مازندران/پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل از موج دوم شیوع ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد

شناسه خبر: 71712 سرویس: استانها

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل از موج دوم شیوع ویروس کرونا در این شهرستان ابراز نگرانی کرد و گفت: شهروندان در اجتماعات حضور نیابند و بهداشت فردی را رعایت کنند.


دکتر سید فرزاد جلالی افزود: موج دوم شیوع ویروس کرونا بستگی به مردم دارد که اگر بخواهند به مسافرت های خود ادامه دهند و خانه نشینی را جدی نگیرند، موج دوم ویروس کرونا نگران کننده خواهد بود.

وی بیان داشت: در حال حاضر تعطیلی اصناف نقش زیادی در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا دارد اما با نظارت بیشتر و پایش دائمی نباید اجازه دهیم هیچ مغازه ای به غیر از واحدهای خدماتی که اعلام شد، باز باشد.

عدم جدیدت مردم در خانه نشینی موج دوم ویروس کرونا را در پی دارد

وی گفت: به هیچ عنوان شهروندان نباید به مسافرت بروند و اگر همه ما علاقمندیم که موج دوم این ویروس در شهر ما دوباره اوج نگیرد باید شب نشینی ها و دورهمی ها را به طور کلی قطع کرده و خانه نشینی را با جدیت ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه از ۳۰ بهمن سال گذشته اولین بیمار کرونایی در استان مازندران در شهر بابل تشخیص داده شده است؛ بیان کرد: بر این اساس بلافاصله تجهیز بیمارستان میناگر برای بستری اینگونه بیماران مهیا شد و با افزایش تعداد بیماران، بیمارستان‌های آیت الله روحانی، یحیی‌نژاد و شهید بهشتی نیز به مجموعه اضافه شدند و خوشبختانه در عرض چند روز توانستیم کمبودها را که ماسک و پوشش محافظتی از اولویت نیازها بود را تا حد زیادی مرتفع کنیم.

جلالی اظهار داشت: در این مدت ۱۱ هزار بیمار سرپایی مورد معاینه قرار گرفتند که بسیاری از این افراد دچار بیماری کرونا نبودند چرا که برخی بیماری های ویروسی و غیر ویروسی دیگر داشتند و برخی نیز که احتمال کرونا داشته ولی علائم خفیف داشتند، به صورت سرپایی درمان و نیز آنهایی که طبق راهنماهای علمی ضرورت برای مراقبت های ویژه داشتند نیز بستری شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۸۱۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های بابل بستری و تحت مراقبت های ویژه قرار گرفتند؛ افزود: هم اکنون حدود ۳۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری می باشند و بقیه نیز ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه درصد آمار فوتی‌های بیمارستان های بابل که بر اثر ویروس کرونا درگذشتند تقریبا معادل میانگین کشوری است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از بیماران بدحال ارجاعی از سایر شهرهای استان به بابل بوده اند؛ گفت: برای مثال از ٩ مادر باردار کرونایی ٥ نفر غیر بابلی بودند که همگی در اطاق زایمان ویژه بیماران کرونایی که از روزهای اول مهیا شده بود، زایمان کردند.

۱۱ فوتی بیماران مشکوک به کرونا در بابل، تهرانی بودند


رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل ضمن بیان اینکه مشکل ما این بود که برخی از بیماران خارج از شهرستان به بابل سفر داشته اند و ما باید( البته با افتخار) آن‌ها را هم پوشش درمانی دهیم؛ اظهار داشت: ۱۱ فوتی در بیمارستان های بابل اهل تهران بودند که اواخر اسفند به بابل سفر داشتند.

وی ادامه داد: هم اکنون آخرین آمار بستری بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی حدود ۳۰۰ نفر است که در طول روز حدود ۴۰ الی ۵۰ نفر ترخیص و کمتر از این تعداد نیز بستری می‌شوند و باید این نکته هم گفته شود که در ۵ الی ۶ روز اخیر آمار بیماران کرونایی در بیمارستان های بابل رو به کاهش بوده است.

وی گفت: در سیستم بهداشتی و درمانی ۲۰ الی ۳۰‌ درصد کنترل بیماری به حوزه پزشکی و درمانی مربوط می‌شود و حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد مربوط به سازمان‌هایی می شود که می‌توانند دخالت بارزی در پیشگیری از سرایت این ویروس داشته باشند که بهتر است تعطیلی اصناف را با جدیت و نظارت بیشتر ادامه دهند و پایش دائمی داشته باشند که هیچ مغازه‌ای به غیر از اصناف مجاز باز نباشند و مسافران نیز به سفر نروند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هفت بیمارستان آموزشی درمانی شامل بیمارستان آیت الله روحانی ، شهید یحیی نژاد ، شهید بهشتی ، بیمارستان ۱۷ شهریور مرزیکلا ، بیمارستان کودکان امیرکلا ،مرکز ناباروری فاطمه الزهرا و همچنین بیمارستان پرتو درمانی شهید رجایی بابلسر را زیر پوشش دارد.

شهرستان بابل دروازه ورودی بیماری کرونا به مازندران بود و با شناسایی ۲ شهروندی که به قم سفر داشتند و قرنطینه کردن آنها در بیمارستان ، شیپور ورود کرونا به مازندران را به صدا در آوردند.

در جدیدترین گزارش ارائه شده از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، تاکنون بیش از ۱۱ هزار بیمار مشکوک به ویروس کرونا از سوی مراکز درمانی این شهرستان پذیرش شدند و یک هزار و ۸۱۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های بابل بستری و تحت مراقبت های ویژه قرار گرفتند.

شهرستان ۵۳۱ هزار نفری بابل که دارای شش بخش و هفت شهر می باشد که از دو هفته پیش تاکنون در وضعیت قرمز قرار گرفت و از مردم خواسته شد برای شکست کرونا از خانه خارج نشوند.

منبع:ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی