولیه وزارت بهداشت و گزارش هایی که استانداران مازندران و اصفهان دادند را بسیار امیدوار کننده دانست و تصریح کرد: اگر همین روند ادامه یابد به معنای موفقیت راه و مسیری است که انتخاب شده است. مجموعه گزارش ها نشان می دهد که سفرها بسیار کم شده و این طور که دیروز از فرمانده راهور پرسیدم گفتند که ۷۰ درصد کاهش سفرها را داشته ایم و کل این ۵ الی ۶ روز را در نظر بگیریم ۵۰ الی ۶۰ درصد کاهش داریم که این خیلی مهم است که مردم عزیز ما به نکات توصیه ای وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرده ، توجه کرده اند و جای تشکر و سپاسگزاری دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: شاید کمتر کشوری اینچنین باشد که با گفتن، توصیه و درخواست، این همه مردم همراه شوند وکمک کنند الان ما اروپا و جاهای دیگر را هم می بینیم، آنها هم توصیه می کنند اما وقتی نیروی مسلح می گذارند، یک مقداری اثر دارد . شاید مردم تعجب کنند که در یک کشور مهم اروپایی که یکی از دوستان عکسش را مستقیم برایم فرستاد، بالای سر دستمال کاغذی دو پلیس مسلح گذاشته اند که یکی تفنگ و یک کلت دارد. پس این شرایط نشان می دهد ملت ما ملتی هستند که علیرغم اینکه در سختی و مشکلات و تحریم می باشند اما در عین حال مراعات هم را می‌کنند و تعاون و برادری و صفا و صمیمیت خودشان را حتی در این ایامی که ایام عید است و معمولا همه به خرید بیشتر می‌پردازند، نشان داده اند و این جای سپاسگزاری از مردم عزیز و خوب ما دارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: همه درخواست‌های ما هم همانطور که در جلسه قبل وزیر بهداشت بر آن تاکید کرد بحث این ۱۰الی۱۵ روز است یعنی اینکه می‌گوییم در خانه بمانید، سفر نروید، مراعات کنید این برای دو ماه و سه ماه نیست همه اینها برای این مدت۱۰الی ۱۵ روزه است ان شاءالله تا ۱۳ فروردین همه ما، هم مغازه‌دارها هم مردم، هم برای مسافرت‌ها اگر مراعات کنیم شرایط ما خود به خود تغییر می‌کند و یک شرایط جدیدی را ان شاءالله بعد از آن خواهیم داشت.

توصیه‌ و ابلاغ‌های رئیس‌جمهوری برای مهار کرونا

رئیس‌جمهوری روز شنبه دوم فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تصریح کرد: دستورالعمل هایی از طریق وزیر کشور به استانداران درباره مراکز تجاری پرتردد همانند پاساژها که معمولا جمعیت زیادی آنجا جمع می‌شود ابلاغ شد که قاعدتا یا اجرا شده و یا امروز اجرا می‌شود. مغازه‌های معمولی که آنجا تردد زیادی نیست مثلا مغازه‌ای که همیشه یک یا دو یا سه نفر مشتری دارد، آنها محل بحث ما نیست. همینطور مغازه‌های بزرگ مواد غذایی و سوپرمارکت، یا بقالی‌ها و میوه‌فروشی‌ها هم که اصلا مورد بحث ما نیست. مکان هایی همانند داروخانه ها و از این قبیل که معلوم است به آنها به عکس توصیه می‌کنیم که ساعات بیشتری را وقت بگذارند و اگر امکان دارد شب‌ها تا ساعت ۱۲ شب باز باشند. جایی اگر فروشگاه بزرگی امکان پذیر است ۲۴ ساعته چند روزی کار کند ، این کار را انجام دهد که باعث شود جمعیت زیاد در یک نقطه جمع نشود. هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند، اصل این است. اصل این است که مردم حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند.

دکتر روحانی گفت: اینجا به وزارت صمت، بخش اقتصادی ابلاغ می‌کنم که یک بررسی کنند ببینند که ما چطور می‌توانیم به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد، تخفیف دهیم و کسی که به مغازه می‌رود و چیزی خرید می‌کند کمی گرانتر باشد. گاهی یک نفر با یک موتور با یک وسیله‌ای که دارد جای ۱۰ یا ۲۰ خانواده در شبانه روز کار می‌کند و این باعث می‌شود که حجم ترددها کاسته شود.

به گفته رئیس‌جمهوری، در مجموع در این جلسه بحث‌های متعددی مطرح شد. اولین بحث این بود ، مردمی که مشکوک هستند این ویروس را دارند و یا خیر، به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، خودِ این مراجعه باعث ابتلای آنها می‌شود لذا آنجایی که ضروری و لازم است این کار انجام بگیرد و اگر پزشک یا متخصصی تاکید کرده، این کار انجام بگیرد.

دکتر روحانی تاکید کرد: اگر در بیمارستان‌ها هم امکان پذیر است جای ویژه‌ای را برای این کار در نظر بگیرند. یک چادری در حیاط بزنند و یا ساختمانی را مشخص کنند که افراد به داخل بیمارستان نروند که مبتلا شوند چون خودِ‌ این ترددی که می‌گوییم مضر است، اضرّ آنها تردد در داخل بیمارستان است در آنجا محیط آلودگی دارد ، مردم همه باید مراقبت کنند که این کار انجام بگیرد. اگر کسی بنا است برای مدت دو هفته استراحت کند یا ایزوله و قرنطینه شود اگر حالش وخیم نیست بهترین جا خانه است نه بیمارستان و نه نقاهتگاه و اگر به هر دلیلی در خانه امکان پذیر نیست به نقاهتگاه برود. اگر موردی است که به یک تداوم در نظارت پزشکی نیاز دارد یا خدای ناکرده حال او وخیم است آن دیگر شرایط بیمارستانی است.

به گفته رئیس‌جمهوری هر چه بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم زودتر از این شرایط عبور می‌کنیم به بیمارستان درجایی که ضروری است بروید و تخت بیمارستان را وقتی ضروری است، اشغال کنید، تخت آی.سی.یو را وقتی کاملا ضروری است در اشغال قرار دهید، چون تمام این بحث‌هایی که می‌کنیم یکی از دلایل آن این است که یک دفعه پیک مراجعه بالا نرود. یعنی اگر این بیماری هست و ما با آن برای دو هفته یا سه هفته دیگریا خدای ناکرده کمی بیشتر دست به گریبان هستیم، با یک روند عادی و معمولی باشد که پرستار و تخت و تجهیزات بیمارستانی و دارویی ما همه با هم بخواند. وقتی با هم همخوانی داشته باشد کار با آرامش پیش می‌رود آن وقت تعداد مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

رئیس ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: هدف اولِ ما در این مبارزه این است که بتوانیم تعداد مرگ و میر و افراد مبتلا را کاهش دهیم، افراد مبتلا با ساده‌ترین وجه درمان شوند و به آن حالت خطرناک نرسند. بنابراین همه اینهایی که در بخش بهداشت و درمان توصیه می‌شود بر این مبنا ادامه بدهیم و توجه کنیم که بیمارستان‌ها شلوغ نشود.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: مساله دیگری که در این جلسه بر آن تاکید شد اینکه، گروهی که امکانات برای آنها ضرورت دارد اعم از ماسک، دستکش، لباس مخصوص، اولویت اول پرسنل درمانی حاضر در بیمارستان‌ها هستند ابتدا باید این اقلام را به آنها برسانیم، اول آنها باید مطمئن و مجهز باشند بعد در قدم دوم هر جایی لازم هست و به مراکز تولیدمان بفرستیم.

هدف دشمن تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی است

رئیس‌جمهوری در جلسه روز دوم فروردین ستاد کرونا تصریح کرد: آنجایی که ماسک ، دستکش و مواد غذایی تولید می‌کند و بازار را اداره می‌کند و شبانه روز کار می‌کنند باید آن کارگر و مهندس در آنجا محفوظ بماند. همه آنها باید سالم باشند آن محیط را باید ضدعفونی کنیم، هر کاری لازم هست انجام دهیم تا سیستم تولید، حالت عادی و معمولی داشته باشد، این چیزی بود که من از روز اول توصیه کردم و در جلسه ای گفتم که ضدانقلاب که بعد مدرک آن را هم وزارت اطلاعات بطور مفصل برای ما فرستاد، توطئه‌اش این است که کاری کند که در ایران کار و فعالیت اقتصادی تعطیل شود این هدف آنهاست.

دکتر روحانی ادامه داد: ما نباید بگذاریم این هدف محقق شود، همه باید کار و فعالیت کنیم البته در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی اعلام می‌کند همه باید آن اصول را مراعات کنیم. اگر موردی است آنها می‌گویند. اگر گفتند، اینجا وارد نشوید، وارد نشویم اگر می‌گویند این رستوران شلوغ الان برای مدتی نباشد، گوش کنیم، اگر می‌گویند این بازار شلوغ تا ۱۳ فروردین بسته باشد، گوش کنیم، به هر حال همه همکاری کنیم و آنجاهایی که به عنوان دستور موکد هست نیروهای انتظامی و پلیس هم ضامن اجرای آن در همه استان‌ها باشد.

قدردانی از حمایت‌های رهبری

رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه ۲۸ اسفند هیات دولت در قدردانی از حمایت‌های رهبری اظهار داشت: لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری بخاطر تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی در زمینه کرونا و ستاد ملی کرونا تشکر کنم؛ شورای عالی امنیت ملی اختیارات بسیار وسیعی را به این ستاد داده است و حرف نهایی را در یک بند زده و گفته مصوبات این ستاد به منزله مصوبات شورای عالی امنیت ملی است. بنابراین یک قدرت بزرگی را در اختیار این ستاد قرار داده است و این مصوبه را مقام معظم رهبری تأیید کردند و اگر تأیید ایشان نبود نمی‌شد و ایشان کمک بزرگی در این زمینه کردند و دست ما امروز برای اینکه هر اقدامی که لازم است انجام بدهیم، باز است.

حجت‌الاسلام روحانی روز دوشنبه ۲۶ اسفند هم تصریح کرد: مقام معظم رهبری لطف کردند و قرارگاهی را مقرر کردند که ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهی آن قرارگاه را بر عهده دارد، ما سپاسگزاری می‌کنیم هم از شخص ایشان و هم از همه نیروهای مسلح که همیشه در همه ابتلاها و سختی‌ها در صف مقدم بودند و تلاش و کوشش کردند، در این حادثه هم وارد صحنه شدند و الحمدالله گزارشی که در این جلسه داده شد، اینکه بخشی از تخت‌های بیمارستانی آنها فعال شده و نقاهت‌گاه‌هایی که آنها ترتیب دادند، شروع و فعال شده است. این کمک بزرگی است به کشور و مردم و من در کنار تشکر بسیار زیاد از همه کادر درمانی و پزشکی در کشور از بخش درمانی و پزشکی نیروهای مسلح و همچنین از فرماندهان عزیز نیروهای مسلح که این را سامان داده و اجرا و عمل می‌کنند، بسیار تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

سپاسداری از نیروهای مسلح

دکتر روحانی در جلسه روز دوشنبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: همچنین از نیروی انتظامی که در این روزها بسیار فعال بوده و شاهدیم پلیس ها و پرسنل عزیز ناجا در همه‌جا و در همه مقاطع و با همه تخصص‌ها حضور دارد و حتی گاهی هم ممکن است آن لوازمی که باید برای حراست از خودشان، همراهشان باشد، نداشته باشند اما همچنان حضور فعال دارند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس‌جمهوری در جلسه روز دوم فروردین ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا هم تصریح کرد: تا اینجا گزارشی که نیروهای مسلح دادند رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح ارایه نمود، ۳هزار تخت بیمارستانی شان آماده است و می‌توانند آنرا افزایش دهند خیلی از این تخت‌ها هم الان خالی است و برای پذیرش آماده است. نقاهتگاه هم موارد زیادی تشکیل شده و باز هم امکان تشکیل دارد البته هنوز نقاهتگاه‌ها به آن صورت خیلی مورد استقبال نبوده ولی اگر نیاز باشد می‌توانیم افزایش دهیم. رئیس ستاد کل در این جلسه موضوع بیمارستان سیار را مطرح کردند که ۷ بیمارستان سیار الان آماده و فعال است ولی تا ۲۰ بیمارستان سیار هم می‌توانند آماده کنند هر کجا که لازم هست این کار انجام بگیرد.

کرونا و زیرساخت‌هایی که ایجاد شده و برای مقابه با آن به کار می‌آید

سکان‌دار دستگاه اجرایی در پیام خود به مناسبت سال نو خاطرنشان کرد: پایان سال با یک میهمان ناخوانده مخرب روبرو شدیم، نه ما که بیش از ۱۵۰ کشور و ملت، ویروس کرونا و این ویروس توانست سلامتی مردم و حتی کسب و کار مردم را در معرض خطر قرار دهد اما پزشکان ، پرستاران ما، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما آنچنان شجاعانه به صحنه آمدند که حتی حاضر شدند برخی از پروتکل‌های بهداشتی را برای نجات سریع‌تر بیماران زیر پا بگذارند اما نگذارند عزیزان ما بی‌پناه باشند؛ همه مردم و مسوولین در کنار آنها هستند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در طول ۶ سال گذشته دولت در دو امر سرمایه‌گذاری ویژه انجام داد، در امر بهداشت و درمان و طرح تحول سلامت و در مساله فضای مجازی و ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات و این روزها مردم قدر این دو طرح عظیم و بزرگ را بهتر از هر زمان دیگر لمس می‌کنند. امروز روزی، مشکلات بیماری به سراغ مردم آمده که تخت بیمارستانی ما در طول این ۶ سال دو برابر شده است، تجهیزات بیمارستانی ما از هر زمان دیگر شرایط بهتری دارد. امروز در شرایطی نیازمند به فضای مجازی شدیم که در طول این ۶ سال بهترین اقدامات زیربنایی برای شبکه اطلاعات انجام گرفته است. در این ۶ سال پهنای باند ما سی و چند برابر شده و زیربناهای اقتصادی کشور، آمادگی مردم، وحدت و اتحاد مردم، بزرگترین عامل برای پیروزی این ملت در برابر همه مشکلات خواهد بود.

استقبال از اقدام مراجع دینی در مقابله با تحجر

دکتر روحانی در جلسه ۲۸ اسفند هیات دولت تصریح کرد: در زمینه اجتماعات یک کار بزرگی در کشور انجام گرفته و می‌خواهم از مراجع عظیم و بزرگ، از علما و ائمه جمعه تشکر کنم؛ اینها تحجر را شکاندند؛ این کرونا باعث شد که دنیا ببیند که در فقه و حوزه ما تحجری وجود ندارد؛ اینها نشان دادند که علم با دین یکی است و در کنار هم هستند؛ کار عظیم و بزرگی انجام گرفت؛ اینکه نماز جمعه تعطیل شود، آسان نیست؛ اینکه اماکن متبرکه ما آن هم یک جایی مثل مشهد الرضا(ع)، مثل حرم حضرت معصومه(س)، شاه چراغ، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مقامات بسیار والایی دارند. امام هشتم(ع) امام معصوم ماست و جای خود دارد و تعطیلی این کار آسانی نبود؛ اما بخاطر سلامت مردم و به خاطر اینکه علم می‌گوید امروز برای صحت و سلامت مردم لازم است، این کار را کردند و این را خود امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، و ائمه هدی(ع) می‌خواهند؛ آنها به ما توصیه کردند و گفتند که زیارت ما مستحب و حفظ سلامت خودتان و دیگران واجب است. به ما گفتند واجب را بر مستحب ترجیح دهید؛ این جزو اصول و راه ما است. کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است، برای ما اینکه درب مسجد و مکان متبرکی بسته شود، سخت است؛ این کار آسانی نیست؛ اما در عین حال وظیفه دینی و شرعی ما بوده؛ همان عزیزانی که این رفتن زیارت را برای ما مستحب کردند همان‌ها هم به ما گفتند در این زمان این اقدام را انجام بدهید.

دکتر روحانی ادامه داد: البته دل‌ها باید متصل شود؛ ان‌شاء الله امسال تحویل سال از نظر شکل‌اش یک مقدار متفاوت خواهد بود. مردم همه متوجه حرم ائمه هدی(ع) و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) ‌که ایام بعثت آن حضرت بوده و شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) در آن روز است و روز او است؛ همه توجه خواهند داشت؛ بیش از سال‌های دیگر و دل‌ها کاملاً متصل است؛ اما بُعد منزل نبُود در سفر روحانی؛ در مسیر معنویت، فاصله‌ای معنا ندارد و همه متصل هستیم و ان‌شاء الله سال خوبی خواهیم داشت.

پیام روحانی به مردم آمریکا

رئیس‌جمهوری روز اول فروردین در پیامی خطاب به مردم آمریکا شکست کووید-۱۹ را یک «وظیفه» جهانی دانست و هشدار داد که در شرایط یک «همه گیری» خطرناک جهانی، تهران و پاریس و لندن و واشنگتن فاصله چندانی ندارند و هر سیاست کوته‌بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با این «همه گیری» در سایر کشورها خواهد داشت.

در متن این پیام می‌خوانیم:

به مناسبت نوروز و سال نو ایرانی، این نامه را به نام ملت بزرگ ایران، خطاب به ملت آمریکا به نگارش درمی‌آورم. در روزهایی که گسترش ویروس کرونا موجب شده است سلامت و حتی موجودیت «نوع انسان»، فارغ از نژاد، ملیت، جنسیتیا دیانت مورد تهدید قرار گیرد؛ موقعیت مناسبیاست تا بر سر دردهای مشترک و اصول انسانی بیشتر اندیشیده شود.

امروز همه انسان ها در بیم و هراس نسبت به آینده به سر می برند. آینده ای که به لحاظ همه‌ی وجوه حیات بشر از سلامت تا کسب و کار و حتی روابط اجتماعی و سبک زندگی در معرض تهدید قرار گرفته و هرگز به این اندازه نامطمئن و غیرقابل پیش بینی نبوده است. یقینا موفقیت ما در این مبارزه احتمالا طولانی، در گرو نزدیکی روحی و قلبی همه انسان ها است. "دفاع بین المللی" نوع بشر بی همراهی همه انسان ها پیروز نخواهد شد. امروز، برخلاف سربازان ارتش های مختلف، «سربازان بشریت» با رزم جامه اییک سان و یک رنگ، بلکه بی‌رنگ و بدون تعلق به یککشور، در سراسر کره زمین جامه‌ی سپید پوشیده و به جنگ دشمن بشریت رفته‌اند و با فداکاری و از خودگذشتگی در حال مبارزه با آن هستند. در این رزم مشترک، همه ما در یک جبهه هستیم. همه ما خواهان پیروزی نوع انسان بر دشمن مشترک یعنی این ویروس مرگبار هستیم. دشمن مشترکیکه برخلاف برخی موضوعات دیگر هیچ اختلاف نظری در خصوص ماهیت آن، تعریف آن و اثر مخرب آن برای بشریت وجود ندارد. جای تاسف است که دولت وقت آمریکا، در آن زمانی که مردم ایران مورد هجوم نظامی رژیم بدتر از ویروس صدام بوده و زن و مرد و کودک ایرانی (و حتی عراقی) از گزند سلاح های آن جلاد در امان قرار نداشتند، به او کمک می کرد. اگرچه چندی بعد که تجاوزات آن رژیم ادامه یافت، دولت آمریکا متوجه اشتباهات خویش شد، اما این درس باعث عبرت نشد. در زمانه‌ای که گروه تروریستی داعش منطقه خاورمیانه را دستخوش افکار افراطی و اعمال جنایتکارانه خود قرار داده است، دولت کنونی آمریکا با ترور موثرترین فرد در مبارزه با این گروه جنایتکار، و جهان پهلوانِ نابودی داعش، هدیه ای بزرگ تقدیم این گروه تروریستی کرد. اکنون نیز که مردم ایران، علاوه بر بحران جهانی ناشی از هجوم ویروس کرونا هم شده اند، تحت بی‌رحمانه‌ترین تروریسم اقتصادی آمریکا در تاریخ قرار گرفته‌اند، دولت آمریکا همچنان حاضر نیست دست از سیاست اهریمنی فشار حداکثری خود بردارد و با تداوم تحریم به یاری ویروس شتافته است. دولت ایالات متحده پس از خروج غیرقانونی از برجام تاکنون بیش از یکصد اقدام تحریمی علیه مردم ایران اعمال کرده است که مشخصا بخش های اصلی نظام اقتصادی-مالی ایران را هدف گرفته و در نتیجه صدها میلیارد دلار خسارت مستقیم به اقتصاد و مردم ایران وارد آمده است. تحریم های دولت آمریکا موجب شده است افراد زیادی از شهروندان عادی ایران سلامتی، کار و درآمد خود را از دست بدهند، و حال افزون بر این همه، تحریم ها موجب شده است توان مردم ایران در مبارزه با ویروس نیز کاهش یابد و حتی برخی از هموطنان ما به علت این تحریم ها جان خود را از دست بدهند.

ملت آمریکا،

شما همانند همه مردمان جهان، خود در معرض خطر این ویروس ویرانگر و جهانگیر قرار گرفته اید و طعم تلخ نگرانی از آینده خود و عزیزان تان را حس کرده‌اید. این بار، محصور بودن در میان دو اقیانوس موجب نشده است که مردمان قاره آمریکا از خطر و تهدید به دور باشند. می‌دانید و می‌دانیم که پیروزی در جنگ با ویروس تنها زمانی ممکن است که همه کشورها در این نبرد پیروز شوند و حتییک کشور آلوده به ویروس باقی نماند. این روی دیگر سکه جهانی شدن است که خوشبختی و رنجوری هر دو جهانی شده‌اند. چنان که شاعر ملی ایران حکیم سعدی قرنها پیش سرود که "بنی آدم اعضاییک پیکرند" بر این مبنا یک عضو رنجور، کل این پیکر مشترک را بیمار میکند؛ بدین ترتیب هیچ مرزی، هیچ دیواری نمیتواند موجب شود که یک کشور و یک ملت از گزند ویروس و یا بازگشت آن در امان بماند.

اینجانب هشدار می دهم که در شرایطیک «همه گیری» خطرناک جهانی، تهران و پاریس و لندن و واشنگتن فاصله چندانی ندارند و هر سیاست کوته بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با این «همه گیری» در سایر کشورها خواهد داشت. کووید-۱۹ به معنای واقعی کلمه یک موضوع مرگ و زندگی برای همه کشورها است و شکست آن یک «وظیفه» جهانی است.

مردم ایران البته درطول تاریخ مقاوم بوده اند و هستند. در طول هزاره‌ها، ایرانیان در برابر هجوم خونریزان و جنگ افروزانی از چنگیز تا صدام، و در برابر بلایای طبیعی از وبا تا طاعون دوام آورده‌اند و باقی مانده‌اند و تاریخ و فرهنگ و تمدن کشور خود را حفظ کرده‌اند. این بار هم چه در برابر ویروس، و چه در برابر تحریم و سیاست های ظالمانه و راهبرد فشار حداکثری دولت کنونی آمریکا، با سربلندی و مقاومت دوام خواهند آورد و از این روزگار سخت عبور خواهند نمود.

اما آیا مردم آمریکا می‌پذیرند که این فشارهای ظالمانه به نام آنان، با رای آنان، و با مالیات آنان بر مردم ایران تحمیل شود؟ ضرورت مبارزه با ویروس، موجب تعطیلی مسابقات ورزشی، جشن های عمومی، اماکن و زیارتگاه‌های مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها، و کسب و کارها و مشاغل بسیاری در جهان شده است. عجیب نیست که حتی در چنین زمانه‌ای، فشار و تحریم و ظلم تعطیل نشود؟ ما ادعای کمک های بشر دوستانه را باور کنیمیا این رفتار ضد حقوق بشری را؟

در روز بیستم مارس (یکم فروردین ماه) ایرانیان به همراه مردمانی از ۱۲ کشور دیگر، سال نوی ایرانی، نوروز (به معنای روز نو و روزگار نو) و آغاز بهار را جشن گرفته‌اند. بیایید کاری کنیم که این بهار، و این «روز نو» آغازی باشد برای نگاه انسانی به سایر هم نوعان.

ملت آمریکا،

من به نام عدالت و انسانیت، وجدان های پاک و فطرت های الهی شما را مخاطب قرار داده و از شما می‌خواهم دولت و نمایندگان خود در کنگره آمریکا را آگاه کنید که دشمنی و فشار و تحریم هیچگاه موفقیتی به همراه نداشته و نخواهد داشت. این گفتار انسانی و رفتار انسانی است که جواب خواهد داد.

متاسفانه تحلیل نادرست از شرایط منطقه و مشورت‌های گمراه‌کننده از سوی دشمنان ایران، سبب شده است تا سیاست های غلط و مداخله جویانه آمریکا در جهان و منطقه خاورمیانه اصلاح نشود؛ و کسی که با شعار بیرون آمدن از خاورمیانه و بازگشت سربازان به خانه، رای ملت امریکا را کسب کرد، از وعده های خود عدول کرده و بیشترین مداخله جویی را از جیب ملت امریکا در منطقه انجام دهد. فاجعه آمیز آنکه دولت امریکا با کشورهایی که موجب پیدایش داعش بوده اند همراهی و هم نوایی داشته، اما با کشوری که نقش اصلی در نابودی داعش ایفا کرده و می کند، به ستیز برخاسته است. متاسفانه تندروترین و مرتجع ترین دشمنان دموکراسی و حقوق بشر در جهان که خود سرزمین دیگر ملت ها را اشغال کرده و یا ملت‌های خود را حتی از یک انتخابات آزاد محروم کرده اند، اکنون به مشاوران دولت آمریکا تبدیل شده و از آن طریق سیاست های منحط خود را به مردم آمریکا دیکته می‌کنند. و اینک " اتحاد ویروس و تحریم " به رمز عملیات جدید آنها علیه ایران بدل شده است. قربانیان تحریم و ویروس نه جناح های سیاسی در ایران که مردم عادی کوچه و خیابان هستند.

اکنون زمان آن است که ملت امریکا بر سر دولت امریکا با صدای بلند فریاد برآورد و از او پاسخ بخواهد. نگذارید بیش از این اوراق تاریخ آمریکا سیاه شود. بازگشت به قانون و حقوق بین الملل و اصول حقوق بشر به نفع مردم آمریکا و همه ملت‌های جهان است. بدانید که آیندگان نسبت به مردم آمریکا از روی عملکرد دولت آمریکا قضاوت می‌کنند و متأسفانه تا به حال عموم جهانیان قضاوت خوبی نسبت به آمریکا ندارند.

ما در ایران همیشه اهل گفتگو بوده ایم و هرگز از آن هراس نداریم، همان گونه که در مذاکرات ۱+۵ اثبات کردیم. ما رعایت تعهدات را ضرورتی قانونی، اخلاقی و بین‌المللی می‌شماریم و نشان داده‌ایم که به توافق‌هایمان پایبندیم و عهدشکنی دیگران را نمی‌پذیریم. مردم ایران ارزش دوستی و احترام بر اساس اصول کرامت و انسانیت را می شناسند و به آن پاسخ مثبت می دهند، اما در مقابل فشار و تهدید می‌ایستند و قهرمانانه دفاع می‌کنند. ما ملت سرافرازی هستیم با هزاران سال سابقه تمدنی، به زبان زور با قدرت پاسخ می دهیم و به زبان کرامت با احترام.

مشکلات و اقدامات اقتصادی دولت در سال ۹۸

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۸ اسفند در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۸ تصریح کرد: سال ۹۸ که روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کنیم سال افتخار ملت بزرگ ایران بود. در همه زمینه ‌هایی که دشمن تصمیم داشت برای مردم ما پیچیدگی‌هایی را در زندگی‌شان ایجاد کند و در نهایت آنها را در برابر فشار خم کند، مردم ما توانستند از فاجعه، حماسه و از حماسه، پیروزی را بیافرینند. در بخش اقتصاد که همه فشار دشمن در بخش اقتصاد علیه ملت ایران در سال ۹۷ و ۹۸ بود، مردم می‌دانند در سال ۹۸ از اردیبهشت‌ماه، بدترین فشار بر مردم ایران، اقتصاد و صنعت نفت وارد شد. این فشارها علیرغم اینکه بر زندگی مردم عزیز ما شرایط سختی بوجود آورد اما در عین حال موفقیت‌های بزرگی را هم برای ما آفرید.

دکتر روحانی گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران، ما در سال ۹۸ توانستیم اقتصاد و بودجه بدون نفت را پشت سر بگذرانیم، سال ۹۸، سال اداره کشور بدون اتکاء به نفت مخصوصاً در بخش بودجه جاری کشور بود. در سالی که گذشت علیرغم همه فشارها، قهرمانان اقتصادی کشور از دولت و ملت و از همه نهادها و همه آنهایی که در صحنه بودند توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. در این سال از تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد رسیدیم به ۲۵ درصد این یعنی افتخار برای ملت بزرگ ما.

به گفته رئیس‌جمهوری، در سال ۹۸ آمار ۹ ماهه به ما می‌گوید که روند رشد اقتصادی ما مثبت بوده، هم در ۳ ماهه اول و دوم و مخصوصاً در ۳ ماهه سوم، که هم اقتصاد بدون نفت مثبت است و هم اقتصاد با نفت ما مثبت است. امیدواریم ۳ ماهه چهارم هم ارقامی شبیه همان‌ها را داشته باشد و این برای تاریخ ما بسیار اهمیت دارد.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: در عین حال ما در سال ۹۸ درمورد حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران، نگذاشتیم یک روز تأخیر بیفتد و آنهایی که کشور را اداره کردند، در دنیا می‌دانند این یعنی چه و دولت چه باری را تحمل کرده که چه یارانه، چه حقوق در روز موعد به مردم پرداخت شود و حتی ۲۴یا ۴۸ ساعت تأخیر نداشته باشد این به معنای قدرت دولت و ملت ما است. بخاطر فشاری که مردم امسال با آن مواجه بودند. ۲۰ درصد حقوق کارمندان را در سال ۹۸ افزایش دادیم و این حقوق را پرداخت کردیم البته کارگران وضع کمی بهتری را در سالی که در پایان آن هستیم دارند و برای سال آینده هم باز افزایش حقوق را هم برای کارمندان و هم کارگران پیش‌بینی کرده ایم.

دکتر روحانی گفت: در حد توان توانستیم فشار را بر مردم کم کنیم، یک بسته حمایتی را برای ۶۰ میلیون جمعیتی که از لحاظ اقتصادی در فشار بیشتری بودند امسال اضافه کردیم و از ماه آبان این بسته حمایتی را پرداخت کرده ایم و ان‌شاء الله سال آینده هم این بسته حمایتی را پرداخت خواهیم کرد.

وی در خصوص چالش‌های اقتصادی دولت در سال ۹۸ اظهار داشت: امسال حوادثی داشتیم که ظاهراً در تاریخ ما بی‌نظیریا کم نظیر بود و سیل جزو آنهایی بود که در چند روز آن همه بارشِ رحمت خداوند آمد و سیلاب‌ها و مشکلاتی که برای مردم در ۲۵ استان درست کرد؛ ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت زد که البته در کنارش رحمت هم بود و دریاچه‌های پشت سد را پر و شرایط برق را در تابستان بهتر کرد و سفره‌های زیرزمینی و تالاب‌ها وضعش بهتر شد؛ نعمت‌هایی هم در کنار این مشکلات برای ما بود. اینکه توانستیم ظرف همین امسال یعنی قبل از اینکه سال پایان بیابد، همه خانه‌هایی که مرمت می‌خواست؛ حدود ۸۰ هزار خانه را مرمت کردیم؛ آنهایی که بخاطر سیل از بین رفته و احداثی بود و حدود ۳۰ هزار بود، تقریباً آنها را ساختیم؛ ولی احداثی که در سایه سیل، خانه مستهلک بود و لازم به تخریب بود، آنها باقی مانده و در یکی دو ماه دیگر تمام می‌شود؛ مجموعاً ۴۶ هزار واحد مسکونی احداثی داریم و این به معنی توانمندی و قدرت مردم است؛ تجربه‌ای هم در هواشناسی و هم در کنترل سدها به ما داد که ان‌شاء الله امیدواریم برای آینده از این تجربه بهتر استفاده کنیم.

رئیس‌جمهوری روز اول فروردین در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال ۱۳۹۹تصریح کرد: سالی که گذشت سالِ حادثه‌ها و حماسه‌ها بود. بزرگ‌ترین حادثه‌ها در تاریخ کشور ما رخ داد و پرافتخارترین حماسه‌ها توسط مردم دلاور ما آفریده شد. با سیل کم نظیر در تاریخ ایران که در روزهای اول فروردین، ۲۵ استان کشور ما را درگیر کرد و مشکلات فراوانی را برای مردم ما به وجود آورد و مردمی که برای هفته‌ها و ماهها بی‌خانمان شدند، سال ۹۸ آغاز شد اما در کنار این سیلِ ویران‌کننده، حضور مردم، وحدت و همکاری و کمک مردم و سپس بازسازی از طرف دولت و مسوولین کاری بزرگ و شگفت‌آور بود.

دکتر روحانی افزود: این سیل ۳۵ هزار میلیارد تومان به ما خسارت زد و بیش از ۶۸ هزار خانه را ویران کرد و ۸۰ هزار خانه نیاز به مرمت پیدا کردند. در طول سالی که گذشت اکثر خانه‌هایی که نیاز به احداث داشتند، احداث شدند و همه خانه‌ها و بناها مرمت شدند و زیربناها ساخته شد. بار سختی ها و غم بزرگی بر مردم ما تحمیل شد اما ملت ما در این سیل، پایدار و استوار ماند و سپس در ماه بعد شدیدترین تحریم تاریخی از سوی تروریست‌های جهانی علیه ملت ما آغاز شد.

رئیس‌جمهوری همچنین روز اول فروردین در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال ۱۳۹۹تصریح کرد: در سال گذشته صنعت نفت در شدیدترین تحریم تاریخی قرار گرفت و فشارها از هر سو بر اقتصاد کشور ما وارد شد، فکر می‌کردند با این شدت فشارها مردم ما تسلیم خواهند شد اما ملت بزرگ ما در برابر این سختی‌ها مقاومت کرد و حماسه جدیدی را آفرید. حماسه اداره اقتصاد کشور بدون نفت که برای اولین بار در دهه‌های اخیر تحقق می‌یافت.

دکتر روحانی ادامه داد: آنها فکر می‌کردند در تورم و رکود، کشور را به نقطه بحرانی برسانند اما همه آمارها به ما می‌گوید در ۹ ماهه سال ۹۸ رشد اقتصادی ما مثبت بوده و تورم در حد ممکن مهار شده است. تعداد مجوزها برای تولید بیش از حد انتظار بوده، سرمایه‌گذاران و همه تجار و ملت قدرتمند ما با صادرات غیرنفتی همه نیازهای ما را تامین کرد و دولت توانست در این سال سخت همه نیازمندی‌های ضروری کشور را تامین کند و با ارز ترجیحی، کالاهای اساسی را تامین کند و امروز یعنی اولین روز سال ۱۳۹۹ ذخایر استراتژیک کشور ما از هر سال دیگر و از هر نوروز دیگر بهتر است. این به معنی حماسه ملت بزرگ ایران، مسوولین اقتصادی کشور، بخش خصوصی، کشاورزان، صنعت‌گران و کارگران ما بود.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در همین سال سخت ۹۸، بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی دهه‌های اخیر در کشور ما افتتاح شد. از پالایشگاه عظیم و بزرگ گرفته تا سدهای متنوع تا احیای بخش کشاورزی، تا تحول بزرگ در نفت و گاز و تا افتتاح بزرگ‌ترین شاهراهها، جاده‌ها و راه‌آهن‌ها و بنادر در یک سال اخیر. پس ما شکست نخوردیم، در برابر فشار آمریکا ایستادیم، مقاومت کردیم و در دادگاه بین‌المللی در برابر آمریکا پیروز شدیم و این دادگاه در قدم اول آمریکا را محکوم شناخت و در همه مجامع بین‌المللی از لحاظ سیاسی و افکار عمومی پیروز شدیم.

چالش‌ها و دستاوردهای سیاسی و امنیتی دولت در سال ۹۸

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز چهارشنبه ۲۸ اسفند در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۸ بیان داشت: در کنار مسایل اقتصادی، مسایل سیاسی و امنیتی مهمی هم در سال ۹۸ داشتیم؛ اولاً در برابر دولت‌هایی که نتوانستند به خوبی در زمینه توافق هسته‌ای عمل کنند، کاهش تعهدات را از اردیبهشت امسال شروع کردیم و در ۵ مرحله ادامه دادیم و تقریباً همه تعهدات دست و پا گیررا به طور کامل کنار گذاشتیم و امروز صنعت هسته‌ای ما آزاد از هر قید و بندی مشغول فعالیت است و کارهای بسیار بزرگی امسال انجام گرفته که ان‌شاء الله در ۲۰ فروردین مفصل‌تر این را توضیح می‌دهیم و باز می‌کنیم که چه شرایط خوبی در صنعت هسته‌ای بوجود آمده است. در دادگاه بین‌المللی از لحاظ حقوقی توانستیم در قدم اول در برابر این جنایت آمریکا موفق و پیروز شویم و در عین حال توانستیم در برابر توطئه‌های دیگری که آمریکا انجام داد، قاطعانه بایستیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها سردار بزرگ ما را ترور کردند و این را بی‌پاسخ نگذاشتیم و نخواهیم گذاشت؛ نگذاشتیم به دلیل اینکه نیروهای مسلح، پاسخ قاطعی به آنها دادند و یک پایگاه بزرگ‌شان را در این منطقه با غرش موشک‌ها هدف قرار دادند که فکر می‌کنم آمریکایی‌ها هیچ وقت یادشان نرود، چون در این منطقه برای اولین بار بود که در برابر یک کار وحشیانه و غلط ، یک پاسخ قاطع و سریع دریافت کردند. پاسخ مهم‌تر از این، پاسخ مردم بود؛ آن حضور باشکوه در ایران، عراق و در کشورهای دیگر؛ مردم کار بسیار بزرگی انجام دادند و دشمن را شکاندند؛ آنها فکر می‌کردند مقاومت مردم ما را می‌شکنند، چون سردار مقاومت را ترور کرده بودند، اما به عکس شد و این مقاومت در برابر تجاوز آمریکا در جامعه ما مستحکم شد؛ در این کشورهای دور و اطراف ما سراغ ندارم و فکر نمی‌کنم که پهپادی از طرف آمریکایی‌ها به فضا و سرزمین ما تجاوز کند و قاطعانه با او برخورد شود؛ آن هم با سیستم پدافند هوایی خودمان و جا دارد از کاری که در این یک سال انجام گرفته در زمینه صنعت دفاعی از همه تشکر و سپاسگزاری کنم؛ کار بسیار بزرگ و عظیمی مخصوصاً در زمینه پدافند هوایی شده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: گر چه مسأله هواپیمای اکراینی برای ما بسیار تأسف‌بار و یک حادثه باور نکردنی بود اما ۲ کار در برابر این خطای انسانی فردی انجام گرفت؛ اولاً همدردی مردم؛ همه مردم و مسئولین از رهبری معظم انقلاب گرفته تا همه مردم و جامعه به خون این عزیزان احترام کردند که اینها شهید محسوب شدند و کار دیگری که انجام گرفت اینکه نیروی مسلحی که در چارچوب مسئولیت‌اش این خطا رخ داده بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن آمد و واقعیت را گفت و بیان کرد و از ملت و خانواده‌های عزیزی که جان عزیزانشان را از دست داده بودند، عذرخواهی کردند؛ این کار هم در تاریخ خیلی نظیر ندارد؛ صراحت بیان و عذرخواهی با شهامت و شجاعت؛ در کنار این حادثه تلخ، این صحنه‌های زیبا را هم شاهد بودیم و دیدیم و مشاهده کردیم.

رئیس‌جمهوری روز اول فروردین در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال ۱۳۹۹هم تصریح کرد: همین سال مردم ما در تب و تاب احساس یک جنگ ناخواسته قرار گرفتند. از همه سو تهدید بر کشور ما، اما کاری که رزمندگان بزرگ و نظامیان ما در صحنه ایستادگی و مقاومت و مرزها و دفاع ما آفریدند، کم نظیر بود.

به گفته دکتر روحانی، آنچه که می‌توان به عنوان ثمره تکنولوژی پیشرفته سالهای اخیر خواند توسط موشک پدافند ما در مرز جنوبی ما سرنگون شد و این نشان داد این ملت در همه سختی‌ها آفریننده بزرگترین حادثه‌های عظیم به نفع کشور است، با موشکی این پهپاد را سرنگون کردیم که به دست صنعتگران ایرانی ساخته‌ شد. سیستم پدافندی صددرصد ایرانی در برابر مدرن‌ترین تکنولوژی آمریکا موفقیت و پیروزی خود را به رخ جهانیان کشید و چندی نگذشت که بی‌شرمانه‌ترین و بزدلانه‌ترین ترور تاریخی را آمریکا علیه سردار بزرگ ما، سردار مبارزه با تروریزم انجام داد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: اما آنچنان مردم ما و ملت‌های منطقه پاسخ دادند که آن را تبدیل به یک فرصت بزرگ مقاومت در سطح منطقه ساخته‌اند. بدرقه‌ای که بغداد، کربلا و نجف، اهواز، تهران، مشهد، قم، کرمان و همه ملت ایران انجام داد به جهانیان نشان داد که ملت ایران ملت قدرشناس است و فداکاران، مجاهدان و آنهایی که خون خود را برای کشور و امنیت کشور فدا کردند، هرگز از یاد نخواهند برد. یک سردار را از ما گرفتند و هزاران سردار در این بدرقه باشکوه ساخته شد. همه مردم ما توانستند به جهانیان نشان دهند نه تنها ملت ایران که مردم عراق، سوریه، لبنان و حتی مردم کشمیر و برخی از کشورهای آفریقایی همه ندای مقاومت و ایستادگی را سر دادند و رزمندگان ما با غرش موشک در یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی این دژ پوشالین را فرو ریختند. آنچنان این سیلی محکم بود که هنوز هم آمریکا حاضر نیست تلفات و خسارات خود را در این حادثه بیان کند.

دکتر روحانی افزود: در کنار این همه حوادث تلخ و شیرین، خطای باورنکردنی یک فرد را هم شاهد بودیم و ۱۷۶ عزیز که عمدتا هموطنان ما بودند از این حادثه قربانی شدند، حادثه‌ای که همه مردم ما را متاثر کرد اما غم‌خواری و همنوایی مردم مرهم بزرگی بر دلهای همه آنهایی که عزیزان خود را از دست دادند و مرهمی بر دلهای همه بود و ملت ما به خوبی نشان داد که همه یکی هستند ، همه عضو یک پیکرند. در حادثه از دست رفتن عزیزان، در بدرقه سردار بزرگ ما در کرمان و در حوادث دیگری که در این سال رخ داد، مردم مقاومت و ایستادگی خود را به خوبی نشان دادند.

طرح‌های توسعه‌ای دولت در سالی که گذشت

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۸ اسفند در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۸ تصریح کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ تنها تلاش ما این نبود که کاری کنیم زندگی مردم اداره شود، بلکه علاوه بر اینکه زندگی مردم بتواند در حداقل اداره شود، کار توسعه‌ای خودمان را ادامه دادیم. در طول سال ۹۷ و ۹۸ بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کردیم؛ در سال ۹۸ که روزهای پایانی‌اش را می‌گذرانیم در زمینه صنعت آب و برق، سدها و تصفیه‌خانه‌هایی افتتاح شد؛ مجموعاً در این ۶ ماه دوم سال، ۲۲۷ طرح مهم با ۳۳ هزار میلیارد تومان افتتاح شد و این تنها در صنعت آب و برق نبود و در زمینه کشاورزی کارهای بسیار عظیمی انجام گرفت.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: امسال علاوه بر محصول گندم، محصول برنج هم بی‌نظیر بود و تقریباً ما را در محصول برنج به خودکفایی رساند؛ در بقیه محصولات هم شرایط آب و هوایی و هم شرایطی که تلاش کشاورزان بود، شرایط بهتری داشتیم؛ ان‌شاء الله سال آینده طرح‌های بسیار مهمی را در زمینه آب و کانال‌کشی و در بخش کشاورزی افتتاح خواهیم کرد؛ مخصوصاً در منطقه غرب کشور که مردم در تابستان و در پاییز شاهد این حرکت و افتتاح خواهند بود.

دکتر روحانی ادامه داد: در زمینه نفت و گاز و فرآورده نیز کار بسیار بزرگی در کشور انجام گرفت؛ برای اولین بار تولید گاز به هزار میلیون متر مکعب در روز رسید؛یعنی از پایان امسال تولید گاز کشور هزار میلیون متر مکعب در روز است؛ این کار عظیم اولین بار در تاریخ ایران است و جزو کشورهای پیشرفته در زمینه تولید گاز خواهیم بود؛ البته در زمینه فازهای پارس جنوبی هم امسال می‌دانید یک رکورد داشتیم؛ همین امسال ۶ سکو را تا ماه اسفند به پایان بردیم که بی‌سابقه است. تقریباً در پارس جنوبی همه طرح‌ها را تمام کردیم، جز فاز ۱۱ که هنوز در دست است و نمی‌خواهم توضیح دهم، همه فازها را اجرا کردیم؛یعنی تا اول دولت یازدهم ۱۰ فاز افتتاح شده بود، ۱۷ فاز هم ما افتتاح کردیم؛ یعنی ۲۷ فاز را تمام کردیم، جز فاز ۱۱ که مانده است.

رئیس دستگاه اجرایی گفت: بزرگترین کشف نفتی تاریخ ایران هم امسال اتفاق افتاد؛ ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا را در منطقه جنوب غرب ایران کشف کردیم که البته یک مقداری‌ برای کشف سال‌های قبل بود؛ ۲۲ میلیارد مربوط به همین یکی دو سال اخیر بود؛ مجموعاً ۵۳ میلیارد؛یک میدان نفتی که اسمش میدان نام‌آوران شد؛ این میدان نفتی نام‌آوران کار بسیار عظیم و بزرگی بود.

سکان‌دار قوه مجریه خاطرنشان کرد: در همه زمینه‌ها از جمله در زمینه راه و راه‌آهن وضعیت اینگونه است. شما دیدید در همین چند ماهه اخیر ۳ طرح مهم در اطراف تهران افتتاح کردیم. آن جاده مهم شمال، اتوبان یا آزادراهی که تهران را به منطقه شمال وصل می‌کند که ۹۰ کیلومتر تبدیل به ۳۲ کیلومتر شد و یکی از شاهکارهای بزرگ راهسازی کشور ما است از لحاظ پل و تونل و مردم بدانند ما در شرایط تحریم و سختی این پروژه را تمام کردیم. ملت و دولت ایران در سخت‌ترین شرایط تحریمی تاریخ‌اش، بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کرد. شما می‌دانید که در طرح آزادراه،تا دولت ما، ۱۷ درصد طرح انجام گرفته بوده. از ۱۷ درصد تا ۱۰۰ درصد یعنی ۸۳ درصد طرح را این دولت با این شرایط سخت تکمیل کرد. همین جاده‌ای که دیروز افتتاح کردیم، اتوبان شهید همت را به کرج وصل می‌کند. این جاده اول دولت ما ۳ درصد اجرا شده بود و ۹۷ درصد در ۶ سال این دولت اجرا شده است.

دکتر روحانی ادامه داد: وقتی بیان می‌کنیم، به خوبی برای مردم بگوییم که این کار بزرگ در شرایط تحریم و فشار آمریکا و سیلی به آمریکا این است. اینکه می‌گوییم به آمریکا سیلی بزنیم یکی همان موشک‌هایی بود که به عین الاسد خورد. آن یک سیلی بود. این همه سد، کانال، تصفیه‌خانه، نفت و گاز و فرآورده نیز سیلی‌های محکم است به صورت ابرقدرت متجاوز و این کار را انجام دادیم. کارهای بسیار بزرگ دیگری که در زمینه راه آهن انجام شده است. شما می‌دانید یک راه‌آهن میانه – بستان‌آباد را در همین ماه‌های اخیر افتتاح کردیم و راه‌آهن‌هایی که پارسال و امسال افتتاح شد که ۵ استان را به راه‌آهن سراسری متصل کرد.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما در این شرایط تحریم و فشار بیشترین خدمت را به روستاها انجام دادیم در آب، برق، جاده، فضای مجازی و ارتباطات، مدرسه، بهداشت و درمان کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. کل گازرسانی رسانی در روستاهای کشور، تا اول دولت ما ۱۴ هزار روستا، امروز شده ۳۰ هزار روستا. در اسفند امسال ۱۴ هزار شده ۳۰ هزار روستا و این همه شبکه آبرسانی به روستاها و خدماتی که انجام می‌گیرد در شرایط سخت و تحریم. ما نه توسعه را رها کردیم و نه روستاها را، نه مردم مستضعف و نه مردمی که گرفتارند را رها کردیم. نمی‌خواهم بگویم شرایط مردم شرایط عالی و بی‌مشکل بوده است. معلوم است این تحریم به مردم فشار می‌آورد و مشکلات برای مردم دارد.

رئیس‌جمهوری افزود: امسال واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی ما ۱۹ درصد بیش از پارسال است. واردات بخش کالاهای اساسی ما ۱۹ درصد بیشتر از پارسال است. امسال تا اسفند ماه ۴۳ میلیارد دلار واردات داریم و حدود ۴۱ میلیارد دلار صادرات داریم. ۲ میلیاردی فاصله است. نه اینکه امسال صادرات ما کمتر بوده است. یک وقتی دوستان توضیح دهند نحوه محاسبه امسال تغییر کرده و الا اگر با محاسبه پارسال حساب کنیم باز هم صادرات ما بیشتر از واردات است. الان از نظر وزنی خیلی بیشتر است، از نظر ارزشی هم اگر با محاسبه مقیاس و معیار سال قبل باشد باز هم بیشتر است. در عین حال ۴۳ میلیارد دلار. بانک مرکزی ما برای واردات بیش از ۳۹ میلیارد دلار ارز واگذار کرده و حدود ۱۵ میلیارد، ۱۴.۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تا امروز پول داده شده است و شما امروز می‌بینید الحمدالله فروشگاه‌های ما، همه ذخایر ما از همه سال بهتر است. ذخایر کالاهای اساسی ما از همیشه بهتر است. این یک افتخار است.

تبیین اولویت برنامه‌های دولت در سال نو

دکتر روحانی در پیام نوروزی خود تصریح کرد: سال ۹۹ گرچه آغازش همچنان سلامت، مساله اول ما است اما با دو بال از این مشکل عبور خواهیم کرد بال اول بالِ کادر درمانی و پزشکی ماست که باید همه تلاش خود را بکار گیرند و بال دوم بخش خصوصی ما است که در کنار دولت و سایر نهادها باید به صحنه بیایند تا سال ۹۹ را سالِ سلامت و اشتغال بسازیم، سال تحرک در مسائل اقتصادی و فرهنگی بسازیم.

به مردم عزیزمان بگویم که سال ۹۹ سالِ افتتاح طرح‌های بزرگ، سال رونق با کمک همه مردم در بخش اقتصاد و سال تحول در زندگی مردم و روابط اقتصادی ما با جهان و تعاملات ما با همسایگان ما خواهد بود. کما اینکه علیرغم همه فشارها در سال ۹۸ سالی بود که توانسته‌ایم در یک پیمان مهم اقتصادی منطقه‌ای یعنی اوراسیا حضور پیدا کنیم.

افتتاح یک پروژه عمرانی دیگر و ارایه راهکار برای تامین هزینه‌های ساخت اتوبان

رئیس جمهوری روز سه شنبه ۲۷ اسفند در مراسم افتتاح قطعات ۲ و ۳ آزاد راه شهید همت – کرج اظهار داشت: قطعات ۲ و ۳ این آزادراه که الان افتتاح شد، در آغاز این دولت ۳ درصد پیشرفت اجرایی و عملیاتی داشت و ۹۷ درصد آن طی این ۶ سال در واقع تامین اعتبار و اجرا شده و امروز ما به صددرصد رسیدیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید به مردم استان البرز تبریک بگویم. به طور کلی در این ماههای اخیر ۳ تا پروژه مهم را افتتاح کردیم که بسیار اهمیت داشت یکی افتتاح مترو هشتگرد بود که برای تهران و استان البرز مهم بود و دوم افتتاح آزادراه شمال بود که صنعت جاده سازی و قدرت ایران را در ایجادتونل و پل به نمایش می‌گذارد و سراسر آن جاده ۳۲ کیلومتری که جای آن ۹۰ کیلومتر را گرفته، یا پل و یا تونل است و این قدرت مهندسی مهندسین عزیز کشورمان را نشان می‌دهد که بسیار برای ما حائز اهمیت است. سومین پروژه هم همین پروژه است که امروز افتتاح شد. اعلام شد بیش از ۹هزار میلیارد تومان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این آزادراه هزینه شده که گفتند ارزش فعلی این آزادراهها ۲۵ هزار میلیارد تومان است بنابراین یک سرمایه بسیار خوبی برای مردم عزیز ما هست.

وی افزود: از وزارت راه ، از شرکتی که در این جاده تلاش کرده ، از استانداری های البرز و تهران ، از شهرداری‌ها و مخصوصا به خاطر تلاش برای اجرای ادامه این جاده که بسیار اهمیت دارد، تلاش می کنم. این ۱۷ کیلومتری که گفتند در همین آزادراه باید ادامه پیدا کند تا جاده کرج- قزوین، در واقع این پروژه را تکمیل می‌کند الان این پروژه گرچه در یک بخشی کامل شده اما یک بخشی هنوز ناقص ا ست و امیدواریم در سال ۹۹ ان شاءالله افتتاح می‌کنیم. انشاء‌الله هم آقای استاندار البرز و هم آقای شهردار کرج و هم همه دوستان کمک کنند و بتوانیم این جاده را تکمیل کنیم که در واقع تکمیلِ طرح کنونی است.

رئیس‌جمهوری گفت: من به آقای وزیر محترم گفتم این اتوبانهایی که احداث می کنیم قیمت زمین های اطراف آن را چند برابر می‌کند پول این اتوبان را این زمین‌ها می‌تواند تامین کند. یعنی شما وقتی اتوبانی را می‌کشید این زمینها متعلق به دولت یا یک دستگاه دولتی، یایک نهاد عمومی، نیروهای مسلح و یا بخش خصوصی است. اگر پادگانی هست و در کنار آن این اتوبان رد می شود، آن نهاد محترم و عزیز نظامی ما باید پول آن را بدهد یعنی زمین‌های آن ۱۰ برابر ارزش پیدا کرده و اگر اینها پول‌های خود را پرداخت کنند هزینه بسیاری از آزادراهها از همین راه تامین می‌شود. در دنیا معمولا در اولین درآمدی که برای آزادراه تعیین می‌کنند ارزش زمینهایی است که در اطراف آزادراهها یا بزرگراهها ایجاد می‌شود. ان شاءالله اگر قانون یا مقرراتی مورد نیاز است آقای اسلامی آن را آماده کند و به دولت بیاورد و سریع‌تر تصویب شود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی